باج ( که خراج هم گفته می شود ) سرمایه ای است که یکی از طرفین به عنوان نشانه ای از احترام یا اغلب در زمینه های تاریخی یا نشانی از تسلیم یا وفاداری به دیگری می دهد.
خراج نوعی ثروت و سرمایه است که غالباً یک طرف به عنوان احترام یا مانند آنچه که در متن های تاریخی معمولاً وجود داشت به عنوان تسلیم یا بیعت به دیگری می دهد. دولت های مختلف باستان از حاکمان سرزمینی که دولت آن ها را فتح می کرد یا تهدید به فتح آن ها می کردند، خراج می گرفتند. در صورت اتحاد، احزاب کمتر ممکن است به احترام احزاب قدرتمندتر به عنوان وفاداری و اغلب به منظور تأمین مالی پروژه هایی که به سود هر دو طرف است، ادای احترام کنند. به عنوان «ادای احترام» به رسمیت شناختن توسط پرداخت کننده تسلیم سیاسی به گیرنده پرداخت معمولاً لازم است. مبالغ کلان، اساساً پول حمایتی، که توسط امپراتوری های بعدی روم و بیزانس به مردم بربر پرداخت می شود تا از حمله آنها به خاک امپراتوری جلوگیری کند، معمولاً «خراج» خوانده نمی شود زیرا امپراتوری هیچ موقعیت سیاسی فرومایه ای را قبول نمی کند. پرداخت های یک نهاد سیاسی برتر به یک شخص حقیر، که برای اهداف مختلف انجام می شود، با اصطلاحاتی از جمله «یارانه» یا «کمک مالی» توصیف می شود.
امپراتوری هایی که خراج می گرفتند با کسانی مانند امپراتوری روم که سرزمین های تحت کنترل و کنترل بیشتری دارند، در تضاد است. دولت فرعی دولتی است که موقعیت سیاسی و استقلال خود را فقط با پرداخت خراج حفظ می کند. اگرچه،
جمهوری روم و امپراتوری روم گاهی پادشاهی مشتری را کنترل می کردند و از این طریق خراج می گرفتند.
حاکمان
قرون وسطایی روسیه نیز تنها از دولت های روسیه که همچنان به اداره خود ادامه می دهند، خراج و خراج دریافت می کنند. آتن از شهرهای دیگر لیگ دیلان باج می گرفت. امپراتوری های آشور، بابل،
کارتاژ و روم از استان های خود و پادشاهی های تابعه خراج دریافت کردند.
چین باستان از ایالت های مختلف مانند ژاپن، کره، ویتنام، کامبوج، بورنئو، اندونزی، سریلانکا، نپال، میانمار و
آسیای مرکزی باج می گرفت. [ ۱] [ ۲]
امپراتوری آزتک نمونه دیگری است. جمهوری روم به منظور پرداختن به جنگ، به عنوان پرداختی معادل مالیات متناسب با املاک، خراج دریافت می کرد.
در چین باستان، سیستم خراج، وسیله اداری برای کنترل منافع آنها و همچنین ارائه اولویت های تجاری منحصر به فرد برای کسانی که از مناطق خارجی خراج می گرفتند، فراهم می شد. این بخشی جدایی ناپذیر از فلسفه کنفوسیوس بود، که چینی ها آن را معادل پسران کوچکتر از پدر و مادر بزرگتر می دانند که با اختصاص بخشی از دارایی، دارایی یا کالاهای خود به این منظور، از والدین بزرگتر مراقبت می کنند. ازدواج های سیاسی بین
امپراطوری چین و دولت های ادای احترام، مانند Songtsen Gampo و Wencheng ( Gyasa ) وجود داشته است.
باج (فیلم ۲۰۰۱). لاگان : روزی روزگاری هند ( به هندی: लगान، الفبای لاتین: Lagaan ) یک فیلم سینمایی
درام حماسی ورزشی
هندی به کارگردانی و نویسندگی
آشوتوش گواریکر است.
امیر خان بازیگر
نقش اصلی فیلم و تهیه کننده آن است. این فیلم نامزد
اسکار بهترین فیلم خارجی سال ۲۰۰۱ شد.
داستان فیلم در دوران حکومت انگلیس بر هند می گذرد و زندگی مردم یک روستا را نشان می دهد که به خراج سنگینی که حکومت بر آن ها بسته معترض هستند و حاضر می شوند تا بر روی سرنوشت خود در یک مسابقه
کریکت با حاکمان
انگلیسی شان شرط بندی کنند. تصویربرداری فیلم در روستای تاریخی
بوج در ایالت
گجرات هند انجام شده است.
ای آر رحمان آهنگساز فیلم،
آنیل مهتا مدیر فیلمبرداری، بالو سالوجا تدوینگر، نیتین چاندراکانت طراح تولید، بانو آتایا طراح لباس، نیکول دمرس طراح گریم، و
کیران رائو و آپوروا لاخیا دستیاران کارگردان این فیلم بوده اند.
لاگان : روزی روزگاری هند یکی از فیلم های پرفروش هند در سال ۲۰۰۱ بود و در سطح بین المللی هم با استقبال روبرو شد. این فیلم سومین فیلم هندی زبان پس از
مادر هند ( ۱۹۵۷ ) و سلام بمبئی ( ۱۹۸۸ ) بود که نامزد
جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی می شد. لاگان:روزی روزگاری هند همچنین برنده جایزه ویژه مخاطبان جشنواره فیلم لوکارنو، هفت جایزه در جشنواره ملی فیلم هند، ده جایزه در جشنواره بین المللی فیلم هند و نه جایزه در جشنواره فیلم فیر شد.