[ویکی فقه] تقوا و شکر (قرآن). از جلوه های تقواپیشگی سپاسگزاری و تشکر در برابر خداوند می باشد.
سپاسگزاری در برابر خدا، از آثار تقوا می باشد:ولقد نصرکم الله ببدر وانتم اذلة فاتقوا الله لعلکم تشکرون.خداوند شما را در «بدر» یاری کرد (و بر دشمنان خطرناک، پیروز ساخت) در حالی که شما (نسبت به آنها)، ناتوان بودید. پس، از خدا بپرهیزید (و در برابر دشمن، مخالفت فرمان پیامبر نکنید)، تا شکر نعمت او را بجا آورده باشید!
دیدگاه مفسرین
و لقد نصرکم الله ببدر و انتم اذلة، این آیات در حقیقت برای تقویت روحیه، شکست خورده مسلمانان نازل گردید، و نخست در آن اشاره به پیروزی چشمگیر مسلمانان در میدان بدر شده تا با یادآوری آن خاطره، به آینده خویش دلگرم شوند و لذا می فرماید: خداوند شما را در بدر پیروزی داد در حالی که نسبت به دشمن ضعیف، و از نظر عده و تجهیزات قابل مقایسه با آنها نبودید (عدد شما ۳۱۳ نفر با تجهیزات کم، و مشرکان بیش از هزار نفر و با تجهیزات فراوان بودند.) حال که چنین است، از خدا بپرهیزید، و از تکرار مخالفت فرمان پیشوای خود، یعنی پیامبر اجتناب کنید تا شکر نعمت های گوناگون او را بجای آورده باشید. (فاتقوا الله لعلکم تشکرون). لقد نصرکم الله: ای مؤمنان خدا شما را یاری کرد، ببدر: در بدر با تقویت قلوب شما و با فرستادن فرشتگان و افکندن ترس در دل دشمنان. و انتم اذلة: یعنی در حالی که ذلیل بودید (اذلاء جمع ذلیل است) و مراد اینست که از نظر عده و عده اندک بودید و تاب مقاومت نداشتید. از ابن عباس است که عدد مهاجران در جنگ بدر ۷۷ تن و عدد انصار ۳۶ تن بود که جمعا ۱۱۳ نفر بودند و مشرکان حدود هزار نفر بودند.از یکی از صادقین نقل شده که (و انتم ضعفاء) خوانده بجای انتم اذلة باین دلیل که توصیف ایشان بذلیل جایز نیست چون پیغمبر در میان ایشان بوده است. پرچمدار پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلّم در روز بدر علی بن ابیطالب علیه السّلام بوده و پرچمدار انصار سعد بن عباده و به قولی سعد بن معاذ بود. فاتقوا الله یعنی از گناهان و نواهی او بپرهیزید و به طاعاتش عمل کنید. لعلکم تشکرون: تا به شکر نعمت او قیام کرده باشید.
سپاسگزاری در برابر خدا، از آثار تقوا می باشد:ولقد نصرکم الله ببدر وانتم اذلة فاتقوا الله لعلکم تشکرون.خداوند شما را در «بدر» یاری کرد (و بر دشمنان خطرناک، پیروز ساخت) در حالی که شما (نسبت به آنها)، ناتوان بودید. پس، از خدا بپرهیزید (و در برابر دشمن، مخالفت فرمان پیامبر نکنید)، تا شکر نعمت او را بجا آورده باشید!
دیدگاه مفسرین
و لقد نصرکم الله ببدر و انتم اذلة، این آیات در حقیقت برای تقویت روحیه، شکست خورده مسلمانان نازل گردید، و نخست در آن اشاره به پیروزی چشمگیر مسلمانان در میدان بدر شده تا با یادآوری آن خاطره، به آینده خویش دلگرم شوند و لذا می فرماید: خداوند شما را در بدر پیروزی داد در حالی که نسبت به دشمن ضعیف، و از نظر عده و تجهیزات قابل مقایسه با آنها نبودید (عدد شما ۳۱۳ نفر با تجهیزات کم، و مشرکان بیش از هزار نفر و با تجهیزات فراوان بودند.) حال که چنین است، از خدا بپرهیزید، و از تکرار مخالفت فرمان پیشوای خود، یعنی پیامبر اجتناب کنید تا شکر نعمت های گوناگون او را بجای آورده باشید. (فاتقوا الله لعلکم تشکرون). لقد نصرکم الله: ای مؤمنان خدا شما را یاری کرد، ببدر: در بدر با تقویت قلوب شما و با فرستادن فرشتگان و افکندن ترس در دل دشمنان. و انتم اذلة: یعنی در حالی که ذلیل بودید (اذلاء جمع ذلیل است) و مراد اینست که از نظر عده و عده اندک بودید و تاب مقاومت نداشتید. از ابن عباس است که عدد مهاجران در جنگ بدر ۷۷ تن و عدد انصار ۳۶ تن بود که جمعا ۱۱۳ نفر بودند و مشرکان حدود هزار نفر بودند.از یکی از صادقین نقل شده که (و انتم ضعفاء) خوانده بجای انتم اذلة باین دلیل که توصیف ایشان بذلیل جایز نیست چون پیغمبر در میان ایشان بوده است. پرچمدار پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلّم در روز بدر علی بن ابیطالب علیه السّلام بوده و پرچمدار انصار سعد بن عباده و به قولی سعد بن معاذ بود. فاتقوا الله یعنی از گناهان و نواهی او بپرهیزید و به طاعاتش عمل کنید. لعلکم تشکرون: تا به شکر نعمت او قیام کرده باشید.
wikifeqh: تقوا_و_شکر_(قرآن)