پیشنهاد‌های استاد حسین جعفری خویی (١١٦)

بازدید
١٠
تاریخ
٥ روز پیش
پیشنهاد
١

مُدَّثِّر: حق تعالی بعد از خطاب "یا أَیُّهَا الْمُدَّثِّر" به نبی مکرم اسلام ( ص ) می فرماید: برخیز و مردم را انذار بده ( قُمْ فَأَنْذِرْ ) و قطعاً ا ...

تاریخ
٥ روز پیش
پیشنهاد
١

مُزَّمِّلُ: حق تعالی بعد از خطاب "یا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ" امر می کند: نیمه شب از بستر برخیز. ( قُمِ اللَّیْلَ إِلَّا قَلِیلًا ) پس مُزَّمِّل ملحفه ...

تاریخ
٥ روز پیش
پیشنهاد
١

یوْمَ التَّنَادِ: از اسامی روز قیامت، به معنای روز فریادخواهی است . "إنِّی أَخافُ عَلَیْکُمْ یَوْمَ التَّنادِ "روز رستاخیز که مردم از شدت ترس و زلزله ...

تاریخ
٥ روز پیش
پیشنهاد
٠

یَعقلون: از ریشۀ عَقل و به معنای پردازش اطلاعات دریافتی با کمک عقل و خِرد و بعد از رسیدن به یک نتیجه گیری و تصمیم را گویند. عقل بر اساس حواس پنجگانه ...

تاریخ
٥ روز پیش
پیشنهاد
١

ی‍َشعرون: از ریشۀ شَعَرَ به معنای احساس است و این احساس از طریق یک یا دو مورد از حواس پنجگانه انسان حاصل می شود و ساده ترین و ابتدایی ترین مرحلۀ درک ...

تاریخ
٥ روز پیش
پیشنهاد
١

غَفلت: غفلت، از یاد بردن اصولی است که باعث می شود انسان به کمال نرسد و معرفت پیدا نکند. مانند: غفلت از نعمات الهی، غفلت از شکر خدا، غفلت از یاد مرگ، ...

تاریخ
٥ روز پیش
پیشنهاد
٠

حَلَف: به معنای سوگند در قرآن آمده است؛ سوگندی که با آن پیمانی گرفته شود:کَفَّارَةُ أَیْمانِکُمْ إِذا حَلَفْتُمْ، اگر کسی قسم بخورد چیزی را به دیگری ...

تاریخ
٥ روز پیش
پیشنهاد
١

کَرب: کرب به گرفتار شدن انسان در میان طوفان کشنده و سهمگین در دریا و یا خشکی گویند. کربلاء از دو واژه �کرب بلاء� تشکیل شده است، چون امام حسین ( ع ) و ...

تاریخ
٥ روز پیش
پیشنهاد
٠

خَزَنَة: خزانه محل نعمت و یا نقمت الهی را گویند که در آن نعمت یا نقمت در حد بی نهایت است و محدودیتی ندارد: قُلْ لَوْ أَنْتُمْ تَمْلِکُونَ خَزائِنَ رَ ...

تاریخ
٥ روز پیش
پیشنهاد
١

محراب: از کلمه "حَرْب" به معنای جنگ مشتق می شود. محراب محل جنگ با شیطان و هوای نفس است. چون شیطان در محراب و هنگام نماز به انسان بیشتر حمله می کند ت ...

تاریخ
٥ روز پیش
پیشنهاد
٠

مَطَر: مَطَر، از طَیر به معنای چیزی که در آسمان پرواز می کند و یا از آسمان پروازکنان فرود می آید. به روز بارانی "یوم المَطیر" گفته می شود. به فرودگا ...

تاریخ
٥ روز پیش
پیشنهاد
١

تَضَرُّع: تضرّع حالتی است که فرد هنگام مناجات با خدا و زمانی که در حال ذکر و استغفار و توبه و انابه و شکر است، به خود می گیرد و معمولاً خواسته ای هم ...

تاریخ
٥ روز پیش
پیشنهاد
١

استغاثه: استغاثه نوعی طلب دادخواهی در مقابل ستمی از خداست. مانند زمانی که فردی از سرکشیِ نفس خود به ستوه آمده و از ستمی که او را مستحقّ عذاب الهی کرد ...

تاریخ
٥ روز پیش
پیشنهاد
١

سُّحْت: به معنای کسب مال حرام و رشوه گرفتن در قضاوت است. ( أکَّالُونَ لِلسُّحْتِ ) کسی که در امر زنا رابط باشد و مزد بگیرد؛ کسی که شراب درست کرده و ...

تاریخ
٥ روز پیش
پیشنهاد
٠

مشرک: به کسی گویند که برای جهان خالقی یگانه نمی شناسد بلکه باور دارد چندین خدا کار خلقت و مدیریت جهان را انجام می دهند. شرک بر دو نوع است: ۱ ) شرک ج ...

تاریخ
٥ روز پیش
پیشنهاد
٢

کافر: کافر به کسی گویند که بر حقیقت خدا سرپوش می گذارد و بت را خالق خود و هستی می داند. کفر بر دو نوع است: ۱ ) کفر بر توحید؛ که همان کافران اند و در ...

تاریخ
٥ روز پیش
پیشنهاد
٠

تَوَفّی: به معنای وفا کردن کامل به عهد است. "اللَّهُ یَتَوَفَّی الْأَنْفُسَ حِینَ مَوْتِهَا" در زمان توفّی حق تعالی به وعده خود در عهد انسان با عالم ...

تاریخ
٥ روز پیش
پیشنهاد
٠

احتضار: احتضار از ریشه حَضَرَ، یعنی زمانی که مرگ، یکی از شما را به حضور خود بخواند، پس مرگ سمت ما نمی آید بلکه ما را به سمت خود می خواند. وقتی "إِذَا ...

تاریخ
٥ روز پیش
پیشنهاد
٠

عُمره: حج عمره از عمران مشتق می شود. عمره به معنای آباد کردن و برای این که در ایام خارج از موسم حج، خانۀ کعبه خالی نبوده و همیشه آباد باشد به حجی که ...

تاریخ
٥ روز پیش
پیشنهاد
١

زُلْف: به مجاور شدن و چسبیدن به یک شئ گفته می شود. زُلَفًا مِنَ اللَّیْلِ یعنی در زمان عشاء است که تاریکی در حال چسبیدن به روز است که با وجود روشنای ...

تاریخ
٥ روز پیش
پیشنهاد
٠

وَجه: وَجه به چهره ( ظاهری ) انسان گفته می شود که از ابرو و چشم و. . . تشکیل شده است و همگان آن را می بینند: فاغْسِلُواْ وُجُوهَکُمْ

تاریخ
٥ روز پیش
پیشنهاد
٠

الْجِیَادُ: به معنی پر سرعت است. جواد و جیاد از یک ریشه اند، جواد یعنی کسیکه در زمان نیاز سریع ببخشد.

تاریخ
٥ روز پیش
پیشنهاد
٠

الصَّافِنَاتُ الْجِیَادُ: الصَّافِنَاتُ، اسب های وحشی که اگر کسی قصد نزدیک شدن و مرکب کردن شان داشته باشد روی دو پا بلند می شوند و بر هوا می ایستند، ...

تاریخ
١ هفته پیش
پیشنهاد
١

تقرّب: به نزدیک شدن به چیزی گفته می شود. وَ اسْجُدْ وَ اقْتَرِبْ قربانی: هرچیز که برای نشان دادن ارادت و اخلاص برای خدا ذبح شود و به وسیله آن به خدا ...

تاریخ
١ هفته پیش
پیشنهاد
١

سیما: به ظاهر صورت انسان نمی گویند بلکه به بروز درون انسان در چهره او اطلاق می گردد، لذا به کسی که مؤمن است می گویند: �سیمای نورانی داشت و نمی گویند ...

تاریخ
١ هفته پیش
پیشنهاد
١

قَصر: به معنای کوتاه کردن و برداشتن از چیزی است که یا به آن اجازه داده شده است، مانند: نماز مسافر؛ و یا به آن اجازه داده نشده ولی انسان از ضعف و ناتو ...

تاریخ
١ هفته پیش
پیشنهاد
١

قَصَص: به بازگویی یک حقیقت که الگو و سرمشقی برای دیگران است در قرآن قصص اطلاق شده است. إِنَّ هذا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ مانند شرح حال انبیاء و سن ...

تاریخ
١ هفته پیش
پیشنهاد
١

لَطیف: به معنای ریزبینی و ظرافت کاری است. "اللَّهُ لَطِیفٌ بِعِبادِهِ یَرْزُقُ مَنْ یَشاءُ، �یعنی خداوند نسبت به تدبیر رزق موجودات ذره بینی هم باریک ...

تاریخ
١ هفته پیش
پیشنهاد
٠

وَجه: وجه در قرآن به دو معنای صورت ظاهری، یعنی صورت یا روی اشیاء مانند فاغْسِلُواْ وُجُوهَکُمْ، و یا به معنای صورت باطنی، به معنای جهت گیری اطلاق می ...

تاریخ
١ هفته پیش
پیشنهاد
٠

عُرِضَ: در کلام وحی دو معنا دارد: تقدیم کردن: "إِذْ عُرِضَ عَلَیْهِ بِالْعَشِیِّ الصَّافِنَاتُ الْجِیَادُ" و روی برگرداندن: "وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِ ...

تاریخ
١ هفته پیش
پیشنهاد
٠

سَمَی: به معنای نشان دار کردن چیزی برای مشخص شدن آن را گویند. "الْمَلَائِکَةِ مُسَوِّمِینَ: فرشتگان نشان دار در خلقت، یَسُومُونَکُمْ سُوءَ الْعَذَابِ ...

تاریخ
١ هفته پیش
پیشنهاد
٠

یُهْرَعُون: هَرَع، انجام دادن بدون تفکر و به طور سریع یک بدعت شیطانی را گویند. �و جاءَهُ قَوْمُهُ یُهْرَعُونَ إِلَیْهِ�فردی که دچار یُهْرَعُون است هی ...

تاریخ
١ هفته پیش
پیشنهاد
٠

عَزم: فراموش نکردن عهد عالم الست انسان و پایداری برای بجا آوردن آن در اولین فرصت مناسب و ممکن برای یک مؤمن را "عزم" گویند. پیامبران اولوالعزم، پیامب ...

تاریخ
١ هفته پیش
پیشنهاد
٠

إصْر: به تنگی و سختی گویند که بر دو نوع است، در نوع اول إصْر، انسان ها به علت عدم رعایت عهد و میثاق عالم ألست خود، با عدم اطاعت کتاب و رسول، خود را د ...

تاریخ
١ هفته پیش
پیشنهاد
٠

وَبال: خسارتی است که انسان در قبال یک نافرمانی، چندین برابرِ لذت یا سودی که از نافرمانی در دنیا کسب کرده بود را متحمل می شود. مانند کسی که از تجارت ب ...

تاریخ
١ هفته پیش
پیشنهاد
٠

خَبَتْ: خَبَتْ در آخرت به معنای کر و لال و کور افتادن به صورت بر زمین را گویند و از اوصاف اهل جهنم است اما در دنیا از فضایل متقین و خواص است، یعنی کس ...

تاریخ
١ هفته پیش
پیشنهاد
٠

بطَرَ: به مشترکات زندگی حیوانی و انسانی بطر گویند. وکَمْ أَهْلَکْنَا مِنْ قَرْیَةٍ بَطِرَتْ مَعِیشَتَهَا: انسان با حیوان مشترکاتی چون خوردن، خوابیدن ...

تاریخ
١ هفته پیش
پیشنهاد

تَفویض: تفویض از فَوض یعنی هر آنچه به انسان مؤمن، از سوی انسانِ غیر مؤمن و شرور می رسد را به خدا واگذار کند و در مورد آن کاری هم نکند، چون علی القاع ...

تاریخ
١ هفته پیش
پیشنهاد
١

حثیث: به معنای بدهی سنگین است که در آن طلبکار شتابان به دنبال بدهکار خود است. یُغْشِی اللَّیْلَ النَّهَارَ یَطْلُبُهُ حَثِیثًا، چنانچه شب به سرعت دنب ...

تاریخ
١ هفته پیش
پیشنهاد
١

حَصْحَصَ الْحَقُّ: به آشکار کردن حق از سوی خداوند بدون تضییع آبروی کسی را گویند. هنگامی که پادشاه مصر خواست یوسف نبی را از زندان آزاد کند، ایشان از پ ...

تاریخ
١ هفته پیش
پیشنهاد
٠

بَثَّ: به ذره ذره شدن و سپس پراکنده شدن بث گویند. یعقوب گفت: قَالَ إِنَّمَا أَشْکُو بَثِّی وَحُزْنِی إِلَى اللَّهِ، یعنی من شکایت از دردی که ذره ذر ...

تاریخ
١ هفته پیش
پیشنهاد
١

زَعم: زَعم به معنای ظنّ و گمان نیست، بلکه یک بَرآورد محاسباتی است که در نوع خود یک ظنّ و گمان محسوب می شود که اگر با واقعیت منطبق باشد یک زَعم مثبت، ...

تاریخ
١ هفته پیش
پیشنهاد
١

تابوت تابوت از تاب به معنای برگشت است: أَنْ یَأْتِیَکُمُ التَّابُوتُ فِیهِ سَکِینَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ ( ۲۴۸بقره ) یعنی انسان که برای زندگی موقت به این ...

تاریخ
١ هفته پیش
پیشنهاد
٠

بَخْس: به معنای فروختن یا خریدن چیزی به کمتر از ارزش واقعی آن گفته می شود: وَ شَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ دَراهِمَ مَعْدُودَة ( ۲۰ یوسف )

تاریخ
٢ هفته پیش
پیشنهاد
٠

رَجف: به معنی ایجاد لرزه و ترس از مرگ است که یا منجر به مرگ می شود یا اثر آن بر انسان باقی می ماند. حق تعالی در باب مجازات دو قوم صالح و شعیب نبی در ...

تاریخ
٢ هفته پیش
پیشنهاد
٠

بِضع: انسان ها در برابر وسع دنیوی یا فقیرند و چیزی ندارند، یا مستطیع و توانمند هستند و یا جزو گروه بضع هستند که نه ثروتمند هستند و نه فقیر؛ بلکه کم ب ...

تاریخ
٢ هفته پیش
پیشنهاد
٠

بِضع: انسان ها در برابر وسع دنیوی یا فقیرند و چیزی ندارند، یا مستطیع و توانمند هستند و یا جزو گروه بضع هستند که نه ثروتمند هستند و نه فقیر؛ بلکه کم ب ...

تاریخ
٢ هفته پیش
پیشنهاد
٠

ظنّ: ظنّ باوری از روی عدم یقین است که نوع مثبت و منفی دارد. اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِنَ الظَّنِّ اثمٌ، اشاره به نوع منفی ظنّ دارد ( بدگمانی ) نتیجه چنی ...

تاریخ
٢ هفته پیش
پیشنهاد
٠

وَزَر: به آن سنگینی باری گویند که انسان از دیگری بر دوش می کشد و خود را زیر آن بار می شکند بدون این که آن بار بر او سودی داشته باشد: وَلَٰکِنَّا حُم ...

تاریخ
٢ هفته پیش
پیشنهاد
٠

نُشُوز: نُشوز به معنای برخاستن و جمع شدن در یکجا است. در قرآن نشوز درباره مردان و زنان هر دو بکار رفته است. "وَاللَّاتِی تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ" زن ...