پیشنهادهای علی سیریزی (٧,٤١٨)
به اپوش دیو رجوع شود
اَپَئوشَ، دیو اپوش در اوستا به معنای" دیو خشکی" آمده است. درتیریشت، از اپئوش یادشده که در برابر تشتر، ایزد باران است ولی تشتر با خواست اهورامزدا بر ا ...
اَپَئوشَ، دیو اپوش در اوستا به معنای دیو خشکی آمده است. درتیریشت، از اپئوش یادشده که در برابر تشتر، ایزد باران است ولی تشتر با خواست "اهورامزدا" بر ...
ستاره روز آهنگ همان شباهنگ است؛ در اسطوره های ایرانی و زرتشتی، ستارهٔ شباهنگ، ستارهٔ روزآهنگ، تیشتر یا تیر که مورد احترام و ستایش بوده و همچنین در ف ...
تیشتَر ( درزبان پهلوی ) تیشتره ( دراوستا ) تیر _تشتر یا ایزد و ستاره باران است؛ ستاره روز آهنگ ( ( شباهنگ ) ) مظهر او است. هرسال پس از چیرگی بر اپو ...
به یشت هشتم رجوع شود
به یشت هشتم رجوع شود
تیشتر یشت ( یا تیر یشت، یشت هشتم ) دارای ۱۶ کرده و ۶۲ بند است. بند ۱ تا ۱۲ در وصف ستاره تیشتر، ایزد باران است که به احتمال قوی همان شعای یمانی است و ...
یشت هفتم با نام "ماه یشت" هفتمین بخش یشت در اوستا است که در آن بگونه ای تلویحی به ستایش ماه و نورافکنی و روشنگری او پرداخته می شود. ماه یشت دارای هف ...
ماه یشت، هفتمین بخش یشت در اوستا است که در آن بگونه ای تلویحی به ستایش ماه و نورافکنی و روشنگری او پرداخته می شود. ماه یشت دارای هفت بند است.
به یشت ششم رجوع شود
به یشت ششم رجوع شود.
به یشت ششم مراجعه شود.
به یشت ششم رجوع شود
یشت ششم با نام خورشید یشت در اوستا آمده که به ستایش خورشید ایزد می پردازد. خورشید در زبان اوستایی "هئور خشَئتَ" می باشد که در گاهان یا گاتاها تنها به ...
خورشید یشت نام یشت ششم در کتاب اوستا است که به ستایش خورشید ایزد می پردازد. خورشید در زبان اوستایی "هئور خشَئتَ" می باشد که در گاهان یا گاتاها تنها ب ...
یشت پنجم_ آبان یشت, یکی از یشت ها یا قصاید بسیار بلند اوستا که دارای ۳۰ کرده و ۱۳۳ بند است. آبان یشت از لحاظ تفصیل پس از فروردین یشت و مهریشت قرار ...
آبان یشت یکی از یشت ها یا قصاید بسیار بلند اوستا که دارای ۳۰ کرده و ۱۳۳ بند است. آبان یشت از نظر ترتیب یشت پنجم و از لحاظ تفصیل پس از فروردین یشت و ...
خرداد یشت نام یشت چهارم در کتاب اوستا می باشد که در ستایش هیوروتات یا همان خرداد امشاسپند سروده شده است. در این یشت، متنی که در دسترس است، افتادگی ها ...
یَشت چهارم با نام خرداد یشت در کتاب اوستا می باشد که در ستایش هیوروتات یا همان خرداد امشاسپند سروده شده است. این یشت که فقط یازده بند آن اکنون در دس ...
به چهره اول آفرینش رجوع شود
یشت سوم، با نام اردیبهشت در اوستا است که به ستایش اشه وهیشته یا همان اردیبهشت امشاسپند اختصاص دارد. از نوزده بخش تشکیل شده و در نسخ موجود برخی جاها ا ...
امشاسپندان یا اَمِشَه سپَنتَه جمع امشاسپند است که امشاسفند، اموسپند و امه وسپند نیز گفته اند. امشاسپندان از صفات پاک اهورامزدا هستند.
انگره مَینیو_ اهریمن بدنهاد است. اهریمن پلیدی است و برای از بین بردن نیکی تلاش می کند ولی چون دون و پست مایه است و اهورامزدا آگاه بر هر چیز است پس ...
سپنتا مینیو یا روحِ سپنتا _خِرَدِ سپنتا در مزدیسنا و اسطوره شناسیِ ایران باستان نیرویِ زندگی و تجسمِ خوبی و نور است.
وُهوخْشتَرگاه نام چهارمین روز از پنج روز اندرگاه است که آن را به نام چهارمین سرود از گاهان پنجگانه زرتشت خوانده اند. سرود وهوخشترگاه در اوستا، یَسن ...
وُهوخْشتَرگاهنام چهارمین روز از پنج روز اندرگاه است که آن را به نام چهارمین سرود از گاهان پنجگانه زرتشت خوانده اند. سرود وهوخشتر گاه در اوستا، یَسنه ...
سپنتمدگاه نام سومین روز از پنج روز اندرگاه است که آن را به نام سومین سرود از گاهان پنجگانه زرتشت خوانده اند. این سرود، که سرود سپنتامینیو ( Spentamai ...
اُشتَوَدگاه نام دومین روز از پنج روز اندرگاه است که آن را به نام دومین سرود از گاهان پنجگانه زرتشت خوانده اند. این سرود که اوشتویتی ( Ushtavaiti ) نا ...
اندرگاه پنج روز است نام نخستین روز آن اَهونَوَدگاه می باشد. نام اینروز از نام نخستین سرود از گاهان پنجگانه زرتشت انتخاب شده . این سرود که اهونویتی ( ...
گاه نامه
به اندرگاه رجوع شود
به اندرگاه رجوع شود
به اندرگاه رجوع شود
به اندرگاه رجوع شود
به اندرگاه رجوع شود
اندرگاه خمسه مسترقه به پنج روز آخر سال در گاه شماری اوستایی نو گفته می شود. در این گاه شماری سال از ۱۲ ماه ۳۰ روزه ( جمعا 360 روز ) تشکیل شده است. ای ...
به اندرگاه رجوع شود
اندرگاه یا پنجهٔ دزدیده به پنج روز آخر سال در گاه شماری اوستایی نو گفته می شود. در این گاه شماری سال از ۱۲ ماه ۳۰ روزه ( جمعا 360 روز ) تشکیل شده است ...
رجوع به گاتاها
نام دیگر اهورا مزدا است. نام های دیگر و مترادف عبارتند از : اَهورامَزدا ( ( مَزدا اَهورَه ) ) اهورا، اورمَزد، هورمَزد، اورمُزد، هورمُز و هُرمُز
نام دیگر اهورا مزدا است. نام های دیگر و مترادف عبارتند از : اَهورامَزدا ( ( مَزدا اَهورَه ) ) اهورا، اورمَزد، هورمَزد، اورمُزد، هُرمُز و ورمز
نام دیگر اهورا مزدا است. نام های دیگر و مترادف عبارتند از : اَهورامَزدا ( ( مَزدا اَهورَه ) ) اهورا، اورمَزد، اورمُزد، هورمُز، هُرمُز و ورمز
نام دیگر اهورا مزدا است. نام های دیگر و مترادف عبارتند از : اَهورامَزدا ( ( مَزدا اَهورَه ) ) اهورا، هورمَزد، اورمُزد، هورمُز ، هُرمُز ورمز
اَهورامَزدا ( ( مَزدا اَهورَه ) ) اهورا، اورمَزد، هورمَزد، اورمُزد، هورمُز، هُرمُز و ورمز، نامِ آفریدگارِ نِکویی ها و دادار و پروردگارِ همهٔ هستی در ...
اَهورامَزدایا ( مَزدا اَهورَه ) اهورا، اورمَزد، هورمَزد، اورمُزد، هورمُز، هُرمُز و ورمز، نامِ آفریدگارِ نِکویی ها و دادار و پروردگارِ همهٔ هستی در مَ ...
فلسفهٔ زرتشت با نیکی همسو و با بدی در پیکار است.
در گاتاها از برخی دشمنان شخصی زرتشت، مانند بندو و گرهمه ناممی برده که همیشه مانعی در برابر او بودند. بنابراین، وی از قبیله خود می گریزد و به کی گشتاس ...
دیویَسنا به چم یا معنی پرستنده دیو یا دَئوَ است و ضد آن واژه وی - دَئوَ یا ضد دیو است.
مزدَیَسنا صفتی به معنای پرستنده اهورامزدا است. مزدا همان خدای یگانه است. مزدَیَسنا ضد دیویَسنا است. مزدَیَسنا پیرامون ۱۲۰۰ تا ۱۰۰۰ پیش از میلاد از ...