پیشنهادهای محمد رضا صادقی بنیس (٨٥)
تَطَوُرات یعنی تحولات، سیر تاریخی و تحولات.
مَجعولیَت یعنی جعلی بودن مثلا مجعولیت سند ثابت شده است یعنی سند جعلی است.
در نظام قضایی فعلی استیناف و تمیز به معنای مصطلح آنها و به کیفیت مذکور در قوانین سابق وجود ندارد، لذا کلیه احکام و قرارهای دادگاه ها فقط در حدود و وف ...
رَقَبه یعنی قطعه، در این رقبه یعنی در این قطعه مثلا ملک
درخواست کننده
نمایندگان مُحَدِّد در ماده ۸۴ آئین نامه ثبت ۱۳۱۷ یعنی کسایی که حد و مرز املاک و اراضی را برای ثبت سند تعیین می کنند.
مَبَرات مُطلقه: واقف، مصرف درآمد را برای احسان، خیرات و بَریات بدون قید و وصف اختصاص داده باشد.
مستغلات اموال غیر منقول است که مورد بهره برداری توسط مالک آن ها میباشد.
پلاک ثبتی در واقع شماره شناسایی ملک است و به ما کمک می کند تا موقعیت ملک و مالک آن را شناسایی کنیم. هر پلاک ثبتی به پلاک ثبتی اصلی و پلاک ثبتی فرعی ت ...
مُمْضیٰ یعنی امضا شده مثلا چک مُمْضیٰ یعنی چک امضا شده
اموالی که از جانب مقامات رسمی برای نگهداری به نفع مالک به شخصی سپرده می شود، به او حافظ گفته می شود که مستحق اجرت المثل عمل خویش می باشد به این اجرت ...
مطابق تعریف قانونی مندرج در بند م ماده ۱ آئین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجراء و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرائی مصوب ۱۳۸۷: �حق انتفاع هر ...
پولی است که بابت نگهداری ودیعه اخذ میگردد.
وجه الضمان مالیست که به عنوان ضمانت عقد به طرف مقابل داده می شود.
حمل و نقل بحری یعنی دریایی حمل و نقل بری یعنی خشکی حمل و نقل هوایی
مُوَرِث: مورث، کسی است که مرده و مالی از او مانده باشد.
جعل و تزویر از اصطلاحات حقوق جزا بوده و به معنای ساختن هر چیز مثل سند، نوشته، مهر به یکی از طرق پیش بینی شده در قانون که برخلاف حقیقت و به ضرر دیگری ...
مثلا معامله ای انجام می شود و فروشنده شرط می کند که خریدار علاوه بر پرداخت مبلغ، نذر شرعی کند او را به زیارت حضرت رضا علیه السلام ببرد
آگاه کننده
ثیبه به زنی اطلاق می شود که با او از جلو جماع و آمیزش شده باشد چه این آمیزش، از راه شرعی و نکاح صورت گرفته باشد یا از راه غیر شرعی.
کلاهک آلت تناسلی مرد را گویند.
تَفویت بُضع: یعنی مثلا با گول زدن زن نگذاشته زن با فرد دیگه ای ازدواج کند تفویت یعنی تلف کردن و بضع یعنی واژن.
مضبوط یعنی نوع و اوصاف آن معین است،
مُحاقله: حرام است. مثل فروش سنبل گندم در برابر مقدار معینی گندم از همان سنبل یا جای دیگر.
دارابودن آن ویژگی
متداعی: طرف دعوا
بیّنهٔ داخل یا همان بیّنهٔ متشبّث به معنی گواهی دهندگان بر مالکیت ذو الید می باشد. اگر نسبت به مالی که تحت تصرّف کسی است، فردى دیگر نیز ادّعاى مالکی ...
محل ایراد است یعنی ایراد دارد.
تولید مثل کردن
تغریر در موضوع قصاص و جهاد به معنی در معرض هلاکت قرار دادن است. مثلا قصاصی ممکنه فرد را در معرض هلاکت قرار بدهد دیه دارد.
هم معنی بدهکار و هم معنی طلبکار را بسته به جمله می دهد.
نقض شده
اگر فرد الف خواهان پرونده باشد و فرد ب خوانده پرونده باشد بعد از واخواهی نقش ب میشود واخواهان و شخص الف میشود واخوانده.
واخواه کسی است که نسبت به حکم غیابی تقاضای رسیدگی یا همان واخواهی را مینمایدو واخوانده طرف مقابل واخواه است که معمولا حکم غیابی به نفعش بوده است.
شرابی که بعد از غذا در بهشت می نوشند که پاک کننده بدن است.
تشخیص و تعیین قانون معتبر از نامعتبر را تنقیح گویند.
ــ تخطئه یعنی احتمال عدم مطابقت نظر مجتهد با حکم واقعی است.
علم لغت شناسی عربی
تجزی در اجتهاد آن است که مجتهد بتواند برخی از احکام را از ادله استنباط کند و برخی را نتواند.
مأمورٌبه، شیء متعلق امر آمر می باشد.
هرگاه دو یا چند دلیل متعادل در برابر یکدیگر قرار گیرند به طوری که عرفا نتوان آنها را جمع کرد و یکی ناسخ دیگری نباشد، در این صورت تعارض محقق است.
طهر به پاکی از حیض و نفاس گفته میشود طهر در دو نوع است در صورتی که در آن آمیزش واقع شده باید به عنوان طهر مواقعه و در صورتی که در آن آمیزش واقع نشده ...
دوران بین وجوب و حرمت هنگامی اتفاق می افتد که مکلف می داند تکلیفی الزامی از جانب مولا متوجه او شده، اما نمی داند که الزام به فعل ( وجوب ) متوجه او اس ...
نماز جمعه در نزد بسیاری از شیعیان واجب تخییری است و حضور در آن در زمان غیبت امام واجب نیست و معنای آن این است که مکلَف در ادای فریضه واجب ظهر جمعه بی ...
حکم مولوی دستوری است که شارع صادر می کند و اطاعت آن لازم و مخالفت آن حرام است. مانند اومر مبین وجوب نماز و روزه و مانند آن.
از مهمترین اصول حاکم بر حقوق جزا �اصل قانونی بودن جرایم و مجازات ها� است که در اصول ۳۶، ۱۶۹ و بند ۴ اصل ۱۵۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به صر ...
تجری و انقیاد، هنگامی پیش می آید که قطع انسان به تکلیف، مخالف واقع باشد. پیروی از چنین قطعی را انقیاد و مخالفت با آن را تجری می گویند.
جعل تشریعی به معنی اعتبار و وضع حکم از طرف شارع است که به آن جعل اعتباری یا تنزیلی و یا شرعی نیز گفته می شود.
ذوق سلیم، معیاری برای شناخت و درک معنا و حقیقت است، داوری های ذوقی نه با استدلال پدید می آیند و نه با استدلال تغییر می کنند. حجتی هستند در درون جان و ...
لازمه ٔ بودن چیزی نبودن دیگری نیست.