[ویکی فقه] حج گزاری قبل از اسلام، به جایگاه و اهمیت و آداب و رسوم آیین حج در قبل از ظهور اسلام می پردازد.
قبل از ظهور اسلامحج گزاری مختص اهالی حجاز نبود، زیرا برخی روایات تاریخی از تقدس کعبه نزد اهل کتاب و برخی اقوام غیر عرب، خبر داده اند.
به روایت ابن هشام دو دانشمند یهودی درباره عواقب هرگونه اقدام علیه کعبه به یکی از پادشاهان تُبَّع، هشدار دادند، به نقل مسعودی، ایرانیان قدیم با هدایای گران قیمت بسیار، به زیارت کعبه می رفتند زمزمه آنان بر سر چاه آن، سبب شد که « زمزم » نام گیرد.
آخرین ایرانی حج گزار، ساسان ( جد ساسانیان ) معرفی شده است، از به زیارت کعبه رفتن پادشاهان حِمْیر، کِنده، غسّان و لخم نیز یاد شده است.
با این حال، تقسیم بندی حجاج به گروههای سه گانه حُمس، حِلَّه و طُلْس، گویای آن است که در ادوار نزدیک به ظهور اسلام، گستره جغرافیایی و قومی حج گزاران، به حجاز و نواحی اطراف آن محدود شده بود.
گسترش بت پرستی و تغییرات ماهوی آیین حج
آیین های حج، با گذشت زمان و گسترش بت پرستی میان اعراب، تغییرات ماهوی کرد.
نخستین بار، چندین قرن پیش از ظهور اسلام، عمروبن لُحَیّ خزاعی ( سرپرست امور مکه ) بت هایی بر گرد کعبه نهاد که تکریم آن ها بخشی از آیین حج شد..
انحرافات مناسک حج پیش از اسلام
بعدها رسوم انحرافی دیگری به مناسک حج راه یافت، از جمله سعی میان اِساف و نائله در دو محل نصب گردیدند، ولی بعداً به عنوان دو بت مورد پرستش قرار گرفتند، سوت کشیدن و کف زدن ؛ و بالاخره مسئله نَسیء (تغییر زمان ماه های حرام به منظور قرار گرفتن موسم حج در ماه های معتدل سال و جلب منابع تجاری ) . که در قرآن نیز به برخی از آن ها تصریح شده است .
با تفوق قریش بر مکه، بدعت های حج بیش تر شد که تقسیم حجاج به سه گروه حُمْس، حِلَّه و طُلْس از آن جمله بود.
آداب پسندیده مناسک حج پیش از اسلام
...
قبل از ظهور اسلامحج گزاری مختص اهالی حجاز نبود، زیرا برخی روایات تاریخی از تقدس کعبه نزد اهل کتاب و برخی اقوام غیر عرب، خبر داده اند.
به روایت ابن هشام دو دانشمند یهودی درباره عواقب هرگونه اقدام علیه کعبه به یکی از پادشاهان تُبَّع، هشدار دادند، به نقل مسعودی، ایرانیان قدیم با هدایای گران قیمت بسیار، به زیارت کعبه می رفتند زمزمه آنان بر سر چاه آن، سبب شد که « زمزم » نام گیرد.
آخرین ایرانی حج گزار، ساسان ( جد ساسانیان ) معرفی شده است، از به زیارت کعبه رفتن پادشاهان حِمْیر، کِنده، غسّان و لخم نیز یاد شده است.
با این حال، تقسیم بندی حجاج به گروههای سه گانه حُمس، حِلَّه و طُلْس، گویای آن است که در ادوار نزدیک به ظهور اسلام، گستره جغرافیایی و قومی حج گزاران، به حجاز و نواحی اطراف آن محدود شده بود.
گسترش بت پرستی و تغییرات ماهوی آیین حج
آیین های حج، با گذشت زمان و گسترش بت پرستی میان اعراب، تغییرات ماهوی کرد.
نخستین بار، چندین قرن پیش از ظهور اسلام، عمروبن لُحَیّ خزاعی ( سرپرست امور مکه ) بت هایی بر گرد کعبه نهاد که تکریم آن ها بخشی از آیین حج شد..
انحرافات مناسک حج پیش از اسلام
بعدها رسوم انحرافی دیگری به مناسک حج راه یافت، از جمله سعی میان اِساف و نائله در دو محل نصب گردیدند، ولی بعداً به عنوان دو بت مورد پرستش قرار گرفتند، سوت کشیدن و کف زدن ؛ و بالاخره مسئله نَسیء (تغییر زمان ماه های حرام به منظور قرار گرفتن موسم حج در ماه های معتدل سال و جلب منابع تجاری ) . که در قرآن نیز به برخی از آن ها تصریح شده است .
با تفوق قریش بر مکه، بدعت های حج بیش تر شد که تقسیم حجاج به سه گروه حُمْس، حِلَّه و طُلْس از آن جمله بود.
آداب پسندیده مناسک حج پیش از اسلام
...
wikifeqh: حج_قبل_از_اسلام