پاسخ‌های راهنما_اِریس (٢٢٣)

بازدید
٦٢٠
٢ رأی
٥ پاسخ
١٤٩ بازدید

از دوستان و بزرگوارانی که در باره مسئله هبوط آدم تشریک مساعی کردند بسیار سپاسگزارم ، از شما درخواست دارم که در این مورد که عرض میکنم همچنان مساعدت فرمایید ،  ذلک الکتاب لا ریب فیه هدیً للمتقین، ...

٦ ماه پیش
١ رأی

الم (از رموز قرآن است). (۱) این کتاب که هیچ شک در آن نیست، راهنمای پرهیزگاران است. (۲) آن کسانی که به جهان غیب ایمان آرند و نماز به پا دارند و از هر چه روزیشان کردیم به فقیران انفاق کنند. (۳) و ...

٦ ماه پیش
١ رأی
تیک ٦ پاسخ
١,٠٨٨ بازدید

در مورد آیه و اذ قال ربّک للملائکة انّی جاعلٌ فی الارض خلیفة ، و پس از اینکه فرشتگان سجده کردند و ابلیس ابی کرد ، میفرمایند یا آدم اسکن انت و زوجک فی الجنة ، مگر قرار بر خلیفه شدن آدم در زمین نبود ؟ پس چرا اسکن انت و زوجک فی الجنة ؟ و در ثانی این خلیفه بودن آدم فقط بر روی زمین اعتبار دارد ؟ آن آدمی که رفت روی کره ماه و یا کره مریخ ، آنجا دیگر خلیفه نخواهد بود ؟ 

٦ ماه پیش
٣ رأی

خانم فا دانش آنچه که شما در قسمت پاسخ نوشتید ، پاسخ سوال نیست  بلکه دیدگاه شما هست. اشتباه اول . دوم اینکه  سوال کننده  ، دیدگاه شما رو جای پاسخ صحیح تیک زدن . اشتباه دوم . پس طرف دچ ...

٦ ماه پیش
١ رأی
١٨ پاسخ
١,٣٥٨ بازدید

در کتب الهی آمده است که آن هنگام که پروردگار به فرشتگان گفت می‌خواهم در زمین خلیفه قرار دهم ، فرشتگان گفتند که .......الی آخر ، سوال این است آدم در آن هنگام کجا بود ؟ آیا آدم هم در این همه پرسی شرکت داشت ؟ آدم اعتراضی نکرد ؟  کسی اطلاعی دارد؟ 

٧ ماه پیش
٢ رأی

واقعا باید به این سوال جواب داد ؟ مثلا الان آدم که ربات با هوش مصنوعی درست میکنه ، ربات میپرسه چرا من رو درست کردی ؟ یا قدر دانی و شکر می کنه ؟  حالا اومدیم آدم از خدا پرسید ، چرا من رو آفریدی ...

٦ ماه پیش
١ رأی
تیک ٥ پاسخ
٢٢٠ بازدید

دو واژه صراط و سبیل در آیات قرآن ، چه تفاوتی دارند ؟ آیا مترادف هستند ؟ لطفا از دوستانی که اطلاع  کافی دارند ، جواب سوال بنده ر ا بدهند که شخصاً  غلام  کسی خواهم بود که چیزی به من بیاموزد ،

٩ ماه پیش
١ رأی

اقای الهیاری می پرسند که اگر صراط راه مستقیم هست پس چرا گفته شده  :  و بر عهده خداست راه راست [را] نمودن، و برخی از راه‌ها کج‌اند؛ و اگر می‌خواست همه شما را هدایت می‌کرد. بنده سواد ادبی ند ...

٦ ماه پیش
٠ رأی
٣ پاسخ
١٣٢ بازدید

پس از آنکه آدم و زوجش از میوه ممنوعه خوردند خطاب آمد که اهبطوا بعضکم ببعضٍ عدّوٌ و مجدداً در آیه بعد میفرمایند ، اهبطوا منها جمیعاً ، منظور از جمیعاً چه مخلوقاتی بودند ؟ آیا خداوند همه مخلوقات اعم از ...

٦ ماه پیش
١ رأی

شما که قرآن رو و احادیث رو حفظ هستی ، خدا رو شکر . خب ، صد جا نخوندی که خدا در دل مومن است ؟ ، خدا مومنان را هدایت می کند ، و .... پس چرا این سوال رو که"  آدم رو تنها گذاشت و   .... " میپرسید؟  شما می  دونستید که در صدها جا گفته شده خدا با آدمی هست ،  چرا این سوالات رو پرسیدید؟ 

٦ ماه پیش
١ رأی
تیک ٥ پاسخ
٢٢٠ بازدید

دو واژه صراط و سبیل در آیات قرآن ، چه تفاوتی دارند ؟ آیا مترادف هستند ؟ لطفا از دوستانی که اطلاع  کافی دارند ، جواب سوال بنده ر ا بدهند که شخصاً  غلام  کسی خواهم بود که چیزی به من بیاموزد ،

٩ ماه پیش
٢ رأی

صراط ، خط بین نیکی و شر هست .  در تعادل بودن و در وسط بودن . خیر الامور اوسطها . هنر زندگی کردن این هست که در وسط باشی . اگر به سمت نیکی بری ، میشی عابد و زاهد .  اگر بسمت شر بری ، میشی ...

٦ ماه پیش
٣ رأی
تیک ١٤ پاسخ
٢,٥١٩ بازدید
١٦,٠٠٠
تومان

سلام دوستان میشه نوشته ها و تییتر و کاریکاتوری که براتون بار گذاری کردم عکسش رو تفسیر کنید لطفا   

٧ ماه پیش
١ رأی

اره در دست ترامپ، روی خط مرزی هست ، یعنی انزوا طلبی ترامپ که میخواد ابر قدرت بمونه و دوباره ابر اقتصاد بشه .  این اتفاقات برای این هست که میخوان زمین رو یک حکومت ، یک دین ، یک قدرت بکنن . یعنی ...

٦ ماه پیش
٣ رأی
تیک ٦ پاسخ
١,٦٢٦ بازدید
١٦,٠٠٠
تومان

بسیار ساده در چند جمله مخنصر معنی و مفهوم این دو را با مثال  بیان  فرمائید .

٦ ماه پیش
١ رأی

اگر    از  جنگلی ناشناخته و تاریک و دارای درندگان   گذر کنیم  اگر به شما بگویم : " صدا ئی اومد !! " شما آگاه می شوید. " صدائی   از بالا / دور / چپ  اومد " شما آگ ...

٦ ماه پیش
٢ رأی
تیک ٤ پاسخ
١٧١ بازدید

این سؤال، که در ادبیات عرفانی و فلسفی فارسی بسیار مطرح است، به دنبال یافتن نقطه‌ای است که در آن، تکثر و گوناگونی جهان هستی، به وحدت و یگانگی تبدیل می‌شود. به عبارت دیگر، این سؤال می‌پرسد که چگونه می‌توان در میان انبوهی از پدیده‌ها و موجودات گوناگون، یک اصل یا حقیقت واحد را یافت.

٧ ماه پیش
٢ رأی

چیزی که می فهمم از جمله ' نقطه وحدت در میانِ کثرت' یعنی در همه چیز یک نقطه مشترک هست که آن نقطه در همه چیز هست .  یا همه چیز ، از یک چیز هستند . یا  همه چیز ، در آخر یک چیز می شوند .&nbs ...

٦ ماه پیش
٤ رأی
تیک ٤ پاسخ
٧,٢٨١ بازدید

من غلام قمرم، غیر قمر هیچ مگو پیش من جز سخن شمع و شکر هیچ مگو سخن رنج مگو، جز سخن گنج مگو ور از این بی‌خبری رنج مبر، هیچ مگو دوش دیوانه شدم، عشق مرا دید و بگفت: «آمدم، نعره مزن، جامه مدر، هیچ مگو ...

٧ ماه پیش
٢ رأی

عزیزانی که نمی تونن حضور در لحظه رو در خودشون پرورش بدن و بخاطر نادانی و عدم تشخیص پروفسورهای مولانا شناس ، که کلا هیچی نفهمیدن و موجب ترویج نادانی و کج فهمی مردم شدن ، و همچنین برای عوام سخت هست که ا ...

٦ ماه پیش
٢ رأی
تیک ٣ پاسخ
٢٢٤ بازدید

دوش دیوانه شدم، عشق مرا دید و بگفت: آمدم، نعره مزن، جامه مدر، هیچ مگو گفتم: ای عشق! من از چیز دگر می ترسم گفت: آن چیز دگر نیست دگر، هیچ مگو مولانا

١ سال پیش
٣ رأی

به قسمت بپرس تحت عنوان ' من غلام قمرم غیر قمر هیچ مگو ' مراجعه شود . عشق : آگاه بودن است . عاشق :   ناظر و شاهد در جریان مشاهده گری است .  معشوق : نورِ جان است  که بازتاب نورِ عشق اس ...

٦ ماه پیش
٥ رأی
تیک ٦ پاسخ
٢٨١ بازدید

از مثنوی معنوی مولانا  روزها گرفت گو رو باک نیست  تو بمان ای آنکه چون تو پاک نیست  هرکه جز ماهی ز آتش سیر شد هر که بی روزیست روزش دیر شد  درنیابد حال پخته هیچ خام  پس سخن کوتاه باید والسلام  در بیت دوم منظور چیست ؟ شاید نسخه ای که من دارم اشتباه چاپی دارد ؟ لطفاً دوستان کمک میکنید  ؟ سپاسگزارم 

٦ ماه پیش
٣ رأی

میفرماید  آنکه نداد و نخواهد که بداند تا ابدالدهر در جهل مرکب بماند که بماند

٦ ماه پیش
٠ رأی
٥ پاسخ
٥٤٣ بازدید
٢ رأی

به بپرس تحت عنوان " من غلام قمرم غیر قمر هیچ مگو ' مراجعه کنید .  مه یا مه رو یا قمر یا صنم و بت و نگار و ...  تمامی این توصیفات ، همان نوری است که در دل مشاهده می شود و آن نورِ جان است . ...

٦ ماه پیش
١ رأی
تیک ٢ پاسخ
٢,١٦٨ بازدید

"غلام قمر "  در ادبیات یعنی چی؟  مثلا "من غلام قمرم " به چی اشاره داره ؟

١ سال پیش
١ رأی

به   بپرس تحت عنوانِ  ' من غلام قمرم ، غیر قمر هیچ مگو ' مراجعه کنید . 

٦ ماه پیش
٤ رأی
تیک ٤ پاسخ
٧,٢٨١ بازدید

من غلام قمرم، غیر قمر هیچ مگو پیش من جز سخن شمع و شکر هیچ مگو سخن رنج مگو، جز سخن گنج مگو ور از این بی‌خبری رنج مبر، هیچ مگو دوش دیوانه شدم، عشق مرا دید و بگفت: «آمدم، نعره مزن، جامه مدر، هیچ مگو ...

٧ ماه پیش
٢ رأی

کد واژگان :  قمر : نورِ جان   .بازتابِ نورِ جان در دل .  شکر : جاناها یا آفتاب و پرتو جانان یا شمس الحق یا خدا .  شمع : نورِ جان که نفس یا ایگو به دورِ آن پیله بسته .مشاهده گر / ...

٦ ماه پیش
٣ رأی
تیک ٤ پاسخ
١٧٤ بازدید

آیا درست است که مراقبه را یک تکنیکِ تمرکزی بدانیم؟   Contemplation   یا غور و تامل ، در مراقبه چه مفهومی دارد ؟

٧ ماه پیش
٢ رأی

مراقبه بمعنی حضور داشتن و ناظر و شاهدِ آنچه که اکنون / در این لحظه از آن هوشیاری دارم .   contemplation  بمعنی تامل و غور نمودن است که بر اثر مشاهده مستقیم موضوعات در درون خود شخص ، تولید م ...

٦ ماه پیش
١ رأی
تیک ٣ پاسخ
١١٨ بازدید

انواع تمرکز در انواع مراقبه ها چیست؟ و آیا درست است ؟ 

٧ ماه پیش
١ رأی

مراقبه بمعنی حضور داشتن و شاهد و ناظر و نگهبان دل بودن است  . یعنی شاهد و ناظرِ آنچه که اکنون از آن هشیاری دارم .  مرحله بعد از آن ؛ شاهد و ناظرِ آنچه از آن هشیار هستم  و عمیقتر  ...

٦ ماه پیش
٥ رأی
تیک ٥ پاسخ
٣٢٧ بازدید

آیا مولانا و حافظ و سعدی وخیام وعراقی و ... و  تمامی این شاعران شراب خوار بودند  ؟ اگر خیر و اینگونه نیست ، پس چرا تا کنون هیچ کدام از استادان و پروفسورهای  حافظ و خیام و مولانا و ... ...

٧ ماه پیش
٣ رأی

کد واژه ' می / شراب / باده '  در تمامی اشعار سالکان و صوفیان ایران زمین ، بطور متحد و هماهنگ بمعنی:  حضور در لحظه می باشد .  آگاه بودن / شاهد بودن از  هوشیاری خود . و بعد از عم ...

٦ ماه پیش
١ رأی
تیک ٦ پاسخ
١,٨٢٣ بازدید

با چند کلمه مختصر عنوان شود .

٧ ماه پیش
٢ رأی

دیوان شمس ، آموزش مراقبه و مشاهده گری و حضور در لحظه ، بهمراه تجربیات حضرت از آنچه که در منزلگاه های دل بر او گذشته است می باشد . حتی  در هجران و دوری و زمانهائی که نور درون را ملاقات نمی کردند ، باز پند و آموزش هست . مثنوی ، آموزش اداب و حکمت و علم اخلاق و علم زندگی اجتماعی بهمراه پند و نصیحت است . که باز در آنجا از اداب و اصول اخلاقی صوفیان نیز ، اشعاری سروده اند . 

٦ ماه پیش
٢ رأی
تیک ٢ پاسخ
١٣٦ بازدید

با   در نظر گرفتنِ یک موضوع حسی ، با یک مثال مختصر ، این چهار تا را  مشخص کنید .

٧ ماه پیش
٢ رأی

موضوع حسی مانند صدای کلاغ وارد می شود  اگر شخص بگوید این صدای کلاغ است ، آنگاه هوشیاری دارد . اگر بگوید صدایی زیبا یا زشت ( پرنده ) است ،( حس خوشایند و حس ناخوشایند در ضمیر ناهشیارِ مغز ) آنگاه ...

٦ ماه پیش
٥ رأی
٤ پاسخ
٢٠٨ بازدید

این بیت رو به نثر برگردونید   سوزنده چراغستم در گوشه این مامن        پروانه بسی دارم سر گشته به پیرامن

١ سال پیش
١ رأی

چراغ : نورِ آگاه بودن گوشه مامن : دل پروانه : موضوعاتی همچون فکر و اندیشه و تعقل و  پنج حس مادی سوزنده : من یا نفس ، ایگو نورِ جان یا آگاه بودن در دل است . این نورِ جان است که بر موضوعات می ...

٧ ماه پیش
٣ رأی
تیک ٤ پاسخ
١٥٥ بازدید

-نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد عالم پیر دگر باره جوان خواهد شد - بار دگر گر  بر سر کوی دوست بگذری ای پیک نسیم صبا  - ای باد صبا به کوی آن دلبر کش احوال دلم بگوی اگر باشد خوش

٧ ماه پیش
٢ رأی

در جریان مراقبه و مشاهده گری ، بعد از آنکه سالک به حضور رسید   و به سکوت درون دل رسید ، بر اثر نگهداری توجه بر تنفس ، مغز و دل از تنفس یک مفهوم می سازند.  این تنفس به عنوان تک فکر و مفهوم ب ...

٧ ماه پیش
٤ رأی
تیک ٥ پاسخ
٢٣٢ بازدید

با کمک گرفتن از جمله اکهارت تُله : آگاه شدن از اینکه در این لحظه، هشیار هستی آگاه شدن از ذات ناهویدایی هست که تو ( در واقع) هستی فاصله بین دو فکر ،( سکوتِ بین دو فکر) و آن هشیاری غیر مشروط در تو هست  .

٧ ماه پیش
١ رأی

معنی هوشیار شدن: آگاه شدن از چیزی. که بلافاصله هوشیاری پدیدار می گردد .  Counciousness  : be aware of sth. اول از موضوع در دل آگاه می شویم و سپس مغز هوشیار می شود . آگاه بودن یعنی شاهد و ...

٧ ماه پیش
٣ رأی
تیک ٤ پاسخ
٥٤٠ بازدید

ز منجنیق فلک سنگ فتنه می بارد من ابلهانه گریزم به آبگینه حصار زمانه مرد مصاف است و من ز ساده دلی کنم به جوشن تدبیرِ وهم، دفع مَضار                   عُرفی

٧ ماه پیش
٣ رأی

میفرماید : روزگار سختی هست و در اجتماع و زندگی روزمره ، پر از اتفاقات سیاسی و اجتماعی داره اتفاق میفته و انواع مشکلات و گرفتاریها برای مردم هست  ولی من در   حصار دل خودم هستم . الان زمانه ...

٧ ماه پیش
٢ رأی
٢ پاسخ
١٤١ بازدید

از  بیت « به  مجمعی   که درایند   شاهدان  دو  عالم    نظر   به  سوی  تو دارم   غلام   روی  تو باشم »  کدام  مفهوم  دریافت   می شود؟

٧ ماه پیش
٣ رأی

شاهد اگر به معنای محبوب و معشوقه باشد  ،  بمعنی هر چه زیبائی چه در این جهان و چه در جهان معنا / غیر مادی ، باشد من از بین تمام زیبائیها ، فقط میخواهم بشینم تو رو نگاه کنم و در خدمت تو باشم ...

٧ ماه پیش
١ رأی
تیک ٢ پاسخ
١٢٩ بازدید

شیر را بر گردن ار زنجیر بود  بر همه زنجیر سازان میر بود

٧ ماه پیش
٣ رأی

اگر شیر به اسارت گرفته بشه و در زنجیرش کنن  ، باز یک شیر هست .  امیر و سرور ، همون کسانی هست که در زنجیرش کردن  . چرا ؟ چون از شیر میترسن .  و مطئمنا با تله و حقه و تزویر ، تونست ...

٧ ماه پیش
٣ رأی
تیک ٥ پاسخ
١٥٤ بازدید

مولانا » دیوان شمس » رباعیات » رباعی شمارهٔ ۸۲۲ معشوقه چو آفتاب تابان گردد عاشق به مثال ذره گردان گردد چون باد بهار عشق جنبان گردد هر شاخ که خشک نیست رقصان گردد

٧ ماه پیش
١ رأی

در جریان مراقبه  ، سالک به مشاهده موضوعات دل می نشیند و با عمیق شدن و پالایش دل ، به رویت نورِ جان می رسد که به آن در اشعار بزرگان قمر ، مه ، نگار ، بت ، صنم و ... گویند .  مشاهده موضوعات و ...

٧ ماه پیش
١ رأی
تیک ٤ پاسخ
٢١٩ بازدید

در سوره الرحمن ، آیه علمّه البیان ، این چه علمی ست که خداوند عالم پس از خلقت انسان به او تعلیم داده است ؟ 

٧ ماه پیش
١ رأی

آدم را راه بازگشت به خودش آموخت .  و این راه برگشت، در درون خود آدم است .

٧ ماه پیش
٥ رأی
تیک ١٨ پاسخ
٢,١٩٤ بازدید
٤٨,٠٠٠
تومان

برای عنوان کتاب بدنسازی نیاز به استفاده از  معادل ادبی یا قدیمی کلمه قویتر استفاده کنم Stronger

٧ ماه پیش
٢ رأی

چیزی که فهمیدم این هست که شما دنبال کلمه ای هستی که پسوند ' تر '    رو نداشته باشه ولی معنی و نماد و سمبل قوی تر باشه .  زورمند قدرتمند شیر آسا پولادین عضلات قوی تر داشتن عضلاتی زورمند / قدرتمند / پولادین / شیرآسا داشتن

٧ ماه پیش
٥ رأی
تیک ١١ پاسخ
١,٥٥٠ بازدید

مفهوم کلی رباعی زیر را بنویسید.  آنان که محیط فضل و آداب شدند                 در جمع کمال شمع اصحاب شدند ره زین شب تاریک نبردند برون                       گفتند فسانه ای و در خواب شدند

٧ ماه پیش
٤ رأی

آنانی که به مراسم و سنت و آئینِ برنامه خدا پرستی و آداب و اصول اخلاقی احاطه کامل پیدا کردند  دور شمعِ آگاهی که پیامبران به عوام داده بودند ، جمع شدند   و خودشون رو از اصحاب پیامبران معرفی ک ...

٧ ماه پیش
رأی
٤ پاسخ
١٩٧ بازدید

بنده به شخصه اولین کسی که خدا را قائل به شخصیت شده است ، دکتر اقبال لاهوری را یافته ام ، که در کتاب بازپروری اندیشه ،خدا را به شخص قائل می‌شود ، و از حدیث لا شخص اغیرُ من الله هم خیلی مدد گرفته است ، ...

٧ ماه پیش
١ رأی

عزیز جان ، در کلمات و نسخ و نوشته ها ، گم شدی . تو نمی تونی با این سوالات ، اذهان پوسیده رو به تفکر و تعقل وادار کنی .  مغز که محل تفکر ، تعقل ، توهم ، تخیل ، تصور و تجسم هست،همان هوش طبیعی است ...

٧ ماه پیش
٢ رأی
٤ پاسخ
٤٣٠ بازدید

سلام معنی  there is no one like you in the world 

٧ ماه پیش
٥ رأی

هیچ کس در دنیا شبیه تو نیست .  میتونه بارِ منفی یا مثبت داشته باشه. یه جمله جدید :   everyone likes me but no one is like me هر کسی من رو دوست داره اما هیچ کس مثل/ شبیه من نیست

٧ ماه پیش
٢ رأی
تیک ٢ پاسخ
٢١٨ بازدید

صوفی نهاد دام و سر حقه باز کرد بنیاد مکر با فلک حقه باز کرد بازی چرخ بشکندش بیضه در کلاه زیرا که عرض شعبده با اهل راز کرد ساقی بیا که شاهد رعنای صوفیان دیگر به جلوه آمد و آغاز ناز کرد

٧ ماه پیش
٣ رأی

صوفی نهاد دام و سَرِ حُقِّه، باز کرد بنیادِ مکر با فلکِ حُقِّه‌باز کرد بازیِ چرخ بشکندش بیضه در کلاه زیرا که عَرضِ شعبده با اهلِ راز کرد ساقی بیا که شاهدِ رعنایِ صوفیان دیگر به جلوه آمد و آغازِ ن ...

٧ ماه پیش
٣ رأی
تیک ٥ پاسخ
١٨١ بازدید

بروید ای حریفان بِکِشید یار ما را به من آورید آخر صنم گریزپا را به ترانه‌های شیرین به بهانه‌های زرین بکشید سوی خانه مهِ خوبِ خوش‌لقا را

٧ ماه پیش
٣ رأی

مولانا » دیوان شمس » غزلیات » غزل شمارهٔ ۱۶۳ بروید ای حریفان بِکِشید یار ما را به من آورید آخر صنم گریزپا را به ترانه‌های شیرین به بهانه‌های زرین بکشید سوی خانه مهِ خوبِ خوش‌لقا را وگر او ب ...

٧ ماه پیش
٣ رأی
تیک ٢ پاسخ
٥٧٣ بازدید

ای عاشقان ای عاشقان امروز ماییم و شما افتاده در غرقابه‌ای تا خود که داند آشنا گر سیل عالم پر شود هر موج چون اشتر شود مرغان آبی را چه غم تا غم خورد مرغ هوا ما رخ ز شکر افروخته با موج و بحر آموخته زان سان که ماهی را بود دریا و طوفان جان فزا ای شیخ ما را فوطه ده وی آب ما را غوطه ده ای موسی عمران بیا بر آب دریا زن عصا ✏ «مولوی»  

١ سال پیش
٢ رأی

ای کسانی که عاشق وصل به خدا هستید و قدم در راه گذاشته اید در دریایی عمیق افتاده اید تا که شنا کردن یاد بگیرید .  منظور دریای دل هست .  مغز که محل تفکر و تعقل و تصور و تجسم و توهم و تخیل هس ...

٧ ماه پیش
٣ رأی
٢ پاسخ
١٢٢ بازدید

در بیت  "آنک جانش داده‌ای آن را مکش / ور ندادی نقش بی‌جان را مکش"  شاعر به چه مفهومی از "جان" و "نقش بی‌جان" اشاره می‌کند؟

١ سال پیش
١ رأی

جان یا نورِ آگاه بودن یا خدا در دل هست . سالک می بایست با مراقبه و مشاهده و حضور در لحظه ، دل رو پالایش کنه تا آئینه های دل قادر باشن تا نورِ جان رو به نقش/ به تصویر بیارن .  حالا حضرت منظورش ا ...

٧ ماه پیش
١ رأی
٢ پاسخ
١١٧ بازدید

به نظر شما : چه تفاوت‌های محتوایی را می‌توان بین اشعار مولانا و دیگر شاعران بزرگ ایرانی مانند حافظ و سعدی مشاهده کرد؟

٩ ماه پیش
١ رأی

حضرت مولانا ، آخرین پیام آور ایران زمین هستند .  ایشون استاد اعظم هستند . صوفی اول . در هزار سال گذشته .  در مثنوی معنوی ،چگونه زیستن و قوانین اجتماعی رو آموزش دادن .و داستانهای طریقت .  در دیوان شمس ، مرحله طریقت رو آموزش    دادن . 

٧ ماه پیش
١ رأی
تیک ٥ پاسخ
١,٠١٠ بازدید

در کدام قسمت بیت زیر آرایه ی طنز به کار رفته ؟  حافظ به خود نپوشید این خرقه ی می آلود               ای شیخ پاکدامن معذور دار ما را

٧ ماه پیش
٤ رأی

می / شراب ، بمعنی حضور در لحظه داشتن  آگاه از آگاهی خود بودن . به مراقبه و مشاهده نشستن .  مراحل سلوک :  اطاعت ،  عبادت،طریقت ، حقیقت .  زاهد و عابد و ملا و آخوند ، تا مرحل ...

٧ ماه پیش
٣ رأی
تیک ٥ پاسخ
٤١٥ بازدید

منظور از او در شعر " ای دل پاره پاره ام دیدن اوست چاره ام " کیست؟

١ سال پیش
٢ رأی

از بیت نخست در شعر ، دل رو خطاب فرموده . پس  ' او ' را  در دل می خواد رویت کنه .  دل می بایست پاک باشه تا قابلیت تجلی او رو داشته باشه .  منظور نورِ جان / قمر / مه رو / بت / صنم / یار / دوست و .... هست .  که تصویری است از آفتابِ جانان /شمس الحق / خدا . rahnamaaries.blogfa.com 

٧ ماه پیش
٣ رأی
٥ پاسخ
٤٠٠ بازدید

این شعر کنایه از چیه ؟ "جام می از بهر می دوست داریم "

١ سال پیش
٢ رأی

جام می از بهر می داریم دوست این و آن از عشق وی داریم دوست دوست را در آینه بینیم ما آینه بی دوست کی داریم دوست می / باده / شراب ، در اشعار بزرگان و سالکان و صوفیان بمعنای حضور در لحظه و شاهدِ آگاهی ...

٧ ماه پیش