[ویکی فقه] آسان گردانیدن را تیسیر گویند که در
شرع به آسان و
سهل قرار دادن احکام بر
مکلف اطلاق می شود. از این عنوان در ابواب مختلف فقهی اعم از
عبادات و
معاملات به مناسبت سخن رفته است.
تیسیر در شرع عبارت است از آسان و سهل قرار دادن احکام بر مکلّف؛ به گونه ای که نه تنها فراتر از
وسع او نباشد بلکه کمتر از
طاقت او باشد.
علل تیسیر
تیسیر یا به آسان و سهل قرار دادن احکام در مقام
جعل و
تشریع آنها است و یا به برداشتن
حکمی که به سبب ظروف و
حالات خاص برای مکلّفی
حرجی شده است.
تفاوت
تخفیف با تیسیر
بنابر تعریف فوق، تیسیر، اعم از تخفیف است؛ زیرا تخفیف عبارت است از برداشتن
مشقّت حکمی که در اصل دارای مشقّت نیست، لیکن بر اثر عوارضی برای برخی مکلّفان دارای مشقّت غیر متعارف گردیده است. بنابر این به آسان قرار دادن حکم در مقام تشریع، تخفیف اطلاق نمی شود.
تیسیر در احکام و تکالیف
...
[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام است
تیسیر در شرع عبارت است از آسان و سهل قرار دادن احکام بر مکلف؛ به گونه ای که نه تنها فراتر از وسع او نباشد بلکه کمتر از طاقت او باشد. تیسیر یا به آسان و سهل قرار دادن احکام در مقام جعل و تشریع آن ها است و یا به برداشتن حکمی که به سبب ظروف و حالات خاص برای مکلفی حرجی شده است. بنابراین تیسیر، اعم از تخفیف است؛ زیرا تخفیف عبارت است از برداشتن مشقت حکمی که در اصل دارای مشقت نیست لیکن بر اثر عوارضی برای برخی مکلفان دارای مشقت غیرمتعارف گردیده است. بنابراین به آسان قرار دادن حکم در مقام تشریع، تخفیف اطلاق نمی شود. از این عنوان در ابواب مختلف فقهی اعم از عبادات و معاملات به مناسبت سخن رفته است.
یسر و انتفای حرج دو صفت اساسی برای احکام و
تکالیف در شرع مقدس است.
در
قرآن کریم آمده است: «او شما را برگزیده است و برای شما در
دین مشقتی قرار نداده است» و در آیه ای دیگر آمده است: «خداوند برای شما آسانی می خواهد و دشواری نمی خواهد» و در آیه ای دیگر می فرماید: «خداوند می خواهد بر شما آسان گیرد و انسان،
ناتوان آفریده شده است». در
حدیثی از
رسول اکرم صلی الله علیه و آله آمده است: «من به
آیین معتدل و آسان برانگیخته شده ام».
یسر در دین یا در
فهم مسائل و احکام آن است و یا در عمل به تکالیف.
خداوند هر رسولی را به زبان
قوم او فرستاده تا سخن او را بفهمند و
قرآن را به زبان عربی فصیح و
بلیغ نازل کرده تا مردم از آن بهره گیرند و نیز به
رسول خود،
فصاحت و
بلاغتی عنایت کرده که به زیباترین و رساترین شیوه،
پیام الهی را به مردم برساند. در قرآن کریم آمده است: «حجت و دلیل رسا و
روشن از آن
خداوند است».