سوره انسان

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] سوره انسان هفتاد و ششمین سوره قرآن می باشد.
سوره انسان یا «سوره دهر» یا «سوره هل اتی» به هفتاد و ششمین سوره قرآن اطلاق می شود. از این سوره در باب صلات سخن رفته است.
وجه تسمیه سوره انسان
قرآن کتاب هدایت و موضوع هدایت، انسان است. «انسان» جدای از الفاظ مترادف آن، به تنهایی ۶۵ بار در قرآن آمده است. موضوع بحث در این سوره به ویژه در آیه نخست آن (هل اتی علی الانسان حین من الدهر لم یکن شیئا مذکورا)؛ «انسان» است. از آن جا که محور این سوره، «انسان» و عمل و اخلاص و ایثار و عاقبت کار او در قیامت و نعمت های خوب برای نیکان است، به سوره «انسان» نامگذاری شده است.
محتوای سوره انسان
این سوره در آغاز، خلقت انسان را بعد از آن که نامی از او در میان نبود، خاطرنشان می سازد؛ و در ادامه، به خلقت انسان و قرارگرفتن او بر سر دو راهی «شکر» و «کفران» اشاره می کند. و سپس می فرماید که خدای تعالی او را به راهی که تنها راه اوست هدایت کرد، حال یا این انسان شکر هدایتش را می گزارد، و یا کفران می کند. آن گاه می فرماید برای کافران انواعی از عذاب و برای ابرار الوانی از نعمت آماده کرده، و اوصاف آن نعمت ها را در طی هجده آیه شرح می دهد، و همین دلیل است بر اینکه مقصود اصلی هم بیان همین نعمت ها بوده؛ و پس از بیان اوصاف آن نعمت ها، روی سخن را به رسول گرامی خود نموده می فرماید:قرآن نازل شده از ناحیه اوست، و مایه تذکر بشر است، پس باید که در برابر حکم پروردگار خود صابر باشد، و هوا و هوس های کفار را پیروی نکند، و باید که پروردگار خود را صبح و شام به یاد بیاورد و برای او شب ها به سجده بیفتد، و شبی طولانی تسبیح گوید.
محل نزول سوره انسان
...

[ویکی شیعه] سوره انسان یا هل اتی یا دَهر هفتاد و ششمین سوره و از سوره های مدنی قرآن که در جزء ۲۹ قرآن جای گرفته است. سوره انسان درباره خلقت انسان و هدایت او سخن می گوید و سپس به اوصاف ابرار (نیکوکاران)، نعمت هایی که خداوند به آنان می دهد و دلیل این نعمت ها می پردازد و در آخر از اهمیت قرآن و مشیت پروردگار سخن می گوید.
بنابر نظر مفسران شیعه و برخی از اهل سنت، آیه هشتم این سوره که به آیه اطعام معروف است، در توصیف حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) و حسنین(ع) و خادم آنان فضه نازل شده است. ایشان سه روز پی در پی به نذرشان بر روزه گرفتن این روزها وفا کردند و با اینکه خود گرسنه بودند، افطاری شان را به مسکین و یتیم و اسیر بخشیدند. از جمله پاداش هایی که برای قرائت این سوره بیان شده، همنشینی با پیامبر(ص) در آخرت است.
این سوره به نام های انسان، هل اتی و دهر مشهور است. این نامگذاری هم به این سبب است که این سه واژه در آیه اول آمده اند. به این سوره ابرار (نیکان) نیز می گویند؛ زیرا این کلمه در آیه پنجم آمده و بیش از نصف این سوره به شرح حال این افراد پرداخته است.

[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از دائرة المعارف قرآن کریم است
سوره انسان هفتاد و ششمین سوره قرآن کریم است و دارای 31 آیه است.
مدنی یا مکی بودن این سوره با عنایت به شأن نزولی که برای آن گفته اند از اهمیتی فوق العاده برخوردار شده و بحث های گسترده ای را به خود اختصاص داده است. شیعه و بسیاری از اهل سنت با ارائه شواهدی، مدنی بودن همه سوره یا دست کم 22 آیه ابتدای آن را ثابت کرده اند. برخی از اهل سنت نیز همه سوره را مکی دانسته اند.
سوره انسان نود و ششمین یا نود و هشتمین سوره در ترتیب نزول است که پس از سوره الرحمن و پیش از سوره طلاق نازل شده است.
این سوره دارای 31 آیه و 240 کلمه است
سوره انسان به نام های «هَل أتی»، «انسان» و «دهر» شهرت یافته که هر سه از آیه نخست این سوره برگرفته شده است: «هَل اَتی عَلَی الاِنسنِ حینٌ مِنَ الدَّهرِ لَم یَکُن شَیا مَذکورا» (سوره انسان/76،1) و چون بیشتر آیات آن به بیان وصف ابرار اختصاص یافته به آن سوره «ابرار» نیز گفته اند.
برخی «امشاج» را نیز از نام های این سوره دانسته اند که ظاهراً برگرفته از واژه «امشاج» در آیه دوم آن است.
درباره پیوند این سوره با سوره پیشین گفته اند: خداوند سوره قیامت را با آفرینش انسان از نطفه به پایان برده و این سوره را نیز با خلقت انسان آغاز کرده است. فواصل آیات این سوره به «الف» است.

پیشنهاد کاربران

یک چیز بسیار مهم و قابل ذکر برای انسان عصر حاضر و روزگاران آینده: انسان در طول تاریخ پیدایش خود روی کره زمین تاکنون و یا به بیانی دیگر از دوران مهد کودک تاریخ اندیشه، فکر، خیال، تصور و تَوَهُم تا به امروز نتوانسته است بین دو نوع خدای زیر فرق و تمیز قائل شود:
...
[مشاهده متن کامل]

الف - خدای حقیقی و واقعی یعنی هستی یا وجود و ماهیت و ذات مطلق و بیکران یا یک چیز واحد، یگانه و یکتای مطلق و بی نهایت بخودی خود؛ اول، وسط، آخر، درون و بیرون همه چیز و همه کس یا بطور عام تر یعنی ظاهر و باطن این واقعیت و طبیعت و یا بطور کلی یعنی محتوا و محیط هرکدام از گیتی ها یا کیهان ها و یا جهان های متناهی، مساوی، موازی و بیشمار که در محتوای هرکدام از آنها دارای هفت سیما، چهره، جلوه یا جمال و جلال کلی می باشد بصورت هفت سامان یا نظام کلی کوانتمی در قالب هفت عالم یا دنیا به شکل آسمان ها و زمین های هفتگانه و هر آنچه که بین آنهاست که هرکدام به یک سهم مساوی باهم و در طول هم و پشت سر همدیگر از حق به ظهور رسیدن و پیدایش و کثرت و تجربه و سپری نمودن زندگی های کلی و جزئیاتی دنیوی و برزخ خاص و ویژه خویش برخوردار می باشند. غیر از این نوع خدا هیچ موجود و هیچ چیز دیگری چه شهودی و چه غیبی نه وجود دارد و نه میتواند وجود داشته باشد. موجود بودن یا وجود داشتن این نوع خدا هرگز از طرف انسان به هیچ نوع اثباتی هیچگونه نیازی نداشته و ندارد و نخواهد داشت بلکه خود انسان نیازمند شناخت این نوع خدا بوده و هست و خواهد بود.
ب - خدای لفظی، کلمه ای، واژه ای، مفهومی و ایده ای با نام های گوناگون در زبان های مختلف بشری که فقط در زبان و خط و فهم و عقل ناقص و محدود انسانی از موجودیت برخوردار ست و در خارج از آنها هیچگونه مصداق و مثال بیرونی ندارد و درست به همین علت دلیل کلیه سعی و کوشش های برهانی و استدلالی انسان در اثبات وجود این نوع خدا در اعصار گذشته و حال و آینده همیشه با شکست مواجه بوده و هست و خواهد بود.
دوستداران حقیقت، خود، انسان، خدا و هدایت انسان بر روی صراط مستقیم یا براه راست، میتوانند ( مشروط بر اینکه بخواهند و علاقه مند باشند به شناخت حقیقی خود و انسان و طبیعت و خدا ) از امروز به بعد بسوی آینده، خدای نوع اول را علمی و یا خدا از دیدگاه بنامند و خدای نوع دوم را اسطوره ای، افسانه ای، حماسی، ایلیاتی، طایفه ای، قبیله ای، قومی، ملی، اُمتی، آئینی، دینی، مذهبی، فرقه ای، نبوتی و امامتی و ولایتی و فقاهتی، ایدئولوژیکی، الهیاتی، کلامی، فلسفی، عرفانی و آتئیستی.
در زمینه ی وظیفه و تکلیف یا وظایف و تکالیف انسان در مقابل خدا، شاید مفید و ثمر بخش و راه گشا باشد بدانیم که وعده ها و وعیدهای بهشتی و جهنمی از طرف خدای حقیقی و واقعی و به امر و خواست وی در حالت کلی و بیکرانی به انسان داده نشده اند بلکه از طرف بنیانگذاران آئین ها و ادیان و مخترعین یوغ های سنگین و سبک شرایع آئینی و دینی به عنوان دو ضمانت نامه سفت و سخت اجرائی در دفاع جانبازانه از آئین و دین و حفظ یوغ شریعت بر دوش پیروان در عمل، با هدف و قصد و نیت و انگیزه باطنی و آرزوی پنهانی زنده نگه داشتن نام و نشان و اثر خویش در ذهن و زبان و خط و خاطره انسان بخصوص پیروان و به ویژه در حافظه تاریخ.

الدَّهر ؛ الدهّر ؛ دهّر ؛ دهر :
از دیدگاه فردی من واژه ی قرآنی الدهّر معادل کلمه ی دهّر در زبان فارسی فرا باستان می باشد و علامت تشدید روی حرف ه به معنای دوتا ( ه ) بوده و می باشد. لذا اگر به دلیل یا علتی، نشان تشدید برداشته شود، نباید یکی از ه ها هم بهمراه آن حذف گردد ، زیرا در این صورت رد پای تاریخی بسوی دست یابی به سرچشمه و یافتن تلفظ ریشه ای و معنای اصلی آن گم میگردد درست مانند تلفظ ریشه ای و معنای اصلی کلمه " آدم" در زبان و فرهنگ قوم سومر هزاران سال قبل از اینکه به صورت یک نام بر روی اولین مرد آفریده شده نهاده شود. در مورد کیستی و چیستی خدا، هیچکدام از کلام های انسانی در اعصار گذشته و حال و آینده نمیتوانند بطور صددرصد کلام نهائی و قطعی و یقینی باشند، غیر از کلامی که در قدم اول، بی نهایت حقیقی و واقعی را به روش هندسی به واحد های مطلقا مساوی و بیشمار تقسیم نموده باشد و در قدم های بعدی سعی یا کوشش در شناختن محتوا و محیط یکی از این واحد ها به روش علمی و بیان آن به زبان ریاضی کرده باشد و بنماید.

🕋 ترتیب سوره های قرآن کریم:
1 ) سوره فاتحه ( حمد )
2 ) بقره
3 ) آل عمران
4 ) نساء
5 ) مائده
6 ) انعام
7 ) اعراف
8 ) انفال
9 ) توبه ( برائت )
10 ) یونس
11 ) هود
12 ) یوسف
...
[مشاهده متن کامل]

13 ) رعد
14 ) ابراهیم
15 ) حِجر
16 ) نحل
17 ) اِسراء ( بنی اسرائیل )
18 ) کهف
19 ) مریم
20 ) طه
21 ) انبیاء
22 ) حج
23 ) مؤمنون
24 ) نور
25 ) فرقان
26 ) شعراء
27 ) نمل
28 ) قصص
29 ) عنکبوت
30 ) روم
31 ) لقمان
32 ) سجدة
33 ) احزاب
34 ) سبأ
35 ) فاطر
36 ) یس
37 ) صافات
38 ) ص
39 ) زمر
40 ) غافر
41 ) فصّلت
42 ) شوری
43 ) زخرف
44 ) دخان
45 ) جاثیه
46 ) احقاف
47 ) محمد
48 ) فتح
49 ) حجرات
50 ) ق
51 ) ذاریات
52 ) طور
53 ) نجم
54 ) قمر
55 ) الرحمن
56 ) واقعه
57 ) حدید
58 ) مجادله
59 ) حشر
60 ) ممتحنه
61 ) صف
62 ) جمعه
63 ) منافقون
64 ) تغابن
65 ) طلاق
66 ) تحریم
67 ) مُلک
68 ) قلم
69 ) حاقه
70 ) معارج
71 ) نوح
72 ) جن
73 ) مزّمّل
74 ) مدثر
75 ) قیامه
76 ) انسان
77 ) مرسلات
78 ) نبأ
79 ) نازعات
80 ) عبس
81 ) تکویر
82 ) انفطار
83 ) مطففین
84 ) انشقاق
85 ) بروج
86 ) طارق
87 ) اعلی
88 ) غاشیه
89 ) فجر
90 ) بلد
91 ) شمس
92 ) لیل
93 ) ضحی
94 ) شرح
95 ) تین
96 ) علق
97 ) قدر
98 ) بینه
99 ) زلزله ( زلزال )
100 ) عادیات
101 ) قارعه
102 ) تکاثر
103 ) عصر
104 ) همزه
105 ) فیل
106 ) قریش
107 ) ماعون
108 ) کوثر
109 ) کافرون
110 ) نصر
111 ) مسد
112 ) اخلاص ( توحید )
113 ) فلق
114 ) ناس

بپرس