[ویکی نور] سفر به ولایت عزرائیل تألیف جلال آل احمد به زبان فارسی، گزارش سفر به اسرائیل مؤلف می باشد.
این اثر؛ شامل تحلیل ها و نقطه نظرهای سیاسی مرحوم آل احمد درباره اسرائیل، جهان اسلام و وضعیت اعراب است.
کتاب شامل؛ فهرست مطالب، مقدمه، ولایت عزرائیل و ضمائم می باشد. این اثر دست نوشت های آل احمد در زمان دیدار از اسرائیل می باشد که به صورت خاطره نویسی و با نثری ادبی تدوین شده است.
مقدمه ناشر بر کتاب به مطالبی؛ همانند: کارنامه ما، سفرهای جلال، سفرنامه های جلال و مطالبی در مورد کتاب و مؤلف آن می پردازد.
کتاب با پیش درآمدی از آل احمد شروع می شود. مؤلف در این پیش درآمد ولایت را معنی می کند که «اول اینکه حکومت یهود در آن سرزمین فلسطین، نوعی «ولایت» است و نه «دولت». حکومت اولیاء جدید بنی اسرائیل است بر ارض موعود، نه حکومت ساکنان فلسطین بر فلسطین...».
بحث دوم این کتاب با نام «آغاز یک جذبه»، به دیدار از بنای یادبود کشته شدگان جنگ جهانی دوم آغاز کرده و سپس به خرده گیری از عراب می پردازد؛ همانند: «بر سر یکی از تپه های حومه اورشیلم بنای یادبودی ساخته اند، برای تمام آنها که در بازداشتگاه های زمان جنگ دوم سوخته اند یا مرده اند یا کشته شده اند، به اسم «یدوشم» (دست و نام). چهار دیواری عظیم از سنگ خارا. قلوه سنگ های سه چهار خرواری دره اردن. هر یک تیله انگشتی دیوان. و سقفی یک پارچه و قطور بر سر این چهار دیوار. و دری بزرگ و زمخت و سیاه از ورق آهن نخاله. و همه جا شباهت های فراوان با مقبره آخرین کشته های فاشیسم در رم...».
این اثر؛ شامل تحلیل ها و نقطه نظرهای سیاسی مرحوم آل احمد درباره اسرائیل، جهان اسلام و وضعیت اعراب است.
کتاب شامل؛ فهرست مطالب، مقدمه، ولایت عزرائیل و ضمائم می باشد. این اثر دست نوشت های آل احمد در زمان دیدار از اسرائیل می باشد که به صورت خاطره نویسی و با نثری ادبی تدوین شده است.
مقدمه ناشر بر کتاب به مطالبی؛ همانند: کارنامه ما، سفرهای جلال، سفرنامه های جلال و مطالبی در مورد کتاب و مؤلف آن می پردازد.
کتاب با پیش درآمدی از آل احمد شروع می شود. مؤلف در این پیش درآمد ولایت را معنی می کند که «اول اینکه حکومت یهود در آن سرزمین فلسطین، نوعی «ولایت» است و نه «دولت». حکومت اولیاء جدید بنی اسرائیل است بر ارض موعود، نه حکومت ساکنان فلسطین بر فلسطین...».
بحث دوم این کتاب با نام «آغاز یک جذبه»، به دیدار از بنای یادبود کشته شدگان جنگ جهانی دوم آغاز کرده و سپس به خرده گیری از عراب می پردازد؛ همانند: «بر سر یکی از تپه های حومه اورشیلم بنای یادبودی ساخته اند، برای تمام آنها که در بازداشتگاه های زمان جنگ دوم سوخته اند یا مرده اند یا کشته شده اند، به اسم «یدوشم» (دست و نام). چهار دیواری عظیم از سنگ خارا. قلوه سنگ های سه چهار خرواری دره اردن. هر یک تیله انگشتی دیوان. و سقفی یک پارچه و قطور بر سر این چهار دیوار. و دری بزرگ و زمخت و سیاه از ورق آهن نخاله. و همه جا شباهت های فراوان با مقبره آخرین کشته های فاشیسم در رم...».
wikinoor: سفر_به_ولایت_عزرائیل
[ویکی فقه] سفر به ولایت عزرائیل (کتاب). کتاب «سفر به ولایت عزرائیل»، تالیف جلال آل احمد به زبان فارسی ، گزارش سفر مولف به اسرائیل می باشد. این اثر؛ شامل تحلیل ها و نقطه نظرهای سیاسی مرحوم آل احمد درباره اسرائیل، جهان اسلام و وضعیت اعراب است.
این اثر شامل تحلیل ها و نقطه نظرهای سیاسی مرحوم آل احمد درباره اسرائیل، جهان اسلام و وضعیت اعراب است. آل احمد ابتدا عنوان کتابش را توضیح می دهد و ولایت را به دو معنی در نظر می گیرد؛ یکی اینکه «حکومت اولیا جدید بنی اسرائیل بر ارض موعود» اتفاق افتاده نه «حکومت ساکنان فلسطین بر فلسطین» و دیگر اینکه سرزمین فعلی اسرائیل شبیه یک مملکت نیست. به این طریق به نقد طنزآمیز و دردمندانه وحدت و شکست اعراب و خفت و حماقت آنها و دردمنشی اسرائیل و زورگویی های آن و سوء استفاده از وضعیتی که از مظلوم نمایی در جنگ جهانی دوم نصیبش شده است. این کتاب استراتژی غرب را در مقابل شرق نشان می دهد که چگونه با تاسیس اسرائیل خود را به معادن نفت و ثروت های جوامع اسلامی برسانند. آل احمد در روزگاری که ظواهر اسرائیل هنوز آنقدر مهم نبود برای متفکران ایرانی، وی به دنبال ریشه های این مفهوم می رود و کار را به جایی می رساند که برای شناخت بهتر این مفهوم در پایان سفرش از اروپا رهسپار فلسطین می شود. سخت است باور این که آل احمد با همان اطلاعات محدودش (نسبت به آینده) پیش بینی ای در مورد اسرائیل و خاورمیانه می کند که امروز ما درستی آن را شاهدیم و در مورد افکار جهانی فرانسوی ها این گونه می نوسید: ... و این منی که از این اعراب بی اصالت چنین چوب ها خورده است، اکنون از حضور اسرائیل در شرق شاد است. از حضور اسرائیل که می تواند لوله نفت شیوخ را ببرد و نطفه طلب حق و انصاف را در دل هر عرب بدوی بنشاند و سر خرها بسازد برای حکومت های بی قانون عهد دقیانوسی ایشان. این پوسته ها که پایه درخت کهن اما تنومند اسلام در این صحراهای فقر مانده اند- به علامت سوسماری که روزگاری زندوزایی داشته، باید به تندباد وحشت حضور اسرائیل از جا کنده شوند تا من شرقی بتواند از جبروت حکومت های دست نشاندهی نفت خلاصی یابد و حضور اسلام را لمس کند که اکنون زیر زنجیر تانک های امریکایی در سراسر شرق می کوبندش و حضورش را به حضوری مخفی بدل کرده اند و بی دسترس به وسایل انتشاراتی و منابع کسب خبر در خواب اصحاب کهف فروش کرده اند.... آل احمد با نوشتن این جملات در این کتاب ثابت کرده است، روشنفکر چیزی را می بیند که دیگران نمی بیند. در تمام کتاب نباید از زبان طنزآمیز و کنایه آمیز آل احمد غافل شد که کجا وی زبانش را رندآمیز می کند و کجا جدی. به هر حال جلال آل احمد کوشیده است، به دور از تعصب به مسئله اسرائیل نگاه کند و حتی جایی که می خواهد آغاز یک نفرت را شرح دهد از قلم دوستش می نویسد تا این بی طرفی را باز حفظ کند. در این کتاب در کنار تمام موضوعات یک سوال بسیار مهم و تامل برانگیز مطرح می شود:... و اگر در آن جنگ های صلیبی اروپاییان باختند در عوض علم و صنعت عالم اسلام را به غنیمت بردند و این بار به کمک همان علم و صنعت و به کمک باور بزرگ دیگر که استعمار بین المللی است و یک نوچه کوچک که عبارت باشد از صهیونیسم ، از نو به همان جنگ آمده اند. و آیا ممکن هست که ملت های مسلمان عالم در این جنگ جدید آنچه را که در آن یکی به غرب داده بودند باز بستانند؟. ...
ساختار کتاب
کتاب شامل؛ فهرست مطالب، مقدمه، ولایت عزرائیل و ضمائم می باشد. این اثر دست نوشت های آل احمد در زمان دیدار از اسرائیل می باشد که به صورت خاطره نویسی و با نثری ادبی تدوین شده است.
گزارش محتوا
۱. مقدمه ناشر بر کتاب به مطالبی؛ همانند: کارنامه ما، سفرهای جلال، سفرنامه های جلال و مطالبی در مورد کتاب و مولف آن می پردازد. کتاب با پیش درآمدی از آل احمد شروع می شود. مولف در این پیش درآمد ولایت را معنی می کند که «اول اینکه حکومت یهود در آن سرزمین فلسطین ، نوعی « ولایت » است و نه « دولت ». حکومت اولیاء جدید بنی اسرائیل است بر ارض موعود، نه حکومت ساکنان فلسطین بر فلسطین...». ۲. بحث دوم این کتاب با نام «آغاز یک جذبه»، به دیدار از بنای یادبود کشته شدگان جنگ جهانی دوم آغاز کرده و سپس به خرده گیری از اعراب می پردازد؛ همانند: «بر سر یکی از تپه های حومه اورشیلم بنای یادبودی ساخته اند، برای تمام آنها که در بازداشتگاه های زمان جنگ دوم سوخته اند یا مرده اند یا کشته شده اند، به اسم «یدوشم» (دست و نام). چهار دیواری عظیم از سنگ خارا. قلوه سنگ های سه چهار خرواری دره اردن . هر یک تیله انگشتی دیوان. و سقفی یک پارچه و قطور بر سر این چهار دیوار. و دری بزرگ و زمخت و سیاه از ورق آهن نخاله. و همه جا شباهت های فراوان با مقبره آخرین کشته های فاشیسم در رم...» . ۳. بحث سوم با نام «ولایت بیشرق و غرب» به محدوده دولت اسرائیل می پردازد. «پیش از ورود به اورشلیم گمان نمی کردم که چیزی از آن در دست یهود باشد. اما این طور نبود. هسته اصلی شهر، البته در دست اردنی هاست. در درون حصار بلند کهنه اش و با « دیوار ندبه » و « مسجد الاقصی ». و قسمت شرقی آن، «تپه زیتون» که مهبط چه بسا وحی ها بود بر حضرت مسیح ...» . ۴. بحث چهارم کتاب نیز با نام «سنگ اول بنا زیر پی می ماند»، به دیدار از یک بنای تاریخی پرداخته است. «... پس از شام بردندمان به تماشای مجلس هفتگی اهالی کیبوتص. تالاری بود بزرگ و در حدود چهارصد نفر زن و مرد و پیر و جوان نشسته. مردها، سیگار کشان و زن ها کاموابافان. و چشم ها به نمایشی که روی صحنه می گذشت. بی صحنه آرایی و از این حرف ها. و نمایش دادگاهی. فقط گوشه بالای تالار، صندلی ها را نیم دایره، رو به تماشاچیان چیده بودند...» . ۵. بحث آخر کتاب با نام «آغاز یک نفرت» به اشغال فلسطین به دست یهودیان می پردازد. اینکه «... وجدان ناراحت اروپا و آمریکا دارد با اعراب می کند. به مناسبت این که نازیسم - این گل سر سبد تمدن بورژوایی غرب شش میلیون یهودی فلک زده را در آن کوره های آدم پزی ریخت- امروز دو سه میلیون عرب های فلسطین و غزه و غرب اردن باید در حمایت سرمایه داران وال استریت و بانک روچیلد کشته و آواره بشوند. و چون حضرات روشنفکران اروپایی در جنایت های هیتلر شریک بوده اند و در همان ساعت دم بر نیاورده بوده اند، حالا به همان یهودی ها در خاورمیانه سر پل داده اند تا ملل مصر و سوریه و الجزایر و عراق شلاق بخورند و دیگر خیال مبارزه ضد استعمار غرب را در سر نپرورند و دیگر کانال سوئز را رو به ملل متمدن نبندند!. ..» . ۶. بخش ضمایم کتاب؛ شامل مباحثی همانند: تفسیری بر روابط ایران و اسرائیل، بین الملل سوسیالیست ها و اسرائیل، گزارشی از اردن ، بیانیه اردن، پیام نسخت وزیر اسرائیل به ملک حسین ( صبح پنجم ژوئن). .. می پردازد.
وضعیت کتاب
...
این اثر شامل تحلیل ها و نقطه نظرهای سیاسی مرحوم آل احمد درباره اسرائیل، جهان اسلام و وضعیت اعراب است. آل احمد ابتدا عنوان کتابش را توضیح می دهد و ولایت را به دو معنی در نظر می گیرد؛ یکی اینکه «حکومت اولیا جدید بنی اسرائیل بر ارض موعود» اتفاق افتاده نه «حکومت ساکنان فلسطین بر فلسطین» و دیگر اینکه سرزمین فعلی اسرائیل شبیه یک مملکت نیست. به این طریق به نقد طنزآمیز و دردمندانه وحدت و شکست اعراب و خفت و حماقت آنها و دردمنشی اسرائیل و زورگویی های آن و سوء استفاده از وضعیتی که از مظلوم نمایی در جنگ جهانی دوم نصیبش شده است. این کتاب استراتژی غرب را در مقابل شرق نشان می دهد که چگونه با تاسیس اسرائیل خود را به معادن نفت و ثروت های جوامع اسلامی برسانند. آل احمد در روزگاری که ظواهر اسرائیل هنوز آنقدر مهم نبود برای متفکران ایرانی، وی به دنبال ریشه های این مفهوم می رود و کار را به جایی می رساند که برای شناخت بهتر این مفهوم در پایان سفرش از اروپا رهسپار فلسطین می شود. سخت است باور این که آل احمد با همان اطلاعات محدودش (نسبت به آینده) پیش بینی ای در مورد اسرائیل و خاورمیانه می کند که امروز ما درستی آن را شاهدیم و در مورد افکار جهانی فرانسوی ها این گونه می نوسید: ... و این منی که از این اعراب بی اصالت چنین چوب ها خورده است، اکنون از حضور اسرائیل در شرق شاد است. از حضور اسرائیل که می تواند لوله نفت شیوخ را ببرد و نطفه طلب حق و انصاف را در دل هر عرب بدوی بنشاند و سر خرها بسازد برای حکومت های بی قانون عهد دقیانوسی ایشان. این پوسته ها که پایه درخت کهن اما تنومند اسلام در این صحراهای فقر مانده اند- به علامت سوسماری که روزگاری زندوزایی داشته، باید به تندباد وحشت حضور اسرائیل از جا کنده شوند تا من شرقی بتواند از جبروت حکومت های دست نشاندهی نفت خلاصی یابد و حضور اسلام را لمس کند که اکنون زیر زنجیر تانک های امریکایی در سراسر شرق می کوبندش و حضورش را به حضوری مخفی بدل کرده اند و بی دسترس به وسایل انتشاراتی و منابع کسب خبر در خواب اصحاب کهف فروش کرده اند.... آل احمد با نوشتن این جملات در این کتاب ثابت کرده است، روشنفکر چیزی را می بیند که دیگران نمی بیند. در تمام کتاب نباید از زبان طنزآمیز و کنایه آمیز آل احمد غافل شد که کجا وی زبانش را رندآمیز می کند و کجا جدی. به هر حال جلال آل احمد کوشیده است، به دور از تعصب به مسئله اسرائیل نگاه کند و حتی جایی که می خواهد آغاز یک نفرت را شرح دهد از قلم دوستش می نویسد تا این بی طرفی را باز حفظ کند. در این کتاب در کنار تمام موضوعات یک سوال بسیار مهم و تامل برانگیز مطرح می شود:... و اگر در آن جنگ های صلیبی اروپاییان باختند در عوض علم و صنعت عالم اسلام را به غنیمت بردند و این بار به کمک همان علم و صنعت و به کمک باور بزرگ دیگر که استعمار بین المللی است و یک نوچه کوچک که عبارت باشد از صهیونیسم ، از نو به همان جنگ آمده اند. و آیا ممکن هست که ملت های مسلمان عالم در این جنگ جدید آنچه را که در آن یکی به غرب داده بودند باز بستانند؟. ...
ساختار کتاب
کتاب شامل؛ فهرست مطالب، مقدمه، ولایت عزرائیل و ضمائم می باشد. این اثر دست نوشت های آل احمد در زمان دیدار از اسرائیل می باشد که به صورت خاطره نویسی و با نثری ادبی تدوین شده است.
گزارش محتوا
۱. مقدمه ناشر بر کتاب به مطالبی؛ همانند: کارنامه ما، سفرهای جلال، سفرنامه های جلال و مطالبی در مورد کتاب و مولف آن می پردازد. کتاب با پیش درآمدی از آل احمد شروع می شود. مولف در این پیش درآمد ولایت را معنی می کند که «اول اینکه حکومت یهود در آن سرزمین فلسطین ، نوعی « ولایت » است و نه « دولت ». حکومت اولیاء جدید بنی اسرائیل است بر ارض موعود، نه حکومت ساکنان فلسطین بر فلسطین...». ۲. بحث دوم این کتاب با نام «آغاز یک جذبه»، به دیدار از بنای یادبود کشته شدگان جنگ جهانی دوم آغاز کرده و سپس به خرده گیری از اعراب می پردازد؛ همانند: «بر سر یکی از تپه های حومه اورشیلم بنای یادبودی ساخته اند، برای تمام آنها که در بازداشتگاه های زمان جنگ دوم سوخته اند یا مرده اند یا کشته شده اند، به اسم «یدوشم» (دست و نام). چهار دیواری عظیم از سنگ خارا. قلوه سنگ های سه چهار خرواری دره اردن . هر یک تیله انگشتی دیوان. و سقفی یک پارچه و قطور بر سر این چهار دیوار. و دری بزرگ و زمخت و سیاه از ورق آهن نخاله. و همه جا شباهت های فراوان با مقبره آخرین کشته های فاشیسم در رم...» . ۳. بحث سوم با نام «ولایت بیشرق و غرب» به محدوده دولت اسرائیل می پردازد. «پیش از ورود به اورشلیم گمان نمی کردم که چیزی از آن در دست یهود باشد. اما این طور نبود. هسته اصلی شهر، البته در دست اردنی هاست. در درون حصار بلند کهنه اش و با « دیوار ندبه » و « مسجد الاقصی ». و قسمت شرقی آن، «تپه زیتون» که مهبط چه بسا وحی ها بود بر حضرت مسیح ...» . ۴. بحث چهارم کتاب نیز با نام «سنگ اول بنا زیر پی می ماند»، به دیدار از یک بنای تاریخی پرداخته است. «... پس از شام بردندمان به تماشای مجلس هفتگی اهالی کیبوتص. تالاری بود بزرگ و در حدود چهارصد نفر زن و مرد و پیر و جوان نشسته. مردها، سیگار کشان و زن ها کاموابافان. و چشم ها به نمایشی که روی صحنه می گذشت. بی صحنه آرایی و از این حرف ها. و نمایش دادگاهی. فقط گوشه بالای تالار، صندلی ها را نیم دایره، رو به تماشاچیان چیده بودند...» . ۵. بحث آخر کتاب با نام «آغاز یک نفرت» به اشغال فلسطین به دست یهودیان می پردازد. اینکه «... وجدان ناراحت اروپا و آمریکا دارد با اعراب می کند. به مناسبت این که نازیسم - این گل سر سبد تمدن بورژوایی غرب شش میلیون یهودی فلک زده را در آن کوره های آدم پزی ریخت- امروز دو سه میلیون عرب های فلسطین و غزه و غرب اردن باید در حمایت سرمایه داران وال استریت و بانک روچیلد کشته و آواره بشوند. و چون حضرات روشنفکران اروپایی در جنایت های هیتلر شریک بوده اند و در همان ساعت دم بر نیاورده بوده اند، حالا به همان یهودی ها در خاورمیانه سر پل داده اند تا ملل مصر و سوریه و الجزایر و عراق شلاق بخورند و دیگر خیال مبارزه ضد استعمار غرب را در سر نپرورند و دیگر کانال سوئز را رو به ملل متمدن نبندند!. ..» . ۶. بخش ضمایم کتاب؛ شامل مباحثی همانند: تفسیری بر روابط ایران و اسرائیل، بین الملل سوسیالیست ها و اسرائیل، گزارشی از اردن ، بیانیه اردن، پیام نسخت وزیر اسرائیل به ملک حسین ( صبح پنجم ژوئن). .. می پردازد.
وضعیت کتاب
...
wikifeqh: سفر_به_ولایت_عزرائیل _(کتاب)