بت پرستی ( به انگلیسی: Idolatry ) در
یهودیت و مسیحیت، عبادت کسی یا چیزی غیر از خدا به گونه ای که گویی خداست. اولین فرمان از
ده فرمان در کتاب مقدس، بت پرستی را ممنوع می کند: «به جز من خدایان دیگری نخواهید داشت. » انواع مختلفی از بت پرستی متمایز شده است. بت پرستی فاحش یا آشکار شامل اعمال صریح احترامی خطاب به یک شخص یا یک شیء، خورشید، پادشاه، حیوان، مجسمه و. . است. این پرستش ممکن است در کنار تصدیق یک موجود برتر وجود داشته باشد. [ ۱]
بُت تندیسی از سنگ، چوب،
فلز یا هر چیز دیگری است که آن را به شکل انسان یا
جانور یا هر شکل خیالی یا راستینی بسازند و پرستش کنند. در زبان فارسی لفظ بت را برگرفته از نام بودا دانسته اند، چرا که در
آیین بوداییان می باید مجسمه ای از او در هر خانه باشد. بوداییان این مجسمه ها را می آراستند و زیبا می کردند اما آرایش بت در میان
اعراب زیاد مورد توجه نبود و بت هایشان می توانستند هیکلی بی شکل از
خرما یا چوب باشد. همچنین در بخش هایی از
ادبیات فارسی بت برابر با
معشوق زیباروی هم آمده است.
در
زبان عربی به بت هایی که به شکل مجسمهٔ انسان ها و موجودات
اساطیری بودند صنم و به نمادهای پدیده های طبیعی و سایر اشیای پرستیدنی وثن می گفتند. بت ها را به عنوان نماد خدایان در نظر می گرفتند و برای آن ها مراسم مذهبی نیایشی، هدیه و
قربانی انجام می دادند تا خدای مورد نظر که بت سمبل زمینی آن بود را راضی کنند. در گذشته مجسمهٔ ال
یهوه ( قبل از دین یهود ) ،
الله ( قبل اسلام ) ، میترا،
آناهیتا و
اهورامزدا در
معابد یا به شکل
نقاشی و
سنگ نوشته در کتیبه های بسیاری موجود بود.
بت پرستی تقریباً در بین تمام ملل گذشته وجود داشته است.
ایرانیان از معدود اقوامی هستند که هیچ گاه بت پرستی را به صورت رسمی نپذیرفته اند.
هگل فیلسوف آلمانی می گوید: «ایرانیان با بت پرستی دشمن بودند و نیایشگاه های یونان را برای همین ویران کردند، اگرچه ایرانیان با همهٔ دین های دیگر مدارا می کردند اما چون یونانیان برای خدا نمود این جهانی ساخته بودند، با آن به مخالفت برخاستند. »[ ۲] [ ۳] در قرآن نام بت های قوم نوح ود، یغوث،
یعوق و نسر و بت های اعراب
لات و
منات و
عزی و بت های دیگری همچون بعل آمده است. یونانیان نیز اگر چه برای خدایان خود قائل به جسم و روح بودند، اما بت هایی از زئوس، هرا، آتنا،
آرتمیس و
هرکول ساخته و به ستایش آن پرداخته اند. مصریان نیز بت هایی همچون رع، آمون، اوزیریس، ایزیس،
ست و
آنوبیس را می پرستیدند. رومیان هم از ژوپیتر، جونو،
دیانا و
ونوس مجسمه هایی ساخته و به عبادت آنان می پرداختند. هبل، لات، منات، عزی، ود، یغوث، یعوق، نسر و
الله نیز از بت های اعراب بودند. در آیین
میترائیسم نیز که در ایران شکل گرفت، بعدها تندیس هایی از آناهیتا و
میترا ساخته شد و مورد ستایش قرار گرفتند. آیین بودایی که در
چین و بخش هایی از
هندوستان رواج دارد معتقد به عبادت بودا است. در آیین
برهمایی هم بت هایی چون
شیوا جلوه گری می کنند. بت پرستی در قالب آیین
شینتو و سایر ملل
آسیای جنوب شرقی به وفور دیده می شود.
عیلامیان باستان نیز که در
بین النهرین ساکن بودند پیرو
توتم پرستی بوده و خدایانی مانند مردوک، بعل،
انلیل و
ائا داشتند. واژهٔ «بت» از
پارسی میانه «بت» but گرفته شده که به معنی بودا است. [ ۴]