[ویکی نور] نقطه های آغاز در اخلاق عملی. کتاب نقطه های آغاز در اخلاق عملی تألیف حضرت آیت اللّه محمدرضا مهدوی کنی است که در موضوع اخلاق می باشد. این کتاب بنا به نوشتۀ خود مؤلف تا به حال چهار مرتبه بازبینی شده و اغلاط آن تصحیح گردیده است.
متن اصلی آن بعنوان درس اخلاق به صورت محاضرات هفتگی برای دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه السلام تهران ایراد می شده که پس از پیاده شدن از نوار با تغییراتی به چاپ رسیده است.
مقدمۀ این کتاب به تعریف اخلاق، بیان علم اخلاق از دیدگاه های گوناگون و بُعد ارزشی در اخلاق عملی پرداخته و با تقسیم بندی غرائز یک نتیجه گیری کلی از بحث می نماید.
مطلبی تحت عنوان درآمد بعد از مقدمۀ کتاب تألیف گشته که بیشتر به کیفیت و چگونگی تهذیب اخلاق می پردازد. در این قسمت مؤلف نکاتی را متذکر شده و عناوین نقاط آغاز اخلاق عملی را بازگو می کند.
1 - خود شناسی و خدا شناسی است که معرفة النفس را مقدمه ای برای خدا شناسی قرار داده شده است.
متن اصلی آن بعنوان درس اخلاق به صورت محاضرات هفتگی برای دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه السلام تهران ایراد می شده که پس از پیاده شدن از نوار با تغییراتی به چاپ رسیده است.
مقدمۀ این کتاب به تعریف اخلاق، بیان علم اخلاق از دیدگاه های گوناگون و بُعد ارزشی در اخلاق عملی پرداخته و با تقسیم بندی غرائز یک نتیجه گیری کلی از بحث می نماید.
مطلبی تحت عنوان درآمد بعد از مقدمۀ کتاب تألیف گشته که بیشتر به کیفیت و چگونگی تهذیب اخلاق می پردازد. در این قسمت مؤلف نکاتی را متذکر شده و عناوین نقاط آغاز اخلاق عملی را بازگو می کند.
1 - خود شناسی و خدا شناسی است که معرفة النفس را مقدمه ای برای خدا شناسی قرار داده شده است.
wikinoor: نقطه های_آغاز_در_اخلاق_عملی
[ویکی فقه] نقطه های آغاز در اخلاق عملی (کتاب). کتاب نقطه های آغاز در اخلاق عملی تالیف حضرت آیت الله محمدرضا مهدوی کنی است که در موضوع اخلاق می باشد. این کتاب بنا به نوشته خود مؤلف تا به حال چهار مرتبه بازبینی شده و اغلاط آن تصحیح گردیده است.
متن کتاب بعنوان درس اخلاق به صورت محاضرات هفتگی برای دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه السّلام تهران ایراد می شده که پس از پیاده شدن از نوار با تغییراتی به چاپ رسیده است. مقدمه این کتاب به تعریف اخلاق، بیان علم اخلاق از دیدگاه های گوناگون و بعد ارزشی در اخلاق عملی پرداخته و با تقسیم بندی غرائز یک نتیجه گیری کلی از بحث می نماید. مطلبی تحت عنوان درآمد بعد از مقدمه کتاب تالیف گشته که بیشتر به کیفیت و چگونگی تهذیب اخلاق می پردازد. در این قسمت مؤلف نکاتی را متذکر شده و عناوین نقاط آغاز اخلاق عملی را بازگو می کند.
عناوین کتاب
۱ . خود شناسی و خدا شناسی است که معرفة النفس را مقدمه ای برای خدا شناسی قرار داده شده است. ۲ . خود آگاهی و احساس مسؤلیت، که از آن تعبیر به نقطه شده است که دومین گام برای سالک الی الله است. ۳ . خدا آگاهی یا تذکر، که انسان باید دائما به یاد خدا باشد. ۴ . تفکر و تدبر که همان سیر در آفاق و انفس است. ۵ . حب و بغض یا تولی و تبری است. ۶ . علم به شرایع و احکام و این که ادای وظیفه و تادب به آداب بدون علم به وظائف و مقررات شرعی امکان پذیر نیست. ۷ . همراهی با صدیقین. ۸ . ترک محرمات و خویشتن داری و پرهیز از تمایلات نفسانی. این باب نسبت به ابواب دیگر کتاب دارای بسط مطلب می باشد، و مستقلا در موضوعات: گناهان کبیره و صغیره و معیار آن دو، مشروحی درباره جرائم و آفات زبان ، غیبت و مسائل و توالی آن، عوامل و انگیزه های آن، سوء ظن ، خود ستانی، حسد ، سخریه ، استهزاء ، دروغ ، سخن چینی و غضب بحث شده است. ۹ . توبه و استغفار . ۱۰ . ادای فرائض و واجبات . ۱۱ . التزام عملی به نوافل و مستحبات و ترک مکروهات . ۱۲ . مرابطه، مراقبه ، محاسبه ، معاقبه و کیفیت هر یک از آنها. ۱۳ . نیت ، اخلاص و اسباب و عوامل خلوص، پرهیز از شرک و ریا و نفاق . ۱۴ . ریاضت و مجاهدت نفس . ۱۵ . نظم و انضباط و تقسیم اوقات. ۱۶ . غنیمت شمردن فرصت ها. ۱۷ . خدمت به بندگان خدا. ۱۸ . توکل و اعتماد بر خداوند. ۱۹ . حسن سلوک و خوش رفتاری با مردم. ۲۰ . زهد و آثار آن. ۲۱ . قناعت . ۲۲ . رعایت آداب و سنن دینی، عرفی، اجتماعی و مباحثی پیرامون تواضع.
روش مؤلف
مؤلف در بیان تایید و تشریح موضوعات از آیات متناسب و روایات عدیده از ائمه معصومین علیهم السّلام استفاده کرده و حکایات و قصص از قرآن و اخبار ذکر نموده است. مخصوصا نظریات علما و مؤلفین سابق در این موضوع را عینا از کتب اخلاقی، تفاسیر و دیوان های شعرا نقل شده است با دقت در متن درمی یابیم که هیچ عنوانی در کتاب حاضر بدون مؤید قرآنی یا روایی نیست. عمدتا در آخر موضوعات با مقایسه اقوال و نظریات اهل فن، مطلبی تحت عنوان نتیجه آمده است که بسیار سودمند و خلاصه نظر خود ایشان است.
متن کتاب بعنوان درس اخلاق به صورت محاضرات هفتگی برای دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه السّلام تهران ایراد می شده که پس از پیاده شدن از نوار با تغییراتی به چاپ رسیده است. مقدمه این کتاب به تعریف اخلاق، بیان علم اخلاق از دیدگاه های گوناگون و بعد ارزشی در اخلاق عملی پرداخته و با تقسیم بندی غرائز یک نتیجه گیری کلی از بحث می نماید. مطلبی تحت عنوان درآمد بعد از مقدمه کتاب تالیف گشته که بیشتر به کیفیت و چگونگی تهذیب اخلاق می پردازد. در این قسمت مؤلف نکاتی را متذکر شده و عناوین نقاط آغاز اخلاق عملی را بازگو می کند.
عناوین کتاب
۱ . خود شناسی و خدا شناسی است که معرفة النفس را مقدمه ای برای خدا شناسی قرار داده شده است. ۲ . خود آگاهی و احساس مسؤلیت، که از آن تعبیر به نقطه شده است که دومین گام برای سالک الی الله است. ۳ . خدا آگاهی یا تذکر، که انسان باید دائما به یاد خدا باشد. ۴ . تفکر و تدبر که همان سیر در آفاق و انفس است. ۵ . حب و بغض یا تولی و تبری است. ۶ . علم به شرایع و احکام و این که ادای وظیفه و تادب به آداب بدون علم به وظائف و مقررات شرعی امکان پذیر نیست. ۷ . همراهی با صدیقین. ۸ . ترک محرمات و خویشتن داری و پرهیز از تمایلات نفسانی. این باب نسبت به ابواب دیگر کتاب دارای بسط مطلب می باشد، و مستقلا در موضوعات: گناهان کبیره و صغیره و معیار آن دو، مشروحی درباره جرائم و آفات زبان ، غیبت و مسائل و توالی آن، عوامل و انگیزه های آن، سوء ظن ، خود ستانی، حسد ، سخریه ، استهزاء ، دروغ ، سخن چینی و غضب بحث شده است. ۹ . توبه و استغفار . ۱۰ . ادای فرائض و واجبات . ۱۱ . التزام عملی به نوافل و مستحبات و ترک مکروهات . ۱۲ . مرابطه، مراقبه ، محاسبه ، معاقبه و کیفیت هر یک از آنها. ۱۳ . نیت ، اخلاص و اسباب و عوامل خلوص، پرهیز از شرک و ریا و نفاق . ۱۴ . ریاضت و مجاهدت نفس . ۱۵ . نظم و انضباط و تقسیم اوقات. ۱۶ . غنیمت شمردن فرصت ها. ۱۷ . خدمت به بندگان خدا. ۱۸ . توکل و اعتماد بر خداوند. ۱۹ . حسن سلوک و خوش رفتاری با مردم. ۲۰ . زهد و آثار آن. ۲۱ . قناعت . ۲۲ . رعایت آداب و سنن دینی، عرفی، اجتماعی و مباحثی پیرامون تواضع.
روش مؤلف
مؤلف در بیان تایید و تشریح موضوعات از آیات متناسب و روایات عدیده از ائمه معصومین علیهم السّلام استفاده کرده و حکایات و قصص از قرآن و اخبار ذکر نموده است. مخصوصا نظریات علما و مؤلفین سابق در این موضوع را عینا از کتب اخلاقی، تفاسیر و دیوان های شعرا نقل شده است با دقت در متن درمی یابیم که هیچ عنوانی در کتاب حاضر بدون مؤید قرآنی یا روایی نیست. عمدتا در آخر موضوعات با مقایسه اقوال و نظریات اهل فن، مطلبی تحت عنوان نتیجه آمده است که بسیار سودمند و خلاصه نظر خود ایشان است.
wikifeqh: نقطه _های_آغاز_در_اخلاق_عملی_(کتاب)