دیکشنری
جدیدترین پیشنهادها
' مه ' در ادبیات عرفانی زبان فارسی ، همان ماه یا قمر است . یک گوی نورانی . در ادبیات عرفانی ، به نورِ جان که در دل رویت می شود ، ' مه ' گویند . مه ...
نفس ، همان ' من ' یا مالِ من است . نفس میشود خاطرات و یادآوری خاطرات، از رحم مادر تا الان . نفس میشود عادات و باورها و آموزشها . جان ، نوری است که ...
روح همان ذهن است . اما مرتبه لطیف ذهن . جان نور است . خدا است . روح یک کالبد لطیف است . جسم بعلت زمختی و سنگینی قابلیت دریافت جان را بطور مستقیم ند ...
لش کردن روی چیزی
رویاهائی که در زمان اولِ به خوابِ عمیق رفتن و در زمانِ قبل از بیدار شدن دیده می شود در حالت نیمه هشیار مغز است . رویا مربوط به افکار و دغدغه های احس ...
جدیدترین ترجمهها
جدیدترین پرسشها
از بهر خدا بنگر در رویِ چو زر جانا هر جا که روی ما را با خویش ببر جانا چون در دل ما آیی تو دامن خود برکش تا جامه نیالایی از خون جگر جانا ای ماه برآ آخر بر کوریِ مهرویان ابری سیه اندرکش در روی قم ...
طرار کیست ؟ چگونه کلاه از سر مه بر می دارند ؟ چگونه به یک عربده ، فلک را به چرخ آرند؟چگونه ساقی اند اما بی انگور؟ در روز گندم درو می کنند و در شب جو می کارند؟کجا میشه پیداشون کرد که به خدمتشون رفت؟بق ...
معنی و مفهوم ابیات چیست؟ دقیقا حضرت حافظ چه می فرماید؟در حال توصیفِ چیست؟ 👈 از مفاهیم کلی مانند محبوب و معشوق استفاده نشود . بتی دارم که گِرد گل ز سُنبل سایهبان دارد بهارِ عارضش خطّی به خونِ ارغوان دارد غبارِ خط بپوشانید خورشیدِ رُخَش یا رب بقایِ جاودانش ده، که حُسنِ جاودان دارد چو عاشق میشدم گفتم که بُردم گوهرِ مقصود ندانستم که این دریا چه موجِ خونفشان دارد
تفاوت در لحظه حضور داشتن و در لحظه زندگی کردن چیست ؟ تجربه این دو چگونه است و هر کدام با چه کلماتی توصیف می شوند ؟
منظور از برج دل ، مه ،و بایست این جا چیست ؟مولانا دارد چه چیزی را ، به چه کسی آموزش می دهد ؟ به برج دل رسیدی بیست این جا چو آن مه را بدیدی بیست این جا بسی این رخت خود را ...
جدیدترین پاسخها
شبیخون کرد و آمد سوی بهرام زره را جامه کرد و خود را جام ✏ «نظامی»
زره را جامه کرد خود را جام کرد به گونه ای زره بر تن کرد که دیگر خودش معلوم نبود . سر تا پایش را زره فرا گرفت / پوشاند.
مولانا در بیت هستی خوش و سرمست تو گوش عدم در دست تو هر دو طفیل هست تو بر حکم تو بنهاده سر چگونه مفهوم هستی و عدم را با هم ترکیب کرده و چه پیامی از وحدت هستی و نیستی در این تعبیر ارائه میدهد؟
ما را خدا از بهر چه آورد بهر شور و شر دیوانگان را میکند زنجیر او دیوانهتر ای عشق شوخ بوالعجب آورده جان را در طرب آری درآ هر نیم شب بر جان مست بیخبر ما را کجا باشد امان کز دست این عشق آسمان مان ...
آیه إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ ۖ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولً معروف به آیه امانت، چگونه به پذیرفتن امانت الهی توسط انسان اشاره میکند و چه مفهومی از مسئولیت و جایگاه انسان در جهان دارد؟
از نظر بنده آن امانتی که خدا به آدمی داد ، آگاه بودن از خود است . یعنی این آدمی است که می تواند آگاهِ از اندیشیدن و احساس و بدن خودش باشد تا مراقبِ پندار ...
در موج دریاهای خون بگذشته بر بالای خون وز موج وز غوغای خون دامانشان ناگشته تر در بیت بالا ، منظور از "دریاهای خون" چیست؟
منظور از دریاهای خون ، در دل هست . یعنی تحت تاثیر خون و هورمونهای بدن و نیازهای بدن و خواهشهای نفسانی نیستند. مشاهده گر در دل ، از دریای خون در دل جدا شده .
منظور مولانا از " مایه سودا" در این بیت ها چیه ؟ ای در دل من میل و تمنا همه تو واندر سر من مایه سودا همه تو هرچند بروی کار در مینگرم امروز همه توئی و فردا همه تو
ای در دل من میل و تمنا همه تو واندر سر من مایه سودا همه تو هرچند بروی کار در می نگرم امروز همه توئی و فردا همه تو منظور نورِ جان هست که در دل هست . سالک پس از ماه ها و سال ها به مراقبه و مشاهده ن ...