بکتاشیه

لغت نامه دهخدا

بکتاشیه. [ ب ِ / ب َ شی ی َ / ی ِ] ( اِخ ) فرقه ای از صوفیه منسوب به حاجی بکتاش ولی که احوالش با قصه و افسانه آمیخته است. نامش محمد و از مردم نیشابور خراسان بوده و بسال 738 هَ. ق. درگذشته است. دراویش بکتاشی شیعی مذهب و محب علی ( ع ) در اقامه سوگواری ماه محرم کوشا هستند. در قرن پانزدهم میلادی در عثمانی تشکیلات مرتبی داشتند و در قرن شانزدهم میلادی بالیم سلطان مشهور به پیر دوم مبانی اصول و عقاید آنان را مرتب کرد. مشایخ آنان نزد عامه و نیز نزد امرا و سلاطین محترم و بکرامات منسوب بودند. دربلاد عثمانی دارای تکایا و خانقاه بودند و تشکیلات نظامی ینی چری بدانها منسوب بودند و ظاهراً با فرقه حروفیه ارتباط داشته اند. ( از دایرة المعارف فارسی ).

فرهنگ فارسی

فرق. از صوفیه منسوب به حاجی بکتاش ولی که احوالش با قصه و افسانه آمیخته است ٠ نامش محمد و از مردم نیشابور خراسان بوده و بسال ۷۳۸ ه٠ق درگذشته است ٠

دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] بکتاشیه از طریقت های صوفیه آسیای صغیر و منطقه بالکان که پیروان بسیاری دارد. بکتاشیان خود را مسلمان و شیعه می دانند. آنان به وحدانیت خدا، نبوت محمد (ص) و ولایت علی (ع) معتقدند؛ اما این سه را در تثلیثی شبیه به تثلیث مسیحی می نگرند.
غالب منابع تحقیق درباره بکتاشیان به التزام نداشتن آنان به احکام شریعت و ترک نمازهای یومیه روزه رمضان و سایر عبادات، اشاره کرده اند. این امر، یکی از وجوه اختلاف این طریقت با شیعه اثنی عشری است.
تاریخ طریقت بکتاشیه به شخصی به نام حاجی بکتاش ولی باز می گردد که زندگی او در منابع مختلف آمیخته با افسانه ها و حکایت های اغراق آمیز است. وی ظاهرا از جمله صوفیان ترکمن خراسانی معروف به « بابا » بوده که از پیروان احمد یسوری بودند، و در قرن ششم هجری قمری همراه موج مهاجران ترکمنی از شرق به آسیای صغیر آمدند. حاجی بکتاش پس از سفر به نقاط مختلف این سرزمین، سرانجام در روستایی در نزدیکی قیرشهر ساکن شد و به تدریج در میان قبایل ترکمن اطراف پیروانی یافت. با افزوده شدن بر شمار مریدانش، اندک اندک طریقتی با اعتقادات ویژه بنیان نهاد که در ابتدا دارای آئین های ساده ای چون استفاده از شمع در مراسم، یک وعده غذای آئینی، مجلس سماع و نیز تراشیدن موی سر، پوشیدن کلاه « الفی تاج » و تکبیر گفتن در مراسم پذیرش تازه واردان بود. در قرن های بعد این آیین ها، صورت منسجم تر و مفصل تری یافت.

[ویکی اهل البیت] فرقه بکتاشیه از مذهب اهل حق ناشی شده است : (سلطان صحاک (سهاک) پس از صد سال که دین اهل حق را آشکار کرد، در پیکر (بکتاش ) جای گرفت . تاریخ پیدایش این فرقه به قرن هفتم هجری می رسد. خاستگاه این فرقه کشور عثمانی (: ترکیه ) بوده است .
(بکتاش ) رهبر این فرقه در سال ۷۲۸ هجری درگذشته و دو کتاب بر جای گذاشته است : (مقالات ) و (ولایت نامه ). عقاید این فرقه ترکیبی است از اصول مسیحیت و عقاید صوفیه و معتقدات شیعه و در اصول تابع اهل سنت هستند. به ائمه اطهار اعتقاد داشته و نسبت به امام صادق (علیه السلام ) احترام بسیاری قائل می باشند. خانقاه بکتاشیه در (اناطولی ) پایگاه تبلیغاتی یکی از سران نهضت حروفیه بود که پس از قتل (فضل الله استرآبادی ) به عثمانی شتافت . برخی عقاید حروفیه در میان این فرقه بیادگار مانده است . در سال ۱۲۴۱ قمری سلطان محمود خان دوم خلیفه عثمانی عده ای از مشایخ بکتاشیه را کشت و خانقاه های آنان را تعطیل نمود و افراد این فرقه را پراکنده ساخت . در زمان کمال آتاتورک اینفرقه رو به انقراض نهاد و فقط خانقاه هائی از آنان در اطراف استانبول باقی مانده است .
محققان زادگاه بکتاش را نیشابور می دانند، و عقاید این فرقه را شبیه عقاید قزلباشیه و علی اللهیان دانسته اند.
در رفتار شبیه غلاة شیعه هستند. سران سقیفه را لعن می کنند و به امامت دوازده امام شیعه مخصوصا امام صادق اعتقاد و احترام زیاد دارند. در عین حال شعائر مسیحی در میان عقایدشان بسیار است . مهم ترین مشخصه مسیحی اعتقاد به تثلیث است که این فرقه نیز به آن روی آورده است : (الله )، (محمد)، (علی ) تثلیث این فرقه است . این فرقه به پیروی از عیسویان (عشای ربانی ) را انجام می دهند و بر سر سفره شراب و نان و پنیر می گذارند و در خدمت شیخ خود که او را بابا می گویند، به گناهان اعتراف و اقرار می کنند و از او طلب آمرزش ‍ می نمایند. (شرب خمر) نزد ایشان حرمتی ندارد و به اسرار اعداد و حروف عقیده دارند. این فرقه (فضل الله استرآبادی ) را گرامی می دارند و کتاب (جاویدان نامه ) وی را محترم می شمرند. این کتاب را به فارسی (عشق نامه ) و به ترکی (فرشته اوغلی ) گویند.
پیروان این فرقه عباسی سفید و کلاه سیاه چند گوش مثلث شکل که گاهی عدد اضلاع آن به احترام ائمه اثنی عشر به دوازده ضلع (: ترک ) می رسد (: قزلباش )، می پوشند و شیخ ایشان دارای عمامه ای سبز است . فرقه بکتاشیه گردبندی از سنگ مهره بر گردن خود دارند که آن را (قیلتماش ) گویند (: سنگ تسلیم ) و تبرزینی دودم و عصائی دراز دارند. جوانان بی زن ایشان گوشواره هائی به گوش می آویزند تا از زن داران تمیز داده شوند. این فرقه (بکتاش ) را (پیر اول ) خوانند و فرزند وی را (اوغلری ) گویند .
عبدالله مبلغی آبادانی، تاریخ ادیان و مذاهب جهان ،ج3، ص 248 در دسترس در پایگاه اطلاع رسانی فرق و ادیان و مذاهب بازیابی: دوازدهم مرداد 1394

دانشنامه آزاد فارسی

بَکْتاشیه
فرقه ای از صوفیه، منسوب به سید محمد رضوی حاجی بکتاش ولی. عقاید این فرقه نشأت گرفته از خراسان بود و در آسیای صغیر تا انقراض دولت عثمانی رواج داشت. سید محمد در باطن شیعه بود و به مریدان خاص خود درس شیعه گری می داد، اما به تسنن تظاهر می کرد. بکتاش در لغت به معنی برادر بزرگ است و این لقبی است که سلطان عثمانی به محمد رضوی داده بود و همین لقب به جای نام طریقتی سید محمد، نام آن سلسله شد. مبانی و اصول عقاید بکتاشیه در قرن ۱۱ق به دست بالیم سلطان، معروف به پیر ثانی، مدوّن شد و این طریقه به تشکیلات نظامی ینی چری (سفیدرو، لقب سربازان ترک سلجوقی) راه یافت. بکتاشیان در سرزمین عثمانی تکیه ها و خانقاه های بسیاری داشتند و مشایخ بکتاشی با نسبت دادن کراماتی به خود نزد عامه و سلاطین محترم شمرده می شدند. مقارن ظهور شاه اسماعیل اول، پالین بابا تشکیلات وسیعی به این سلسله داد. با انحلال تشکیلات ینی چری به دست سلطان محمود عثمانی دوم و ویرا ن شدن برخی تکایا و خانقاه های بکتاشی، این فرقه رو به زوال نهاد. پس از فوت محمد رضوی (۷۳۸ق) بکتاشیه بر مزار وی در قریۀ بکتاش (نزدیک قیصریه) مرقدی ساختند و به نیایش پرداختند. اگرچه آنان در احیای تشکیلات خود کوشیدند، اما در ۱۹۲۵ مانند دیگر فرق صوفیه، بکتاشی گری نیز ممنوع و از فعالیت رسمی و علنی آنان برای همیشه در ترکیه جلوگیری شد. افراد این سلسله جمعیت سرّی بودند و به برادران طریقت خود لقب اخی می دادند. آداب این سلسله با سلسله خاکسار و فرقه فتیان یا جوانمردان مشابهت زیاد دارد. بکتاشیان به محبت علی (ع) و سوگواری در محرم تأکید می کنند و امامان اثنا عشری، به ویژه امام جعفر صادق (ع)، را می ستایند، آنان زیارت قبور ائمه (ع) را جایگزین عبادات ضروری می کنند. افراد خاصّ این سلسله به رهبانیت معتقدند. صوفیان مجرد این سلسله حلقه ای در گوش خود می آویزند. اما نماز، روزه، حج و زکات به جا نمی آورند. بکتاشیان به تأثیر از مسیحیان معتقد به تثلیث الله، محمد (ص) و علی (ع) هستند و مانند آنان عشای ربّانی به جای می آورند، بر سر سفرۀ خود شراب و نان و پنیر می گذارند، زنانشان بی حجاب اند و نزد شیخ خود که «بابا» خوانده می شود اعتراف و طلب آمرزش می کنند و پیر طریقت گناهان را می بخشد. مقام بابا در گذشته انتخابی بوده و اینک ارثی است. آنان مانند مانویت به تناسخ اعتقاد راسخ دارند. بکتاشیه معتقد به اسرار عدد و حروف اند به ویژه برای عدد چهار اهمیت خاصی قائلند و از این نظر به حروفیه نزدیک اند. عبای سفید، که آن را سکه می نامند، کلاه سیاهِ دوازده ترک (به نشانۀ دوازده امام)، عمامۀ سبز (مخصوص شیخ بکتاشی) و گردن بندی از سنگ، که محاذی سینه قرار دارد و آن را سنگ تسلیم می نامند، مهم ترین بخش از جامۀ بکتاشیان است. بابای این سلسله هنگام راه رفتن یک تبرزین دودم و یک عصا همراه خود دارد. فداییان بکتاشیه را ابدال نامند. بقایای بکتاشیه در آلبانی و قاهره باقی است. بکتاشی های مقیم آلبانی در ماه رمضان فقط سه روز، روزه می گیرند. آنان هرگز به قرآن سوگند نمی خورند. در تکیه های بکتاشیه کتب «جاویدان کبیر» فضل الله و «عاشق نامه» فرشته اوغلو را تدریس می کنند. اخلاق از نظر بکتاشیه در این جمله خلاصه می شود: «دستت را بی آزار، زبانت را رازدار و کمرت را استوار نگه دار».

پیشنهاد کاربران

بَکتاشیه، طریقتی که خود را منسوب به حاجی بکتاش ولی زاهد خراسانی می دانند. بسیاری پیدایش این مذهب را به دست فردی به نام بالم سلطان می دانند.
این طریقه از آناتولی شروع شد و بر اثر برخورداری از حمایت رسمی دولت عثمانی و در پی کشورگشایی های آن، به شبه جزیره بالکان و از آنجا به آلبانی راه یافت و بعدها خانقاه های بکتاشیه در آنجا ساخته شد. راهیابی این فرقه به شبه جزیره بالکان، در اسلام آوردن ساکنان آنجا سهم عمده ای داشت. امروزه بکتاشیه علاوه بر آلبانی و به طور محدود در ترکیه، در میان مردم سوریه، مصر، ترکهای مقیم اروپا و نیز مناطق آلبانیایی نشین و مسلمان مقدونیه و کوزوو رواج دارد.
...
[مشاهده متن کامل]

در سده های چهاردهم و پانزدهم میلادی حاجی بکتاش در سرزمین آناتولی شهرت و احتمالاً مریدانی داشته است، ولی این امر به معنی وجود طریقتی به نام بکتاشی در آن دوران نیست. سرآغاز واقعی فرقه بکتاشی، به عنوان یک طریقت منسجم و سازمان یافته، به اوائل سده دهم هجری / شانزدهم میلادی و به فردی به نام بالِم سلطان متوفی ۱۵۱۶ م می رسد که در میان بکتاشیان به «پیر ثانی» معروف است. دربارهٔ زندگی بالم سلطان، که معاصر سلطان بایزید دوم عثمانی و شاه اسماعیل اول صفوی بود، اطلاعات مستند تاریخی در دست نیست. جان برج محققی که دربارهٔ بکتاشیه تحقیق مفصلی نموده بالم سلطان را بنیان گذار سازمان منسجم بکتاشی، به معنای دقیق کلمه، می داند. مع هذا، در دو دهه نخستین سده شانزدهم هنوز فرقه بکتاشی وزن و اهمیتی نداشت.
برخی منابع عثمانی و بکتاشی، پیدایش قشون ینگی چریک یا همان ینی چری ها را به زندگی حاجی بکتاش مربوط می کنند. این ادعا نمی تواند صحت داشته باشد زیر ا قشون ینگی چریک در نیمه د وم سده چهاردهم میلادی پدید شد یعنی یک قرن پس از حاجی بکتاش که قطعاً قبل از سال ۱۲۹۵ درگذشته بود از طرفی مهم ترین شورش بکتاشی ها در سال ۹۳۳ ق در ولایت قرامانیه رخ داد، رهبری این شورش را فردی به نام قلندر چلبی به دست داشت که خود را از تبار حاجی بکتاش می خواند. مورخین شورش قلندر چلبی را سخت ترین شورشی می دانند که در زمان تهاجم سلیمان قانونی به اعماق قاره اروپا در آناتولی رخ داده بود که اتفاقاً به وسیله قوای ینی چری سرکوب شد؛ ولی سده های هفدهم و هجدهم میلادی که این طریقت گسترش بسیاری در آناتولی یافت و در همین دوران، به تدریج طریقت بکتاشی در میان ینی چریان گسترش یافت، بسیاری از ینی چریان به عضویت این طریقت درآمدند و از اوائل سده هیجدهم دراویش بکتاشی در مقام مرشد دینی و پیشنماز واحدهای قشون ینی چریک جای گرفتند. در اواخر سده هیجدهم، پیوند ینی چریان با طریقت بکتاشی بدانجا رسید که سلطان سلیم سوم در دومین سال سلطنتش ینی چریان را پسران حاجی بکتاش ( حاجی بکتاش اوغوللری ) و مریدان حاجی بکتاش ( حاجی بکتاش کوچیکلری ) خطاب کرد.

بکتاشیهبکتاشیه
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/بکتاشیه
بَکتاشیه، طریقتی که خود را منسوب به حاجی بکتاش ولی زاهد خراسانی می دانند. ولی این دقیقا به معنی ایجاد این مذهب به دست وی نیست. بسیاری پیدایش این مذهب را به دست فردی به نام بالم سلطان می دانند.
این طریقه از آناتولی شروع شد و بر اثر برخورداری از حمایت رسمی دولت عثمانی و در پی کشورگشایی های آن، به شبه جزیره بالکان و از آنجا به آلبانی راه یافت و بعدها خانقاه های بکتاشیه در آنجا ساخته شد. راهیابی این فرقه به شبه جزیره بالکان، در اسلام آوردن ساکنان آنجا سهم عمده ای داشت. امروزه بکتاشیه علاوه بر آلبانی و به طور محدود در ترکیه، در میان مردم سوریه، مصر، ترکهای مقیم اروپا و نیز مناطق آلبانیایی نشین و مسلمان مقدونیه و کوزوو رواج دارد.
...
[مشاهده متن کامل]

عقاید [ویرایش]
حُب اهل بیت پیامبر اسلام، بخصوص علی. به عقیده آنان حق، محمد و علی سه صورت برای بیان یک حقیقت اند. به نظر بکتاشیان، بعضی از آئین ها جای عبادتهای شرعی را می گیرند، مانند: هر صبح و شام صلوات فرستادن بر دوازده امام، خواندن دعای «نادعلی»، خودداری از نوشیدن آب در دهه اول محرم، اعتراف کردن به گناهان نزد بابا ( شیخ ) پس از محرم، بزرگداشت نوروز
اخلاق از نظر بکتاشیه در این جمله خلاصه می شود:
دستت را بی آزار، زبانت را رازدار و کمرت را استوار نگه دار.
منبع [ویرایش]
دانشنامه جهان اسلام.
[نهفتن]
ن • ب • و
مذهب ها و فرقه های اسلامی
وجه تمایز
مذهب
فرقه ها
فقهی
سنی
حنفی ( دیوبندی ) • مالکی • شافعی • حنبلی • ظاهری
شیعه
اخباریان • اصولیان
تصوف
بکتاشیه • چشتیه • حروفیه • دسوقیه • سهروردیه • شاذلیه • صفویه • ملامتیه • مولویه • نعمت اللهی • نقشبندیه • نقطویه • نوربخشیه • ( ببینید: فهرست کامل طریقت های تصوف )
اباضیه
وهبیه • حارثیه • طریفیه • نکّار • نفاثیه • خلیفیه • عمریه • حسنیه • سکاکیه • حفصیه • یزیدیه
زیدیه
جارودیه • سلیمانیه/جریریه • صالحیه/ابتریه • ناصریه • هادیه
کرامیه
-
جحمیه
بخاریه • حرقیه • غیریه • متراقبه • میلیه •
کلامی
اشعریان
-
خوارج
اباضیه • ازارقه • حروریه • بیهسیه • ثعالبه • شمیطیه • صفریه • عجارده • محکمه • زیادیه • نجدات
سلفی
قدیم: اهل حدیث • جدید: وهابیت
شیعه
/امامیه
دوازده امامی/اثنی عشری • اسماعیلیه/باطنیه ( آقاخانیه، دروزیه، قرمطیه، نزاریه/حشاشین ) • زیدیه • شیخیه • فاطمیان· قرمطیان· نصیریه/علویه • ( ببینید: فهرست کامل فرقه های شیعه )
طحاویه
-
عثمانیه
-
غُلّات
اهل حق • غالیان/غلو • غرابیه • غمامیه • ( ببینید: فهرست کامل فرقه های غلات )
قدریه
-
ماتریدیه
-
مرجئه
یونسیه • عبیدیه • غسانیه • تومنیه • توبانیه • صالحیه
معتزله
واصلیه • هذیلیه • نظامیه • خابطیه/حدثیه • بشریه • معمریه • مرداریه • ثمامیه • هشامیه • جاحظیه • خیاطیه/کعبیه • جبانیه/بهشمیه
احمدیه
/قادیانیه
-
گروهی از منابع اسلامی بابیت و بهائیت را آئینی در اصل منشعب از کلام شناسی شیعه ( [۱]، [۲] ) می دانند و گروهی دیگر از منابع به مستقل بودن این دو از اسلام اشاره دارند ( [۳]، [۴] ) .
جستارهای وابسته [ویرایش]
تصوف در نیشابور
رده های صفحه: شیعیاناسلام در آلبانیمذاهب اسلامیتصوفحاجی بکتاش ولی

بپرس