سکوت
/sokut/
مترادف سکوت: خاموشی، خموشی، صمت ، آرامش، سکون، خاموش ماندن، خاموش شدن، دم فروبستن
متضاد سکوت: هیاهو، غوغا، جاروجنجال
برابر پارسی: خاموشی، دم فروبندی
معنی انگلیسی:
لغت نامه دهخدا
سکوت. [ س ُ ] ( ع مص ) خاموش شدن. ( ترجمان القرآن ترتیب عادل بن علی ص 58 ). خاموشی. ( آنندراج ) ( دهار ) ( غیاث ). با توانایی به سخن گفتن ، ترک آن کردن. ( تعریفات ) :
خاقانی از سخای تو بگریخت در سکوت
کالا سکوت دفع چنین حمله ای نداشت.
- امثال :
سکوت دلیل رضا است.
سکوت. [ ] ( اِخ ) ( سایبانها ) اول اسم محلی که یعقوب بعد از مفارقت عیسو در آنجا رفته و در آنجا برای خود بنا نهاد و سایبانها برای مواشی خود قرار داد. سفر پیدایش 33:17. سکوت در قسمت سبط جاد واقع بود صحیفه یوشع 13 و 27 و از اینقرار معلوم میشود در شرق اردن واقع بوده است جدعون اهالی آنجا را بسختی تلافی کرد زیرا که او را بر ضد مدیانیان اعانت ننمودند. سفرداوران 8:5 و 8 و 14 و 16 و چون بر زبح و صلمونع غلبه یافت مراجعت کرده مشایخ شهر را با خارهای صحرا تأدیب نمود و برج فنوئیل را منهدم ساخت و حسودان شهر را بکشت. در میانه سکوت و صرتان که همان صرده است گلدسته ها بود که ظروف هیکل را در آنها ریخته بودند اول پادشاهان 7،46 و تواریخ ایام 4،17 و در عربه به مسافت یک میل به اردن و ده میل به جنوب بیسان خرابه است که آن را سکوت گویند و... ( از قاموس کتاب مقدس ).
فرهنگ فارسی
۱ - ( مصدر ) خاموش شدن ساکت گشتن . ۲ - ( اسم ) خاموشی . ۳ - همان طور که برای کشیدن نوتها علامات مخصوصی از قبیل گرد سفید سیاه و غیره وجود دارد برای قطع کردن صداها نیز علایم مخصوصی موجود است که سکوت نامیده میشود . عده سکوتها مساوی عده شکل نوتهاست .
اول اسم محلی که یعقوب بعد از مفارقت عیسو در آنجا رفته و در آنجا برای خود بنا نهاد و سایبانها برای مواشی خود قرار داد .
فرهنگ معین
فرهنگ عمید
۲. (اسم ) (موسیقی ) بخشی از یک میزان که ساز نواخته نمی شود یا خواننده نمی خواند ولی زمان آن رعایت می شود.
واژه نامه بختیاریکا
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] سکوت و خاموشی «صمت» در فرهنگ اسلامی اهمیت بسیاری دارد، و نکته های دقیق و ظریفی در روایات اسلامی درباره آن بیان شده، و آثار و ثمرات آن با تعبیرات جالبی ذکر شده است. همچنین دارای احکام فقهی می باشد.
نعمت زبان و بیان از ویژگی خاصی برخوردار است، لکن از این نکته نیز نباید غفلت کرد که زبان دارای دو بُعد مثبت و منفی است و نمی توان گفت چون زبان نعمت عظمای الهی است پس باید هر چه بیشتر آن را به کار انداخت و بدون حساب هر سخنی را بر زبان جاری ساخت بلکه باید در موارد ضروری و مفید از آن بهره برداری کرد.
سخن، بهترین عبادت و زشت ترین معصیت
حضرت علی (علیه السّلام) فرمود: ... و در میان عبادات و طاعاتی که از اعضاء و جوارح انسان سرمی زند عبادتی کم زحمت تر و کم مؤنه تر و در عین حال گران بهاتر نزد خدا از سخن وجود ندارد البته در صورتی که کلام برای رضای خدا و به قصد بیان رحمت و گسترش نعمت های او باشد، زیرا بر همه مشهود است که خداوند میان خود و پیامبرانش جهت کشف اسرار و بیان حقایق و اظهار علوم پنهانی خود چیزی را جز کلام واسطه قرار نداده و وحی و تفهیم مطالب به وسیله کلام صورت گرفته است، چنانکه میان پیامبران و مردم نیز وسیله ای جز سخن برای ابلاغ رسالت وجود ندارد. از اینجا روشن می شود که سخن بهترین وسیله و ظریف ترین عبادت است و همچنین هیچ گناهی نزد خداوند سنگین تر و به کیفر نزدیک تر و پیش مردم نکوهیده تر و ناراحت کننده تر از سخن نیست.
میزان سنجش عقل
اصولاً یکی از نشانه های انسان عاقل آن است که بیجا سخن نمی گوید، زیرا زبان بیان کننده میزان عقل آدمی است، چنانکه امیرمؤمنان (علیه السّلام) فرمود: «تَکلّمُوا، تُعْرَفُوا فانَّ الْمرْءَ مخْبوءٌ تحْت لِسانِهِ؛ سخن بگویید تا شناخته شوید چرا که انسان در زیر زبان خود پنهان است.»آدمی مخفی است در زیر زبان • • • • • • این زبان پرده است بر درگاه جانچونک بادی پرده را درهم کشید • • • • • • سرّ صحن خانه شد بر ما پدیدکاندر آن خانه گهر یا گندم است • • • • • • گنج زر یا جمله مار و کژدم استیا در او گنج است و ماری بر کران • • • • • • زانک نبود گنج زر بی پاسبانبی تامّل او سخن گفتی چنان • • • • • • کز پس پانصد تامّل دیگران و در جای دیگر فرمود: «الْمرءُ مخْبوءٌ تحْت لسانِهِ؛ آدمی در زیر زبان خود پنهان است.»و به قول شاعر: تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشدبه هر حال، انسان عاقل و دوراندیش اول فکر می کند آنگاه سخن می گوید.
تفاوت انسان عاقل و نادان
...
نعمت زبان و بیان از ویژگی خاصی برخوردار است، لکن از این نکته نیز نباید غفلت کرد که زبان دارای دو بُعد مثبت و منفی است و نمی توان گفت چون زبان نعمت عظمای الهی است پس باید هر چه بیشتر آن را به کار انداخت و بدون حساب هر سخنی را بر زبان جاری ساخت بلکه باید در موارد ضروری و مفید از آن بهره برداری کرد.
سخن، بهترین عبادت و زشت ترین معصیت
حضرت علی (علیه السّلام) فرمود: ... و در میان عبادات و طاعاتی که از اعضاء و جوارح انسان سرمی زند عبادتی کم زحمت تر و کم مؤنه تر و در عین حال گران بهاتر نزد خدا از سخن وجود ندارد البته در صورتی که کلام برای رضای خدا و به قصد بیان رحمت و گسترش نعمت های او باشد، زیرا بر همه مشهود است که خداوند میان خود و پیامبرانش جهت کشف اسرار و بیان حقایق و اظهار علوم پنهانی خود چیزی را جز کلام واسطه قرار نداده و وحی و تفهیم مطالب به وسیله کلام صورت گرفته است، چنانکه میان پیامبران و مردم نیز وسیله ای جز سخن برای ابلاغ رسالت وجود ندارد. از اینجا روشن می شود که سخن بهترین وسیله و ظریف ترین عبادت است و همچنین هیچ گناهی نزد خداوند سنگین تر و به کیفر نزدیک تر و پیش مردم نکوهیده تر و ناراحت کننده تر از سخن نیست.
میزان سنجش عقل
اصولاً یکی از نشانه های انسان عاقل آن است که بیجا سخن نمی گوید، زیرا زبان بیان کننده میزان عقل آدمی است، چنانکه امیرمؤمنان (علیه السّلام) فرمود: «تَکلّمُوا، تُعْرَفُوا فانَّ الْمرْءَ مخْبوءٌ تحْت لِسانِهِ؛ سخن بگویید تا شناخته شوید چرا که انسان در زیر زبان خود پنهان است.»آدمی مخفی است در زیر زبان • • • • • • این زبان پرده است بر درگاه جانچونک بادی پرده را درهم کشید • • • • • • سرّ صحن خانه شد بر ما پدیدکاندر آن خانه گهر یا گندم است • • • • • • گنج زر یا جمله مار و کژدم استیا در او گنج است و ماری بر کران • • • • • • زانک نبود گنج زر بی پاسبانبی تامّل او سخن گفتی چنان • • • • • • کز پس پانصد تامّل دیگران و در جای دیگر فرمود: «الْمرءُ مخْبوءٌ تحْت لسانِهِ؛ آدمی در زیر زبان خود پنهان است.»و به قول شاعر: تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشدبه هر حال، انسان عاقل و دوراندیش اول فکر می کند آنگاه سخن می گوید.
تفاوت انسان عاقل و نادان
...
wikifeqh: صمت
[ویکی فقه] سکوت (اخلاق). سکوت و خاموشی (صمت) در فرهنگ اسلامی اهمیت بسیاری دارد، و نکته های دقیق و ظریفی در روایات اسلامی درباره آن بیان شده، و آثار و ثمرات آن با تعبیرات جالبی ذکر شده است.سکوت به دو قسم عمده سکوت ممدوح و سکوت مذموم تقسیم می شود.
نعمت زبان و بیان از ویژگی خاصی برخوردار است، لکن از این نکته نیز نباید غفلت کرد که زبان دارای دو بُعد مثبت و منفی است و نمی توان گفت چون زبان نعمت عظمای الهی است پس باید هر چه بیشتر آن را به کار انداخت و بدون حساب هر سخنی را بر زبان جاری ساخت بلکه باید در موارد ضروری و مفید از آن بهره برداری کرد.
بهترین عبادت و زشت ترین معصیت
حضرت علی (علیه السّلام) فرمود: «... و در میان عبادات و طاعاتی که از اعضاء و جوارح انسان سر می زند عبادتی کم زحمت تر و کم مؤنه تر و در عین حال گران بهاتر نزد خدا از سخن وجود ندارد البته در صورتی که کلام برای رضای خدا و به قصد بیان رحمت و گسترش نعمت های او باشد.زیرا بر همه مشهود است که خداوند میان خود و پیامبرانش جهت کشف اسرار و بیان حقایق و اظهار علوم پنهانی خود چیزی را جز کلام واسطه قرار نداده و وحی و تفهیم مطالب به وسیله کلام صورت گرفته است، چنانکه میان پیامبران و مردم نیز وسیله ای جز سخن برای ابلاغ رسالت وجود ندارد.از اینجا روشن می شود که سخن بهترین وسیله و ظریف ترین عبادت است و همچنین هیچ گناهی نزد خداوند سنگین تر و به کیفر نزدیک تر و پیش مردم نکوهیده تر و ناراحت کننده تر از سخن نیست.»
گیلانی، عبدالرزاق، مصباح الشریعه، ص۱۰۱، باب چهل و ششم.
اصولاً یکی از نشانه های انسان عاقل آن است که بیجا سخن نمی گوید، زیرا زبان بیان کننده میزان عقل آدمی است، چنانکه امیرمؤمنان (علیه السّلام) فرمود: «تَکلّمُوا، تُعْرَفُوا فانَّ الْمرْءَ مخْبوءٌ تحْت لِسانِهِ؛
امام علی، نهج البلاغه، ص۳۷۶، حکمت ۳۹۲.
...
نعمت زبان و بیان از ویژگی خاصی برخوردار است، لکن از این نکته نیز نباید غفلت کرد که زبان دارای دو بُعد مثبت و منفی است و نمی توان گفت چون زبان نعمت عظمای الهی است پس باید هر چه بیشتر آن را به کار انداخت و بدون حساب هر سخنی را بر زبان جاری ساخت بلکه باید در موارد ضروری و مفید از آن بهره برداری کرد.
بهترین عبادت و زشت ترین معصیت
حضرت علی (علیه السّلام) فرمود: «... و در میان عبادات و طاعاتی که از اعضاء و جوارح انسان سر می زند عبادتی کم زحمت تر و کم مؤنه تر و در عین حال گران بهاتر نزد خدا از سخن وجود ندارد البته در صورتی که کلام برای رضای خدا و به قصد بیان رحمت و گسترش نعمت های او باشد.زیرا بر همه مشهود است که خداوند میان خود و پیامبرانش جهت کشف اسرار و بیان حقایق و اظهار علوم پنهانی خود چیزی را جز کلام واسطه قرار نداده و وحی و تفهیم مطالب به وسیله کلام صورت گرفته است، چنانکه میان پیامبران و مردم نیز وسیله ای جز سخن برای ابلاغ رسالت وجود ندارد.از اینجا روشن می شود که سخن بهترین وسیله و ظریف ترین عبادت است و همچنین هیچ گناهی نزد خداوند سنگین تر و به کیفر نزدیک تر و پیش مردم نکوهیده تر و ناراحت کننده تر از سخن نیست.»
گیلانی، عبدالرزاق، مصباح الشریعه، ص۱۰۱، باب چهل و ششم.
اصولاً یکی از نشانه های انسان عاقل آن است که بیجا سخن نمی گوید، زیرا زبان بیان کننده میزان عقل آدمی است، چنانکه امیرمؤمنان (علیه السّلام) فرمود: «تَکلّمُوا، تُعْرَفُوا فانَّ الْمرْءَ مخْبوءٌ تحْت لِسانِهِ؛
امام علی، نهج البلاغه، ص۳۷۶، حکمت ۳۹۲.
...
wikifeqh: خاموشی_(اخلاق)
[ویکی فقه] سکوت (اصول). خاموش بودن و سخن نگفتن را سکوت یا خاموشی گویند. از این اصطلاح به مناسبت در اصول فقه بحث شده اشت.
سکوت شارع در مقام بیان حکم نسبت به خصوصیات و قیود محتمل در آن، نوعی ظهور و اطلاق به شمار می رود که برای نفی خصوصیات، می توان بدان استناد کرد؛ از این رو، گفته اند: سکوت در مقام بیان دلیل حصر (حصر مقصود در آنچه بیان شده) است.البته این ظهور در صورتی قابل استناد است که معارض با دلیل لفظی دیگری نباشد. از سکوت در مقام بیان به اطلاق سکوتی یا اطلاق مقامی تعبیر کرده اند.
روزدری، علی، تقریرات آیة اللَّه المجدد الشیرازیّ، ج۲، ص۳۳۸.
سکوت معصوم (علیه السّلام) در برابر گفتار یا کردار صادر از شخص در محضر او یا در برابر سیره و عادت رایج در میان مردم، بدون وجود عذری همچون تقیه تایید و تقریر آن عمل به شمار می رود و دلالت بر جواز آن دارد.
سکوت شارع در مقام بیان حکم نسبت به خصوصیات و قیود محتمل در آن، نوعی ظهور و اطلاق به شمار می رود که برای نفی خصوصیات، می توان بدان استناد کرد؛ از این رو، گفته اند: سکوت در مقام بیان دلیل حصر (حصر مقصود در آنچه بیان شده) است.البته این ظهور در صورتی قابل استناد است که معارض با دلیل لفظی دیگری نباشد. از سکوت در مقام بیان به اطلاق سکوتی یا اطلاق مقامی تعبیر کرده اند.
روزدری، علی، تقریرات آیة اللَّه المجدد الشیرازیّ، ج۲، ص۳۳۸.
سکوت معصوم (علیه السّلام) در برابر گفتار یا کردار صادر از شخص در محضر او یا در برابر سیره و عادت رایج در میان مردم، بدون وجود عذری همچون تقیه تایید و تقریر آن عمل به شمار می رود و دلالت بر جواز آن دارد.
wikifeqh: خاموشی_(اصول)
[ویکی فقه] سکوت (فقه). خاموش بودن و سخن نگفتن را سکوت گویند. از احکام آن در فقه در باب های صلات، صوم، امر به معروف، تجارت، قرض، نکاح، لعان و قضاء سخن گفته اند.
سکوت در صورت عدم وجود مرجّح برای سخن گفتن، مستحب، و در روایات بدان ترغیب شده است. در حدیثی از امام صادق (علیه السّلام) آمده است: «بنده مؤمن تا زمانی که ساکت است، نیکوکار نوشته می شود، و چون لب به سخن گشاید، نیکوکار یا گنه کار نوشته می شود».
حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۱۸۴.
سکوت به لحاظ عروض حالاتی، موضوع احکامی دیگر قرار گرفته که بدان ها اشاره می شود:
← سکوت در نماز
۱. ↑ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۱۸۴.
...
سکوت در صورت عدم وجود مرجّح برای سخن گفتن، مستحب، و در روایات بدان ترغیب شده است. در حدیثی از امام صادق (علیه السّلام) آمده است: «بنده مؤمن تا زمانی که ساکت است، نیکوکار نوشته می شود، و چون لب به سخن گشاید، نیکوکار یا گنه کار نوشته می شود».
حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۱۸۴.
سکوت به لحاظ عروض حالاتی، موضوع احکامی دیگر قرار گرفته که بدان ها اشاره می شود:
← سکوت در نماز
۱. ↑ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۱۸۴.
...
wikifeqh: خاموشی_(فقه)
دانشنامه عمومی
سکوت عدم وجود صدای قابل شنیدن و یا حضور صداهای با شدت بسیار کم است. قیاس وارانه، کلمه سکوت نیز می تواند اشاره به هر گونه عدم ارتباط یا شنوایی در رسانه های غیر از سخنرانی[ ۱] یا موسیقی. [ ۱] نیز به کار رود.
سکوت بعضاً به دلایل فرهنگی نیز اتفاق می افتد; به طور مثال به یادبود درگذشت افراد.
سکوت بعضاً به دلایل فرهنگی نیز اتفاق می افتد; به طور مثال به یادبود درگذشت افراد.
wiki: سکوت
سکوت (رمان). سکوت یا چینموکو ( به ژاپنی: 沈黙 Chinmoku ) رمانی الهیاتی و تاریخی است که توسط شوساکو اندو به زبان ژاپنی نوشته شده و برای نخستین بار در سال ۱۹۶۶ توسط انتشارات شینچوشا در ژاپن منتشر شده است. اندو، که خود یک کاتولیک ژاپنی است، داستان دو مُبلّغ قرن هفدهمی، پدر رودریگز و فرانسیسکو گارپه را روایت می کند که تلاش می کنند تا از جنبش سرکوب شده مسیحی ژاپن حمایت کنند. زمان ورود آنها دو سال پس از شکست شورش شیمابارا ( ۱۶۳۷ ) و هنگامی است که مسیحیان پنهان آزار و اذیت بسیاری را تحمل می کنند. پدر رودریگز به ژاپن آمده است تا حقیقتِ پشت شایعات غیرقابل تصوری را پیدا کند مبنی بر این معلم مشهورش فریرا، پس از دستگیری توسط دولت ژاپن، ایمان خود را رها کرده است. اما پس از ورودش متوجه می شود که تنها راه کمک به مسیحیان که بیرحمانه تحت تعقیب قرار گرفته اند، ممکن است مرتد شدن خودش باشد. در نهایت، رودریگز اگرچه ممکن است دیگر هرگز پا به داخل کلیسا نگذارد، اما همیشه بخشی از ایمان را در قلبش زنده خواهد داشت.
سکوت از یک پیشگفتار و نُه فصل تشکیل شده است. این رمان دریافت کننده جایزه تانیزاکی در سال ۱۹۶۶ و برترین دستاورد اندو است که یکی از بهترین رمان های قرن بیستم نامیده شده است. مضمون رمان به شدت از تجربهٔ شخصی اندو از تبعیض دینی در ژاپن، نژادپرستی در فرانسه و بیماری ناتوان کننده سل تأثیر گرفته است. این رمان به طور قابل توجهی با رمان قدرت و جلال گراهام گرین مقایسه شد، که باعث شد از اندو به عنوان «گراهام گرین ژاپن» یاد شود. این کتاب در سال ۱۹۷۶ توسط ناشران پیتر اوون به زبان انگلیسی در انگلستان منتشر شده است. فیلم سکوت در سال ۲۰۱۶ به کارگردانی مارتین اسکورسیزی، فیلمساز آمریکایی از این کتاب اقتباس شده است.
برای اولین بار مبلغان مسیحی همراه با فرانسیسکو خاویر در دههٔ ۱۵۴۰ میلادی به ژاپن وارد شدند. اولین موفقیت مسیحیت در ژاپن در کیوشو در جنوب ژاپن رخ داد. در طی جنگ های داخلی ژاپن گرویدن دایمیو های ( اربابان فئودالی ) محلی مانند اومورا سومیتادا، آریما یوشی سادا و اوتومو سورین به مسیحیت منجر به تغییر مذهب بسیاری از رعایای آنها شد. [ ۱]
پس از پایان جنگ های داخلی ژاپن، تحت حکومت متحدکنندهٔ ژاپن اودا نوبوناگا، یسوعی ها از حمایت و لطف او برخوردار بودند. جانشین اودا، تویوتومی هیده یوشی ابتدا از مسیحیت حمایت کرد، هیده یوشی در ژوئیه ۱۵۸۷ پس از فتح موفقیت آمیز کیوشو از فوکوئوکا بازدید کرد و به این باور رسید که یسوعی ها ژاپنی ها را به عنوان برده به خارج از کشور می فروشند، عبادتگاه ها و معابد را ویران می کنند و مردم را مجبور به گرویدن به مسیحیت می کنند در نتیجه با انتشار فرمان اخراج مبلغان مسیحی از ژاپن، سیاست خود را تغییر داد. الساندرو والیگنانو، در ۱۴ دسامبر ۱۵۸۲ نامه ای به فرماندار کل فیلیپین، فرانسیسکو دو ساند نوشت و متذکر شد که فتح ژاپن با قدرت نظامی غیرممکن است و تبدیل ژاپن به مسیحیت مهم ترین وظیفه کلیسا است. [ ۲] [ ۳] محققان همچنین این نظریه را مطرح می کنند که تویوتومی هیده یوشی معتقد بود مأموریت واقعی مبلغان مسیحی تبدیل جمعیت ژاپنی به مسیحیت، سرنگونی دولت و تبدیل آن به مستعمره است. [ ۴] [ ۵] [ ۶] [ ۷] [ ۸]
سکوت از یک پیشگفتار و نُه فصل تشکیل شده است. این رمان دریافت کننده جایزه تانیزاکی در سال ۱۹۶۶ و برترین دستاورد اندو است که یکی از بهترین رمان های قرن بیستم نامیده شده است. مضمون رمان به شدت از تجربهٔ شخصی اندو از تبعیض دینی در ژاپن، نژادپرستی در فرانسه و بیماری ناتوان کننده سل تأثیر گرفته است. این رمان به طور قابل توجهی با رمان قدرت و جلال گراهام گرین مقایسه شد، که باعث شد از اندو به عنوان «گراهام گرین ژاپن» یاد شود. این کتاب در سال ۱۹۷۶ توسط ناشران پیتر اوون به زبان انگلیسی در انگلستان منتشر شده است. فیلم سکوت در سال ۲۰۱۶ به کارگردانی مارتین اسکورسیزی، فیلمساز آمریکایی از این کتاب اقتباس شده است.
برای اولین بار مبلغان مسیحی همراه با فرانسیسکو خاویر در دههٔ ۱۵۴۰ میلادی به ژاپن وارد شدند. اولین موفقیت مسیحیت در ژاپن در کیوشو در جنوب ژاپن رخ داد. در طی جنگ های داخلی ژاپن گرویدن دایمیو های ( اربابان فئودالی ) محلی مانند اومورا سومیتادا، آریما یوشی سادا و اوتومو سورین به مسیحیت منجر به تغییر مذهب بسیاری از رعایای آنها شد. [ ۱]
پس از پایان جنگ های داخلی ژاپن، تحت حکومت متحدکنندهٔ ژاپن اودا نوبوناگا، یسوعی ها از حمایت و لطف او برخوردار بودند. جانشین اودا، تویوتومی هیده یوشی ابتدا از مسیحیت حمایت کرد، هیده یوشی در ژوئیه ۱۵۸۷ پس از فتح موفقیت آمیز کیوشو از فوکوئوکا بازدید کرد و به این باور رسید که یسوعی ها ژاپنی ها را به عنوان برده به خارج از کشور می فروشند، عبادتگاه ها و معابد را ویران می کنند و مردم را مجبور به گرویدن به مسیحیت می کنند در نتیجه با انتشار فرمان اخراج مبلغان مسیحی از ژاپن، سیاست خود را تغییر داد. الساندرو والیگنانو، در ۱۴ دسامبر ۱۵۸۲ نامه ای به فرماندار کل فیلیپین، فرانسیسکو دو ساند نوشت و متذکر شد که فتح ژاپن با قدرت نظامی غیرممکن است و تبدیل ژاپن به مسیحیت مهم ترین وظیفه کلیسا است. [ ۲] [ ۳] محققان همچنین این نظریه را مطرح می کنند که تویوتومی هیده یوشی معتقد بود مأموریت واقعی مبلغان مسیحی تبدیل جمعیت ژاپنی به مسیحیت، سرنگونی دولت و تبدیل آن به مستعمره است. [ ۴] [ ۵] [ ۶] [ ۷] [ ۸]
wiki: سکوت (رمان)
سکوت (فیلم ۱۹۶۳). سکوت ( به سوئدی: Tystnaden ) نام یک فیلم درام سوئدی به کارگردانی اینگمار برگمان محصول سال ۱۹۶۳ است.
استر ( تولین ) به همراه خواهرش آنا ( لیندبلوم ) و پسر ده ساله او، یوهان ( لیندستروم ) در راه مراجعت به سوئد با قطار، در شهری عجیب توقف کوتاهی دارند. تنشی تند و فرساینده میان خواهران وجود دارد؛ استر در عذاب از عارضه ای کهنه، نسبت به خواهرش احساس قیومیت می کند؛ آنا نیز از این سلطه جویی خواهرش بیزار است. یوهان در راهروهای پیچ در پیچ هتل پرسه می زند و با آدم های مختلفی برخورد می کند. آنا با مردی غریبه ملاقات می کند. استر آن دو را می رباید اما آنا حاضر نیست از معاشرت بامرد چشم بپوشد و به تندی با او رفتار می کند. روز بعد، آنا بی اعتنا و خونسرد با یوهان سوار قطار می شوند و استر محتضر را تحت مراقبت پیشخدمت مسن هتل که زبان استر را نمی فهمد، جا می گذارند.
از سیاه ترین و خفقان آورترین فیلم های برگمان که در محیطی تقریباً انتزاعی می گذرد. در آن تمام تمرکز بر رابطه آنا و استر گذاشته شده و مملو از جلوه های دیگرآزاری و خودویرانگری است. دو خواهر، زنانی در دو قطب حسی متضاد هستند، یکی متمایل به نوعی سلطه جویی مردوار و دیگری عاجز از مهار نفسانیت خویش. بی پردگی فیلم در زمان نمایش آن جنجال بسیاری برپا کرد. با این حال هدف برگمان آشکارا نه بهره برداری تماشاگرپسند از این ویژگی ها بلکه تقویت انزجار نسبت به بی پردگی عاری از احساس واقعی است. در کنار هم چون در یک آینه ( ۱۹۶۱ ) و نور زمستانی ( ۱۹۶۳ ) بخشی از یک سه گانه به شمار می آید که قرار است بیانگر رنج و عذاب معنوی بشر باشد.
استر ( تولین ) به همراه خواهرش آنا ( لیندبلوم ) و پسر ده ساله او، یوهان ( لیندستروم ) در راه مراجعت به سوئد با قطار، در شهری عجیب توقف کوتاهی دارند. تنشی تند و فرساینده میان خواهران وجود دارد؛ استر در عذاب از عارضه ای کهنه، نسبت به خواهرش احساس قیومیت می کند؛ آنا نیز از این سلطه جویی خواهرش بیزار است. یوهان در راهروهای پیچ در پیچ هتل پرسه می زند و با آدم های مختلفی برخورد می کند. آنا با مردی غریبه ملاقات می کند. استر آن دو را می رباید اما آنا حاضر نیست از معاشرت بامرد چشم بپوشد و به تندی با او رفتار می کند. روز بعد، آنا بی اعتنا و خونسرد با یوهان سوار قطار می شوند و استر محتضر را تحت مراقبت پیشخدمت مسن هتل که زبان استر را نمی فهمد، جا می گذارند.
از سیاه ترین و خفقان آورترین فیلم های برگمان که در محیطی تقریباً انتزاعی می گذرد. در آن تمام تمرکز بر رابطه آنا و استر گذاشته شده و مملو از جلوه های دیگرآزاری و خودویرانگری است. دو خواهر، زنانی در دو قطب حسی متضاد هستند، یکی متمایل به نوعی سلطه جویی مردوار و دیگری عاجز از مهار نفسانیت خویش. بی پردگی فیلم در زمان نمایش آن جنجال بسیاری برپا کرد. با این حال هدف برگمان آشکارا نه بهره برداری تماشاگرپسند از این ویژگی ها بلکه تقویت انزجار نسبت به بی پردگی عاری از احساس واقعی است. در کنار هم چون در یک آینه ( ۱۹۶۱ ) و نور زمستانی ( ۱۹۶۳ ) بخشی از یک سه گانه به شمار می آید که قرار است بیانگر رنج و عذاب معنوی بشر باشد.
wiki: سکوت (فیلم ۱۹۶۳)
سکوت (فیلم ۱۹۷۱). سکوت ( ژاپنی: 沈黙 ) فیلمی درام تاریخی ژاپنی محصول ۱۹۷۱ به کارگردانی ماساهیرو شینودا، بر اساس رمانی به همین نام سکوت ( رمان ) اثر شوساکو اندو است.
دو کشیش پرتغالی به ژاپن می روند تا به فرقه های مسیحی که توسط یک دادگاه بی رحم به پنهان کردن دین خود روی آورده اند کمک کنند تا جای پای خود را دوباره به دست آورند. مبلغان که به سرعت به باتلاق آزار و شکنجه کشیده می شوند، به زودی سرنوشت یک مأموریت را چند دهه قبل از آن انجام شده را می فهمند. [ ۱]
دو کشیش پرتغالی به ژاپن می روند تا به فرقه های مسیحی که توسط یک دادگاه بی رحم به پنهان کردن دین خود روی آورده اند کمک کنند تا جای پای خود را دوباره به دست آورند. مبلغان که به سرعت به باتلاق آزار و شکنجه کشیده می شوند، به زودی سرنوشت یک مأموریت را چند دهه قبل از آن انجام شده را می فهمند. [ ۱]
wiki: سکوت (فیلم ۱۹۷۱)
سکوت (فیلم ۱۹۹۸). هیس ( به انگلیسی: Hush ) فیلمی محصول سال ۱۹۹۸ و به کارگردانی جاناتان داربی است. در این فیلم بازیگرانی همچون جسیکا لنگ، گوئینت پالترو، جاناتان شیچ، نینا فوخ و هال هالبروک ایفای نقش کرده اند.
wiki: سکوت (فیلم ۱۹۹۸)
سکوت (فیلم ۲۰۱۰). سکوت ( به آلمانی: Das letzte Schweigen ) ، یک فیلم دلهره آور آلمانی به کارگردانی باران بو اودار است، که بر پایه رمان جنایی سکوت از جان کوستین واگنر ساخته شده.
wiki: سکوت (فیلم ۲۰۱۰)
سکوت (فیلم ۲۰۱۶). سکوت ( انگلیسی: Silence ) یک فیلم حماسی درام تاریخی محصول سال ۲۰۱۶ به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و با فیلمنامه ای از جی کاکس و اسکورسیزی است که بر اساس رمان سکوت از اندو شوساکو، نویسنده ژاپنی ساخته شده است. اندرو گارفیلد، آدام درایور، لیام نیسون، تادانابو آسانو و کیران هایندز در این فیلم بازی کرده اند. داستان دربارهٔ دو کشیش یسوعی قرن هفدهمی است که از طریق ماکائو از پرتغال به ژاپنِ دوره ادو سفر می کنند تا استاد گمشدهٔ خود را پیدا کنند و مسیحیت کاتولیک را گسترش دهند. داستان در زمانی اتفاق می افتد که به علت آزار و اذیت ناشی از سرکوب مسیحیت در ژاپن پس از شورش شیمابارا علیه شوگون سالاری توکوگاوا ( ۱۶۳۷–۱۶۳۸ ) ، مسیحیان دین خود را پنهان نگه می داشتند و به نام مسیحیان پنهان نامیده می شدند. پس از فیلمی به همین نام در سال ۱۹۷۱ این دومین فیلم اقتباسی از رمان اندو است.
مرحله پیش تولید فیلم سکوت، چرخه ای متشکل از دو دهه پسرفت و ارزیابی مجدد را پشت سر گذاشت. پس از پایان فیلمبرداری گرگ وال استریت در ژانویه ۲۰۱۳، اسکورسیزی متعهد شد که سکوت را به دنبال آن بسازد. در ۱۹ آوریل ۲۰۱۳، اسکورسیزی اعلام کرد که تولید فیلم سکوت را در سال ۲۰۱۴ آغاز خواهد کرد. سپس اروین وینکلر و رندال امت و جرج فورلا به عنوان تهیه کننده معرفی شدند که از طریق شرکت امت/فورلا اوسیس تأمین مالی می شدند. بلافاصله پس از آن، برنامه ریزی برای فیلمبرداری این فیلم در تایوان انجام شد.
بالاخره این فیلم، یک پروژه پرشور دیرینه برای اسکورسیزی که بیش از ۲۵ سال آن را توسعه داده بود، در ۲۹ نوامبر ۲۰۱۶ در رم به نمایش درآمد و در ۲۳ دسامبر ۲۰۱۶ در ایالات متحده آمریکا اکران شد که با تحسین منتقدان همراه بود. هیئت ملی بازبینی فیلم و انستیتوی فیلم آمریکا، سکوت را به عنوان یکی از ده فیلم برتر سال انتخاب کردند. این فیلم همچنین نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم برداری شد. با این حال، سکوت یک بمب گیشه بود که در مقابل بودجه ۵۰ میلیون دلاری خود تنها ۲۲ میلیون دلار فروش داشت. پس از آخرین وسوسه مسیح ( ۱۹۸۸ ) و کوندان ( ۱۹۹۷ ) ، سکوت سومین فیلم اسکورسیزی دربارهٔ شخصیت های مذهبی است که با چالش های ایمانی دست و پنجه نرم می کنند.
در صحنه آغازین، کشیش یسوعی پرتغالی، «کریشتاوائو فریرا»، با درماندگی شاهد شکنجه نوکیشان ژاپنی است که سعی می کرد آنها را به دین مسیحیت بیاورد. [ ۱۲]
مرحله پیش تولید فیلم سکوت، چرخه ای متشکل از دو دهه پسرفت و ارزیابی مجدد را پشت سر گذاشت. پس از پایان فیلمبرداری گرگ وال استریت در ژانویه ۲۰۱۳، اسکورسیزی متعهد شد که سکوت را به دنبال آن بسازد. در ۱۹ آوریل ۲۰۱۳، اسکورسیزی اعلام کرد که تولید فیلم سکوت را در سال ۲۰۱۴ آغاز خواهد کرد. سپس اروین وینکلر و رندال امت و جرج فورلا به عنوان تهیه کننده معرفی شدند که از طریق شرکت امت/فورلا اوسیس تأمین مالی می شدند. بلافاصله پس از آن، برنامه ریزی برای فیلمبرداری این فیلم در تایوان انجام شد.
بالاخره این فیلم، یک پروژه پرشور دیرینه برای اسکورسیزی که بیش از ۲۵ سال آن را توسعه داده بود، در ۲۹ نوامبر ۲۰۱۶ در رم به نمایش درآمد و در ۲۳ دسامبر ۲۰۱۶ در ایالات متحده آمریکا اکران شد که با تحسین منتقدان همراه بود. هیئت ملی بازبینی فیلم و انستیتوی فیلم آمریکا، سکوت را به عنوان یکی از ده فیلم برتر سال انتخاب کردند. این فیلم همچنین نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم برداری شد. با این حال، سکوت یک بمب گیشه بود که در مقابل بودجه ۵۰ میلیون دلاری خود تنها ۲۲ میلیون دلار فروش داشت. پس از آخرین وسوسه مسیح ( ۱۹۸۸ ) و کوندان ( ۱۹۹۷ ) ، سکوت سومین فیلم اسکورسیزی دربارهٔ شخصیت های مذهبی است که با چالش های ایمانی دست و پنجه نرم می کنند.
در صحنه آغازین، کشیش یسوعی پرتغالی، «کریشتاوائو فریرا»، با درماندگی شاهد شکنجه نوکیشان ژاپنی است که سعی می کرد آنها را به دین مسیحیت بیاورد. [ ۱۲]
wiki: سکوت (فیلم ۲۰۱۶)
سکوت (فیلم ۲۰۱۹). سکوت ( به انگلیسی: The Silence ) یک فیلم ترسناک آلمانی به کارگردانی جان آر. لئونتی است که در سال ۲۰۱۹ توسط نت فلیکس منتشر شد. از بازیگران این فیلم می توان به کرنان شیپکا، استنلی توچی، میراندا اتو و جان کوربت شاره کرد. [ ۱] [ ۲]
نت فلیکس این فیلم را در تاریخ ۱۰ آوریل ۲۰۱۹ منتشر کرد. [ ۳] [ ۴] [ ۵]
داستان یک خانواده در تلاش برای زنده ماندن در جهان وحشت زده از گونه های باستانی و مرگبار است که چندین دهه در تاریکی زمین در یک غار زیرزمینی گسترده پرورش یافته اند، و تنها با شنوایی حساس خود، طعمه را شکار می کنند و همهٔ مردم برای دوری از این موجودات و زنده ماندن، مجبور هستند که صدایی ایجاد نکنند، صحبت نکنند و آنقدر آهسته جابجا شوند که این موجودات متوجه حضورشان نشوند.
نت فلیکس این فیلم را در تاریخ ۱۰ آوریل ۲۰۱۹ منتشر کرد. [ ۳] [ ۴] [ ۵]
داستان یک خانواده در تلاش برای زنده ماندن در جهان وحشت زده از گونه های باستانی و مرگبار است که چندین دهه در تاریکی زمین در یک غار زیرزمینی گسترده پرورش یافته اند، و تنها با شنوایی حساس خود، طعمه را شکار می کنند و همهٔ مردم برای دوری از این موجودات و زنده ماندن، مجبور هستند که صدایی ایجاد نکنند، صحبت نکنند و آنقدر آهسته جابجا شوند که این موجودات متوجه حضورشان نشوند.
wiki: سکوت (فیلم ۲۰۱۹)
سکوت (فیلم ۲۰۲۰). سکوت ( به تلوگویی: Nishabdham ) فیلمی محصول سال ۲۰۲۰ و به کارگردانی همنت مادوکار است. در این فیلم بازیگرانی همچون رانگاناتان مدهوان، آنوشکا شتی، مایکل مدسن، آنجلی، شالینی پاندی و سوباراجو ایفای نقش کرده اند.
wiki: سکوت (فیلم ۲۰۲۰)
سکوت (فیلم ترسناک). سکوت ( انگلیسی: Hush ) یک فیلم اسلشر آمریکایی به کارگردانی مایک فلنگن است که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. [ ۳]
این فیلم اولین نمایش جهانی خود را در جنوب از جنوب غربی در ۱۲ مارس ۲۰۱۶ انجام داد، [ ۴] و توسط نتفلیکس در ۸ آوریل ۲۰۱۶ منتشر شد. [ ۵] نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرد و آنها بازی ها و فضا را تحسین کردند. همچنین این فیلم دو بار در هند به نام های فصل قتل و خاموشی بازسازی شده است. [ ۶] [ ۷]
مدی یانگ، نویسنده کتاب های ترسناک ناشنوایان، توانایی شنیدن و صحبت کردن خود را پس از ابتلا به مننژیت باکتریایی در ۱۳ سالگی از دست داد. این بیماری باعث از دست دادن دائمی شنوایی و فلج موقت تارهای صوتی شد که پس از جراحی ناموفق دائمی شد. مدی با امید به پیشرفت حرفه نویسندگی خود پس از انتشار رمان Midnight Mass و دریافت تحسین بین المللی از منتقدان، شهر نیویورک را ترک می کند و با گربه سفیدش در جنگل زندگی می کند. دوستش سارا یک روز عصر به ملاقات او می رود تا نسخه ای از کتابش را برگرداند و آنها در مورد گوشه گیری او و تمایل سارا برای یادگیری بیشتر زبان اشاره صحبت می کنند. در اواخر همان شب، یک قاتل نقابدار با کمان پولادی به سارا حمله می کند و او را تا خانه مدی تعقیب می کند. سارا خون آلود با فریاد کمک به در می کوبد. او مورد توجه مدی قرار نمی گیرد و قاتل ۱۳ ضربه چاقو به سارا می زند که منجر به مرگ او می شود و قاتل به سرعت متوجه می شود که مدی ناشنوا است و تصمیم می گیرد تا او را قربانی دیگری بسازد. او به صورت مخفیانه وارد خانه می شود و گوشی او را می دزدد و سپس با استفاده از آن از او عکس می گیرد و برایش می فرستد. مدی متوجه می شود که او را تعقیب می کنند و سعی می کند با پلیس تماس بگیرد، اما قاتل برق را قطع کرده و لاستیک های ماشینش را سوراخ می کند تا از فرار جلوگیری کند. مدی روی درب شیشه ای با رژ لبش می نویسد: نخواهم گفت، چیزی ندیدم و . . .
در وب سایت جمع آوری نقد راتن تومیتوز، این فیلم بر اساس ۴۰ نقد، با میانگین امتیاز ۷٫۶ از ۱۰، دارای ۹۳ درصد تاییدیه است. اجماع منتقدان سایت می گوید: «این فیلم در آب های خونین فیلم های هیجان انگیز تهاجم به خانه و اسلش های دقیق برای یک فیلم ترسناک معاصر حرکت می کند». [ ۸] در متاکریتیک، فیلم بر اساس نقدهای هفت منتقد، میانگین وزنی ۶۷ از ۱۰۰ را دارد که نشان دهنده «بررسی های عموماً مطلوب» است. [ ۹] [ ۱۰]
این فیلم اولین نمایش جهانی خود را در جنوب از جنوب غربی در ۱۲ مارس ۲۰۱۶ انجام داد، [ ۴] و توسط نتفلیکس در ۸ آوریل ۲۰۱۶ منتشر شد. [ ۵] نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرد و آنها بازی ها و فضا را تحسین کردند. همچنین این فیلم دو بار در هند به نام های فصل قتل و خاموشی بازسازی شده است. [ ۶] [ ۷]
مدی یانگ، نویسنده کتاب های ترسناک ناشنوایان، توانایی شنیدن و صحبت کردن خود را پس از ابتلا به مننژیت باکتریایی در ۱۳ سالگی از دست داد. این بیماری باعث از دست دادن دائمی شنوایی و فلج موقت تارهای صوتی شد که پس از جراحی ناموفق دائمی شد. مدی با امید به پیشرفت حرفه نویسندگی خود پس از انتشار رمان Midnight Mass و دریافت تحسین بین المللی از منتقدان، شهر نیویورک را ترک می کند و با گربه سفیدش در جنگل زندگی می کند. دوستش سارا یک روز عصر به ملاقات او می رود تا نسخه ای از کتابش را برگرداند و آنها در مورد گوشه گیری او و تمایل سارا برای یادگیری بیشتر زبان اشاره صحبت می کنند. در اواخر همان شب، یک قاتل نقابدار با کمان پولادی به سارا حمله می کند و او را تا خانه مدی تعقیب می کند. سارا خون آلود با فریاد کمک به در می کوبد. او مورد توجه مدی قرار نمی گیرد و قاتل ۱۳ ضربه چاقو به سارا می زند که منجر به مرگ او می شود و قاتل به سرعت متوجه می شود که مدی ناشنوا است و تصمیم می گیرد تا او را قربانی دیگری بسازد. او به صورت مخفیانه وارد خانه می شود و گوشی او را می دزدد و سپس با استفاده از آن از او عکس می گیرد و برایش می فرستد. مدی متوجه می شود که او را تعقیب می کنند و سعی می کند با پلیس تماس بگیرد، اما قاتل برق را قطع کرده و لاستیک های ماشینش را سوراخ می کند تا از فرار جلوگیری کند. مدی روی درب شیشه ای با رژ لبش می نویسد: نخواهم گفت، چیزی ندیدم و . . .
در وب سایت جمع آوری نقد راتن تومیتوز، این فیلم بر اساس ۴۰ نقد، با میانگین امتیاز ۷٫۶ از ۱۰، دارای ۹۳ درصد تاییدیه است. اجماع منتقدان سایت می گوید: «این فیلم در آب های خونین فیلم های هیجان انگیز تهاجم به خانه و اسلش های دقیق برای یک فیلم ترسناک معاصر حرکت می کند». [ ۸] در متاکریتیک، فیلم بر اساس نقدهای هفت منتقد، میانگین وزنی ۶۷ از ۱۰۰ را دارد که نشان دهنده «بررسی های عموماً مطلوب» است. [ ۹] [ ۱۰]
wiki: سکوت (فیلم ترسناک)
سکوت (منطقه نیمه روشن). سکوت ( به انگلیسی: The Silence ) قسمت شصتم مجموعه آنتولوژی آمریکایی، منطقه نیمه روشن است. داستان این قسمت تا حدی بر پایهٔ یکی از داستان های آنتون چخوف به نام "شرط" است. این قسمت به عنوان یکی از بهترین قسمت های کل مجموعه شناخته می شود.
کلنل آرچی تایلر پیرمردی مورد احترام است که پرحرفی های مداوم جیمی تنیسن، یکی از اعضای کلوپ مردانی که وی در آن وقت می گذراند آرامش وی را به هم زده. پرحرفی هایی که به نظر می آید هدف همهٔ آن ها متقاعد کردن دیگر اعضا برای سرمایه گذاری جهت منفعت خود او است.
تایلر به تنیسن پیشنهاد ۵۰۰٬۰۰۰$ پول نقد می دهد در صورتی که او بتواند به مدت یک سال کامل ساکت بماند و یک کلمه هم حرف نزند. تنیسن که به این پول به شدت نیاز دارد شرط را قبول می کند. وی باید سال بعد را در آپارتمان شیشه ای کوچکی که در اتاق بازی کلوب ساخته شده بگذراند. در این اتاق میکروفون هایی به کار گذاشته شده اند که اطمینان حاصل شود که تنیسن هیچ حرفی نمی زند. وی باید تمام نیازهای ضروری اش را از طریق یادداشت به دیگران نشان دهد. قبل از شرط بندی تنیسن از تایلر می خواهد که یک چک به نام او یادداشت کند ولی این پیشنهاد به دلیل احترام و اعتمادی که همه اعضا به تایلر دارند قبول نمی شود.
ارادهٔ تنیسن و عزت تایلر دوسوی شرط هستند.
روز اول تنیسن با کت وشال گردن از راه می رسد و وارد اتاقک می شود. هرچه بیش تر روزها و هفته ها می گذرند کلنل نگران و نگران تر می شود زیرا خود می داند که پانصدهزاردلار ندارد و علت شرط بندی اش این بود که فکر می کرد تنیسن خیلی زودتر از این ها جا بزند. زمان می گذرد و تنیسن کوچک ترین صدایی از خود در نمی آورد. بالاخره کلنل با تمام عزت نفسش شروع می کند به پیشنهادهای گوناگون به تنیسن برای خروج از اتاق. وی پیشنهاد ۱۰۰۰ دلار نقد به او را می دهد ولی تنیسن یادداشت می کند که سه ماه به پایان شرط مانده و او آن را کامل انجام خواهد داد.
تایلر شروع می کند به دیدن تنیسن رفتن و از پشت دیوارهای اتاق به او به دروغ حرف های نادرست دربارهٔ همسرش می زند تا وی را وسوسه کند که از اتاق خارج شود؛ ولی این اتفاق نمی افتد. مدت شرط تمام می شود.
تنیسن از جلوی همه اعضای کلوپ که با نگاه های تحسین کننده شان به وی نگاه می کنند رد می شود. حضار شگفت زده به افتخار تنیسن و اراده اش دست می زنند. تنیسن در سکوت لبخند می زند و دستش را برای گرفتن چک به سوی تایلر دراز می کند. کلنل اعتراف می کند که پولی ندارد و ارادهٔ وی را به عزت خود برتری می دهد. تنیسن که باورش نمی شود کلنل دروغ گفته و پولی نمیدهدبسیار خشمگین و برآشفته می شود ولی در مقابل چشم های شگفت زده حضار هنوز هم یک کلمه حرف نمی زند. دفترچه یادداشتش را در می آورد، روی آن چیزی می نویسد و آن را به تایلر می دهد. کلنل به صدای بلند می خواند:
کلنل آرچی تایلر پیرمردی مورد احترام است که پرحرفی های مداوم جیمی تنیسن، یکی از اعضای کلوپ مردانی که وی در آن وقت می گذراند آرامش وی را به هم زده. پرحرفی هایی که به نظر می آید هدف همهٔ آن ها متقاعد کردن دیگر اعضا برای سرمایه گذاری جهت منفعت خود او است.
تایلر به تنیسن پیشنهاد ۵۰۰٬۰۰۰$ پول نقد می دهد در صورتی که او بتواند به مدت یک سال کامل ساکت بماند و یک کلمه هم حرف نزند. تنیسن که به این پول به شدت نیاز دارد شرط را قبول می کند. وی باید سال بعد را در آپارتمان شیشه ای کوچکی که در اتاق بازی کلوب ساخته شده بگذراند. در این اتاق میکروفون هایی به کار گذاشته شده اند که اطمینان حاصل شود که تنیسن هیچ حرفی نمی زند. وی باید تمام نیازهای ضروری اش را از طریق یادداشت به دیگران نشان دهد. قبل از شرط بندی تنیسن از تایلر می خواهد که یک چک به نام او یادداشت کند ولی این پیشنهاد به دلیل احترام و اعتمادی که همه اعضا به تایلر دارند قبول نمی شود.
ارادهٔ تنیسن و عزت تایلر دوسوی شرط هستند.
روز اول تنیسن با کت وشال گردن از راه می رسد و وارد اتاقک می شود. هرچه بیش تر روزها و هفته ها می گذرند کلنل نگران و نگران تر می شود زیرا خود می داند که پانصدهزاردلار ندارد و علت شرط بندی اش این بود که فکر می کرد تنیسن خیلی زودتر از این ها جا بزند. زمان می گذرد و تنیسن کوچک ترین صدایی از خود در نمی آورد. بالاخره کلنل با تمام عزت نفسش شروع می کند به پیشنهادهای گوناگون به تنیسن برای خروج از اتاق. وی پیشنهاد ۱۰۰۰ دلار نقد به او را می دهد ولی تنیسن یادداشت می کند که سه ماه به پایان شرط مانده و او آن را کامل انجام خواهد داد.
تایلر شروع می کند به دیدن تنیسن رفتن و از پشت دیوارهای اتاق به او به دروغ حرف های نادرست دربارهٔ همسرش می زند تا وی را وسوسه کند که از اتاق خارج شود؛ ولی این اتفاق نمی افتد. مدت شرط تمام می شود.
تنیسن از جلوی همه اعضای کلوپ که با نگاه های تحسین کننده شان به وی نگاه می کنند رد می شود. حضار شگفت زده به افتخار تنیسن و اراده اش دست می زنند. تنیسن در سکوت لبخند می زند و دستش را برای گرفتن چک به سوی تایلر دراز می کند. کلنل اعتراف می کند که پولی ندارد و ارادهٔ وی را به عزت خود برتری می دهد. تنیسن که باورش نمی شود کلنل دروغ گفته و پولی نمیدهدبسیار خشمگین و برآشفته می شود ولی در مقابل چشم های شگفت زده حضار هنوز هم یک کلمه حرف نمی زند. دفترچه یادداشتش را در می آورد، روی آن چیزی می نویسد و آن را به تایلر می دهد. کلنل به صدای بلند می خواند:
wiki: سکوت (منطقه نیمه روشن)
سکوت (موسیقی). سکوت ( به انگلیسی: Rest ) نشانه ای در نت نویسی موسیقی است که بیانگر عدم اجرای نت و سکوت، می باشد. نشانه های سکوت، مانند نت ها، دارای ارزش های زمانی متفاوتی بوده و درواقع برابر هر شکل نت با دیرند ویژهٔ خود، نشانهٔ سکوت هم وجود دارد. [ ۱] [ ۲]
لازم به ذکر است که سکوت گرد، اغلب برای سکوت یک میزان کامل ( حتی اگر ارزش زمانی برابر با نت گرد نداشته باشد ) به کار می رود. برای میزان های کوتاه تر ( مثلا 22 ) از سکوت سفید هم استفاده می شود.
نشانه های سکوت ، همانند نت ها، می توانند با قرار دادن یک نقطه در سمت راستشان، ارزش زمانی یک ونیم برابر بگیرند. برای مثال، اگر سمت راست یک سکوت گرد، نقطه ای بگذاریم، ارزش زمانی آن برابر با سه سکوت سفید خواهد بود. سکوت سفید نقطه دار برابر با سه سکوت سیاه و سکوت سیاه نقطه دار، برابر با سه سکوت چنگ خواهد بود. [ ۳]
در کنسرت ها و اجراهای سمفونی، گاه یک ساز باید به مدتی طولانی سکوت داشته باشد، به همین دلیل، از نشانه هایی که بیانگر چند میزان سکوت هستند هم استفاده می شود.
در سکوت های طولانی تر، روش جدیدی هم مرسوم شده که شکلی همانند شکل زیر کشیده و عدد میزان های سکوت را بالایش می نویسند. [ ۴]
قطعهٔ ۴:۳۳ ( چهار دقیقه و سی و سه ثانیه ) اثر جان کیج، اثری است که به همین مدت زمان، کاملا سکوت و بدون اجرای حتی یک نت می باشد؛ هرچند محتوای این قطعه واقعا سکوت نیست که معمولا تصور می شود، بلکه بیشتر صداهای محیط است که در هنگام اجرا توسط مخاطب شنیده می شود. چالش این اثر در مورد تعاریف مفروض دربارهٔ موسیقی و تجربه موسیقی، آن را به موضوعی محبوب و بحث برانگیز در موسیقی شناسی و زیبایی شناسی هنر و اجرا تبدیل کرد. [ ۵]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفلازم به ذکر است که سکوت گرد، اغلب برای سکوت یک میزان کامل ( حتی اگر ارزش زمانی برابر با نت گرد نداشته باشد ) به کار می رود. برای میزان های کوتاه تر ( مثلا 22 ) از سکوت سفید هم استفاده می شود.
نشانه های سکوت ، همانند نت ها، می توانند با قرار دادن یک نقطه در سمت راستشان، ارزش زمانی یک ونیم برابر بگیرند. برای مثال، اگر سمت راست یک سکوت گرد، نقطه ای بگذاریم، ارزش زمانی آن برابر با سه سکوت سفید خواهد بود. سکوت سفید نقطه دار برابر با سه سکوت سیاه و سکوت سیاه نقطه دار، برابر با سه سکوت چنگ خواهد بود. [ ۳]
در کنسرت ها و اجراهای سمفونی، گاه یک ساز باید به مدتی طولانی سکوت داشته باشد، به همین دلیل، از نشانه هایی که بیانگر چند میزان سکوت هستند هم استفاده می شود.
در سکوت های طولانی تر، روش جدیدی هم مرسوم شده که شکلی همانند شکل زیر کشیده و عدد میزان های سکوت را بالایش می نویسند. [ ۴]
قطعهٔ ۴:۳۳ ( چهار دقیقه و سی و سه ثانیه ) اثر جان کیج، اثری است که به همین مدت زمان، کاملا سکوت و بدون اجرای حتی یک نت می باشد؛ هرچند محتوای این قطعه واقعا سکوت نیست که معمولا تصور می شود، بلکه بیشتر صداهای محیط است که در هنگام اجرا توسط مخاطب شنیده می شود. چالش این اثر در مورد تعاریف مفروض دربارهٔ موسیقی و تجربه موسیقی، آن را به موضوعی محبوب و بحث برانگیز در موسیقی شناسی و زیبایی شناسی هنر و اجرا تبدیل کرد. [ ۵]
wiki: سکوت (موسیقی)
جدول کلمات
مترادف ها
وقفه، مکی، سکوت، توقف، درنگ
ارامش، سکوت، سکون، بی سر و صدایی
خاموشی، سکوت، دستگاه تقطیر
خاموشی، ارامش، سکوت، خموشی
خاموشی، سکوت، کم گویی
خاموشی، سکوت، مادر، شخص خاموش، ساکت بودن
سکوت، تسلیم، ارامش گرایی، فرقه متصوفه اهل سکوت
سکوت، کم گویی
خاموشی، ارامش، سکوت، کم حرفی
فارسی به عربی
پیشنهاد کاربران
ما در پارسی واژگان {واج، وات، واک، واچ، واز} را داریم.
این واژگان هَمِگی به روشنی با {voice} در انگلیسی هَمریشه هستند.
در زبانِ سانسکریت، واژه یِ {واچ} به چشم می خورد که ریشه یِ {واچِ پارسی کنونی} را نشان می دهد.
... [مشاهده متن کامل]
ما ریشه یِ {واکش} را در نیاهِندوایرانی داریم که سپس در اوستایی به ریختِ {واخش/واکش} در آمد. در می یابیم که {واک} برگرفته از هَمین ریشه است، که در {آوا} می بینیم که در گذشته به ریختِ {آواگ/آواک} بوده است.
ریشه یِ {وات} برگرفته از {واچ} است، که تنها گویا در زبانِ پارسی با {ت} این واژه را داریم، که برای دگرگونیِ {چ/ت} رخ داده است.
ریشه یِ {واج} نیز هَمچون پیشین، برگرفته از {واچ} است با دگرگونیِ {چ/ج}.
درباره یِ ریشه یِ {واز} دو گمانه است:
1 - برگرفته از {واخش} اوستایی اس که با دگرگونیِ آواییِ {خ/ز} به ریختِ {واز} در آمده است
2 - برگرفته از {واچ} است با دگرگونیِ آواییِ {چ/ز}.
این تَن، بیشتر بر گمانه یِ نُخُست است، اگر چیزی در این باره می دانید، خواهش می کنم راهنمایی کنید.
{واز} را در {آواز/ایواز} داریم.
درباره یِ واژه سازی برایِ {ساکت/سکوت/vocal}:
به جایِ {ساکت} می توان از {اَواک/اَوات/اَواج/اَواچ} بکار برد، و برای واژه سازی برایِ {سکوت} هم باید این را دانست:
- درباره یِ کارواژه هایِ چنین واژگانی باید گفت که این واژگان دو فرگشتِ زبانی را داشتند، یکی از {واچ} در زبان های کهن هندوایرانی و دیگری از {واکش/واخش} که سپس به ریختِ {واک/واز} در آمد.
ما برایِ کارواژه این واژگان فرگشتِ دوم را در نگر ( =نظر ) می گیریم، که {واختَن} را با بُنِ کنونیِ {واز} داریم.
پس به جایِ {سُکوت} می توان گفت {اَواخت/آواخت}.
به جایِ {vocal} می توان گفت {واکال/واتال/واچال/واجال/وازال} که اگرچه برای فرگشتِ زبانی {واکال/واچال/وازال} اصلی تر هستند.
بِدرود!
این واژگان هَمِگی به روشنی با {voice} در انگلیسی هَمریشه هستند.
در زبانِ سانسکریت، واژه یِ {واچ} به چشم می خورد که ریشه یِ {واچِ پارسی کنونی} را نشان می دهد.
... [مشاهده متن کامل]
ما ریشه یِ {واکش} را در نیاهِندوایرانی داریم که سپس در اوستایی به ریختِ {واخش/واکش} در آمد. در می یابیم که {واک} برگرفته از هَمین ریشه است، که در {آوا} می بینیم که در گذشته به ریختِ {آواگ/آواک} بوده است.
ریشه یِ {وات} برگرفته از {واچ} است، که تنها گویا در زبانِ پارسی با {ت} این واژه را داریم، که برای دگرگونیِ {چ/ت} رخ داده است.
ریشه یِ {واج} نیز هَمچون پیشین، برگرفته از {واچ} است با دگرگونیِ {چ/ج}.
درباره یِ ریشه یِ {واز} دو گمانه است:
1 - برگرفته از {واخش} اوستایی اس که با دگرگونیِ آواییِ {خ/ز} به ریختِ {واز} در آمده است
2 - برگرفته از {واچ} است با دگرگونیِ آواییِ {چ/ز}.
این تَن، بیشتر بر گمانه یِ نُخُست است، اگر چیزی در این باره می دانید، خواهش می کنم راهنمایی کنید.
{واز} را در {آواز/ایواز} داریم.
درباره یِ واژه سازی برایِ {ساکت/سکوت/vocal}:
به جایِ {ساکت} می توان از {اَواک/اَوات/اَواج/اَواچ} بکار برد، و برای واژه سازی برایِ {سکوت} هم باید این را دانست:
- درباره یِ کارواژه هایِ چنین واژگانی باید گفت که این واژگان دو فرگشتِ زبانی را داشتند، یکی از {واچ} در زبان های کهن هندوایرانی و دیگری از {واکش/واخش} که سپس به ریختِ {واک/واز} در آمد.
ما برایِ کارواژه این واژگان فرگشتِ دوم را در نگر ( =نظر ) می گیریم، که {واختَن} را با بُنِ کنونیِ {واز} داریم.
پس به جایِ {سُکوت} می توان گفت {اَواخت/آواخت}.
به جایِ {vocal} می توان گفت {واکال/واتال/واچال/واجال/وازال} که اگرچه برای فرگشتِ زبانی {واکال/واچال/وازال} اصلی تر هستند.
بِدرود!
لری بختیاری
لاتکُتَ:سکوت
دُنگِ، دُنگ مَدِ:ساکت شو خفه شو
لاتکُتَ:سکوت
دُنگِ، دُنگ مَدِ:ساکت شو خفه شو
به زبان سنگسری
دم نژندهdem nezhendeh
ساکت sajet
کم حرفkem heref
خلی ساکت khely saket
نه ال دوسته neh Al deveseteh
آنگاه که درک نیاید سکوت پیدایش
ز میخ در سنگ کوبیدن نیاید خیر اندیش
... [مشاهده متن کامل]
سکوت آنگاه خیر که قدر خود دانی ای درویش
بهترین ابزار سکوت در مقابل با جهل و بد اندیش
سکوت دریای بیکران معرفت بر هر خیر اندیش
گر علم نداری زبان کوتاه سکوت بر تو دهد ارامش
گر قدر خود دانی بر کاری دهان نگشا بر هر ناکس در پیش
سکوت در سکوت پند آید ز غیب بر هر باده فروش
سکوت یعنی زر نفروش بر هر مفرغ فروش
سکوت فریاد درون با ارتباط با حق در خویش
ز یاد دادار در سکوت سعادت و کمال بر بی ادعا و درویش
پارسی سکوت در جای خود هست مصلحت اندیش
سکوت بشکن چون آب بر گیاهان ثمره دارد در پیش
🥀🥀🥀🥀🥀🌹🌹🌹
دم نژندهdem nezhendeh
ساکت sajet
کم حرفkem heref
خلی ساکت khely saket
نه ال دوسته neh Al deveseteh
آنگاه که درک نیاید سکوت پیدایش
ز میخ در سنگ کوبیدن نیاید خیر اندیش
... [مشاهده متن کامل]
سکوت آنگاه خیر که قدر خود دانی ای درویش
بهترین ابزار سکوت در مقابل با جهل و بد اندیش
سکوت دریای بیکران معرفت بر هر خیر اندیش
گر علم نداری زبان کوتاه سکوت بر تو دهد ارامش
گر قدر خود دانی بر کاری دهان نگشا بر هر ناکس در پیش
سکوت در سکوت پند آید ز غیب بر هر باده فروش
سکوت یعنی زر نفروش بر هر مفرغ فروش
سکوت فریاد درون با ارتباط با حق در خویش
ز یاد دادار در سکوت سعادت و کمال بر بی ادعا و درویش
پارسی سکوت در جای خود هست مصلحت اندیش
سکوت بشکن چون آب بر گیاهان ثمره دارد در پیش
🥀🥀🥀🥀🥀🌹🌹🌹
به زبان سنگسری
دِم نژنده dem nezenedeh
ساکِت saket
حِرف نژنده heref nezedeh
خِلی ساکت khely saket
کِم حرفkem heref
نه ال دوسته neh Al deveseteh
دِم نژنده dem nezenedeh
ساکِت saket
حِرف نژنده heref nezedeh
خِلی ساکت khely saket
کِم حرفkem heref
نه ال دوسته neh Al deveseteh
سکوت نام یکی از آثار ایرج بسطامی است که با همکاری گروه نیستان و با آهنگسازی کورش متین در سبک سنتی ایرانی تهیه شده است. در این آلبوم اشعار مولوی، سیمین بهبهانی، شیرازی، اعلامی، نظام فاطمی و حافظ شیرازی تنظیم و نواخته شده است. استاد جلیل شهناز، تکنوازی تار را در این مجموعه برعهده داشته است. این آلبوم در دو نوبت، منتشر شده است: بار اول در پائیز ۱۳۷۸ و بار دوم در بهار ۱۳۸۳ ( پس از مرگ ایرج بسطامی ) . طبق اعلام نظر مجید حسین خانی ( از شاگردان استاد ایرج بسطامی ) ایشان علاقه زیادی به این آلبوم داشته و همکاری با استاد جلیل شهناز را برای خود افتخار بزرگی می دانسته است.
... [مشاهده متن کامل]
• تصنیف ای عاشقان ( شعر مولوی، آهنگسازی کورش متین )
• چهارمضراب تار ( جلیل شهناز، تمبک فریار دیبا )
• تصنیف می جوانی ( شعر شیرازی، آهنگسازی محمد میر نقیبی )
• تکنوازی تار ( جلیل شهناز )
• تصنیف سکوت گویا ( شعر سیمین بهبهانی، آهنگسازی محمد میر نقیبی )
• تکنوازی تار ( جلیل شهناز )
• تصنیف رقص نگاه ( شعر اعلامی، آهنگسازی محمد میر نقیبی )
• رنگ دشتی ( آهنگسازی کورش متین )
• مقدمه ( آهنگسازی محمد میر نقیبی )
• ساز و آواز ( سه گاه، شعر حافظ، تار جلیل شهناز، تمبک فریار دیبا )
• تصنیف بخت همراه ( شعر نظام فاطمی، آهنگسازی محمد میر نقیبی )
• ساز و آواز ( مخالف سه گاه، شعر حافظ، سنتور کورش متین، تمبک مجید میررحیمی )
• تصنیف غم عشق ( شعر مولوی، آهنگسازی کورش متین )
•
... [مشاهده متن کامل]
• تصنیف ای عاشقان ( شعر مولوی، آهنگسازی کورش متین )
• چهارمضراب تار ( جلیل شهناز، تمبک فریار دیبا )
• تصنیف می جوانی ( شعر شیرازی، آهنگسازی محمد میر نقیبی )
• تکنوازی تار ( جلیل شهناز )
• تصنیف سکوت گویا ( شعر سیمین بهبهانی، آهنگسازی محمد میر نقیبی )
• تکنوازی تار ( جلیل شهناز )
• تصنیف رقص نگاه ( شعر اعلامی، آهنگسازی محمد میر نقیبی )
• رنگ دشتی ( آهنگسازی کورش متین )
• مقدمه ( آهنگسازی محمد میر نقیبی )
• ساز و آواز ( سه گاه، شعر حافظ، تار جلیل شهناز، تمبک فریار دیبا )
• تصنیف بخت همراه ( شعر نظام فاطمی، آهنگسازی محمد میر نقیبی )
• ساز و آواز ( مخالف سه گاه، شعر حافظ، سنتور کورش متین، تمبک مجید میررحیمی )
• تصنیف غم عشق ( شعر مولوی، آهنگسازی کورش متین )
•
سکوت یعنی رضایت
واژه سکوت
معادل ابجد 486
تعداد حروف 4
تلفظ sokut
نقش دستوری اسم
ترکیب ( اسم مصدر ) [عربی]
مختصات ( سُ ) [ ع . ]
آواشناسی sokut
الگوی تکیه WS
شمارگان هجا 2
منبع لغت نامه دهخدا
... [مشاهده متن کامل]
فرهنگ فارسی عمید
فرهنگ فارسی معین
فرهنگ واژه های سره
فرهنگ فارسی هوشیار
واژگان مترادف و متضاد
معادل ابجد 486
تعداد حروف 4
تلفظ sokut
نقش دستوری اسم
ترکیب ( اسم مصدر ) [عربی]
مختصات ( سُ ) [ ع . ]
آواشناسی sokut
الگوی تکیه WS
شمارگان هجا 2
منبع لغت نامه دهخدا
... [مشاهده متن کامل]
فرهنگ فارسی عمید
فرهنگ فارسی معین
فرهنگ واژه های سره
فرهنگ فارسی هوشیار
واژگان مترادف و متضاد
روزه مریم. [ زَ / زِ ی ِ م َ ی َ ] ( ترکیب اضافی ، اِ مرکب ) کنایه از خاموشی و سکوت است. ( از برهان قاطع ) ( از انجمن آرا ) ( از غیاث اللغات ) ( از آنندراج ) . اشاره به روز صمت مریم. در قرآن 24/19 خطاب
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
به مریم آمده : �فقولی انی نذرت للرحمن صوماً فلن اکلم الیوم انسیاً� ( حاشیه برهان قاطع چ معین ) . || کنایه از مرگ و موت. ( ناظم الاطباء ) ( برهان قاطع ) .
عقل از سکوت خسته نمیشه.
أمّا احساس وجدان ساکت نمیشه.
طاغوتیها احساس را ساکت وسرکوب میکنند، نه عقل را!
أمّا احساس وجدان ساکت نمیشه.
طاغوتیها احساس را ساکت وسرکوب میکنند، نه عقل را!
این واژه عربی نیست و سریانی است مثل لاهوت و ملکوت و . . .
سکوت سرد
سخن نگفتن، حرف نزدن
سکوت دو معنی دارد
۱ - کسی که حرفی ندارد و ساکت هست
۲ - کسی که حرف های زیادی در دل دارد اما سکوت کرده است. ♡
لقب بنده سکوت از نوع دوم هست😘
۱ - کسی که حرفی ندارد و ساکت هست
۲ - کسی که حرف های زیادی در دل دارد اما سکوت کرده است. ♡
لقب بنده سکوت از نوع دوم هست😘
بی صدایی
تَرمَزدَن = ساکت شدن
پس
تَرمَزِش = سکوت
تَرمَزان = ساکت ( همچون خندان از خندیدن، گریان از گریستن و . . . )
تَرمَزاندن = ساکت کردن
بن مایه: لغت نامه دهخدا
#پارسی دوست
پس
تَرمَزِش = سکوت
تَرمَزان = ساکت ( همچون خندان از خندیدن، گریان از گریستن و . . . )
تَرمَزاندن = ساکت کردن
بن مایه: لغت نامه دهخدا
#پارسی دوست
دم نزدن
بی صدا بودن
سکوت
دم گرفتن. [ دَ گ ِ رِ ت َ ] ( مص مرکب ) کنایه از سکوت ورزیدن است. ( از ناظم الاطباء ) ( از آنندراج ) ( از برهان ) . کنایه از سکوت است. ( لغت محلی شوشتر ) .
این کلمه عربی است
و ایرانی ان میشود خاموش یا بی دنگ
و ایرانی ان میشود خاموش یا بی دنگ
لب دوختن
لب مهر زدن، لب دوختن
حالتی است غیر قابل توصیف و هنگامی تحقق می یابد که ذهن در بند جست و جو برای حصول نیست ، دیگر در دام جریان �شدن� گرفتار نیست . چیزی هم نیست که بتوان آن را به وسیله ی تمرین ساخت و پیش آورد. با دم فروبستن
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
و سخن نگفتن متفاوت است . به عبارت دیگر سخن نگفتن سطحی ترین و ابتدایی ترین سطح از کیفیت سکوت است که بیان شد .
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ٢٥)