پیشنهادهای علی باقری (٣٩,٦٨٦)
چینه چیتا: شهرک سینمایی ایتالیا که درسال 1930 در شهر رم ایجاد شدو "موسولینی" می خواست چینه چیتا درمقابل شهرک سینمایی آمریکا ( هالیوود ) رشد فزاینده ا ...
چند دوربین: استفاده ازچند دوربین برای فیلمبرداری صحنه های گران که امکان تکرار آن نیست . ( اصطلاح سینمایی )
جلوه های صوتی: سرو صداهای متفرقه مانند صدای پا، باز وبسته شدن در و. . . . که علاوه بر صدای همزمان ( موسیقی وگفتار ) به باند صدای فیلم اضافه می شود. ( ...
هالیوود: تپه های هالیوود منطقه ای درکالیفرنیاست که تایک قرن قبل محل باغهای پرتقال ولیمو بود. اما اینک هالیوود با سینما وفیلم شناخته می شود. جایی که س ...
تیلت: عبارت است از چرخش دوربین به صورت عمودی ( بالاو پایین ) یا مورب برمحور ثابت که برای پیگیری موضوع فیلمبرداری به کار می رود. ( اصطلاح سینمایی )
تیپ سازی: تیپ انتخاب بازیگر براساس ظاهر فیزیک جسمانی است که معمولا برای همیشه دریک قالب ایفای نقش می کند. مانند چهره های همیشه قهرمان، یا همیشه ضد قه ...
تهیه : عبارت است از روند طولانی تولید فیلم از ابتدا تامحصول نهایی که فیلمی قابل پخش است. تهیه معمولا به پیش تولید ، مرحله ی تولید فیلم ودست آخر مرحله ...
تولید عظیم: تولید آثار عظیم وپرخرج که دارای بازیگران وسیاهی لشکران فراوان، مکانهای وسیع ، لباسهای فاخر ومتنوع، وسایل صحنه ی باشکوه ونماهای حرکتی فراو ...
تولید ارزان : برخلاف تولید عظیم ، فیلمی است که دارای بازیگران ، لوکیشنها ووسایل و حرکتهای محدود دوربین است و می توان آن را به قول معروف جمع وجور کرد. ...
تولید انبوه: تولید انبوه اصطلاحی است که به تولیدات هم شکل فیلمها درکشورهایی چون آمریکا وهند اطلاق میشود. محصول آنها دارای خط روشن داستانی وبی هیچ پیچ ...
تله سین: دستگاهی که ازروی نسخه ی 35 میلیمتری، نسخه های ویدیویی تهیه میکند. ( اصطلاح سینمایی )
تعلیق: تعلیق در انتظار نگهداشتن تماشاگر است برای دریافت آنچه درادامه روایت خواهد آمد وازعناصر مهم داستان به شمار می رود. یکی از اساتید تعلیق در ادبیا ...
تراولینگ: حرکت دوربین به جلو یا عقب صحنه بر روی ریل را تراولینگ می گویند. ( اصطلاح سینمایی )
پوشش: پوششی که برای درمعرض دید قرار نگرفتن بخشی ازصحنه یا دیده شدن بخش خاصی از صحنه در دوربینهای غیر دیجیتالی تعبیه می شود؛ مانند نمای نقطه نظر بازیگ ...
پوزتیو: نسخه ای ازفیلم 35 میلیمتری که درلابراتور ازروی نگاتیو تهیه می شود وتصویر واقعی ازسوژه است. ( اصطلاح سینمایی )
پن شلاقی: چرخش سریع دوربین ازنقطه ای به نقطه ی دیگر که دراثر آن تصویر ناواضحی ازصحنه یا صحنه ها به چشم تماشاگر می آید. این تمهید معمولا برای نقطه گذا ...
پن: حرکت دوربین برمحو ر ثابت به سمت راست وچپ مانند آدمی که ثابت ایستاده وبا گردش سرحول محور گردن، به سمت راست یا چپ نگاه می کند. این نگاه ممکن است نر ...
پل صورتی: وقتی درپایان ، یک صحنه یا آغاز آن، صدای صحنه ی بعد یا قبل روی تصاویر شنیده شود، به آن پل صورتی گویند. ( اصطلاح سینمایی )
پلان: از لحظه ی روشن شدن دوربین فیلمبرداری تا لحظه ای که کارگردان کات می دهد، یک پلان شکل می گیرد. پلان گاهی دربرداشتی بسیار بلند انجام می گیرد که به ...
پرده: دیوارسفید یا هر آویز دیگری را که فیلم برروی آن به نمایش در می آید می گویند. پرده ی سینما مانند خود سینما همواره درجهت بهبود کیفیت حرکت کرده است ...
پرده ی عریض: پرده عریض به ابعاد تصویری گفته می شودکه درمقایسه با استاندارد تصویر35 میلیمتری که 33/1 به1 می باشد ( اگرطول تصویر33/1 مترباشد عرض آن 1 م ...
پخش : کاردفاتر وشرکتهایی است که بعداز تولید فیلم، آن را طی قراردادی زمانمند در اختیار مراکز نمایشی به ویژه سینما قرارمی دهند. دفاتر پخش درواقع رابط ب ...
بوم: بوم میله ی قابل انعطافی است که میکروفون را برسرآن نصب می کنند وبرای صدابرداری به کار می رود. کاربرد آن بیشتر کمکی ونزدیک ساختن میکروفون به کاراک ...
پانا ویژن: نوعی روش فیلمبرداری برای نمایش بر روی پرده ی عریض است که برروی فیلم نگاتیو70 میلیمتری انجام می شود. سپس این نگاتیو یا روی فیلم پوزتیو 70 م ...
بلو آپ : بزرگ نمایی یا بزرگ کردن تصویر که درفرهنگ فیلمسازی به تغییر قطع فیلمها گفته می شود؛ مثل اینکه فیلم 16 میلی متری را به 35 متری تبدیل کنیم یا ا ...
بک گراند: صداها ، اجسام ومناظری را که درعمق تصویردیده یا شنیده می شوند بک گراند می گویند. ( اصطلاح سینمایی )
برداشت مجدد: فیلمبرداری مجدد ازصحنه ای که مورد قبول کارگردان واقع نشده است. ممکن است به خاطر ایراد دربازی، گفتگو ، نور ، صدا و ورود غیر منتظره ی افرا ...
برش ( قطع یا کات ) : قطع صحنه یا نما، اصطلاحی است تدوینی ( مونتاژی ) که معرف اندازه سازی نما به لحاظ زمانی، مکانی وحرکتی آن است. قطع نما در مراحل مخت ...
برداشت طولانی: نمای طولانی یا سکانسی که بدون قطع دریک برداشت گرفته شود، با این ذهنیت که اولین برداشت ، آخرین آن است. ( اصطلاح سینمایی )
برداشت روزانه : برداشت روزانه ، درواقع حجم فیلمبرداری ازصحنه هایی است که طبق برنامه باید گرفته شود. برداشت روزانه کاملا متغیر است وبستگی به نوع فیلم ...
برداشت: به فیلمبرداری ازیک صحنه ، برداشت می گویند. برداشت ممکن است بارها تکرار شود . برداشت می تواند نمایی چند ثانیه ای یا چند دقیقه ای باشد. برداشت ...
بده – بستان: عبارت است ازتاثیر گذاری یا تاثیر پذیری دو بازیگر از بازی یکدیگر که به آن پاس کاری هم می گویند.
بازی گردان: شخصی است که به انتخاب کارگردان ، مسئول کار با بازیگران است؛ به گونه ای که آنها بتوانند شخصیتها را تحلیل ، گفتگوها را حاضر ومیزانسن را درک ...
اکشن: حرکت ورفتار بازیگران نسبت به همدیگر ومحیط را که بیانگر یک کنش است میگویند . اکشن به دستور شروع به حرکت بازیگر ازجانب کارگردان هم گفته میشود. ( ...
اسپلایسر: دستگاهی است که هنگام تدوین برای چسباندن قطعه های فیلم به یکدیگر به کار می رود. ( اصطلاح سینمایی )
اسپلایس: چسباندن انتهای دوقاب ( فریم ) درمرحله ی تدوین به نحوی که یک نوار ممتد تشکیل دهند، اسپلایس نامیده می شود. ( اصطلاح سینمایی )
آپرای صابونی: درآغاز به سریالهای کم ارزش تلویزیونی گفته می شد که به صورت مداوم پخش می شد وبعدها این اصطلاح به سینما نیزراه یافت. علت استفاده ازاین اص ...
آیریس: آیریس یا دیافراگم، قطعه ای تعبیه شده در دوربین فیلمبرداری وعکاسی است که ساختمانی چون عنیبیه چشم دارد ومیزان نوردهی به نگاتیو را کنترل می کند. ...
آنونس : فیلم کوتاهی که برای تبلیغ ومعرفی یک فیلم تهیه می شود. ( اصطلاح سینمایی )
آرک: نوری قوی وسفید رنگ که درصحنه های وسیع مورد استفاده قرار می گیرد. ( اصطلاح سینمایی )
آداپته : اقتباس از آثار دیگران و یا از عرصه های دیگری هنری درسینما را گویند. متاسفانه اقتباس و یا آداپته در سینمای ایران به شکلی بسیار غیرحرفه ای صور ...
آتالوناژ: به اصلاح رنگ و فیلم درمرحله ی پایانی تدوین می گویند که در آن نور و رنگ تصاویر به گونه ای همسان اصلاح می شوند. ( اصطلاح سینمایی )
رعنا : دکتر شفیعی کدکنی در مورد واژه ی " رعنا " می نویسد : ( ( رعنا در اصل به معنی کوه ِ بلند یا زنِ ابله و بی عقل و دراز قامت است ( مذکرِ آن : اَرْ ...
مختصر عقلان : آنان که عقل ناچیز و بی ارزش دارند . دکتر شفیعی کدکنی در مورد واژه ی " مختصر " می نویسد : ( ( کلمه ی مختصر که ما امروز آن را در مفهوم خ ...
بوعلی سینا : ابن سینا دکتر شفیعی کدکنی در مورد بو علی سینا می نویسد : ( ( اصولا در میان مسلمانان ، کمی پس از عصر بوعلی ، وی به عنوان رمز حکمت مشاء ( ...
عنقا: مرغ افسانه ای شبیه به ققنس دکتر شفیعی کدکنی در مورد واژه ی "عنقا" می نویسد : ( ( در اساطیر فارسی و عربی رمز چیز های دست نیافتنی است . در ترجمه ...
زبون گیر : آنان که پرندگان زبون و ضعیف را صید کنند . چیزی شبیه به آنچه در زبان محاوره ی عصر ما گفته می شود : آدم ضعیف کش ( گر از زحمت همی ترسی ز نا ...
باغ در باغ : جایی که باغ و بستان در آن بسیار است . نظیر دیه بر دیه در این عبارت " که این راه دیه بر دیه است " اسرارالتوحید 141/1 ( گرت نزهت همی باید ...
جوزا : دکتر شفیعی کدکنی در مورد واژه ی می نویسد : ( ( جوزا یکی از صُوَر فلکی است که در ادبیات همواره به شکل کسی که کمر بندی یا حمایلی بر میان دارد و ...
ایوان چون مینا : کنایه از آسمان ( تو پنداری که بر بازی است این میدان چون مینو تو پنداری که بر هَرزه است این ایوان ِ چون مینا ) ( تازیانه های سلوک، ...