موج
/mowj/
مترادف موج: خیزاب، کوهه آب، موجه، چین خوردگی سطح آب، تلاطم آب، فرکانس رادیویی
برابر پارسی: خیزآب، خیزآبه، کوهه، خیزاب
معنی انگلیسی:
فرهنگ اسم ها
معنی: جنبش وچین خوردگی سطح آب
برچسب ها: اسم، اسم با م، اسم پسر، اسم عربی
لغت نامه دهخدا
موج. [ م َ ] ( ع مص ) کوهه برآوردن آب. ( منتهی الارب ). کوهه برآوردن دریا. ( ناظم الاطباء ). برآمدن آب دریاو شط و رودخانه به بالا. هیجان و بلند شدن آب دریا. ( یادداشت مؤلف ). کوهه زدن آب. ( دهار ). خیزابه یافتن. || طپانچه زدن موج. ( منتهی الارب ). تپانچه زدن کوهه های آب. ( ناظم الاطباء ). || مختلف گردیدن کارهای مردم و مضطرب گردیدن آن. ( ناظم الاطباء ). اضطراب کردن مردم. ( منتهی الارب ). آشوب کردن و به هم برآمدن. آشوب کردن و به هم در شدن مردمان. ( المصادر زوزنی ). به هم در شدن مردمان. ( تاج المصادر بیهقی ). || میل کردن از حق و راستی. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). عدول از حق. ( یادداشت مؤلف ).
موج. [ م َ / م ُ ] ( ع اِ ) کوهه آب. ج ، امواج. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). روکه. مور. ( منتهی الارب ). نورد آب. ( مهذب الاسماء ). آشوب دریا. ( ترجمان القرآن جرجانی ص 96 ). نورد. کوهه. کوهه آب. خیزابه. خیزاب. آب خیز. آب خیزه. آب کوهه. نره آب. مشترک. اشترک. آشوب دریا. ستونه. آذیه. ( یادداشت مؤلف ). دیسمه و لطمه آب. ترنک. ترنند. هنک. خیزآب. تلاطم آب و کوهه و لپه آب و آنچه که از سطح دریا هنگام وزیدن باد برآید و قطعه های بزرگی گردد که از پی یکدیگر متعاقب شوند. ( ناظم الاطباء ). صاحب آنندراج گوید خوش عنان و سبک جولان ، سبک رو، بلند، رمیده ، از خودرفته ، دورافتاده. بیقرار از صفات و بال ، بازو، انگشت ، زلف ، ابرو، ناخن ، نبض ، تار، سلسله ، زنجیر، گیسو، طره ، خط، مصرع ، مقراض ، ماهی ، کوچه ،تیغ، شمشیر، کلک و خامه از تشبیهات اوست و با لفظ بستن و آوردن و کشیدن و بلند شدن و بر یکدیگر شکستن وخوردن و زدن مستعمل است. ( از آنندراج ) :
موج کریمی برآمد از لب دریا
ریگ همه لاله گشت از سر تا بون.
دقیقی.
به پیش سپاه آمد افراسیاب چو کشتی که موجش برآرد ز آب.
فردوسی.
زمین همچو کشتی شداز موج خون گهی راست جنبان گهی سرنگون.
فردوسی.
تو گفتی که دریا به جوش آمده ست بر او موج ، پولادپوش آمده ست.بیشتر بخوانید ...
فرهنگ فارسی
( اسم ) ۱ - حرکت ذرات و اجسامی که توام با بالا و پایین رفتن متناوب آنها باشد مانند حرکت امواج سطح آب آبخیز خیز آب کوهه آب کوهه نره آب نره جمع : امواج . ۲ - حرکت شبیه به موج آب : موج سبزه موج مخمل . ۳ - نوعی جاجیم دارای خانه های شطرنجی که از ریسمان پنبه یی بافته شود.
کوهه آب . جمع امواج .
فرهنگ معین
فرهنگ عمید
گویش مازنی
واژه نامه بختیاریکا
سراب؛ توهمات بینایی
پَل؛ مَل؛ توف
دانشنامه اسلامی
[ویکی الکتاب] معنی مَوْجُ: موج ( در اصل به معنی تردد در آمد و شد یا به عبارت دیگر رفت و برگشت متناوب می باشد )
معنی یَمُوجُ: موج می زند ( عبارت "وَتَرَکْنَا بَعْضَهُمْ یَوْمَئِذٍ یَمُوجُ فِی بَعْضٍ" یعنی : در آن روز که برخی با برخی دیگر درهم و مخلوط موج میزنند، رهایشان میکنیم)
معنی لُجَّةً: آبی عمیق و فراوان - جایی که آب در آن موج می زند
معنی تَمُورُ: حرکاتی مانند دود انجام میدهد (پیچ وتاب میخورد و در فضا محو میشود.کلمه مور که مصدر فعل تمور است ،به معنای تردد درآمد و شد است ، نظیر کلمه موج که آن نیز به همین معنا است )
ریشه کلمه:
موج (۷ بار)
اضطراب دریا. «ماجَ الْبَحْرُ مَوْجاً: اِضْطَرَبَ اَمْواجُهُ وَ ارْتَفَعَ» ایضا موج آبهای مرتفع در سطح دریاست مثل . یعنی کشتی با آنها در موجی همچون کوهها حرکت میکرد. * . آنروز آنها را میگذاریم بعضی در بعضی موج میزند.
معنی یَمُوجُ: موج می زند ( عبارت "وَتَرَکْنَا بَعْضَهُمْ یَوْمَئِذٍ یَمُوجُ فِی بَعْضٍ" یعنی : در آن روز که برخی با برخی دیگر درهم و مخلوط موج میزنند، رهایشان میکنیم)
معنی لُجَّةً: آبی عمیق و فراوان - جایی که آب در آن موج می زند
معنی تَمُورُ: حرکاتی مانند دود انجام میدهد (پیچ وتاب میخورد و در فضا محو میشود.کلمه مور که مصدر فعل تمور است ،به معنای تردد درآمد و شد است ، نظیر کلمه موج که آن نیز به همین معنا است )
ریشه کلمه:
موج (۷ بار)
اضطراب دریا. «ماجَ الْبَحْرُ مَوْجاً: اِضْطَرَبَ اَمْواجُهُ وَ ارْتَفَعَ» ایضا موج آبهای مرتفع در سطح دریاست مثل . یعنی کشتی با آنها در موجی همچون کوهها حرکت میکرد. * . آنروز آنها را میگذاریم بعضی در بعضی موج میزند.
wikialkb: مَوْج
دانشنامه عمومی
موج ( به انگلیسی: Wave ) ارتعاش یا نوسانی ( در حالت کلی تر، آشفتگی ای ) است که انرژی را در محیط منتقل می کند.
موج، دو نوع اصلی دارد؛ الکترومغناطیسی و مکانیکی. در موج الکترومغناطیسی، برخلاف موج مکانیکی، انرژی بدون نیاز به انتقال جِرم، منتقل می شود.
موج الکترومغناطیسی، آشفتگی در میدان های الکترومغناطیسی است، در امواج الکترومغناطیسی، میدان های الکتریکی و مغناطیسی به طور عمود بر یکدیگر نوسان می کنند و با سرعت نور منتشر می شوند. این امواج برای انتشار نیاز به محیط مادّی ندارند.
امواج مکانیکی فقط در محیط مادّی منتشر می شوند. انتشار این گونه موج ها به دلیل انرژی های داخلی یا بر اثر تغییر شکل محیط مادی صورت می گیرد. برخی از امواج مکانیکی عبارتند از امواج صوتی، امواج لرزه ای و امواج آب.
امواج را می توان به دو دستهٔ امواج طولی و امواج عرضی تقسیم کرد. در امواج طولی ( مانند امواج صوتی ) ، راستای انتشار و نوسان موج، یکی هستند؛ درحالی که در امواج عرضی، برهم عمود هستند. امواج الکترومغناطیسی، عرضی هستند. وقتی امواج الکترومغناطیسی از محیطی با چگالی کمتر وارد محیطی با چگالی بیشتر می شود، سرعت انتشارش کمتر و فرکانس نوسانات آن ثابت می ماند. همچنین وقتی امواج مکانیکی از محیطی با چگالی کمتر وارد محیطی با چگالی بیشتر می شود، سرعت انتشارش بیشتر و فرکانس نوسانات آن ثابت می ماند
ساده ترین یا اساسی ترین موج، موج هارمونیک سینوسی است که با f ( x , t ) = A sin ( k x − ω t ) توصیف می شود؛ که A دامنه موج است، یعنی بیشترین مقدار آشفتگی در طول نوسان موج ( فاصله نقطه اوج تا تعادل ) . واحد دامنه، به نوع موج بستگی دارد؛ مثلاً در امواج صوتی ( تغییرات فشار هوا ) ، واحد دامنه، پاسکال است. یا مثلاً در امواج الکترومغناطیس، واحد میدان الکتریکی ( ولت/متر ) است. دامنه موج ممکن است ثابت باشد، یا ممکن است با زمان و مکان تغییر کند.
برای امواج متناوب، طول موج ( λ ) ، فاصله میان دو قله متوالی ( یا فرورفتگی و برجستگی ) ، و واحد آن متر است.
دوره تناوب T، زمان یک نوسان کامل موج است. بسامد، تعداد دوره های نوسان در واحد زمان است و بر حسب هرتز بیان می شود؛ f = 1 / T .
بسامد زاویه ای ω با بسامد ارتباط دارد؛ ω = 2 π f = 2 π / T .
k ، عدد موج نام دارد و برابر است با k = 2 π / λ . سرعت انتشار موج توسط v = λ f بیان می شود.
موج، دو نوع اصلی دارد؛ الکترومغناطیسی و مکانیکی. در موج الکترومغناطیسی، برخلاف موج مکانیکی، انرژی بدون نیاز به انتقال جِرم، منتقل می شود.
موج الکترومغناطیسی، آشفتگی در میدان های الکترومغناطیسی است، در امواج الکترومغناطیسی، میدان های الکتریکی و مغناطیسی به طور عمود بر یکدیگر نوسان می کنند و با سرعت نور منتشر می شوند. این امواج برای انتشار نیاز به محیط مادّی ندارند.
امواج مکانیکی فقط در محیط مادّی منتشر می شوند. انتشار این گونه موج ها به دلیل انرژی های داخلی یا بر اثر تغییر شکل محیط مادی صورت می گیرد. برخی از امواج مکانیکی عبارتند از امواج صوتی، امواج لرزه ای و امواج آب.
امواج را می توان به دو دستهٔ امواج طولی و امواج عرضی تقسیم کرد. در امواج طولی ( مانند امواج صوتی ) ، راستای انتشار و نوسان موج، یکی هستند؛ درحالی که در امواج عرضی، برهم عمود هستند. امواج الکترومغناطیسی، عرضی هستند. وقتی امواج الکترومغناطیسی از محیطی با چگالی کمتر وارد محیطی با چگالی بیشتر می شود، سرعت انتشارش کمتر و فرکانس نوسانات آن ثابت می ماند. همچنین وقتی امواج مکانیکی از محیطی با چگالی کمتر وارد محیطی با چگالی بیشتر می شود، سرعت انتشارش بیشتر و فرکانس نوسانات آن ثابت می ماند
ساده ترین یا اساسی ترین موج، موج هارمونیک سینوسی است که با f ( x , t ) = A sin ( k x − ω t ) توصیف می شود؛ که A دامنه موج است، یعنی بیشترین مقدار آشفتگی در طول نوسان موج ( فاصله نقطه اوج تا تعادل ) . واحد دامنه، به نوع موج بستگی دارد؛ مثلاً در امواج صوتی ( تغییرات فشار هوا ) ، واحد دامنه، پاسکال است. یا مثلاً در امواج الکترومغناطیس، واحد میدان الکتریکی ( ولت/متر ) است. دامنه موج ممکن است ثابت باشد، یا ممکن است با زمان و مکان تغییر کند.
برای امواج متناوب، طول موج ( λ ) ، فاصله میان دو قله متوالی ( یا فرورفتگی و برجستگی ) ، و واحد آن متر است.
دوره تناوب T، زمان یک نوسان کامل موج است. بسامد، تعداد دوره های نوسان در واحد زمان است و بر حسب هرتز بیان می شود؛ f = 1 / T .
بسامد زاویه ای ω با بسامد ارتباط دارد؛ ω = 2 π f = 2 π / T .
k ، عدد موج نام دارد و برابر است با k = 2 π / λ . سرعت انتشار موج توسط v = λ f بیان می شود.
wiki: موج
موج (پل گوگن). موج یکی از آثار هنری پل گوگن است که در سال ۱۸۸۸ کشیده شده است. [ ۱] این اثر نقاشی در سال ۱۹۶۶ توسط دیوید راکفلر بانکدار اهل ایالات متحده آمریکا خریداری شد. [ ۲] [ ۲] موج در سال ۱۹۳۴ متعلق به یک نویسندهٔ آمریکایی فرانسوی به نام آلدن بروکز بود. در ۱۹ مه ۱۹۶۶ در آکشن ساتبیز نیویورک توسط دیوید راکفلر خریداری شد.
wiki: موج (پل گوگن)
موج (فیلم ۲۰۰۳). موج ( به تامیلی: Alai ) فیلمی محصول سال ۲۰۱۱ و به کارگردانی ویکرام کومار است. در این فیلم بازیگرانی همچون سیلامباراسان، تریشا، سارانیا پونوانان، نثار، سانتانام و کیم شارما ایفای نقش کرده اند.
wiki: موج (فیلم ۲۰۰۳)
موج (فیلم ۲۰۰۴). «موج» ( Error: {{Lang - xx}}: متن دارای نشانه گذاری ایتالیک است ( راهنما ) ) یا انفجار فیلمی هندی در سبک جنایی، سرقت و مهیج است که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به آبیشک باچان، ایشا دئول، جان آبراهام و ریمی سن اشاره کرد.
wiki: موج (فیلم ۲۰۰۴)
موج (فیلم ۲۰۰۸). «موج» ( آلمانی: Die Welle ) فیلمی در ژانر مهیج است که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به مکس ریملت، کریستینه پاول، الیاس مبارک، و ران جونز اشاره کرد. داستان این فیلم درباره معلم دبیرستانی به نام راینر است که تصمیم گرفته است دانش آموزان را به وسیله روش های تجربی آموزش دهد. عده ای از دانش آموزانش با روش او موافق نیستند.
wiki: موج (فیلم ۲۰۰۸)
موج (فیلم ۲۰۱۳). موج ( به مالایالم: Thira ) و ( به انگلیسی: Wave ) فیلمی هندی محصول سال ۲۰۱۳ و به کارگردانی وینیت سرینیواسان است. در این فیلم بازیگرانی همچون شوبانا، دایان سرینیواسان، دیپاک پارامبول ایفای نقش کرده اند.
wiki: موج (فیلم ۲۰۱۳)
موج (فیلم ۲۰۱۵). موج ( به انگلیسی: The Wave ) فیلمی درام و مصیبت بار نروژی، محصول سال ۲۰۱۵ و به کارگردانی رور اوثاگ است. در این فیلم بازیگرانی همچون کریستوفر یونر، توماس بو لارسن، فریتیوف سوهایم، آنه دال تورپ ایفای نقش کرده اند.
داستان فیلم درباره یک زمین شناس است که وظیفه پایش تغییرات حرکتی یک صخره سنگی بسیار بزرگ و غیر قابل مهار را به عهده دارد؛ بنابر پیش بینی کارشناسان در صورت سقوط این صخره بزرگ یک سونامی ویرانگر هشتاد متری در مقیاس محلی ایجاد خواهد کرد.
داستان فیلم درباره یک زمین شناس است که وظیفه پایش تغییرات حرکتی یک صخره سنگی بسیار بزرگ و غیر قابل مهار را به عهده دارد؛ بنابر پیش بینی کارشناسان در صورت سقوط این صخره بزرگ یک سونامی ویرانگر هشتاد متری در مقیاس محلی ایجاد خواهد کرد.
wiki: موج (فیلم ۲۰۱۵)
موج (کوربه). موج یا امواج نام چندین نقاشی با موضوع چشم اندازهای دریایی است که هنرمند فرانسوی گوستاو کوربه بین سال های ۱۸۶۹ و ۱۸۷۰ کشید.
• امواج ( ۱۸۶۹، موزه هنر فیلادلفیا )
• دریای طوفانی یا موج ( ۱۸۶۹، موزه اورسی )
• موج ( ۱۸۷۰، موزه هنرهای زیبای اورلئان )
• موج ( ۱۸۶۹، موزه هنرهای زیبای لیون )
• موج ( تاریخ نامشخص، موزه اشتادل، فرانکفورت )
• موج ( تاریخ نامشخص، موزه ملی هنر غرب توکیو، ژاپن )
• موج ( ۱۸۷۰، ام رومرهولز، ونترتور )
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف• امواج ( ۱۸۶۹، موزه هنر فیلادلفیا )
• دریای طوفانی یا موج ( ۱۸۶۹، موزه اورسی )
• موج ( ۱۸۷۰، موزه هنرهای زیبای اورلئان )
• موج ( ۱۸۶۹، موزه هنرهای زیبای لیون )
• موج ( تاریخ نامشخص، موزه اشتادل، فرانکفورت )
• موج ( تاریخ نامشخص، موزه ملی هنر غرب توکیو، ژاپن )
• موج ( ۱۸۷۰، ام رومرهولز، ونترتور )
wiki: موج (کوربه)
دانشنامه آزاد فارسی
موج (wave)
در اقیانوس، پشته یا برآمدگی تشکیل شده از آب، بر اثر وزش باد یا عوامل دیگر. قدرت موج را شدت باد و مسافت وزش آن در دریای آزاد تعیین می کند. امواج مهم ترین عوامل فرسایش ساحلی و نهشت ساحلیاند. آن ها با روفتن یا انباشتن سواحل، و تشکیل زبانه و باریکه و ساییدن صخره ها با کنش هیدرولیکی و بر اثر ماسه ها و ریگ هایی که با خود حمل می کنند، موجب فرسایش و نهشت اند. تسونامی پس از وقوع زمین لرزه در زیر آب روی می دهد. هنگامی که موج به ساحل می رسد، براثر اصطکاک با بستر دریا، ناگزیر دَرهم می شکند. با دَرهم شکستن موج درساحل، آب و رسوبات به صورت کفموج از ساحل بالا می روند. سپس آب به صورت واشویه به دریا باز می گردد. موج سازنده سبب رسوب مواد در ساحل می شود، زیرا کفموج آن از واشویه اش قوی تر است. این قبیل امواج معمولاً پست اند و ستیغ های آن ها به تدریج فرومی ریزند. واشویۀ موج ویرانگر از کفموج آن قوی تر است و بنابراین ساحل را می شوید و مواد آن را با خود به دریا می برد. امواج ویرانگر معمولاً بلندند و ستیغ های آن ها به سرعت فرومی ریزند و هنگام فروریختن هوا را در خود حبس می کنند. اگر امواج تحت زاویه به ساحل برخورد کنند، مواد ساحلی به تدریج در طول ساحل جابه جا می شوند (رانۀ ساحلی) و در نتیجه در بعضی از نواحی انباشت و در بعضی نواحی فرسایش روی می دهد. به نظر می رسد ناپایداری جَوی ناشی از اثر گلخانه ای و گرم شدن کرۀ زمین، شدت طوفان های اقیانوس اطلس و ارتفاع امواج اقیانوس را افزایش داده است. در اقیانوس اطلس جنوبی امواج کوتاه تر شده اند و ارتفاع آن ها، در مقایسه با دهۀ ۱۹۸۰، حدود نیم متر کاهش یافته است. در شمال شرقی اقیانوس اطلس، طی ۴۰ سال گذشته ارتفاع امواج دو برابر شده است. از آن جا که ارتفاع امواج بر منابع غذای دریایی تأثیر می گذارد، ممکن است بر ذخایر ماهی هم مؤثر باشد. افزایش ارتفاع امواج برای کشتیرانی و سکوهای حفاری نفت و گاز در اقیانوس اطلس شمالی مضر است و برای جلوگیری از صدمه دیدن این تجهیزات و تأسیسات، باید آن ها را محکم تر ساخت. امواج غیرمنتظره یا گذرا در شرایط آب وهوایی خاص و در اوقات معین سال تشکیل می شوند و مسافت های طولانی را در اقیانوس های اطلس، هند و آرام می پیمایند. این امواج را سبب ناپدید شدن ناگهانی بسیاری از کشتی ها، بدون اعلام وضعیت اضطراری و درخواست کمک، می دانند. امواج غیرمنتظره هنگام رسیدن به آب های کم عمق فلات قاره با عمق ۱۸۰ متر، به ویژه هنگام برخورد با جریان های دریایی، مانند جریان آگولاس در افریقای جنوبی و گلف استریم در اقیانوس اطلس شمالی، به شدت خطرناک اند. ارتفاع این امواج گاه به ۳۴ متر می رسد.
در اقیانوس، پشته یا برآمدگی تشکیل شده از آب، بر اثر وزش باد یا عوامل دیگر. قدرت موج را شدت باد و مسافت وزش آن در دریای آزاد تعیین می کند. امواج مهم ترین عوامل فرسایش ساحلی و نهشت ساحلیاند. آن ها با روفتن یا انباشتن سواحل، و تشکیل زبانه و باریکه و ساییدن صخره ها با کنش هیدرولیکی و بر اثر ماسه ها و ریگ هایی که با خود حمل می کنند، موجب فرسایش و نهشت اند. تسونامی پس از وقوع زمین لرزه در زیر آب روی می دهد. هنگامی که موج به ساحل می رسد، براثر اصطکاک با بستر دریا، ناگزیر دَرهم می شکند. با دَرهم شکستن موج درساحل، آب و رسوبات به صورت کفموج از ساحل بالا می روند. سپس آب به صورت واشویه به دریا باز می گردد. موج سازنده سبب رسوب مواد در ساحل می شود، زیرا کفموج آن از واشویه اش قوی تر است. این قبیل امواج معمولاً پست اند و ستیغ های آن ها به تدریج فرومی ریزند. واشویۀ موج ویرانگر از کفموج آن قوی تر است و بنابراین ساحل را می شوید و مواد آن را با خود به دریا می برد. امواج ویرانگر معمولاً بلندند و ستیغ های آن ها به سرعت فرومی ریزند و هنگام فروریختن هوا را در خود حبس می کنند. اگر امواج تحت زاویه به ساحل برخورد کنند، مواد ساحلی به تدریج در طول ساحل جابه جا می شوند (رانۀ ساحلی) و در نتیجه در بعضی از نواحی انباشت و در بعضی نواحی فرسایش روی می دهد. به نظر می رسد ناپایداری جَوی ناشی از اثر گلخانه ای و گرم شدن کرۀ زمین، شدت طوفان های اقیانوس اطلس و ارتفاع امواج اقیانوس را افزایش داده است. در اقیانوس اطلس جنوبی امواج کوتاه تر شده اند و ارتفاع آن ها، در مقایسه با دهۀ ۱۹۸۰، حدود نیم متر کاهش یافته است. در شمال شرقی اقیانوس اطلس، طی ۴۰ سال گذشته ارتفاع امواج دو برابر شده است. از آن جا که ارتفاع امواج بر منابع غذای دریایی تأثیر می گذارد، ممکن است بر ذخایر ماهی هم مؤثر باشد. افزایش ارتفاع امواج برای کشتیرانی و سکوهای حفاری نفت و گاز در اقیانوس اطلس شمالی مضر است و برای جلوگیری از صدمه دیدن این تجهیزات و تأسیسات، باید آن ها را محکم تر ساخت. امواج غیرمنتظره یا گذرا در شرایط آب وهوایی خاص و در اوقات معین سال تشکیل می شوند و مسافت های طولانی را در اقیانوس های اطلس، هند و آرام می پیمایند. این امواج را سبب ناپدید شدن ناگهانی بسیاری از کشتی ها، بدون اعلام وضعیت اضطراری و درخواست کمک، می دانند. امواج غیرمنتظره هنگام رسیدن به آب های کم عمق فلات قاره با عمق ۱۸۰ متر، به ویژه هنگام برخورد با جریان های دریایی، مانند جریان آگولاس در افریقای جنوبی و گلف استریم در اقیانوس اطلس شمالی، به شدت خطرناک اند. ارتفاع این امواج گاه به ۳۴ متر می رسد.
wikijoo: موج
موج (تخلص). رجوع شود به:سامانی، خلیل (اصفهان ۱۳۰۸ـ تهران ۱۳۶۰)
wikijoo: موج_(تخلص)
موج (فیزیک). موج (فیزیک)(wave)
موج کوتاه
موج کوتاه
در فیزیک، کمیتی متغیر و وابسته به زمان و مکان به صورت نوسان در حال انتشار از چشمه. موج های مکانیکی برای انتشار نیاز به محیط مادی دارند. موج های الکترومغناطیسی نیاز به محیط مادی ندارند و در خلأ هم قابل انتشارند. موج ها حامل انرژی اند، ولی ماده را از نقطه ای به نقطۀ دیگر انتقال نمی دهند. موج ها، بر دو نوع اند: موج طولی، مثل موج صوتی، موجی است که در آن راستای آشفتگی نوسانیِ مولد موج موازی با جهت انتشار است؛ موج عرضی، مثل موج الکترومغناطیسی، موجی است که در آن راستای آشفتگی نوسانی عمود بر جهت انتشار است. موج در حین عبور از محیط انتشار محیط را برای همیشه جابه جا نمی کند. (← موج_ایستاده).انواع موج ها. موج ها را به شیوه های گوناگون دسته بندی می کنند. یکی از این دسته بندی ها، براساس طرز انتشار آن هاست. در هر موج عرضی، راستای جابه جایی محیط بر جهت انتشار موج عمود است. موج مکانیکی در حال انتشار در طول تار کشیده نمونه ای از این نوع موج است. در این مورد، حرکت تار در امتداد عمود بر حرکت موج است. موج های الکترومغناطیسی نمونۀ دیگری از امواج عرضی اند که در آن ها، جهت های میدان های الکتریکی و مغناطیسی، هر دو، عمود بر راستای انتشار و حرکت موج است. در موج های طولی راستاهای آشفتگیِ نوسانی در امتداد موازی با جهت حرکت و انتشار موج است. هر موج طولی از مجموعه ای از رقت ها و تراکم ها یا حالت های کمینه و بیشینۀ چگالی و فشار تشکیل می شود. این نوع موج ها بنابر ماهیتشان همیشه از انواع امواج مکانیکی اند و از این رو برای انتشار، نیاز به محیط مادی دارند. موج های صوتی نمونه ای از امواج طولی اند. امواجی که با افتادن سنگی در آب به صورت دایره های هم مرکز تشکیل می شوند موج های دایره ای نامیده می شوند و در تشتک موج برای بررسی قابل تولیدند. موج هایی را که به صورت خطوط موازی در سطح آب پدید می آیند، امواج تخت می گویند.
ویژگی های موج. هر موجی، طول موج خاص خود را دارد. فاصلۀ بین قله های متوالی یا قعرهای متوالی موج را طول موج می گویند. طول موج را با حرف یونانی λ نشان می دهند. تعداد ارتعاشات موج در هر ثانیه را بسامد موج می گویند. معکوس این کمیت را دورۀ تناوب موج می نامند. دوره فاصلۀ زمانی است که در آن یک چرخۀ کامل از نوسان موجی صورت می گیرد. سرعت انتشار موج را از ضرب کردن بسامد موج در طول موج آن به دست می آورند.
خواص موج. سرعت انتشار موج هنگام انتقال از محیطی به محیط دیگر تغییر می کند و در محیط دوم با سرعت متفاوتی حرکت خواهد کرد. این تغییر سرعت سبب می شود که جهت انتشار آن نیز تغییر کند. این خاصیت را شکست موج می گویند. مقدار زاویۀ شکست بستگی به آن دارد که موج از محیطی با سرعت بیشتر وارد محیطی با سرعت کمتر شود یا به عکس. هر موجی که با سدی روبه رو شود، دچار بازتاب می شود. موج ممکن است باز زاویه های متفاوتی بازتابیده شود و مجدداً در همان محیط انتشار قبلی به حرکت درآید. در فرایند بازتاب، زاویۀ تابش (زاویۀ بین پرتو تابشی و خط عمود بر سطح بازتابنده) با زاویۀ بازتاب (زاویۀ بین پرتو بازتابیده و خط عمود بر سطح بازتابنده) برابر است. (← بازتاب_داخلی_کلی). پژواک تکرار موج صوتی براثر بازتاب از سطح است. هر موجی در ضمن حرکت ممکن است گستردگی بیشتری پیدا کند که به پراش معروف است و عمدتاً وقتی پیش می آید که موج با جسم جامدی برهم کنش داشته باشد. حدود اندازۀ گستردگی پراش به ارتباط بین طول موج و اندازۀ جسم یا شکافی بستگی دارد که موج از لای آن عبور می کند. پدیدۀ پراش و گسترش موج وقتی محسوس است که طول موج و ابعاد جسم و شکاف باهم قابل مقایسه باشند. اجسامی که ابعاد بزرگ دارند، به سبب آن که اختلاف بین ابعاد جسم و طول موج به قدری زیاد است که مانع از پراشیده شدن موج های نور می شود، از خود سایه ایجاد می کنند. در این صورت، سایه ای تاریک تشکیل می شود. هنگامی که دو یا چند موج در نقطه ای به یکدیگر می رسند، از برهم کنش آن ها، بسته به این که موج های ترکیب شونده هم فاز یا ناهم فاز باشند موج برایندی با دامنۀ بزرگ تر یا کوچک تر تشکیل می شود. این پدیده را تداخل می گویند. در موج های عرضی، ممکن است با پدیدۀ قطبش هم روبه رو شویم. اگر نوسانات موج در جهات بسیار متعدد و متفاوتی، که همگی در راستاهای عمود بر جهت انتشارند، اتفاق بیفتند، موج را ناقطبیده می گویند؛ اما اگر راستاهای نوسان فقط در یک صفحه محدود شده باشد، موج قطبیده است. پدیدۀ قُطبش را دربارۀ نور، که دارای ماهیت موج عرضی است، می توان مشاهده کرد.
'دام'نۀ نوسان. بیشینۀ جابه جایی از وضعیت تعادل (ارتفاع قله ها یا عمق قعرها) در هر نوسان را دامنه می گویند. در موج صوتی، دامنه متناظر با شدت یا بلندی صدا است. دستگاه های مکانیکی را با اِعمال نوسانات مناسب می توان وادار به ارتعاش کرد. وقتی که بسامد نوسانات را تغییر می دهیم، دامنۀ ارتعاشات در بسامدی متناظر با بسامد طبیعی دستگاه به بیشینه می رسد. اگر بر دستگاه نیرویی وارد شود که بسامدی برابر با بسامد طبیعی داشته باشد، ارتعاشات ایجادشده در آن بسیار شدید می شود و پدیدۀ تشدید اتفاق می افتد.
موج های الکترومغناطیسی. امواج الکترومغناطیسی همه با سرعت یکسانی منتشر می شوند که همان سرعت نور است. طیف الکترومغناطیسی از گسترۀ بسیار متنوعی از موج های دارای طول موج ها و بسامدهای بسیار متفاوت تشکیل می شود. این طیف شامل موج های رادیویی، تابش فروسرخ، نور مرئی، تابش فرابنفش، پرتوهای ایکس، و پرتوهای گاماست. بسیاری از رنگ هایی که هر روزه در برخورد با اجسام مشاهده می کنیم، براثر پدیده ای با نام جذب نور ظاهر می شوند. رنگین کمان ها که رنگ های طیف نور مرئی را نمایش می دهند، براثر بازتاب و شکست پرتوهای نور خورشید در قطرات باران و مه پدید می آیند.وسایل اُپتیکی. نور را با استفاده از چشم و دوربین عکاسی می توان آشکارسازی کرد. دوربین روزنه ای وسیلۀ ساده ای برای تولید تصویر است. نوری که از روزنۀ بسیار ظریف این دوربین، که در وسط یکی از وجوه آن قرار گرفته است، وارد اتاقک می شود، تصویری معکوس از جسم موردنظر را روی سطح داخلی وجه روبه روی این اتاقک تشکیل می دهد. تصاویری که از اجسام مستقر در فواصل متفاوت تشکیل می شوند، در چنین دوربینی وضوحی یکسان دارند. در چشم، یک عدسی همگرا، نور گسیل شده از جسم دور از چشم را روی پردۀ شبکیه، در سطح داخلی پشتی کرۀ چشم کانونی می کند. در چشم عادی، تصویر روی یاخته هایی از شبکیه که نسبت به نور حساسیت دارند تشکیل می شود و سیگنال های مربوط به آن برای تعبیر و تشخیص تصویر به مغز فرستاده می شوند. در چشم نزدیک بین، پرتوهای نور گسیل شده از اجسام دور در جلوی شبکیه جمع می شوند و درنتیجه، تصویر اجسام تار به نظر می رسند. این عیب را با قرار دادن یک عدسی واگرا در جلوی چشم می توان برطرف کرد. در چشم دوربین، پرتوهای گسیل شده از اجسام نزدیک در پشت شبکیه جمع می شوند. این عیب را با قرار دادن یک عدسی همگرا در جلوی چشم می توان اصلاح کرد. آینۀ کاو از جسمی که روبه روی آینه قرار گرفته است، بسته به این که در چه فاصله ای نسبت به آینه قرار گرفته باشد، تصویری حقیقی، معکوس، و کوچک تر در جلوی آینه یا تصویری مجازی، مستقیم، و بزرگ تر در پشت آینه تشکیل می دهد. در صورت معین بودن مکان جسم و فاصلۀ کانونی آینه، با استفاده از فرمول می توان محل تشکیل تصویر را محاسبه کرد. پرتوهای موازی نوری که به آینه ای کوژ برخورد می کنند، به صورت پرتوهایی واگرا از آینه بازتابیده می شوند و تصویری مجازی، مستقیم، و کوچک تر از جسم در پشت آینه تشکیل می دهند. انتقال نور و تصاویر از تارهای شیشه ای و پلاستیکی معروف به تارهای نوری را نورشناسی تارها می گویند.
موج کوتاه
موج کوتاه
در فیزیک، کمیتی متغیر و وابسته به زمان و مکان به صورت نوسان در حال انتشار از چشمه. موج های مکانیکی برای انتشار نیاز به محیط مادی دارند. موج های الکترومغناطیسی نیاز به محیط مادی ندارند و در خلأ هم قابل انتشارند. موج ها حامل انرژی اند، ولی ماده را از نقطه ای به نقطۀ دیگر انتقال نمی دهند. موج ها، بر دو نوع اند: موج طولی، مثل موج صوتی، موجی است که در آن راستای آشفتگی نوسانیِ مولد موج موازی با جهت انتشار است؛ موج عرضی، مثل موج الکترومغناطیسی، موجی است که در آن راستای آشفتگی نوسانی عمود بر جهت انتشار است. موج در حین عبور از محیط انتشار محیط را برای همیشه جابه جا نمی کند. (← موج_ایستاده).انواع موج ها. موج ها را به شیوه های گوناگون دسته بندی می کنند. یکی از این دسته بندی ها، براساس طرز انتشار آن هاست. در هر موج عرضی، راستای جابه جایی محیط بر جهت انتشار موج عمود است. موج مکانیکی در حال انتشار در طول تار کشیده نمونه ای از این نوع موج است. در این مورد، حرکت تار در امتداد عمود بر حرکت موج است. موج های الکترومغناطیسی نمونۀ دیگری از امواج عرضی اند که در آن ها، جهت های میدان های الکتریکی و مغناطیسی، هر دو، عمود بر راستای انتشار و حرکت موج است. در موج های طولی راستاهای آشفتگیِ نوسانی در امتداد موازی با جهت حرکت و انتشار موج است. هر موج طولی از مجموعه ای از رقت ها و تراکم ها یا حالت های کمینه و بیشینۀ چگالی و فشار تشکیل می شود. این نوع موج ها بنابر ماهیتشان همیشه از انواع امواج مکانیکی اند و از این رو برای انتشار، نیاز به محیط مادی دارند. موج های صوتی نمونه ای از امواج طولی اند. امواجی که با افتادن سنگی در آب به صورت دایره های هم مرکز تشکیل می شوند موج های دایره ای نامیده می شوند و در تشتک موج برای بررسی قابل تولیدند. موج هایی را که به صورت خطوط موازی در سطح آب پدید می آیند، امواج تخت می گویند.
ویژگی های موج. هر موجی، طول موج خاص خود را دارد. فاصلۀ بین قله های متوالی یا قعرهای متوالی موج را طول موج می گویند. طول موج را با حرف یونانی λ نشان می دهند. تعداد ارتعاشات موج در هر ثانیه را بسامد موج می گویند. معکوس این کمیت را دورۀ تناوب موج می نامند. دوره فاصلۀ زمانی است که در آن یک چرخۀ کامل از نوسان موجی صورت می گیرد. سرعت انتشار موج را از ضرب کردن بسامد موج در طول موج آن به دست می آورند.
خواص موج. سرعت انتشار موج هنگام انتقال از محیطی به محیط دیگر تغییر می کند و در محیط دوم با سرعت متفاوتی حرکت خواهد کرد. این تغییر سرعت سبب می شود که جهت انتشار آن نیز تغییر کند. این خاصیت را شکست موج می گویند. مقدار زاویۀ شکست بستگی به آن دارد که موج از محیطی با سرعت بیشتر وارد محیطی با سرعت کمتر شود یا به عکس. هر موجی که با سدی روبه رو شود، دچار بازتاب می شود. موج ممکن است باز زاویه های متفاوتی بازتابیده شود و مجدداً در همان محیط انتشار قبلی به حرکت درآید. در فرایند بازتاب، زاویۀ تابش (زاویۀ بین پرتو تابشی و خط عمود بر سطح بازتابنده) با زاویۀ بازتاب (زاویۀ بین پرتو بازتابیده و خط عمود بر سطح بازتابنده) برابر است. (← بازتاب_داخلی_کلی). پژواک تکرار موج صوتی براثر بازتاب از سطح است. هر موجی در ضمن حرکت ممکن است گستردگی بیشتری پیدا کند که به پراش معروف است و عمدتاً وقتی پیش می آید که موج با جسم جامدی برهم کنش داشته باشد. حدود اندازۀ گستردگی پراش به ارتباط بین طول موج و اندازۀ جسم یا شکافی بستگی دارد که موج از لای آن عبور می کند. پدیدۀ پراش و گسترش موج وقتی محسوس است که طول موج و ابعاد جسم و شکاف باهم قابل مقایسه باشند. اجسامی که ابعاد بزرگ دارند، به سبب آن که اختلاف بین ابعاد جسم و طول موج به قدری زیاد است که مانع از پراشیده شدن موج های نور می شود، از خود سایه ایجاد می کنند. در این صورت، سایه ای تاریک تشکیل می شود. هنگامی که دو یا چند موج در نقطه ای به یکدیگر می رسند، از برهم کنش آن ها، بسته به این که موج های ترکیب شونده هم فاز یا ناهم فاز باشند موج برایندی با دامنۀ بزرگ تر یا کوچک تر تشکیل می شود. این پدیده را تداخل می گویند. در موج های عرضی، ممکن است با پدیدۀ قطبش هم روبه رو شویم. اگر نوسانات موج در جهات بسیار متعدد و متفاوتی، که همگی در راستاهای عمود بر جهت انتشارند، اتفاق بیفتند، موج را ناقطبیده می گویند؛ اما اگر راستاهای نوسان فقط در یک صفحه محدود شده باشد، موج قطبیده است. پدیدۀ قُطبش را دربارۀ نور، که دارای ماهیت موج عرضی است، می توان مشاهده کرد.
'دام'نۀ نوسان. بیشینۀ جابه جایی از وضعیت تعادل (ارتفاع قله ها یا عمق قعرها) در هر نوسان را دامنه می گویند. در موج صوتی، دامنه متناظر با شدت یا بلندی صدا است. دستگاه های مکانیکی را با اِعمال نوسانات مناسب می توان وادار به ارتعاش کرد. وقتی که بسامد نوسانات را تغییر می دهیم، دامنۀ ارتعاشات در بسامدی متناظر با بسامد طبیعی دستگاه به بیشینه می رسد. اگر بر دستگاه نیرویی وارد شود که بسامدی برابر با بسامد طبیعی داشته باشد، ارتعاشات ایجادشده در آن بسیار شدید می شود و پدیدۀ تشدید اتفاق می افتد.
موج های الکترومغناطیسی. امواج الکترومغناطیسی همه با سرعت یکسانی منتشر می شوند که همان سرعت نور است. طیف الکترومغناطیسی از گسترۀ بسیار متنوعی از موج های دارای طول موج ها و بسامدهای بسیار متفاوت تشکیل می شود. این طیف شامل موج های رادیویی، تابش فروسرخ، نور مرئی، تابش فرابنفش، پرتوهای ایکس، و پرتوهای گاماست. بسیاری از رنگ هایی که هر روزه در برخورد با اجسام مشاهده می کنیم، براثر پدیده ای با نام جذب نور ظاهر می شوند. رنگین کمان ها که رنگ های طیف نور مرئی را نمایش می دهند، براثر بازتاب و شکست پرتوهای نور خورشید در قطرات باران و مه پدید می آیند.وسایل اُپتیکی. نور را با استفاده از چشم و دوربین عکاسی می توان آشکارسازی کرد. دوربین روزنه ای وسیلۀ ساده ای برای تولید تصویر است. نوری که از روزنۀ بسیار ظریف این دوربین، که در وسط یکی از وجوه آن قرار گرفته است، وارد اتاقک می شود، تصویری معکوس از جسم موردنظر را روی سطح داخلی وجه روبه روی این اتاقک تشکیل می دهد. تصاویری که از اجسام مستقر در فواصل متفاوت تشکیل می شوند، در چنین دوربینی وضوحی یکسان دارند. در چشم، یک عدسی همگرا، نور گسیل شده از جسم دور از چشم را روی پردۀ شبکیه، در سطح داخلی پشتی کرۀ چشم کانونی می کند. در چشم عادی، تصویر روی یاخته هایی از شبکیه که نسبت به نور حساسیت دارند تشکیل می شود و سیگنال های مربوط به آن برای تعبیر و تشخیص تصویر به مغز فرستاده می شوند. در چشم نزدیک بین، پرتوهای نور گسیل شده از اجسام دور در جلوی شبکیه جمع می شوند و درنتیجه، تصویر اجسام تار به نظر می رسند. این عیب را با قرار دادن یک عدسی واگرا در جلوی چشم می توان برطرف کرد. در چشم دوربین، پرتوهای گسیل شده از اجسام نزدیک در پشت شبکیه جمع می شوند. این عیب را با قرار دادن یک عدسی همگرا در جلوی چشم می توان اصلاح کرد. آینۀ کاو از جسمی که روبه روی آینه قرار گرفته است، بسته به این که در چه فاصله ای نسبت به آینه قرار گرفته باشد، تصویری حقیقی، معکوس، و کوچک تر در جلوی آینه یا تصویری مجازی، مستقیم، و بزرگ تر در پشت آینه تشکیل می دهد. در صورت معین بودن مکان جسم و فاصلۀ کانونی آینه، با استفاده از فرمول می توان محل تشکیل تصویر را محاسبه کرد. پرتوهای موازی نوری که به آینه ای کوژ برخورد می کنند، به صورت پرتوهایی واگرا از آینه بازتابیده می شوند و تصویری مجازی، مستقیم، و کوچک تر از جسم در پشت آینه تشکیل می دهند. انتقال نور و تصاویر از تارهای شیشه ای و پلاستیکی معروف به تارهای نوری را نورشناسی تارها می گویند.
wikijoo: موج_(فیزیک)
جدول کلمات
مترادف ها
موج، مراجعت موج
موج، خیزاب، خیز، فر موی سر
موج، عیاشی، میگساری عیاشی
موج، موج بلند، جریان مخالف، برق موجی از هوا، موج خروشان، موج غلتان، جریان سریع و غیر عادی
موج، شیار
موج، موج دریا، موج بزرگ اب، خیزاب، موج بلند، خیز
موج، چین و چروک، رویش زگیل مانند، گره و برامدگی پارچه
فارسی به عربی
پیشنهاد کاربران
شاید ریشه پارسی داشته باشد. اوج واژه ای عربی شده از اوگ پارسی است. اوج بالاترین نک در یک بلندی هست، اوج گرفتن نیز می شود یکهو بالا رفتن. مانند موج آب که به تندی و تیزی شتاب می گیرد و بالا می رود. دیده شده که عربی از واژگان پارسی مانند اندازه/هندازه واژگانی مانند هندسه درست می کند و از آن نیز مهندس در میاورد. از نگرش و نگر پارسی واژه نظر درست می کند و منتظر، انتظار و دیگر را از آن درمیاورد. آیا دور از پندار است که شاید موج هم برگرفته از اوج/اوگ خودمان است؟
... [مشاهده متن کامل]
اگر من کوتاهی داشتم یا نکته ای را نمی دانستم خواهشن من را آگاه بفرمایید
... [مشاهده متن کامل]
اگر من کوتاهی داشتم یا نکته ای را نمی دانستم خواهشن من را آگاه بفرمایید
بهترین واژه برای فرکانس بجز بسامد ک از پیش باب و نهادینه شدواژه های زیر است
فرکانس = بسامد / موج ( موج ایرانیست و از مویژه برامده و ژ به ج و سپس موج از آن ساخته شده ) موژه = موجه => موج ( چیزی که قوس دارد )
... [مشاهده متن کامل]
rate = نرخ / میزان / پِلک ( برای دستگاه های الکترونیکی )
signal = پِلِکار / پِلِک
فرکانس رادیویی = بسامد/ موج رادیویی فرکانس خودر ار روی . . . . موج خود را روی . . . .
ریت افزایش بیکاری = نرخ / میزان افزایش بیکاری refresh rate = نرخ تازه سازی / نرخ پِلک ( رفرش = پِلک ) رِیتشو بیشتر کن = پِلکشو بیشتر کن
هیچ سیگنالی ( پِلِکاری / پِلِکی ) ازش فرستاده نمیشه .
فرکانس سیگنالش رو چه عددیه؟ موج پِلِکش رو چه عددیه؟ سیگنالشو ( پِلِکشو ) دریافت کردم .
نمیشه از نشانک استفاده کرد و گرنه اینطوری میشه موج نشانکش رو چه عددیه؟
فرکانس = بسامد / موج ( موج ایرانیست و از مویژه برامده و ژ به ج و سپس موج از آن ساخته شده ) موژه = موجه => موج ( چیزی که قوس دارد )
... [مشاهده متن کامل]
rate = نرخ / میزان / پِلک ( برای دستگاه های الکترونیکی )
signal = پِلِکار / پِلِک
فرکانس رادیویی = بسامد/ موج رادیویی فرکانس خودر ار روی . . . . موج خود را روی . . . .
ریت افزایش بیکاری = نرخ / میزان افزایش بیکاری refresh rate = نرخ تازه سازی / نرخ پِلک ( رفرش = پِلک ) رِیتشو بیشتر کن = پِلکشو بیشتر کن
هیچ سیگنالی ( پِلِکاری / پِلِکی ) ازش فرستاده نمیشه .
فرکانس سیگنالش رو چه عددیه؟ موج پِلِکش رو چه عددیه؟ سیگنالشو ( پِلِکشو ) دریافت کردم .
نمیشه از نشانک استفاده کرد و گرنه اینطوری میشه موج نشانکش رو چه عددیه؟
ما چون موجیم به ساحل و دریا میرویم
گهی در آب وگهی بالا میرویم
ما چون آبیم به طبیعت خود به دریا میرویم
باید بخار شویم تا سبکبال به بالا میرویم
چون باران ز بالا بر خدمت به پایین و آنجا میرویم
... [مشاهده متن کامل]
چون بارانی که ببارد بر خارو خاشاک به آنجا میرویم
گر ز بالا وعرش در خدمت هم نوع به امر رعنا میرویم
باز از عرش در خدمت خلق اوج گیریم بالا میرویم
پارسی گر بالا بالا میل اوج گیریم به بالا میرویم
نه چون کوه یخ به خاکدان وصل پی رعنا میرویم
گهی در آب وگهی بالا میرویم
ما چون آبیم به طبیعت خود به دریا میرویم
باید بخار شویم تا سبکبال به بالا میرویم
چون باران ز بالا بر خدمت به پایین و آنجا میرویم
... [مشاهده متن کامل]
چون بارانی که ببارد بر خارو خاشاک به آنجا میرویم
گر ز بالا وعرش در خدمت هم نوع به امر رعنا میرویم
باز از عرش در خدمت خلق اوج گیریم بالا میرویم
پارسی گر بالا بالا میل اوج گیریم به بالا میرویم
نه چون کوه یخ به خاکدان وصل پی رعنا میرویم
آب جنبه، آبخیز، آب خیزه برابر های واژه تازی ( عربی ) "موج" می باشند.
واژه موج
معادل ابجد 49
تعداد حروف 3
تلفظ mo[w]j
نقش دستوری اسم
ترکیب ( اسم ) [عربی: مَوج، جمع: امواج]
مختصات ( مَ یا مُ ) [ ع . ] ( اِ. )
آواشناسی mowj
الگوی تکیه S
شمارگان هجا 1
منبع واژگان مترادف و متضاد
معادل ابجد 49
تعداد حروف 3
تلفظ mo[w]j
نقش دستوری اسم
ترکیب ( اسم ) [عربی: مَوج، جمع: امواج]
مختصات ( مَ یا مُ ) [ ع . ] ( اِ. )
آواشناسی mowj
الگوی تکیه S
شمارگان هجا 1
منبع واژگان مترادف و متضاد
موج واژ عربیست پارسی ان کوهه و کلاک و اشترک است
پل و شپول
کلمه موج و جمع آن امواج از کلمه تورکی توماج گرفته شده است.
ترنگ= موج= خیزآب، خیزآبه، کوهه، خیزاب، وَر، تیاز، مِه آب، کِه آب، وَرم آم،
ورمه، نخور، تاب، مِه آب، کِه آب، تیار، وره، اَرگت یک دست و جئمی، خیزآب،
خیزه، welle ( آلمانی ) ، wave ( انگلیسی )
... [مشاهده متن کامل]
برگرفته از فرهنگ نامه ( ( چیلو ) ) .
اسل شناسی واژگان فارسی از ( ( زبان روزمره ) ) و ( ( زبان سازی دیرینه و نو ) ) .
نویسنده:
# امیرمسعودمسعودی مسعودلشکر نجم آبادی
# آسانیک گری
# asanism
# asaniqism
راهنمای بهره برداری و اسفایده.
ساختار نوشته شدن برابری واژه ها :
اسل= ساختگی= اسل های دیگر
ورمه، نخور، تاب، مِه آب، کِه آب، تیار، وره، اَرگت یک دست و جئمی، خیزآب،
خیزه، welle ( آلمانی ) ، wave ( انگلیسی )
... [مشاهده متن کامل]
برگرفته از فرهنگ نامه ( ( چیلو ) ) .
اسل شناسی واژگان فارسی از ( ( زبان روزمره ) ) و ( ( زبان سازی دیرینه و نو ) ) .
نویسنده:
# امیرمسعودمسعودی مسعودلشکر نجم آبادی
# آسانیک گری
راهنمای بهره برداری و اسفایده.
ساختار نوشته شدن برابری واژه ها :
اسل= ساختگی= اسل های دیگر
معنا در زبان محلی بشکردی : نخور
با درود بر جناب آقای ایرزاد. باید بگویم حدس ایشان کاملا درست است. در پَهلوی اشکانی موج = وَرم آمده است و واژه وَرَم عربی نیز به گمان از همینجا می آید.
بن مایه: A word list of Manichean middle Persian and Parthian, by Marry Boyce
#پارسی دوست
بن مایه: A word list of Manichean middle Persian and Parthian, by Marry Boyce
#پارسی دوست
موج = ترنگ /tarang/
بن مایه: فرهنگ نفیسی
بن مایه: فرهنگ نفیسی
تیار
https://www. youtube. com/watch?v=Iy4rKhclG_w
نجم را ستاره ترجمه می کنم
The stars and the trees prostrate themselves
http://www. parsquran. com/data/showall. php?sura=55&ayat=1&user=far&lang=eng
مولوی در مثنوی از واژه تاب استفاده کرده:
گرچه صد چون من ندارد تاب بحر - لیک من نشکیبم از غرقاب بحر
پیچ و تاب زلف یار هم مانند موج است. شاید پیچاب واژه جایگزین بدی برای موج نباشد
گرچه صد چون من ندارد تاب بحر - لیک من نشکیبم از غرقاب بحر
پیچ و تاب زلف یار هم مانند موج است. شاید پیچاب واژه جایگزین بدی برای موج نباشد
از ترکیب پیشوند های "مِه" به معنی بالا ( مهتر ) یا " کِه" به معنی پایین ( کهتر ) میتوان دو واژه " مِهاب" یا "کِهاب" را جایگزین "موج" کرد. برای نمونه میتوان گفت:
چو کشتی رود در مهاب مهیب - گهی بر فراز و گهی بر نشیب
چو کشتی رود در مهاب مهیب - گهی بر فراز و گهی بر نشیب
تیار ( موج دریا )
خیزاب
برای موج آب
و
کوهه
برای موج الکترونیکی یا سیگنال
برای موج آب
و
کوهه
برای موج الکترونیکی یا سیگنال
موج
این واژه در زبان های هندو اروپایی مهند/مهم چنین است :
wave ( انگلیسی )
Welle ( آلمانی )
با نگر به این دو به ویژه آلمانی که به فراخور ( نسبت ) ریخت کهن تر خود را نگه داشته پی به واژه ی هم ریشه پارسی آن می بریم :
... [مشاهده متن کامل]
" وَر " که وات "و" مانده و وات " ل" در پارسی "ر" شده است ، نمونه های کاربرد وَر در پارسی دری :
وَر آمدن = بالا آمدن
وَرَم = که واژه ای پارسی است وختی جایی در تَن باد کرده یا بالا می آید یا می آماسَد که پسوند نام ساز " اَم " به آن افزوده گشته است با این واکاوی واژه های زیر در برابر موج پیش نمود میشود:
وَره : وَر - ه
وَرمه : وَر - م - ه
این واژه در زبان های هندو اروپایی مهند/مهم چنین است :
wave ( انگلیسی )
Welle ( آلمانی )
با نگر به این دو به ویژه آلمانی که به فراخور ( نسبت ) ریخت کهن تر خود را نگه داشته پی به واژه ی هم ریشه پارسی آن می بریم :
... [مشاهده متن کامل]
" وَر " که وات "و" مانده و وات " ل" در پارسی "ر" شده است ، نمونه های کاربرد وَر در پارسی دری :
وَر آمدن = بالا آمدن
وَرَم = که واژه ای پارسی است وختی جایی در تَن باد کرده یا بالا می آید یا می آماسَد که پسوند نام ساز " اَم " به آن افزوده گشته است با این واکاوی واژه های زیر در برابر موج پیش نمود میشود:
وَره : وَر - ه
وَرمه : وَر - م - ه
حرکت یک دست و جمعی
موج ( Wave ) : ’آشفتگی ( Disturbance ) ‘ محیطی و متحرکی است که موجب انتقال انرژی از یک نقطه به نقطه دیگر و بدون انتقال ماده می گردد.
به عبارتی موج حرکتی است نوسانی که حامل انرژی بوده و توسط یک ’رسانه ( Medium ) ‘ منتقل می شود. موجها بر دو دسته هستند:
... [مشاهده متن کامل]
1. موج مکانیکی ( Mechanical ) : جهت انتقال انرژی، نیاز به محیط مادی دارد. مانند: امواج صدا، امواج آب دریا، و . . .
2. موج غیر مکانیکی ( Electromagnetic ) : جهت انتقال انرژی، نیاز به محیط مادی ندارد. مانند: نور مرئی، اشعه گاما، و . . .
موج طولی ( Longitudinal Wave ) : سرعت انتشار موج موازی با حرکت نوسانی آن می باشد.
موج عرضی ( Transverse Wave ) : سرعت انتشار موج عمود بر حرکت نوسانی آن می باشد. مانند امواج الکترومغناطیسی.
به عبارتی موج حرکتی است نوسانی که حامل انرژی بوده و توسط یک ’رسانه ( Medium ) ‘ منتقل می شود. موجها بر دو دسته هستند:
... [مشاهده متن کامل]
1. موج مکانیکی ( Mechanical ) : جهت انتقال انرژی، نیاز به محیط مادی دارد. مانند: امواج صدا، امواج آب دریا، و . . .
2. موج غیر مکانیکی ( Electromagnetic ) : جهت انتقال انرژی، نیاز به محیط مادی ندارد. مانند: نور مرئی، اشعه گاما، و . . .
موج طولی ( Longitudinal Wave ) : سرعت انتشار موج موازی با حرکت نوسانی آن می باشد.
موج عرضی ( Transverse Wave ) : سرعت انتشار موج عمود بر حرکت نوسانی آن می باشد. مانند امواج الکترومغناطیسی.
جریان تند وناگهانی
خیزه
، و خیزاب = موج آب
، و خیزاب = موج آب
به هر آشفتگی در محیط که در فضا یا فضازمان منتشر می شود و اغلب حامل انرژی است موج می گویند. اگر این آشفتگی در میدان های الکترومغناطیسی باشد، آن را موج الکترومغناطیسی می نامند. در امواج الکترومغناطیسی میدان های الکتریکی و مغناطیسی به طور عمود بر یکدیگر نوسان می کنند و با سرعت نور انتشار پیدا می کنند. نور و امواج رادیویی از این نوع هستند.
... [مشاهده متن کامل]
امواج مکانیکی نوعی از امواج هستند که فقط در یک محیط مادی منتشر می شوند. انتشار این گونه امواج به دلیل نیروهای داخلی در محیط در اثر تغییر شکل ایجاد شده ( آشفتگی ) می باشد. این نیروها تمایل به بازگرداندن محیط به حالت اولیه را دارند. بعضی از انواع امواج مکانیکی امواج صوت، امواج زلزله و امواج آب است.
موج ها به دو دسته امواج طولی و امواج عرضی تقسیم می شوند. در امواج طولی، سرعت انتشار موج موازی با حرکت نوسانی آن است، در حالی که، در امواج عرضی این سرعت عمود بر آن است. امواج الکترو مغناطیسی از نوع امواج عرضی هستند.
موج الکترومغناطیس
بازه قابل رویت فقط قسمت کوچکی از طیف امواج الکترومغناطیسی را تشکیل می دهد.
تعاریف
توافق بر روی یک تعریف واحد برای واژه موج چیزی است که امکان ندارد. یک ارتعاش یا لرزش ( ویبراسیون ) را می توان به صورت یک حرکت به عقب و جلو پیرامون نقطهٔ m در اطراف یک مقدار مرجع تعریف نمود. با وجود این، تعریف مشخصات کافی برای موج که باعث کیفیت بخشیدن به آن می شود موضوعی قابل انعطاف است. این اصطلاح اغلب به طور ذاتی به صورت انتقال نوسانات در فضا مطرح می شود که با حرکت شی که فضا را پر کرده یا اشغال نموده در ارتباط نیست. در یک موج انرژی یک ارتعاش عبارتست ازانرژی شی که دارد از منبع به فرم یک اغتشاش و نوسان در داخل محیطی که آن را احاطه کرده یا در پیرامون آن است دور می شود ( هال ۱۹۸۰ ) . با وجود این، این حرکت در مورد یک موج ساکن و ایستاده، مسئله برانگیز است. برای مثال، یک موج روی یک طناب یا نخ که انرژی در آن به طور مساوی در هر دو جهت منتشر می شود یا برای امواج الکترومغناطیسی یا امواج نوری در خلا، جاییکه مفهوم محیط واسطه ای دیگر قابل کاربرد نیست. به خاطر چنین دلایلی نظریهٔ موج بیان کننده یک شاخه خاص از فیزیک است، که به خواص موج مستقل از آنکه منشا فیزیکی آن چه چیزی باشد وابسته است ( استراوسکی و پتاپو، ۱۹۹۹ ) . این خاصیت منحصر بفرد که با مستقل بودن از منشا فیزیکی و با تکیه بسیار روی منشا در موقعی که یک مورد خاص از یک فرآیند موجی را در نظر می گیریم همراه می گردد.
مثال: آکوستیک از اوپتیک متمایز می گردد. به این صورت که امواج صوتی دارای منشا مکانیکی، بیشتر از امواج الکترومغناطیسی در موقع انتقال انرژی لرزشی یا ارتعاشی به انرژی مکانیکی تبدیل می شوند. مفاهیمی از قبیل جرم، گشتاور، اینرسی، یا خاصیت کشسانی ( ارتجاعی ) موقع شرح دادن آکوستیک بسیار مهم هستند. ( برخلاف اوپتیک هنگام بررسی فرآیندهای موجی ) . این تفاوت در منشا باعث ایجاد مشخصات موجی خاص متفاوت از محیطی که با آن سر و کار داریم می شود . ( به عنوان مثال، در موارد مربوط به هوا: فشار تابش موج های تلاطمی و. . . . در موارد جامد ( اجسام صلب ) : امواج نور، تجزیه نور و . . . ) خواص دیگر، اگر چه آنها هم معمولاً از طریق منشا مشخص می شوند، ممکن است به تمام امواج تعمیم داده شود. به عنوان مثال، با توجه به آنهایی که بر اساس منشا مکانیکی پایه گذاری شده اندمی توان اغتشاشاتی در فضابرای امواج آکوستیک بر حسب زمان انجام داد اگر وفقط اگر وسیله مورد بحث بسیار سخت و یا بسیار نرم و انعطاف پذیر نباشد . اگر تمام اجزای تشکیل دهنده وسیله به صورت محکم به یکدیگر متصل شده باشند، تمام اجزای آن به شکل یک جسم واحد و بدون هیچ گونه تاخیری در انتقال نوسان، به ارتعاش در می آیند. که در این صورت هیچ حرکت موجی نخواهیم داشت. از سوی دیگر، اگر تمامی اجزا مستقل از یکدیگر بودند، هیچ انتقال ارتعاشی وجود نداشت. عبارات مذکور در بالا با فرض آنکه موج به هیچ منشا نیاز نداشته باشد بی معنی خواهد بود، اگر چه آنهاویژگی که از خود بروز می دهندمستقل از منشا آنها باشد: در طول یک موج، فاز یک ارتعاش ( مکان و موقعیتی که در داخل سیکل نوسان اشغال کرده ) برای نقاط مجاور متفاوت می با شد و علت آن نیز این است که نوسان در زمان های متمایز به این نقاط می رسد. به صورت مشابه، پردازش فرآیندهای موج که از مطالعه درباره پدیده های موجی با سرچشمه هایی متفاوت با سر چشمه امواج صوتی حاصل می شود می تواند برای فهم هر چه بیشتر پدیده های صوتی بسیار با اهمیت باشد. یک مثال مناسب از این نمونه، قاعده تداخل یانگ می باشد ( یانگ، ۱۸۰۲ ) این اصل برای اولین بار در تحقیقات یانگ پیرامون نور مطرح شد و هنوز نیز می تواند مطابق تعدادی از مفاهیم خاص دیگر ( برای مثال، پخش شدن صوت توسط صدا ) موضوعی پژوهشی در مطالعه صوت باشد.
ویژگی ها
مقالهٔ اصلی: صفات
امواج متناوب توسط فاکتورهای اوج ( بالاترین نقاط در امواج ) و پایین ترین نقاط توصیف می شوند و البته ممکن است گاهی بر اساس طولی یا عرضی طبقه بندی گردند. امواج عرضی به امواجی اطلاق می شود که دارای ارتعاش هایی عمود بر جهت و انتشار موج باشند. مانند امواج طناب و امواج الکترومغناطیسی. امواج طولی دسته ای از امواج هستندکه در جریان انتشار موج دارای نوسانات موازی هستند مانند بیشتر امواج صوتی. زمانی یک شی بر روی موج یک آبگیر به بالا و پایین برود، حرکت بر روی یک مسیر دوار را تجربه می کند زیرا این امواج، امواج عرضی یا سینوسی نمی با شند.
A=در آب های عمیق
B=در آب های کم عمق
۱=عبور موج
۲=اوج
۳=افت
ریز موج ها روی سطح برکه در حقیقت ترکیب طولی و عرضی امواج هستند. بنابراین نقاط روی سطح، مسیر دایره ای را دنبال می کنند ونقاطی که روی سطح قرار می گیرنداز این مسیر دایره ای تبعیت می کنند. تمام امواج می توانند موارد زیر را تجربه کنند:
موج مستقیم از طریق برخورد با . . .
... [مشاهده متن کامل]
امواج مکانیکی نوعی از امواج هستند که فقط در یک محیط مادی منتشر می شوند. انتشار این گونه امواج به دلیل نیروهای داخلی در محیط در اثر تغییر شکل ایجاد شده ( آشفتگی ) می باشد. این نیروها تمایل به بازگرداندن محیط به حالت اولیه را دارند. بعضی از انواع امواج مکانیکی امواج صوت، امواج زلزله و امواج آب است.
موج ها به دو دسته امواج طولی و امواج عرضی تقسیم می شوند. در امواج طولی، سرعت انتشار موج موازی با حرکت نوسانی آن است، در حالی که، در امواج عرضی این سرعت عمود بر آن است. امواج الکترو مغناطیسی از نوع امواج عرضی هستند.
موج الکترومغناطیس
بازه قابل رویت فقط قسمت کوچکی از طیف امواج الکترومغناطیسی را تشکیل می دهد.
تعاریف
توافق بر روی یک تعریف واحد برای واژه موج چیزی است که امکان ندارد. یک ارتعاش یا لرزش ( ویبراسیون ) را می توان به صورت یک حرکت به عقب و جلو پیرامون نقطهٔ m در اطراف یک مقدار مرجع تعریف نمود. با وجود این، تعریف مشخصات کافی برای موج که باعث کیفیت بخشیدن به آن می شود موضوعی قابل انعطاف است. این اصطلاح اغلب به طور ذاتی به صورت انتقال نوسانات در فضا مطرح می شود که با حرکت شی که فضا را پر کرده یا اشغال نموده در ارتباط نیست. در یک موج انرژی یک ارتعاش عبارتست ازانرژی شی که دارد از منبع به فرم یک اغتشاش و نوسان در داخل محیطی که آن را احاطه کرده یا در پیرامون آن است دور می شود ( هال ۱۹۸۰ ) . با وجود این، این حرکت در مورد یک موج ساکن و ایستاده، مسئله برانگیز است. برای مثال، یک موج روی یک طناب یا نخ که انرژی در آن به طور مساوی در هر دو جهت منتشر می شود یا برای امواج الکترومغناطیسی یا امواج نوری در خلا، جاییکه مفهوم محیط واسطه ای دیگر قابل کاربرد نیست. به خاطر چنین دلایلی نظریهٔ موج بیان کننده یک شاخه خاص از فیزیک است، که به خواص موج مستقل از آنکه منشا فیزیکی آن چه چیزی باشد وابسته است ( استراوسکی و پتاپو، ۱۹۹۹ ) . این خاصیت منحصر بفرد که با مستقل بودن از منشا فیزیکی و با تکیه بسیار روی منشا در موقعی که یک مورد خاص از یک فرآیند موجی را در نظر می گیریم همراه می گردد.
مثال: آکوستیک از اوپتیک متمایز می گردد. به این صورت که امواج صوتی دارای منشا مکانیکی، بیشتر از امواج الکترومغناطیسی در موقع انتقال انرژی لرزشی یا ارتعاشی به انرژی مکانیکی تبدیل می شوند. مفاهیمی از قبیل جرم، گشتاور، اینرسی، یا خاصیت کشسانی ( ارتجاعی ) موقع شرح دادن آکوستیک بسیار مهم هستند. ( برخلاف اوپتیک هنگام بررسی فرآیندهای موجی ) . این تفاوت در منشا باعث ایجاد مشخصات موجی خاص متفاوت از محیطی که با آن سر و کار داریم می شود . ( به عنوان مثال، در موارد مربوط به هوا: فشار تابش موج های تلاطمی و. . . . در موارد جامد ( اجسام صلب ) : امواج نور، تجزیه نور و . . . ) خواص دیگر، اگر چه آنها هم معمولاً از طریق منشا مشخص می شوند، ممکن است به تمام امواج تعمیم داده شود. به عنوان مثال، با توجه به آنهایی که بر اساس منشا مکانیکی پایه گذاری شده اندمی توان اغتشاشاتی در فضابرای امواج آکوستیک بر حسب زمان انجام داد اگر وفقط اگر وسیله مورد بحث بسیار سخت و یا بسیار نرم و انعطاف پذیر نباشد . اگر تمام اجزای تشکیل دهنده وسیله به صورت محکم به یکدیگر متصل شده باشند، تمام اجزای آن به شکل یک جسم واحد و بدون هیچ گونه تاخیری در انتقال نوسان، به ارتعاش در می آیند. که در این صورت هیچ حرکت موجی نخواهیم داشت. از سوی دیگر، اگر تمامی اجزا مستقل از یکدیگر بودند، هیچ انتقال ارتعاشی وجود نداشت. عبارات مذکور در بالا با فرض آنکه موج به هیچ منشا نیاز نداشته باشد بی معنی خواهد بود، اگر چه آنهاویژگی که از خود بروز می دهندمستقل از منشا آنها باشد: در طول یک موج، فاز یک ارتعاش ( مکان و موقعیتی که در داخل سیکل نوسان اشغال کرده ) برای نقاط مجاور متفاوت می با شد و علت آن نیز این است که نوسان در زمان های متمایز به این نقاط می رسد. به صورت مشابه، پردازش فرآیندهای موج که از مطالعه درباره پدیده های موجی با سرچشمه هایی متفاوت با سر چشمه امواج صوتی حاصل می شود می تواند برای فهم هر چه بیشتر پدیده های صوتی بسیار با اهمیت باشد. یک مثال مناسب از این نمونه، قاعده تداخل یانگ می باشد ( یانگ، ۱۸۰۲ ) این اصل برای اولین بار در تحقیقات یانگ پیرامون نور مطرح شد و هنوز نیز می تواند مطابق تعدادی از مفاهیم خاص دیگر ( برای مثال، پخش شدن صوت توسط صدا ) موضوعی پژوهشی در مطالعه صوت باشد.
ویژگی ها
مقالهٔ اصلی: صفات
امواج متناوب توسط فاکتورهای اوج ( بالاترین نقاط در امواج ) و پایین ترین نقاط توصیف می شوند و البته ممکن است گاهی بر اساس طولی یا عرضی طبقه بندی گردند. امواج عرضی به امواجی اطلاق می شود که دارای ارتعاش هایی عمود بر جهت و انتشار موج باشند. مانند امواج طناب و امواج الکترومغناطیسی. امواج طولی دسته ای از امواج هستندکه در جریان انتشار موج دارای نوسانات موازی هستند مانند بیشتر امواج صوتی. زمانی یک شی بر روی موج یک آبگیر به بالا و پایین برود، حرکت بر روی یک مسیر دوار را تجربه می کند زیرا این امواج، امواج عرضی یا سینوسی نمی با شند.
A=در آب های عمیق
B=در آب های کم عمق
۱=عبور موج
۲=اوج
۳=افت
ریز موج ها روی سطح برکه در حقیقت ترکیب طولی و عرضی امواج هستند. بنابراین نقاط روی سطح، مسیر دایره ای را دنبال می کنند ونقاطی که روی سطح قرار می گیرنداز این مسیر دایره ای تبعیت می کنند. تمام امواج می توانند موارد زیر را تجربه کنند:
موج مستقیم از طریق برخورد با . . .
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ٢٥)