راه اهن ایران

فرهنگ فارسی

( راه آهن ایران ) ( بنگاه ) راه آهن دولتی ایران راه آهن سر تا سری ایران .در اسفند ۱۳٠۵ ه.ش. قانون راه آهن جنوب ایران بتصویب مجلس شورای ملی رسید.بموجب این قانون مخارج ساختمان راه آهن از محل عوارض قند و شکر و چای تامین گردید و قرار شد خط آهن از خور موسی به محمره ( خرمشهر ) واز آنجا بتهران متصل گردد. در مهرماه ۱۳٠۶ ه.ش.نخستین کلنگ احداث راه آهن به توسط رضا شاه پهلوی در تهران به زمین زده شد و همان موقع ساختمان راه آهن از مرکز و شمال و جنوب آغاز گردید.در آخر بهمن ۱۳۱۵ راه آهن شمال بتهران رسید و نخستین قطار از بندر شاه وارد تهران شد .در شهریور ۱۳۱۷ آخرین پیچ راه آهن سرتاسری ایران در ایستگاه بدست رضا شاه محکم گردید. طول راه آهن از بندر شاه ( ساحل بحر خزر ) تا بندر شاهپور ( ساحل خلیج فارس ) قریب ۱۳۹۵ کیلومتر میبباشد. از ۱۳۳۲ ه. ش .شبکه های راه آهن توسعه یافت و از جمله راه آهن تهران به مشهد تهران به تبریز تهران به کاشان احداث گردید.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] راه آهن ایران. یکی از مهمترین لایحه هایی که در سال ۱۳۰۵ش. به مجلس ارائه شد، لایحه تاسیس راه آهن سراسری بود که بحث های فراوانی درپی داشت. این طرح مخالفین و موافقین فراوانی داشت. مصدق یکی از اعتراض کنندگان به لایحه تاسیس راه آهن بود. زیر ساختمان های شبکه راه آهن از ۲۳ مهر ۱۳۰۶ آغاز شد و تکمیل آن ۱۱ سال به طول انجامید.
اصولاً انگلیس اعتقاد داشت که این خط آهن از شمال به جنوب کشیده شود، تا بتواند جهت حمله احتمالی به روسیه و سپس شوروی پس از انقلاب اکتبر ۱۹۱۷م. استفاده شود. احمدشاه نیز در پاسخ پیشنهاد انگلیس ها برای مفتوح ساختن باب مذاکره در مورد کشیدن راه آهن گفت: «راه آهنی که به صلاح و صرفه ایران است، راه آهنی است که از دزداب زاهدان فعلی شروع می شود و مسیر آن به اصفهان و تهران باشد و از آنجا به اراک و کرمانشاه متصل شود، یعنی از شرق به غرب ایرن، چنانکه از زمان داریوش هم راه تجارت هندوستان در آسیا و سواحل مدیترانه همین راه بوده است و این راه برای ملت ایران نهایت صرفه را از لحاظ تجارت خواهد داشت؛ ولی راه آهن عراق به بحر خزر فقط جنبه نظامی و سوق الجیشی دارد و من نمی توانم، پول ملت را گرفته یا از کشورهای خارج وام گرفته و صرف راه آهنی که فقط جنبه نظامی دارد نمایم.»
سیاست حقیقی هند
در سال ۱۹۱۲ (۱۲۹۱ش.) که در مجلس عوام انگلستان گفتگو بر سر مسئله راه آهن سراسری ایران به میان آمد، لر کتر زین نایب السلطنه هندوستان که بعدها به عنوان وزیر خارجه منصوب شد، گفت: «در مدت ۲۰ سال تایید کردند که هندوستان باید محاظ باشد، در یک حلقه کوهها و صحراها که بدون تلفات زیاد و پول غیرقابل عبور باشد. این سیاست، هندوستان را از هر حمله ای حراست کرده و هیچ ملتی حق عبور از این منطقه حمایت شده را نداشت؛ اما اگر این راه آهن، راه آهن غربی – شرقی ایران ساخته می شد، آن وقت تمام آن سیاست به خطا بوده و به ما می گویند، این اصول را نپذیرید که سیاست حقیقی هند عبارت است از باز کردن سرحدات آن به طرف مغرب» با اینکه همگان به سودمندی راه آهن شرق و غرب چه از لحاظ تجاری و چه از لحاظ نظامی، آگاه بوده و اعتقاد داشتند که این سیر کاربردهای فراوانی دارد؛ ولی رضاشاه آن را نپذیرفت.
نفوذ انگلیس بر رضاشاه
می توان تصور کرد که در آغاز این مسئله از سوی رضاشاه در درجه اول مربوط به نفوذ انگلیس بر ارکان دولتش بوده و او آن قدرها حکومت خود را مستحکم نمی دید که بتواند در مقابل انگلیس ها به صورت قاطع ایستادگی کند و منافع آن را نادیده گیرد. از سوی دیگر رضاشاه همیشه نسبت به روسیه نظر نامساعدی داشت و در آن هنگام مخالفت با شوروی را ارجع می دانست. نقش دیگری در احداث دنیس رایت در کتاب خود می نویسد: «در اینکه تا پایان دوره قاجار هیچ خط آهن طویل المسافتی در ایران کشیده نشده بود، در نتیجه هیچ گونه قصوری که از جانب بریتانیا نبود. جولیوس دو رویتر از میان جنبه های متعدد امتیاز وسیع و همه جانبه ای که در سال ۱۸۷۲از شاه کسب کرده بود و در دوره نخست به راه آهنی دل بسته بود که امید داشت بین دریای خزر و خلیج فارس بکشد. دلوت بریتانیا از خطری که روسیه را متوجه ایران ساخته بود، بیش از پیش نگران شده بود. سخت عقیده داشت که چنانچه راه آهنی بین خلیج فارس درون ایران موجود نباشد، کمک نظامی بریتانیا به ایران در صورت حمله روسیه از شمال غیر ممکن خواهد بود.»
کمپانی آمریکایی و اعزام نماینده به ایران
...

پیشنهاد کاربران

کشور ایران، اکنون دارای ۱۵۰۳۷ کیلومتر ( پایان سال ۱۴۰۱ ) شبکه راه آهن استاندارد و ۹۶ کیلومتر ( میرجاوه - زاهدان ) خطوط آهن عریض است . ساخت و توسعه خطوط آهن در ایران توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای ترابری کشور انجام می پذیرد. نگهداری و تعمیر و هم چنین بهره برداری از این شبکه برعهده شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران است.
...
[مشاهده متن کامل]

پیشینه احداث و بهره برداری موفق نخستین راه آهن در ایران به دوره قاجار در سال ۱۲۲۷ خورشیدی ( ۱۸۴۸ میلادی ) از رشت به بندر پیربازار و بندر انزلی بازمی گردد و بقایای این مسیر هنوز در مسیر رشت به پیربازار و یک لوکوموتیو بخار در محوطه اداره کل بنادر استان گیلان وجود دارد. ۱۲ کیلومتر از این راه آهن تا اواسط دوره رضاشاه همچنان استفاده می شده است. در سال ۱۲۶۱ خورشیدی ( ۱۸۸۲ میلادی ) و ۱۲۶۱ شمسی خط تراموایی میان تهران و شاه عبدالعظیم به طول ۸۷۰۰ متر کشیده شد. عرض این راه آهن یک متر بود و مسیو بواتال فرانسوی آن را اجرا کرد و سپس به یک بلژیکی واگذار شد. در سال ۱۲۶۵ خورشیدی ( ۱۸۸۶ میلادی ) خط راه آهن محمودآباد ( سواحل جنوبی دریای کاسپین ) به آمل احداث شد که اگرچه در نظر بود تا تهران ادامه یابد، اما با کارشکنی های پیمانکارهای بلژیکی به شکست انجامید و خطوط آن برچیده و برای احداث تلگراف استفاده شد.
در هجدهم آبان ۱۲۶۹ خورشیدی ( ۹ نوامبر ۱۸۹۰ ) ناصرالدین شاه قاجار پیمان نامه ای با روسیه تزاری امضا کرد که ایران را از ساخت راه آهن تا ده سال بازمی داشت. این محدودیت در دسامبر ۱۸۹۹ برابر با شروط وام شصت میلیون فرانکی روسیه با دست خط مظفرالدین شاه برای ده سال دیگر تمدید شد.
در سال ۱۲۹۲ش ۱۹۱۳م بانک استقراضی روسیه امتیاز ساخت راه آهن جلفا به تبریز و صوفیان به شرفخانه را به دست آورد. سال بعد در ۱۹۱۴م جنگ جهانی اول آغاز شد و بانک استقراضی این امتیاز را به دولت روسیه تزاری واگذار کرد که راه آهن تبریز به جلفا را به طول ۱۴۹ کیلومتر برای ارتش خود ساخت و در سال ( ۱۲۹۵ش - ۱۹۱۶م ) به بهره برداری رساند اما پس از پایان جنگ و انقلاب بلشویکی ۱۹۱۷ م سیاستهای جدید حکومت کمونیستی بر آن قرار گرفت که دولت شوروی در دهم حوت ( اسفند ) ۱۲۹۹ش ( مارس ۱۹۲۱م ) با عقد عهدنامه مودت با ایران، راه آهن جلفا به تبریز و صوفیان به شرفخانه را همراه با تمام ابنیه و وسایل نقلیه و متعلقات آن، بلاعوض به دولت ایران واگذار کند.

راه اهن ایرانراه اهن ایرانراه اهن ایرانراه اهن ایرانراه اهن ایران
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/راه‌آهن_ایران

بپرس