پیشنهادهای علی باقری (٢٩,٨٨٣)
که کلمه مذبذب اسم مفعول از ماده ذبذب است و در اصل به معنی صدای مخصوصی که به هنگام حرکت دادن یک شیی آویزان بر اثر برخورد با امواج هوا بگوش میرسد و سپس ...
نشوز در اصل از ماده نشز به معنی زمین مرتفع میباشد و هنگامی که در مورد زن و مرد به کار می رود به معنی سرکشی و طغیان است .
خلیل ممکن است از ماده خلت ( بر وزن حجت ) به معنی دوستی بوده باشد و یا از ماده خلت ( بر وزن ضربت ) به معنی نیاز و احتیاج . ( تفسیر نمونه ) کلمه خلیل ...
امرد از نظر ریشه لغت از ماده مرد ( بر وزن زرد ) بمعنی ریختن شاخ و برگ درخت گرفته شده و بهمین مناسبت به نوجوانی که هنوز مو در صورتش نروئیده امرد گفته ...
مؤنث از ماده انث ( بر وزن ادب ) به معنی موجود نرم و قابل انعطاف است ، و لذا هنگامی که آهن در آتش نرم شود ، عرب می گوید انث الحدید و اگر به جنس زن انا ...
اناث جمع انثی از ماده انث ( بر وزن ادب ) به معنی موجود نرم و قابل انعطاف است ، و لذا هنگامی که آهن در آتش نرم شود ، عرب می گوید انث الحدید و اگر به ج ...
شقاوت از ماده شقاق بمعنی مخالفت آگاهانه توام با عداوت و دشمنی است .
نجوا تنها بمعنی سخنان در گوشی نیست بلکه هر گونه جلسات سری و مخفیانه را نیز شامل می شود ، زیرا در اصل از ماده نجوة ( بر وزن دفعة ) بمعنی سرزمین مرتفع ...
مقتدر در اصل از ماده قوت به معنی غذائی که جان انسان را حفظ می کند ، گرفته شده است بنا بر این مقتدر که اسم فاعل از باب افتعال است به معنی شخصی که قوت ...
مقیت در اصل از ماده قوت به معنی غذائی است که جان انسان را حفظ می کند ، بنا بر این مقیت که اسم فاعل از باب افعال است به معنی کسی است که قوت دیگری را م ...
کلمه شفاعت در اصل از ماده شفع ( بر وزن نفع ) به معنی جفت است بنا بر این ضمیمه شدن هر چیز به چیز دیگر شفاعت نامیده می شود . لذا به لب ها که در کنار هم ...
استنباط در اصل از ماده نبط ( بر وزن فقط ) است و به معنی نخستین آبی است که از چاه می کشند و از ریشه های زمین استخراج می گردد ، لذا استفاده کردن هر حقی ...
تفکر مربوط به بررسی علل و خصوصیات یک موجود است ، اما تدبر مربوط به بررسی عواقب و نتائج آن است ، تفسیر نمونه ج : 4 ص : 28
تدبر در اصل از ماده دبر ( بر وزن ابر ) به معنی پشت سر و عاقبت چیزی است ، بنا بر این تدبر یعنی بررسی نتائج و عواقب و پشت و روی چیزی می باشد ، و تفاوت ...
رباط در اصل به - معنی بستن چیزی در مکانی است ( مانند بستن اسب در یک محل ) و بهمین جهت به کاروانسرا رباط میگویند . ( ( کلمه ( رباط ) مبالغه در ( ربط ...
محاق از ماده محق ( بر وزن مرد ) به معنی کم شدن تدریجی چیزی است و بهمین مناسبت شب پایان ماه را محاق می گویند زیرا روشنی ماه کم کم کاسته شده و از بین م ...
بعضی معتقدند که تفاوت مسکنت با ذلت این است که ذلت جنبه تحمیلی از طرف دیگران دارد در حالی که مسکنت حالت خود کم بینی درونی خود شخص را می رساند . ( تفسی ...
مسکنت به معنی بیچارگی است ، مخصوصا بیچارگی شدید که راه نجات از آن مشکل باشد ، و در اصل از ماده سکونت گرفته شده زیرا افراد مسکین کسانی هستند که بر اثر ...
معروف در لغت به معنی شناخته شده ( از ماده عرف ) و منکر به معنی ناشناس ( از ماده انکار ) است . و به این ترتیب کارهای نیک ، اموری شناخته شده ، و کارها ...
امت در اصل از ماده ام به معنی هر چیزی است که اشیاء دیگری به آن بضمیمه گردد و به همین جهت امت به جماعتی که جنبه وحدتی در میان آنها باشد گفته می شود خو ...
بکه در اصل از ماده بک ( بر وزن فک ) به معنی ازدحام و اجتماع است ، و این که به خانه کعبه ، یا زمینی که خانه کعبه در آن ساخته شده است بکه گفته اند به خ ...
ابتغاء به معنی تلاش و کوشش است که هم در موارد شایسته و هم ناشایسته به کار می رود و در هر مورد تابع قرائنی است که در آن مورد وجود دارد .
میثاق در اصل از ماده وثوق به بعضی اطمینان و اعتماد گرفته شده به همین دلیل به پیمانهای مؤکد که مایه اطمینان است میثاق گفته می شود .
یلون از ماده لی ( بر وزن حی ) به معنی پیچیدن و کج کردن است . " وَ إِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِیقاً یَلْوُنَ أَلْسِنَتَهُم "
وفا از ماده توفی ( بر وزن ترقی ) به معنی تکمیل کردن چیزی است و اینکه عمل به عهد و پیمان را وفا می گویند به خاطر تکمیل کردن و به انجام رسانیدن آن است ...
درباره علت نامگذاری شاگردان مسیح ( علیه السلام ) به این نام ، احتمالات متعددی داده شده ، ولی آنچه نزدیک تر به ذهن می رسد و در احادیث پیشوایان بزرگ دی ...
حور به معنی شستن و سفید کردن است و گاهی به هر چیز سفید نیز اطلاق می شود ، و لذا غذاهای سفید را عرب حواری می گوید ، و حوریان بهشتی را نیز به این جهت ح ...
حواریون جمع حواری از ماده حور به معنی شستن و سفید کردن است و گاهی به هر چیز سفید نیز اطلاق می شود ، و لذا غذاهای سفید را عرب حواری می گوید ، و حوریان ...
�وجدان� به معنای �یافتن� ضد فقدان و نابودی است.
محاجه در لغت به معنی بحث و گفتگو و استدلال و دفاع از یک عقیده یا یک مساله است . کلمه ( محاجه ) که مصدر فعل ماضی ( حاج ) است به معنای ارائه حجت و دلی ...
کفار ( از ماده کفور بر وزن فجور ) به کسی گویند که بسیار ناسپاس و کفران کننده باشد .
حکمت در اصل از ماده حکم ( بر وزن حرف ) به معنی منع گرفته شده و از آنجا که علم و دانش و تدبیر ، انسان را از کارهای خلاف باز می دارد به آن حکمت گفته ان ...
طاغوت صیغه مبالغه از ماده طغیان به معنی تعدی و تجاوز از حد و مرز است ، و به هر چیزی که سبب تجاوز از حد گردد گفته می شود ، از این رو شیاطین ، بتها ، ح ...
سنة از ماده وسن به گفته ی بسیاری از مفسران به معنی سستی مخصوصی است که در آغاز خواب روی می دهد ، یا به تعبیر دیگر به معنی خواب سبک است . و همچنین به آ ...
فارغ از ماده افراغ گرفته شده به معنی ریختن آب یا ماده سیال دیگر از ظرف ، به طوری که ظرف کاملا خالی شود ، بنابراین فارغ شدن زن موقع زایمان به خالی شدن ...
افرغ از ماده افراغ به معنی ریختن آب یا ماده سیال دیگر از ظرف ، به طوری که ظرف کاملا خالی شود ،
بروز ، به معنی ظهور است ، و از آنجا که وقتی انسان در میدان جنگ ، آماده و ظاهر می شود ، ظهور و بروز دارد به این کار ، مبارزه یا براز می گویند .
برزوا از ماده بروز ، به معنی ظهور است ، و از آنجا که وقتی انسان در میدان جنگ ، آماده و ظاهر می شود ، ظهور و بروز دارد به این کار ، مبارزه یا براز می ...
مبارز از ماده بروز ، به معنی ظهور است ، و از آنجا که وقتی انسان در میدان جنگ ، آماده و ظاهر می شود ، ظهور و بروز دارد به این کار ، مبارزه یا براز می ...
قانتین از ماده قنوت به دو معنی آمده است : 1 - پیروی و اطاعت کردن 2 - خضوع و خشوع و تواضع .
مقتر به معنی تنگدست است ( از ماده قتر به معنی بخل و تنگ نظری نیز آمده است ) مانند : ( و کان الانسان قتورا ) . تفسیر نمونه ج : 2 ص : 200
عزم به معنی قصد است ، و هنگامی که می فرماید : و لا تعزموا عقدة النکاح ، در واقع نهی از انجام عقد ازدواج به صورت مؤکد است ، یعنی حتی نیت چنین کاری را ...
تعریض ، به گفته راغب در مفردات ، به معنی سخنی است که تاب دو معنی داشته باشد ، راست و دروغ یا ظاهر و باطن . و به گفته مفسر بزرگوار مرحوم طبرسی در مجمع ...
عرضتم از ماده تعریض ، به گفته راغب در مفردات ، به معنی سخنی است که تاب دو معنی داشته باشد ، راست و دروغ یا ظاهر و باطن . و به گفته مفسر بزرگوار مرحو ...
میسر از ماده یسر گرفته شده که به معنی سهل و آسان است ، و از آنجا که قمار در نظر بعضی از مردم وسیله آسانی برای نیل به مال و ثروت است به آن میسر گفته ش ...
ضراء به گفته راغب در مفردات نقطه مقابل سراء یعنی آنچه مایه مسرت و موجب منفعت است ، می باشد ، بنابر این ضراء هر گونه زیانی که دامنگیر انسان بشود در ام ...
ذو الباس از ماده باس و باساء می باشد و باساء به گفته معجم مقاییس اللغة در اصل به معنی شدت و مانند آن است و به هر گونه رنج و عذاب و ناراحتی گفته می شو ...
باساء از ماده باس به گفته معجم مقاییس اللغة در اصل به معنی شدت و مانند آن است و به هر گونه رنج و عذاب و ناراحتی گفته می شود ، و به افراد شجاع که در م ...
بئیس از ماده باس به گفته معجم مقاییس اللغة در اصل به معنی شدت و مانند آن است و به هر گونه رنج و عذاب و ناراحتی گفته می شود ، و به افراد شجاع که در می ...
فیض در اصل به معنی جریان و ریزش آب است. کلمه ( فیض ) به معنی لبریز شدن بر اثر پری است ، وقتی گفته می شود ( فاض الانأ بما فیه ) معنایش این است که ظرف ...