مبانی انتظار

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] شیعه در اطاعت از دستورات مؤکّد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) مبنی بر پیروی از اهل بیت او، دست از محمد و آل محمد (صلی الله علیه و آله وسلّم) برنداشته و همواره در خط امامت حرکت نموده است و بیش از یازده قرن است که از جان و دل با خون و قیام، مهدی آل محمد را طلب می کند. این فرقه ناجیه در طول اعصار و قرون متمادی این پیام را به بشریّت داده است که بشر کر و کور شده حبّ دنیا، و غوطه ور در منجلاب فساد نمی تواند گوهر انسانیّت را به منزل مقصود برساند و این مهم جز با دست باکفایت یک منجی الهی که عصاره بندگان صالح خدا از آدم تا ابراهیم و از ابراهیم تا خاتم است ممکن نخواهد بود و لازم است آن ذخیره ی الهی بیاید تا عدالت فراگیر را نه تنها در میان بشریت بلکه در کل عالم هستی مستقر سازد.
تشیّع در این باره، بشریت را به آمادگی جهت ظهور آن قطب عالم وجود، فرا خواند و می خواند. شیعه برای عقیده انتظار روایات متواتری از وجود مقدس پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) و اهل بیت آن حضرت فراروی خود دارد که این روایات(روایات انتظار) را می توان به چند بخش تقسیم بندی نمود:
← امر به انتظار
اصولاً ماهیت زندگی انسان با انتظار عجین شده است به گونه ای که بدون آن زندگی مفهومی ندارد و شور و نشاط لازم برای تداوم آن در کار نیست. انتظار امید به آینده است و بدون امید تلاش و تکاپو ممکن نیست. چنانکه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) فرمود: «اگر امید نبود هیچ مادری فرزند خود را شیر نمی داد و کسی درختی نمی کاشت». بنابراین، انتظار و امید به طور کلّی در حیات بشری چنان بدیهی و روشن است که برای اثبات آن نیازی به اقامه دلیل و برهان نیست. انتظار فرج یعنی امید به ایجاد عدالت همه جانبه ی فردی، اجتماعی و اخلاقی. انتظار فرج خط بطلان بر همه ی کفرها، نفاق ها، ظلم ها، تطاول ها و هوچی گری هاست. انتظار فرج خونی است در رگ زندگی انسانی و قلبی در تاریخ تکاملی بشریت. این عنصر حیاتی از دیدگاه عقل و نقل تکلیف است.اینکه عقلاً تکلیف است، زیرا انتظار راهگشایی برای حکومت عدل و ایجاد عدالت است و عقل حکم به حسن عدل و لزوم ایجاد عدالت می کند. بنابراین، راهگشایی و فراهم نمودن زمینه ی آن هم، لازم و تکلیف است پس انتظار فرج تکلیف و ضروری است. اینکه نقلاً واجب است انسان در دوران غیبت، منتظر منجی عالم باشد به دلیل روایات زیادی که در باب انتظار وجود دارد و بر تکلیف بودن آن دلالت می کنند که ما در اینجا دو روایت را به عنوان نمونه ذکر می کنیم:
← روایت از امام جواد
مساله انتظار چه مبانی(منظور از مبانی انتظار عوامل و مؤلفه هایی است که حالت انتظار را در انسان ایجاد و یا تقویت می کنند)و ریشه هایی دارد؟ عوامل و امور متعددی بشریت را به داشتن حالت انتظار و ضرورت امید به آینده ای درخشان به دست با کفایت طلایه داری الهی ترغیب می کند که در این نوشتار به آنها اشاره می کنیم:
← بحران ها و بن بست ها
...

پیشنهاد کاربران

بپرس