پیشنهادهای استاد حسین جعفری خویی (٢١٤)
تفصیل: به جدا کردن دو یا چند شئ مشابه از هم، فصل گویند. �کِتَابٌ فُصِّلَتْ آیَاتُهُ قُرْآنًا عَرَبِیًّا لِقَوْمٍ یَعْلَمُون� مثال در ترجمه کلماتی ما ...
طلسم تفویض اختیار مطلق اعمال یک سِحر شده به ساحر را طلسم گویند. سِحر و طلسم هر دو توسط شیطان انجام می شود، پس برای ساحر نیازی به ابزار خاص مثل لوح، و ...
تمثیل: برای تقریب و نزدیک کردن ذهن جهت درک یک امر را گویند و کسی که بتواند مطلبی را عمیقاً درک نماید باید قابلیت مثال و نمونه آوری بر آن را داشته باش ...
ظَهَرَ: به معنای نمای بیرونی یک شئ است که آن شئ درون و باطنی هم دارد و غالباً هر جا در قرآن ظاهر ذکر شده، باطن هم آمده است: �قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَ ...
بروز: به معنای آشکار شدن است، ولی آشکار شدنی که یک لایه است و بطن ندارد. �وَیَوْمَ نُسَیِّرُ الْجِبَالَ وَتَرَى الْأَرْضَ بَارِزَةً� زمین در قیامت کم ...
هِجر: در هِجر، ماهیت رها می شود و قالب می ماند. �الَّذینَ آمَنوا وَهاجَروا وَجاهَدوا فی سَبیلِ اللَّهِ� وقتی مسلمانان از مکه هجرت کردند، ماهیت ( دین ...
إصطفاء: انتخاب خداوند برای هدایت کردن را گویند. �وَسَلَامٌ عَلَى عِبَادِهِ الَّذِینَ اصْطَفَى� اصطفاء در قرآن فقط در مورد انبیاء الهی ذکر شده است که ...
إجتباء: به معنای انتخاب خدا برای کسی که می خواهد هدایتش کند. �اللَّهُ یَجْتَبِی إِلَیْهِ مَن یَشَاءُ� "مجتبی" به کسی گویند که برای هدایت شدن و هدایت ...
تطاول: تطاول به طول دادن و درازا کشیدن پرداخت حقی و یا وعده ای را گویند. �أَنْشَأْنَا قُرُونًا فَتَطَاوَلَ عَلَیْهِمُ الْعُمُرُ ۚ� کسی که از دیگری قر ...
إلقاء: به معنای انداختن است: "قَالَ أَلْقِهَا یَا مُوسَی" القاء: دیدار حضوری و تماسی ولی غیر مرئی را گویند که ملاقات کننده در محضر ملاقات شونده است و ...
فُجُور: این واژه صفت مشبهه از فَجر به معنای شکافتن است. روشنایی صبح را فجر گویند. وَالْفَجْرِ فُجُور گناهی را گویند که از تاریکی و پنهان خارج و در رو ...
سَرَح: به معنای خارج شدن و ترک مشتاقانه از مکانی از روی انگیزه و رغبت را گویند. تَسْرِیحٌ بِإِحْسانٍ، حکم این لغت در باب زنان به معنای رهاکردنی نیکو ...
نَحَت: به معنای تراشیدن سنگ برای منظوری مانند ساخت خانه یا مجسمه است. وَتَنْحِتُونَ مِنَ الْجِبَالِ بُیُوتًا فارهین
قَوَم: ایستادن یک شئ به شرط نیفتادن را قَوَمَ گویند. وَ الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً یعن ...