برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
94 1669 100 1
شبکه مترجمین ایران

حسن صباح

معنی حسن صباح در لغت نامه دهخدا

حسن صباح. [ ح َ س َ ن ِ ص َب ْ با ] (اِخ ) از داعیان فرقه ٔ نزاریه ٔاسماعیلیان در الموت قزوین است. بعد از وفات المستنصر فاطمی میان دو فرزند او المصطفی الدین اﷲ مشهور به «نزار» و المستعلی باﷲ ابوالقاسم احمد که هر دو مدعی جانشینی پدر بودند، اختلاف افتاد و از اینجا متابعان فاطمیه ٔ مصر به دو دسته ٔ «نزاریان » و «مستعلیان » منقسم گردیدند. اسماعیلیان عراق و شام و قومس و خراسان و لرستان طرفدار امامت نزار شدند. و اسماعیلیان مصرو بلاد مغرب طرفدار امامت مستعلی شدند. لیکن در همان حال عده ای از طرفداران امامت نزار در مصر بوده و قوتی داشته اند و همین قومند که به سال 524 هَ. ق. بوعلی منصوربن المستعلی را هلاک کردند. از جمله پیروان فرقه ٔ نزاریه همچنانکه گفتیم حسن صباح مؤسس فرقه ٔ صباحیه در ایران است. مورخان نسبت حسن را مانند همه ٔ مقدسان به قبیله ٔ حمیر عرب رسانیده و گفته اند پدرش صباح از یمن به کوفه و از آنجا به قم و ری آمد، و حسن در ری ولادت یافت. ایشان نام و نسب حسن را چنین نوشته اند: حسن بن علی بن محمدبن جعفربن الحسین بن محمدالصباح الحمیری. وی بنابر قولی نخست بر مذهب اثناعشری بود لیکن به دعوی صاحب کتاب النقض (ص 91) مجبر و مجبرزاده و همکار تاج الملک مستوفی بود. به هر حال به دعوت چندتن از باطنیان ری علی الخصوص یکی از آنان مشهور به «مؤمن » که از جانب عبدالملک عطاش در ری مأمور دعوت بود قبول مذهب اسماعیلی کرد. در سال 464 هَ. ق. که عبدالملک عطاش به ری رفته بود حسن صباح را بیازمود وبپسندید و نیابت دعوت بدو داد و اشارت کرد که باید به مصر برود. وی در سال 469 هَ. ق. به عهد خلافت المستنصر فاطمی به اصفهان و از آنجا به آذربایجان و از راه شام به مصر رفت و در سال 471 هَ. ق. به مصر رسید و قریب یکسال ونیم در آنجا مقام داشت. در آن هنگام میان پیروان دو پسر مستنصر یعنی نزار و مستعلی که ذکر آنان گذشت ، اختلاف بود. نزار به نص اول جانشین مستنصر بود و مستعلی به نص دوم ، و طرفداران امامت آن دو هم در عهد پدرشان با یکدیگر مخالفت می ورزیدند. حسن طرفدار امامت نزار بود که به نص اول میبایست جانشین پدر باشد. حسن در سال 473 هَ. ق. به ایران رسید و یک چند در خوزستان و اصفهان و یزد و کرمان و دامغان و دیگر نواحی سرگرم دعوت بود و در همان حال داعیانی به دیلمان و بعضی از نواحی کوهستانی طبرست ...

معنی حسن صباح به فارسی

حسن صباح
از داعیان فرقه نزاریه اسماعیلیان در الموت قزوین است

حسن صباح در دانشنامه اسلامی

حسن صباح
حسن صبّاح، بنیان گذار دولت اسماعیلیه در ایران و نیز بانی دعوت مستقل اسماعیلیه نزاری می باشد.
درباره آغاز زندگی و دوره جوانی او اطلاعات کمی وجود دارد.
اینکه حسن صباح و خواجه نظام الملک و عمر خیام در کودکی باهم در مکتبی در نیشابور به تحصیل مشغول بودند، افسانه است و سند تاریخی ندارد.

کتاب سرگذشت سیدنا
← نویسنده و موضوع کتاب
حسن صباح در حدود سال ۴۴۵ در قم ، در خانواده ای از شیعیان امامی ، به دنیا آمد.

پدر صباح
...
حسن صباح
حسن صبّاح، بنیانگذار دولت اسماعیلیه در ایران و بانی دعوت مستقل اسماعیلیه نزاری که ابتدا شیعه امامی بود و تحت تاثیر برخی از داعیان اسماعیلی به این گروه پیوست و یکی از داعیان مهم اسماعیلی شد. او سفرهای زیادی برای تبلیغ اسماعیلیه به مناطق مختلف ایران انجام داد.
صباح مرکز قیام خود را الموت قرار داد و از آنجا نقشه هایی را برای ترویج آیین خویش و گسترش قلمرو اسماعیلی و ضربه زدن به حکومت سلجوقی طراحی کرد.
او پس از درگذشت مستنصر باللّه حاکم فاطمیان از جانشینی نزار (فرزند مستنصر) حمایت کرد لذا حکومت اسماعیلیه در ایران با عنوان نزاری شهرت یافت. حسن صباح برای ترویج آیین اسماعیلی از روش جدیدی که همان تعلیم یا آموزش موثق از طریق معلمی صادق بود، بهره گرفت.

حسن صباح در دانشنامه ویکی پدیا

حسن صباح
سیدنا: هفت باب بابا سیدنا توسط نویسنده ای ناشناس تألیف شده است. این کتاب در هفت باب با موضوع عقاید اسماعیلیه و حسن صباح به رشتهٔ تحریر درآمده است. مقدمهٔ کتاب را منسوب به بابا سیدنا یعنی حسن صباح می دانند. در واقع این عمل آغاز سنت تاریخ نگاری بود که در الموت شکل گرفت. همچنین تعدادی از مورخان همانند: عطاملک جوینی، رشیدالدین فضل الله و عبدالله بن علی کاشانی، در دوران مغول از این کتاب بهره بردند و در بخش تاریخ اسماعیلیه آن را ذکر کرده اند.
ملل و نحل: توسط محمد بن عبدالکریم شهرستانی (۴۷۹–۵۴۸ ه‍.ق) نوشته شده است. وی سنی اشعری یا شیعهٔ اسماعیلی بوده است. نویسنده در بیان مطالب پیرامون دین ها، عقاید و فرقه ها کوشیده است و توانسته گزارش خوبی از آن ها ارائه کند؛ به همین خاطر ملل و نحل دارای اهمیت فراوانی است. مؤلف انسان ها را به دو دسته تقسیم می کند؛ دسته ای که کتاب دارند، مانند: مسیحیان، زرتشتیان، مانویان و… و دستهٔ دوم شامل افرادی است که کتابی ندارند و عقاید دینی آن ها از اندیشه های خود است؛ همانند: صابئین و برهمنان. ظاهراً شهرستانی در ملل و نحل اسماعیلیهٔ نزاری را تأیید کرده است و به وجود امام زنده، که پیوسته در این عالم حاضر و در دسترس باشد، اعتقاد داشته است. همچنین، شهرستانی اثری از حسن صباح را از زبان فارسی به عربی ترجمه کرد.
حسن صباح (۴۴۵ هجری قمری / ۱۰۵۰ میلادی - ۲۶ ربیع الثانی ۵۱۸ / ۱۲ ژوئن ۱۱۲۴) بنیان گذار دولت اسماعیلیان الموت در فلات ایران و حجت امام و داعی بزرگ مذهب اسماعیلیهٔ نزاری بود. وی در سال ۴۴۵ ه‍.ق / ۱۰۵۰ م، در خانواده ای از شیعیان امامی در شهر قم زاده شد. در رابطه با کودکی صباح اطلاعات زیادی در دست نیست. پدر او علی بن محمد بن جعفر صباح حمیری از اهالی کوفه بود، اما ادعا داشت که نسبش به حمیری یمنی می رسد.
حسن در ری به عنوان شیعهٔ دوازده امامی تعلیم یافت، اما پس از آشنایی با امیره ضراب و ابونصر سراج، به مذهب اسماعیلی متمایل شد و مورد توجه عبدالملک بن عطاش، داعی بزرگ عراق عجم، قرار گرفت. تا پیش از سی سالگی، وی با سفر به مصر، تحصیلات خود را کامل کرد و از اوضاع خلافت فاطمیان آگاه شد. صباح پس از بازگشت از مصر، به عنوان داعی اسماعیلی در فلات ایران مشغول به تبلیغ برای فاطمیان شد و به نقاط مختلفی از جمله ...


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

حسن صباح در دانشنامه آزاد پارسی

حسن صَبّاح ( ـ۵۱۸ق)
قلعه الموت
(یا: حسن اول) بنیانگذار فرقۀ اسماعیلیۀ الموت یا خداوندان الموت در ایران . برخی اصل او را از ری ، بعضی از خراسان دانسته اند و برخی نسبتش را به سلاطین حمیری رسانیده اند. در حدود ۴۶۴ق به دستور ابن عطاش، داعی بزرگ اسماعیلی، به درگاه مستنصر، خلیفۀ فاطمی مصر، رفت و مورد تکریم و تشویق او قرار گرفت. پس از انشعاب اسماعیلیان به «نزاریه» و «مستعلویان»، حسن از امامت نزار که به نص اول می بایست جانشین پدر (المستنصر) باشد، طرفداری کرد . حسن در ۴۷۳ق به ایران برگشت ، به دعوت پرداخت و داعیانی نیز به دیلمان و بعضی نواحی کوهستانی طبرستان و الموت فرستاد. از این رو، به دستور خواجه نظام الملک دستگیر شد. حسن به کوه های دیلمان رفت و سرگرم تبلیغ شد و پیروان فراوانی یافت و با سیاست و تدبیر خود، علوی مهدوی ، کوتوالِ قلعۀ الموت ، را از آن جا بیرون کرد. تاریخ ورود حسن را به قلعۀ الموت، ۶ رجب ۴۸۳ق نوشته اند. او به عنوان «امام مستور» اسماعیلیان نزاری تا ۵۱۸ق رهبری پیروان اسماعیلیه را بر عهده داشت . در آن ناحیه و در بسیاری از نواحی کوهستانی دیلمان و طبرستان قلاعی مستحکم بنیان نهاد و یکی از داعیان خود به نام حسین قاینی را به قهستان فرستاد. پیروان حسن در قلاع مختلف مسلط بودند و در هر یک فرمانروایی به نام «محتشم» حکومت می کرد. تعالیم و دستورات حسن صباح به نام «دعوة الجدیده» ـ در مقابل دعوة القدیمه که دعوت به امامت مستعلی باشد ـ خوانده شد و نظریه هایی افراطی به نظام مذهبی خود وارد کرد. به اعتقاد آنان ، تعالیم امام وقت می توانست دستورات امامان قبلی را منسوخ کند و درنتیجه هرگونه تغییری که امام در اصول مذهب وارد می کرد با آمادگی کامل پذیرا می شدند. حسن ۳۵ سال در دژ الموت بزیست و هیچ گاه از آن بیرون نیامد. اما فداییان او در همه جا رخنه داشتند و چون حکم قتل کسی را می گرفتند با شور و حرارت از آن استقبال می کردند. قتل گروهی از امرا و بزرگان نظیر خواجه نظام الملک طوسی و خلیفۀ عباسی، مسترشد، را به فداییان اسماعیلیه نسبت داده اند. حسن فردی معتقد و متعصب بود. گویند دو پسر خود را به سبب تخلفات مذهبی کشت . حسن صباح پیش از مرگ در ۵۱۸ق کیا بزرگ امید را به جانشینی خود تعیین کرد. او را در قلعۀ الموت به خاک سپردند. قبر او زیارتگاه تابعان و پیروانش بود تا این که در ح ...

نقل قول های حسن صباح

حسن صباح رهبر فرقه اسماعیلیه در ایران در عصر سلجوقیان.
• «اگر قدرت ندارید با نیروی خود مشکل ها را در هم شکنید لااقل مرد باشید و در برابر حوادث بایستید.»

حسن صباح را به اشتراک بگذارید

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

پارچه گرامی

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• حسن صباح و حشاشین   • مخترع بریتانیایی   • کتاب حسن صباح   • حشاشين   • قلعه حسن صباح در جدول   • حشاشیون   • حسن صباح قلعه الموت   • قلعه طبس   • معنی حسن صباح   • مفهوم حسن صباح   • تعریف حسن صباح   • معرفی حسن صباح   • حسن صباح چیست   • حسن صباح یعنی چی   • حسن صباح یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی حسن صباح

کلمه : حسن صباح
اشتباه تایپی : psk wfhp
عکس حسن صباح : در گوگل

آیا معنی حسن صباح مناسب بود ؟           ( امتیاز : 94% )