ضیافت

/ziyAfat/

مترادف ضیافت: بزم، پذیرایی، جشن، مهمانی، میهمانی، ولیمه

برابر پارسی: میهمانی، بزم، جشن، سور، مهمانی

معنی انگلیسی:
banquet, entertainment, feast, gala, reception, dinner, fete, fte, formal, function, luau

فرهنگ اسم ها

لغت نامه دهخدا

ضیافت. [ ف َ ] ( ع اِمص ، اِ ) مهمانی. ( دهار ) ( مهذب الاسماء ). میهمانی. سور. ج ، ضیافات. ( مهذب الاسماء ) : کفشگر... بضیافت بعضی از دوستان رفت. ( کلیله و دمنه ). ایشان را بسرای ضیافت بردند. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 334 ).
- امثال :
ضیافت پای پس دارد.
- ضیافت آب حمام ؛ کنایه از تواضع خشک است :
بیا که گر نکنم تر دماغت از جامی
کنم ضیافت خشکت به آب حمامی.
مسیح کاشی ( از آنندراج ).
ضیافت ( نزد یهود ) آن است که غالباً ازبرای امر مهم و عمده ای مثل از شیر بازگرفتن و مفارقت از دوستان و میلاد و عیش و شادی فراهم می کردند و ولیمه را رئیسی بود که امورات ولیمه بعهده وی موکول بود. ( قاموس مقدس ). || ( مص ) ضیافة. مهمان شدن نزد کسی. ضیف. ( منتهی الارب ). بمهمانی آمدن نزد کسی. ( منتخب اللغات ). مهمان شدن. ( زوزنی ).

فرهنگ فارسی

رساله ای از افلاطون در باب احساس عشق . بحث فیلسوف از زیبایی جسمانی آغاز می گردد و بزیبایی ارواح و سپس بجمال کامل و دایمی تصویری عالی از سقراط مجسم کرده است .
مهمان شدن ، مهمانی ، مهمانداری
۱ - ( مصدر ) مهمان شدن . ۲ - ( اسم ) مهمانی مهمانداری . یا ضیافت آب حمام . تواضع خشک . ( چون در خزینه حمام برای احترام به طرف با دو کف دست مشتی آب بسوی او می ریختند ) .

فرهنگ معین

(فَ ) [ ع . ضیافة ] ۱ - (مص ل . ) مهمان شدن . ۲ - (اِمص . ) مهمانی ، مهمانی باشکوه .

فرهنگ عمید

۱. مهمان داری.
۲. مهمانی.
۳. [قدیمی] مهمان شدن.

دانشنامه عمومی

ضیافت (افلاطون). ضیافت، مهمانی یا سمپوزیوم ( به یونانی: συμπόσιον ) یکی از گفتگوهای فلسفی افلاطون است، که تاریخ آن ۳۸۵–۳۷۰ پیش از میلاد است. [ ۱] [ ۲] این گفتگو یک مکالمه دوستانه از سخنرانی هایی را به تصویر می کشد که توسط گروهی از مردان برجسته در یک ضیافت ایراد می شود. این افراد شامل سقراط فیلسوف، آلکیبیادس شخصیت سیاسی و ژنرال و آریستوفان نمایشنامه نویس است. موضوع این گفتگو اروس یا عشق است و این اثر مهم ترین اثر افلاطون در زمینهٔ عشق می باشد. اثر دیگر افلاطون دربارهٔ عشق که با ضیافت هم در پیوند است فایدروس می باشد. همچنین این رساله پیوندهایی هم با رسالهٔ فایدون دارد. ترجمه تحت اللفظی سمپوزیوم ( به یونانی: سیمپوسیون ) «هم نوشی، هم گساری، هم پیالگی» است.
این گفتگو از گفتگوهای سقراطی افلاطون می باشد که در آن ها سقراط چهرهٔ اول آن است. این رساله روایتی است که در بخشی از آن خواننده شاهد گفتگوی بازیگران آن با یکدیگر است.
در مهمانی آگاتون که سقراط هم حضور داشته، کسی می شنود که از عشق سخن گفته اند. پس در میان راه پیرائوس - آتن جلو آپولودوروس از دوستان سقراط را می گیرد و خواهان شنیدن داستان آن ضیافت از او می شود. آپولودوروس می گوید که این داستان به سال ها پیش بازمی گردد و خود او از اریستودموس که از پیروان سقراط بود، شنیده است. آریستودموس چنین گفته بود که روزی او سقراط را برخلاف همیشه آراسته می بیند. از او می پرسد که کجا می روی و سقراط پاسخ می دهد به مهمانی آگاثون و از او می خواهد که همراهش برود و از پی او راه می افتد. آریستودموس به خانهٔ آگاثون می رسد ولی سقراط بر ایوان خانهٔ همسایه به اندیشیدن نشسته و از او جا مانده است. آگاثون سقراط را به خانه می آورد. این مهمانی به شادانهٔ پیروزی آگاتون در مسابقهٔ ادبی آتن برپاگشته بود و دیگر مهمانان هم فایدروس، پاوسانیاس، اروکسیماخوس و آریستوفانس بوده اند.
با آمدن سقراط مهمانان در بارهٔ شیوهٔ باده گساری سخن می رانند و چون چند تنی از ایشان روز گذشته را مِی نوشیده بودند ترجیح دادند که در این کار زیاده روی نکنند و در عوض در باب عشق سخن بگویند.
اولین سخنران فایدروس است. او عشق را از جمله یکی از خدایان می شمارد که به واسطه آن نیکی و شادی حاصل می شود. در نگاه او عشق واقعی در ارتباط یک مرد با یک پسر جوان تعریف می شود؛ ولی عشق ایده آل وقتی است که پسر مذکور اهل فضیلت و آداب باشد و ارتباط فقط به رابطه جنسی ختم نشود.
عکس ضیافت (افلاطون)عکس ضیافت (افلاطون)عکس ضیافت (افلاطون)

ضیافت (فیلم ۱۹۵۱). ضیافت فیلمی ژاپنی در ژانر درام به کارگردانی میکیو ناروسه است که در سال ۱۹۵۱ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به ستسوکو هارا و هاروکو سوگیمورا اشاره کرد.
عکس ضیافت (فیلم ۱۹۵۱)

ضیافت (فیلم ۲۰۱۴). ضیافت ( به انگلیسی: Feast ) یک فیلم کمدی رمانتیک انیمیشن ترکیبی است که در سال ۲۰۱۴ توسط پاتریک اوزبورن و تهیه کنندگی استودیوی انیمیشن والت دیزنی ساخته شده است. فیلم در ۱۰ ژوئن ۲۰۱۴ در جشنواره بین المللی فیلم انیمیشن انسی نمایش داده شد و در هشتاد و هفتمین دوره جوایز اسکار برنده اسکار بهترین فیلم کوتاه انیمیشن شد. [ ۱]
این فیلم داستان زندگی عاطفی مردی را از دریچه نگاه وینستون سگ نژاد بوستن تریرش و غذاهایی که با هم به اشتراک می گذارند روایت می کند. [ ۲]
عکس ضیافت (فیلم ۲۰۱۴)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

جدول کلمات

مهمانی_سور

مترادف ها

hospitality (اسم)
خوش رویی، ضیافت، مهمان نوازی

banquet (اسم)
ضیافت، مهمانی، بزم، سور

feast (اسم)
ضیافت، مهمانی، جشن، عید

repast (اسم)
ضیافت، خوراک، وقت غذاخوری

فارسی به عربی

عید , مادبة

پیشنهاد کاربران

ضیافت ؛ مهمانی و پذیرایی از جهت سوا نمودن مال جهت برقراری توازن و تواسن و ایجاد موازنه و مواسات برای ایجاد صفا و صمیمیت در جامعه
فلسفه ی پیدایش و ایجاد این کلیدواژه از طریق قانون و قواعد ایجاد کلمات در پهنه ی واژگان و دریای لغات در متن زیر تحلیل و تبیین شده است ؛
...
[مشاهده متن کامل]

تساوی ، تزاوی ؛ سَوا شدنِ موزون و برابر به معنی ایجاد تسویه و توازن
سَوا شدن دو بخش از همدیگر، در حالتی که هر دو بخشِ از هم سَوا شده به یک اندازه موزون باشند.
از کلمه ی سوا شدن و ایجاد تساوی با کلمه ی فَسَوّی در قرآن آیه ی ثُمَّ کانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّی در سوره قیامت استفاده شده است.
سپس به صورت علقه درآمد پس آن را خلق کرد و به صورت موزون آفرید.
مفهوم تساوی در استوانه از آن جهت می باشد که در هر نقطه از عرض استوانه که برش زده شود و دو سطح مقطع از همدیگر سَوا شوند دارای تساوی سطح در قسمت از هم سَوا شده در هر دو طرف می باشد.
خط استوا نیز از جهت تساوی سطح مقطع در هر دو طرف خط استوا در کره ی زمین می باشد.
مفهوم سوادِ مساوات و ایجاد تساوی و موازنه در مبحث عدالت اجتماعی دارای حوزه ی بسیار گسترده ای از کلمات هم خانواده با کلمه ی تساوی مثل ضیافت و. . . می باشد.
فلسفه ی ایجاد و پیدایش این کلیدواژه از طریق قانون و قواعد ایجاد کلمات در لابلای متن زیر تحلیل و تبیین شده است ؛
سواد ؛ به معنی توانایی و قدرت از هم سَوا نمودن مسایل به صورت مساوی و موازی و موزون جهت ایجاد مساواد و موازاد و نهایتاً تَسویه مسایل جهت کسب سود و برقراری ضیافت
حرف ( د ) در ساختمان کلمه ی سواد به عنوان باب خروج کلمه که در قانون قلب ها به دلیل محل صدور و نقطه ی مشترک صدور آوا با حرف ( ت ) قابل تبدیل به همدیگر می باشند به عنوان باب ورود به کلمه در کلمه ی تسویه و تساوی نقش آفرینی می کند.
در آبراه سیال مفاهیم کلمات از سرچشمه ی مصدر کلمه ی سوا نمودن و ایجاد تساوی و مساوات از طریق قانون افزونه ها برای ایجاد اسم در مبحث نام ها کلمه ی سوج و ساوِج و زوج و ازدواج قابل مشاهده می شود به طوری که اگر این جریان و مسیر ایجاد کلمات هم ریشه و مرتبط را بیشتر به پیش برویم حرف ج در کلمه ی زوج که مفهوم مساوات و موازات در واقیعت یک زندگی مشترک یک امر انکار ناپذیر می باشد قابل تبدیل به حرف ش با یک ذات شارش گونه می باشد یعنی در ادامه ی این جریان مفاهیم کلمات کلمه ی سیاوش به مفهوم فرد باسوادی که برقرار کننده ی مساوات در زندگی جهت ایجاد ضیافت می باشد قابل مشاهده می شود.
سیاوش ؛ برقرار کننده ی ضیافت و صفا و صمیمیت، مهمان پذیر ، کریم ، بخشنده و. . .
سواد ؛ تمام کلمات نهفته در صندوقچه ی اسرارآمیز این کلمه حول محور مفهوم سود می باشد.
به معنی داشتن قدرت برای از هم سَوا نمودن مسایل و ایجاد تساوی و اُستوا جهت استواری و حل مسیله برای کسب سود.
سواد، قدرت ایجاد توازن و موزون نمودن امورات و توانایی تشخیص و قدرت درک جهت سَوا نمودن سود از ضرر و مهارت کسب سود و نفع بردن می باشد.
منشعب از کلمه ی سود و از هم سَوا نمودن و تساوی و استوا و استوار و صفا و سفیدی و سفت شدن به عنوان یک صفت در وجود انسان می باشد
سواد ؛ سوات ، تساوی ، تزاوی ، توازن ، ضیافت ، سَوا نمودن ، تساوی ، اُستوا ، اُستوان ، اُستواری ، واراستی ، ویراستی ، راستی ، درستی ، اِوِرِست ، فِراست ، فارسی ، پارسی ، پرستیژ ، پرستش ، پرایس ، پریز ، پرزیدنت ، پرستار ، پُرسش ، پُرس ، فُرس ، فارس ، پارس ، پالس و. . .
تعریفی که این کلیدواژه از طریق قانون و قواعد ایجاد کلمات از خودش برای ما دارد و تعریفی که بشود با کلماتی که از سرچشمه ی این کلیدواژه جاری می کند بتوان تعریف نمود به معنی هر گونه علم و دانش و اطلاعات برای سوا نمودن سود از ضرر که منتهی به کسب سود از طریق ایجاد تساوی با رسم الخط استوا جهت ایجاد استواری و صفا و روسفیدی و سفتی و محکم شدن حیات در استوانه ی زندگی انسان شود و تبدیل به یک صِفَت در وصف و توصیف شخصیت انسان نقش آفرینی کند سواد گفته می شود.
سواد در وجود انسان به عنوان یک اصل، حکم اصالت در وجود انسان برای اصلاح نمودن زندگی را دارد.
سواد یک گنج و یک نعمت الهی از جانب خداوند متعال و از جانب الله الهام کننده برای بندگان خودش می باشد.
مفهوم نهفته در کلمه ی سواد صرفاً مرتبط با مسایل مادی و کسب سود مادی و دو دو تا را پنج تا نمودن نیست بلکه یک مفهوم درونی و انرژی بخش حول محور آرامش و رضایت خاطر برای استواری و راستی و درستی می باشد که مسایل معنوی و اخلاقی را در درون خود تحت عنوان اصالت و اصیل بودن دارد.
مفهوم کلمه ی سواد در واقعیت کار در عالم هستی رابطه ی مستقیم با امر تولید دارد و منجر به ایجاد فراوانی و نهایتاً ارزانی در جوامع می شود.
سواد در یکسری از موقعیت ها در ظاهر کار ممکن است ضرر کردن و بخشیدن و کم شدن مال در خصوص مفهوم کلمه ی ضیافت در لحظه و زمان حال حاضر باشد.
ضیافت ؛ مهمانی و پذیرایی از جهت سوا نمودن مال جهت برقراری توازن و تواسن و ایجاد موازنه و مواسات برای ایجاد صفا و صمیمیت
کلمه ی سواد بعد از در نظر گرفتن قانون اولویت آوا نسبت به نگارگری کلمات در خصوص حرف ( س ) و ( ص ) در ساختمان این کلمه برای یافتن کلمه ی صفا ، و حرف ( و ) در ساختمان کلمه ی سواد به دلیل محل و نقطه ی مشترک صدور آوا در قانون قلب ها و منقلب شدن حروف به سمت حروف دیگر قابل تبدیل به حرف ( ف ) و حرف ( د ) قابل تبدیل به حرف ( ت ) از ابزارهای ایجاد آوا واقع شده در دهان می باشد.
حکمت استفاده از حرف ( س ) با این مدل نگارگری در ساختمان این کلمه در زبان پارسی یک مقوله و یک مسیله ی چالشی و چالش برانگیز جهت بررسی نمودن مسایل در وجود انسان می باشد که مفهوم جستجو و کنجکاوی و تحقیق و پژوهش در وجود انسان را اشاره می کند.
با در نظر گرفتن قانون لاتین حروف در پاتیل کلمات در کلمه ی سواد مفهوم تساوی و استوا و استواری و راستی و درستی نیز به راحتی قابل مشاهده است.
البته لازم به ذکر می باشند در روند جریان ایجاد کلمات از طریق قانون و قواعد ایجاد کلمات گاها به کلماتی بسیار مشابه خواهیم رسید که اگر متوجه این تشابه در ساختمان کلمات نشویم ممکن است باعث شود در رسیدن به مفاهیم کلمات دچار انحرافاتی در مفاهیم کلمات بشویم به عنوان مثال در ساختمان کلمه ی تساوی کلمه ی صوت و تصویر و صورت به لحاظ قانون اولویت آوا نسبت به نگارگری کلمات قابل مشاهده است.
چه بسا افراد و مسیولین که دارای اطلاعات فراوان علمی در بدنه ی حکومت ها می باشند ولی با این اطلاعات منجر به زدن خسارت های فراوانی به جوامع خودشان و زیست بوم و محیط زیست می شوند.
مسیولینی که باید حل مسیله کنند ولی به دلیل هوا و هوس ها و نفسانیات حزبی و گروهی و منافع شخصی و مشکلات روانی و شخصیتی خسارت های مالی و جانی فراوانی ایجاد می کنند.
ورودی الگوریتم سواد به عنوان یک ریتم متعالی و تعالی بخش اگر حقایق و مفاهیم مادی آمیخته به معارف و معنویات الهی باشد خروجی آن چیزی جز صفا و صمیمیت و رضایت خاطر و امنیت و آرامش و عزت و آزادی و راستی و درستی نیست.
با تعریف امروزی و برداشت های ناصحیح از مفهوم سواد به معنی توانایی خواندن و نوشتن چه بسا مادران و پدران بی سوادی که فرزندانی دلیر ، رشید و نورانی و نوید بخش و امید آفرین تحویل جامعه داده اند و چه پدر و مادران تحصیل کرده ای که فرزندان جانی و جنایت کار و ترسو و بزدل به جوامع تحمیل نموده اند.
معنی اَسْوَد هم که گاها به معنی سیاه ترجمه می شود یک ترجمه ی اشتباه می باشد
کلمه ی اَسْوَد با ریخت دیگر آن اَسفَد بر وزن و غالب اکمل و اکبر و ارشد و. . . به معنی خیلی سفید و به مفهوم بسیار باسواد می باشد.
مفهوم کلمه ی سواد با یک تعریف خلاصه به صورت غیرانطباقی و موازی به معنی ایجاد تعادل و برقراری عدالت دارای معنا و مفهوم می باشد.

طو
دایما خاقان ما کرده است طو
طو
آیا تا به حال به این موضوع که خرمای مضافتی از چه واژه ای سرچشمه می گیرد، فکر کرده اید؟ کلمه مضافت ریشه در کلمه ضیافت دارد و از آنجا که در ضیافت ها خصوصا ضیافت ماه مبارک رمضان، حرف اول سفره های افطار، خرما می باشد، پسوند مضافتی را به این میوه داده اند.
...
[مشاهده متن کامل]

برگرفته از:
https://sabzino. com/articles/mazafati - dates

سور