حاشیه نویسی

/hASiyenevisi/

لغت نامه دهخدا

حاشیه نویسی. [ ی َ / ی ِ ن ِ ] ( حامص مرکب ) تحشیه. نوشتن حواشی. گویند تعلیقه بحواشی کتب معقوله و فلسفه گفته شود،و حاشیه برای جز آن باشد. چه حاشیه از حشو و بمعنی زائد است و اهل فلسفه از اطلاق این نام بتعلیقات خود ابا دارند. و از آنجا که حاشیه نویسی بر کتب و اظهار نظر در تألیف دیگران آسانتر از تألیف است از قدیم عمومیت بسیار یافته است. و لیکن پیش از مأئة دهم اندکی محدودتر بوده ، و حاشیه نویسان فقط بتوضیح برخی عبارات مغلق اکتفا میکردند، و حاشیه های این دوره ها عموماً واضح و روشنتر از متن میباشد، برعکس در دوره صفوی و قاجاریه که میتوان آن رادوره حاشیه نویسی نامید عده حاشیه ها بسیار است و عبارات حاشیه از متن مغلق تر و پیچیده تر شده است ، و هرقدر در تاریخ پیش آییم این خاصیت آشکارتر گردد حواشیی که در این دوره نوشته شده بر سه قسم است : 1 - حاشیه بر کتب ادبی و بخصوص کتابهای درسی ، که تعداد زیادی حواشی بر آنها تعلیق شده ، و این حواشی بیشتر جنبه ٔشرح و توضیح و تعلیل و استدلالات بیجا بنفع نویسنده متن کتاب است و کمتر به انتقاد صحیح پرداخته اند. 2 -حواشی بر کتب دینی و آنها یا شامل مسائل اصولی و کلامی است و یا مسائل عملی و فروع دین است. حواشی اصولی و کلامی بیشتر مشتمل بر توضیحات و استدلالات عقلی برای ماتن است نه اظهار عقیده ، و کتب ردود و معارضات را کمتر بصورت حاشیه می نوشتند بلکه آنها را مستقلاً تألیف می کردند، و در آنها بدون توجه بغث و سمین کلام طرف را ابطال میکردند. و بیشتر حواشی کتب فروع دین و مسائل عملی مختصر و فتوائی است که مجتهدان استنباطات خود را در احکام مذهبی بدان وسیله اظهار کنند. و این حاشیه برای مدت زندگانی نویسنده آن ، که مرجع تقلید است مورد استفاده ، و پس از او بکلی بی ارزش است. در این حواشی مفتی یا محشی دلیل خود را ذکر نکند و فقط به رأی و فتوی اکتفا ورزد و از زمانی که صنعت چاپ رائج شده مفتیان و مراجع تقلید به جای اینکه این حاشیه ها را در کناره صفحات رساله های عملیه اسلاف خود نویسند، آنها را بصورت غلطنامه ، مانند یک کتابچه جداگانه چاپ می کنند. 3 - حاشیه های کتب معقول. چون در اواخرعهد تیموری نهضتی مختصر در افکار فلسفی و عرفانی آغاز شد، و دانشمندان تا اندازه ای حق اظهار نظر در این مطالب را داشتند، در دوره حاشیه نویسی بدین مسائل بیشتر توجه میشد چنانکه مؤلفی رساله فلسفی مینوشت وآن رساله در زمان حیات مؤلف مورد حاشیه نویسی قرار میگرفت بطوریکه خود یا طرفداران او مجبور میشدند بر آن حواشی ، حاشیه نویسند و چه بسا حاشیه ها که در درجات بعد بعنوان «محاکمات » میان دوحاشیه سابق نوشته میشد. برای مثال بتجرید خواجه طوسی ( متوفی 672 هَ. ق. ) را می بینیم که قوشچی ( متوفی 879 ) آن را شرح کرده ، و ملا جلال دوانی ( متوفی 907 هَ. ق. ) اول آن را حاشیه نوشته و بحاشیه قدیمه دوانیه معروف است و چون کسانی بر آن حاشیه نوشتند دوانی دوباره حاشیه ای بعنوان حاشیه جدید نوشته و برای مرتبه سوم نیز حاشیه ای بعنوان حاشیه اخیره یا حاشیه أجدّ بر آن کتاب نوشت و پس از فوت او غیاث الدین منصور دشتکی ( متوفی 948 هَ. ق. ) مکرراً حاشیه ها بر حاشیه های دوانی نوشته است.و همچنین دوانی ( متوفی 907 ) حاشیه ای بر تهذیب المنطق تفتازانی ( متوفی 792 هَ. ق. ) نوشته و ابوالفتح شریفی ( متوفی 976 هَ. ق. ) حاشیه ای بر حاشیه دوانی نوشته و غیاث الدین نامی حاشیه ای بر حاشیه شریفی نوشته و شیروانی ( متوفی 1098 هَ. ق. ) حاشیه ای بر حاشیه غیاثی نوشته است. این حاشیه ها برخی مدون و بصورت کتاب مستقل درآمده و برخی بهمان گونه در کنار صفحات کتاب محشی علیه باقی مانده است. ( الذریعة ج 6 ص 7 و 8 ).

فرهنگ فارسی

نوشتن حواشی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] حاشیه نویسی، از سنّتهای نوشتاری مسلمانان ، به معنای نوشتن نکاتی در کناره های (هوامش) یک متن برای توضیح یا نقد یا تصحیح آن و نیز تألیف آثاری مستقل با همین هدف است.
این اصطلاح با مصدر حَشْو به معنای افزایش و با حاشیه به معنای کناره و پیرامون، پیوند تنگاتنگ دارد؛ چه، حاشیه نویسی در عمل افزودنِ مطالبی در کناره های متن مکتوب است .در زبان عربی، حاشیه به معنای کناره (که نام محلّ است) به معنای آنچه در حاشیه نوشته می شود (= حالّ) به کار رفته است. حاشیه ها را توشیح و تعلیق یا تعلیقه نیز نامیده اند.آقابزرگ طهرانی ، با تصریح بر تفاوت نداشتن تعلیقات و حواشی، یادآور شده است که اصطلاح تعلیق اغلب بر حاشیه های کتابهای معقول اطلاق می شود؛ اما، نمونه های بسیاری و جود دارد که نشان می دهد کاربرد تعلیقه برای حواشیِ کتابهای نقلی و کاربرد حاشیه برای حواشی کتابهای علوم عقلی نیز کاملا معمول بوده است. تعابیر پاره ای از حاشیه نویسان هم نشان می دهد که خود آنان نیز میان تعلیقه و حاشیه تفاوتی قائل نمی شده اند، حتی گاه چنین فهمیده می شود که تعلیق با شرح یکی انگاشته شده است.
پیام سفید گذاشتن کنار صفحات
به طور کلی، سفید باقی گذاشتن کناره های صفحاتِ نُسَخ خطی، صرف نظر از ضرورتهای هنر کتاب آرایی، احتمالا واجد این پیام بوده است که خوانندگان می توانند نظر خویش را درباره متن در این کناره ها بنویسند؛ گو این که اولین کسانی که در کناره های صفحات چیزی نوشتند، خودِ مؤلفان یا ناسخان یا صاحبان کتاب ها بودند که یا در هنگام بازخوانی نوشته های خویش، شَکلِ درستِ کلماتِ مغلوط را در کنار صفحات می نوشتند یا در آن جا کلمات یا علائمی درج می کردند که دلالتهای معنایی آن ها را خود در می یافتند.قدمت درج جمله های توضیحی یا انتقادی در حواشی متون با پدیدآیی خود این متن ها تقریبآ هم زمان دانسته شده؛ چه، این کاملا طبیعی بوده است که خواننده متن، نظر خود را ــ هر چه باشدــ در کنار آن درج نماید. با این همه، تشخیص قدمت حاشیه ها آسان نیست، زیراحاشیه نویسی کار غیرمستقلی تلقی می شده است و حاشیه نویسان در جاهای دلخواه در حواشی برخی صفحات مطالبی می نوشتند و این نوشته ها معمولا انجامه و تاریخ کتابت ندارند؛ بنابراین، حتی با و جود نسخه های خطی تاریخ داری که قدمتشان به سده سوم می رسد، نمی توان قدمت حواشی آن ها را تا همان زمان به عقب برد.
سابقه
به نظر روزنتال، سابقه این نوع حواشی، به پیش تر از قرن پنجم نمی رسد.شخصی به نام ابن مسرور ظاهرآ در قرن پنجم بر کتاب الحس و المحسوس ارسطو حاشیه هایی نوشته است. در مقابل، تعیین پیشینه حاشیه هایی که مستقلا تألیف شده اند آسان تر است.این آثار گاه نام مستقلی دارند، مانند ردّالمُحتار علی الدُّرالمختار، از ابن عابدین، که خود در مقدمه اثرش آن را حاشیه شمرده است، و گاه کلمه حاشیه یا حواشی سرآغاز عنوان آنهاست.
نخستین حاشیه نویس
...

دانشنامه آزاد فارسی

اصطلاحی در نسخه شناسی و مطالبی که در گذشته در اطراف متن اصلی کتاب می نوشتند. کنارۀ اطراف نوشته که آن را طلااندازی یا تشعیر می کردند نیز حاشیه خطاب می شد. مطالبی که در حاشیه ذکر می شد متفاوت بود، گاه شرح و توضیح مطالب مبهم، معنی الفاظ، یا نقد و ردّ نوشتۀ مؤلف در سه طرف بالا، پایین، و سمت چپ همان صفحه نوشته می شد. نویسندگانِ این حاشیه ها را مَحْشی یا حاشیه نویس و عمل را حاشیه نویسی یا تَحْشیه می گفتند. ناسخان نیز این حاشیه ها را ـ اگر از اعتبار علمی و اهمیت برخوردار بود ـ همراه با متن کتاب استنساخ می کردند، یا آن ها را به صورت رساله یا کتابی مستقل درمی آوردند. گاه نیز صاحبان نسخه شرح و بسط و تکمیل نقایص کتاب خود را در حاشیه می آوردند و گاه کاتبان نیز در حاشیۀ نسخۀ خطی یا چاپ سنگی، کتاب یا کتاب های دیگری را می نوشتند، به طوری که دو یا چند کتاب در یک مجلد آورده می شد. سابقۀ حاشیه نویسی در تاریخ اسلام به روزگار انتشار گستردۀ کتاب های خطی بازمی گردد و این موضوع در بسط علم نقش مهمی داشته است. پس از گسترش صنعت چاپ، حاشیه نویسی به صورت درج مطالب افزودۀ مؤلف یا مترجم در زیر صفحه (پانویس) یا در انتهای مطلب (پی نویس) تغییر یافت.

مترادف ها

tot (اسم)
جمع، مبلغ، حاشیه نویسی، بچه کوچک، یادداشت مختصر

annotation (اسم)
حاشیه نویسی، تفسیر، یادداشت

notation (اسم)
توجه، حاشیه نویسی، یادداشت، ثبت، نشان گذاری، نمادسازی، بخاطر سپاری

فارسی به عربی

تذییل , طفل

پیشنهاد کاربران

محشی کردن ؛ محشا کردن. حاشیه نوشتن بر کتابی. تحشیه :
آنکه چون غنچه دلش را ز حقیقت بنهفت
ورق خاطر از آن نسخه محشی ( محشا ) میکرد .
حافظ.
تحشیه

بپرس