[ویکی فقه] آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی. حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی در سال ۱۳۰۵ هجری شمسی در شهر شیراز در میان یک خانواده مذهبی که به فضائل نفسانی و مکارم اخلاقی معروفند دیده به جهان گشود.جدّ اعلای ایشان حاج محمّد باقر که از تجّار شیراز به شمار می رفت، در «سرای نو» شیراز به تجارت اشتغال داشت، لباسی شبیه لباس روحانیت می پوشید و پیوسته در مسجد «مولای» شیراز به جماعت حاضر می شد و مورد تکریم و احترام و اطمینان بود. جدّ ایشان مرحوم »حاج محمّد کریم« فرزند حاج محمّد باقر که او نیز عمامه ای بر سر داشت و در بازار در اثنای کار، کلاه پوستینی بر سر می گذاشت، در «سرای گمرک» شیراز و سپس در بازار وکیل به تجارت مشغول بود، همواره در مسجد «مولای» شیراز در نماز جماعت شرکت می کرد و از مرتبطین و نزدیکان مرحوم آیة اللّه العظمی حاج شیخ محمد جعفر محلاتی رحمه الله پدر مرحوم آیة اللّه العظمی حاج شیخ بهاءالدین محلاتی و مرحوم آیة االلّه حاج سیدمحمدجعفر طاهری رحمه الله به حساب می آمد.نبوغ استاد از اوایل کودکی امری مشهود بود و در هر مرحله از مراحل عمرش آشکارتر می گشت.
ایشان در حدود ۱۴ سالگی رسمأ دروس دینی را در (مدرسه آقا باباخان شیراز) آغاز کردند و در مدت اندکی نیازهای خود را از علوم : صرف، نحو، منطق، بیان و بدیع تأمین نمودند.سپس توجه خود را به رشته فقه و اصول معطوف ساختند وبه خاطر نبوغ فوق العاده ای که داشتند مجموع دروس مقدماتی و سطح متوسط و عالی را در مدتی نزدیک به چهار سال! به پایان رساندند. در همین سالها گروهی از طلاب حوزه علمیه شیراز را نیز با تدریس خود بهره مند می ساختند. انتقادها و نظرات معظم له در قم تدریس و یا اضافه نسبت به متون علمی حوزه ها، آینده درخشان علمی ایشان را قطعی می ساخت و در محافل علمی و روحانی آن دیار، استعداد، نبوغ، دقت و عمق تفکر معظم له درج می شد و کسی نمی توانست این فضیلت خدادادی را انکار کند. این ستاره فروزان ، در حالی که هنوز بیش از هیجده سال از عمر شریفش نگذشته بود با فکر نافذ وقلمی روان، حاشیه ای بر (کفایة الأصول ) نوشت که نقاط مبهمی از این کتاب را روشن می ساخت. ایشان در ۱۸ سالگی وارد حوزه علمیه قم شدند و قریب پنج سال از جلسات علمی و درس اساتید بزرگ آن زمان مانند حضرت آ یة الله العظمی بروجردی و آیات برزگ دیگر – (رضوان الله علیهم) بهره گرفتند. معظم له برای آشنایی با نظرات و افکار اساتید بزرگ یکی از حوزه های عظیم شیعه در سال ۱۳۲۹هـ.ش وارد حوزه علمیه نجف اشرف گردید و در آنجا در دروس اساتید عالی مقام و بزرگی همچون أیات عظام: آقای حکیم و آقای خوئی و آقای عبدالهادی شیرازی و اساتید برجسته دیگر - قدس الله اسرارهم- شرکت جستند. معظم له در سن ۲۴ سالگی به اخذ اجازه اجتهاد مطلق از محضر دو نفر از آیات بزرگ نجف نائل شدند و حضرت آیت الله العظمی حکیم تقریظ کوتاه و پر محتوایی بر تقریرات ایشان از درس فقه (ابواب طهارت) نوشتند که بسیار ممتاز است. اقتباس و استفاضه از فیوض علمی دروس اساتید نجف همچنان ادامه داشت تا این که بر اثر نبود وسایل و امکانات، در ماه شعبان ۱۳۳۰ هـ.ش به ایران بازگشتند و در شهر مقدس قم که آن روز مشتاق رجال علمی بود مأوی گزیدند و در جمعی که باید بعدا اثری بس عظیم به وجود آوردند وارد شدند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی بعد از بازگشت به ایران به تدریس سطوح عالی و سپس خارج (اصول ) و فقه پرداختند و قریب ۵۷ سال است که حوزه گرم درس خارج ایشان مورد استقبال طلاب و بسیاری از کتب مهم فقهی را پس از تدریس به رشته تحریر درآورده اند. در حال حاضر حوزه درس خارج ایشان یکی از پرجمعیت ترین دروس حوزه علمیه شیعه است و قریب به دو هزار نفر از طلاب و فضلای عالیقدر از محضر ایشان استفاده میکنند. ایشان از آغاز دوران جوانی به تألیف کتاب در رشته های مختلف عقاید و عارف اسلامی و مسأله ولایت و سپس تفسیر و فقه و اصول پرداختند، که بسیاری از این کتب به زبانهای دیگر نیز ترجمه شده است که همین امر سبب شده که ایشان یکی از مؤلفان بزرگ جهان اسلام محسوب شوند.
آثار
از معظم له حدود یکصد و پنجاه جلد کتاب منتشر شده است. این کتب در یازده بخش معرفی می گردد:
← آثار قرآنی
الف) نشریه علمی مرکز بزرگ شیعه ازمدتها پیش احساس میشد که حوزه علمیه قم نیازمند یک نشریه عمومیاست تا بتواند بانشریات گمراه کننده ای که بدبختانه تعداد آنهانیز کم نبودمبارزه نماید.بعلاوه مسلمانان همواره ازاین دانشگاه بزرگ اسلامی چنین انتظاریراداشتند وطبقات مختلف ازمراجع بزرگ حوزه ودیگران چنین تقاضاییمیکردند بطور مسلم انتشارمجله ای که بتواند به اشکالات مذهبی جوانان پاسخ بگوید وبا نشریات گمراه کننده مبارزه نماید،مشکلاتیداشت که باید پشت سر گذاشته میشد.وازآنجا که بعضی از افکار درآن روز آماده پذیرش چنین نشریه ای نبود اندیشمندانی مصمم ومبتکررا می طلبید تا با عزم راسخ خود این بار مهم را به دوش گیرند.از این نظر معظم له به اتفاق جمعی واز دانشمندان نشریه ماهانه(مکتب اسلام) را با مساعد ت زعمای حوزه علمیه قم وبا کمک مالی عده ای از نیکوکاران پایه گذاری کردند.این نشریه در جهان تشیع بی سابقه بود و شاید از نظر وسعت انتشار – در میان مجلات علمی و دینی - در تمام جهان اسلام, جزؤ درجه اولها بود.این مجله راه نوینی به روی فضلا و دانشمندان دوان جوزه گشود. و در حالی که از سال تأسیس آن (۱۳۳۶ شمسی) بیش از ۳۹ سال میگذرد خدمات ارزنده ایی به جهان اسلام و شیعه نمود ودر قلوب جوانان و دانشجویان و اساتید وفضلا، مقام و منزلتی بس ارجمند پیدا کرد و نور اسلام و تشیع را از مرکز آن به اطراف جهان فرستاد. ---- ب)نقطه تحول در افکار طلاب و دانشجویان در سالهای ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۲ تبلیغات (مادیها) در محیط کشور بالا گرفت، مقامات روحانی و شخصیتهای علمی حوزه احساس کردند که هجوم مکاتب باطله و نشریات روز افزون افراد گمراه و ایادی بیگانه که در اختیار جوانان گذارده می شود،جوانان را تهدید می کند.در این برهه از زمان رجال مذهب واستادان فلسفه و عقاید، احساس مسئولیت کرده و جلسه هایی برای آشنا ساختن جوانان با طرز مبارزه منطقی با این مکاتب، تشکیل دادند و معظم له یکی از پیشگامان در تأسیس چنین جلساتی بودند.ایشان با همکاری جمعی از دانشمندان جلسه بحث علمی و فلسفی تشکیل دادند که در آن جلسه کلیه اصول فلسفی مکتبهای مادی مطرح میگردید. این جلسه سبب شد تا ایشان در این مباحث به حد کافی غور کنند ورساله و نوشته های آنها را مورد بررسی قرار دهند. از این نظر توانستند یک شاهکار علمی که در باب خود ممتاز و بی نظیر است به نام (فیلسوف نماها) را از خود به یادگار بگذارند. این کتاب با استقبال عظیم جوانان و طبقه روشنفکران رو به رو گردید و دسته ای از گمراهان در پرتو این کتاب از چنگال مکتب مادیگری و ماتریالیسم رهایی یافتند. این کتاب بیش از ۳۰ مرتبه به چاپ رسیده و به تصدیق اهل فن کمتر کتابی این چنین جامع در تحلیل اصول فلسفی مارکسیست ها نگارش یافته است.با اینکه دهها سال از انتشار این کتاب می گذرد هنوز طراوت و ابتکار خود را در محیطهای علمی حفظ نموده است و اخیرا که کمونیست ها، کشور همسایه و مسلمان افغانستان را مورد هجوم وحشیانه خود قرار داده و آن را مدتی به اشعال خود در آورده بودند، اخبار فراوانی رسید که حاکی از نقش مهمی است که این کتاب در خنثی نمودن تبلیغات خام آنها و در توجیه صحیح مردم ایفا کرده بود. این فصل در حقیقت نخستین نقطه تحول فکری در حوزه علیه قم بود و از این هنگام به بعد ایشان قسمتی از اوقات خود را صرف خواندن کتابها فلسفی و کلامی و مطالعه در آرا و عقاید فرقه های مختلف اسلامی و غیر اسلامی به خوبی واقف گردند و کتابهایی در این زمینه منتشر سازند. ---- ج) تأسیس جلسات درس عقاید و مذاهب معظم له احساس کردند کتابهای که در زمینه عقاید اسلامی نوشته شده با گذشت زمان نمی تواند پاسخگوی همه نیازمندیهای این زمان باشد؛ زیرا این کتابها در قرونی نوشته شده که اشکالات امروز مادیها مطرح نبود و بازار ایادی استعمار این چنین گرم نبود. بعلاوه در آن کتابها مسائلی مانند نزاع (اشعری و معتزلی) و امثال آن مطرح است که امروز از گردونه مباحث عقاید بیرون رفته و رنگ بحثهای موسمی به خود گرفته . روی این ملاحظات ایشان بار دیگر به کمک ذوق و استعداد خاص خویش، مسائل عقیدتی اسلام و اصول پنجگانه را به طرز بی سابقه ای مطرح ساختند و با تشکیل درس عقاید، صدها نفر را به این مسائل آشنا کردند و کتابهایی که حاوی فشرده آن جلسات علمی است،تألیف نمودند. ---- د) مجمع علمی نجات نسل جوان ایشان به موازات جلسات درس عقاید، جلسه دیگری تشکیل دادند که در هشت رشته از مذاهب موجود جهان، افرادی پرورش یابند تا بتواننداز طریق بحث و مناظره یا نوشتن کتاب، با مبلغان مذاهب مختلف رو به رو شوند و به ایرادها و دلایل آنها پاسخ گویند.این جلسه در مدت کمی توانست فضلایی پرورش دهد که هر کدام در رشته خاص خود تخصص لازم را کسب نمودند. وهم اکنون جمعی از نویسندگان زبده جوان حوزه علمیه، محصول آن جلسه می باشند. همچنین برای رهایی جوانان از چنگال عوامل فساد به همکاری جمعی دست به تشکیل ( مجمع علمی نجات نسل جوان) زدند. یکی از نتایج این مجمع گذاردن نشریات جالب در اختیار جوانان بود که به سرعت جای خود را در میان جوانان کشور باز کرد. ---- هـ) مبارزه با التقاطیها معظم له در یکی از سفرهای خود به شهر شیراز با بازار گرم صوفیگری رو به رو شدند. گروهی از محضر ایشان در خواست نمودند که با قلم شیوای خود کتابی پیرامون اصول صوفیگری - که اتفاق و ادب در ان رعایت شده باشد - بنویسد.معظم له نیز با استفاده از مدارک موجود، عقاید دسته مزبور را با کمال ادب و احترام - که همواره شیوه ایشان در نگارش می باشد- مورد بررسی و انتقاد قرار داده و کتابی نوشتند که به نام (جلوه حق) در سال ۱۳۳۰ انتشار یافت. طرز نگارش این کتاب توجه مخصوص حضرت آیت الله العظمی بروجردی (ره) را جلب نمود و مؤلف را به حضورخود پذیرفت ، پس از تقدیر از خدمات ازرنده ایشان بیاناتی ایراد فرمودند از جمله این که (من این کتاب را به هنگام فراغت مطالعه کردم و کوچکترین نقطه ضعفی در آن به نظرم نیامد. شکرالله مساعیک!) ---- و) تألیفات و آثار از معظم له تا کنون حدود یکصد و پنجاه جلد کتاب به چاپ رسیده که بعضی از آنها بیش از ۳۰ بار تجدید چاپ شده و بعضی به بیش از ده زبان زنده دنیا ترجمه شده و در کشورهای مختلف انتشار یافته است . تفسیر نمونه ایشان به چند زبان ترجمه شده و در اغلب خانه ها موجود است؛ این تفسیر و تفسیر موضوعی پیام قرآن باب تازه ای در تفسیر قرآن گشوده و کتب اعتقادی ایشان به هنگام هجوم مکاتب باطله، پناهگاهی برای طلاب و دانشجویان بود. از جمله کتب فقهی ایشان : انوار الفقاهه، والقواعد الفقیة و انوار الاصول و تقلیقات مستدل و مشروحی بر تمام عروة الوثقی می باشد که مکرر به چاپ رسیده است. رساله عملیه ایشان (توضیح المسائل) تا کنون بارها چاپ شده و این رساله به زبان عربی و اردو و ترکی آذری و انگلیسی نیز ترجمه و منتشر شده است. ---- ز) از آن جا که خدمات فرهنگی هنگامی ماندگار می شود که محل و جایگاه مناسبی برای آن در نظر گرفته شود، حضرت استاد برای خدمات علمی و فرهنگی خود ساختمان های مجهّز و آبرومندی را به کمک یاران خیّر و توده مردم علاقه مند، بنیان نهاده است.
خدمات فرهنگی
...
ایشان در حدود ۱۴ سالگی رسمأ دروس دینی را در (مدرسه آقا باباخان شیراز) آغاز کردند و در مدت اندکی نیازهای خود را از علوم : صرف، نحو، منطق، بیان و بدیع تأمین نمودند.سپس توجه خود را به رشته فقه و اصول معطوف ساختند وبه خاطر نبوغ فوق العاده ای که داشتند مجموع دروس مقدماتی و سطح متوسط و عالی را در مدتی نزدیک به چهار سال! به پایان رساندند. در همین سالها گروهی از طلاب حوزه علمیه شیراز را نیز با تدریس خود بهره مند می ساختند. انتقادها و نظرات معظم له در قم تدریس و یا اضافه نسبت به متون علمی حوزه ها، آینده درخشان علمی ایشان را قطعی می ساخت و در محافل علمی و روحانی آن دیار، استعداد، نبوغ، دقت و عمق تفکر معظم له درج می شد و کسی نمی توانست این فضیلت خدادادی را انکار کند. این ستاره فروزان ، در حالی که هنوز بیش از هیجده سال از عمر شریفش نگذشته بود با فکر نافذ وقلمی روان، حاشیه ای بر (کفایة الأصول ) نوشت که نقاط مبهمی از این کتاب را روشن می ساخت. ایشان در ۱۸ سالگی وارد حوزه علمیه قم شدند و قریب پنج سال از جلسات علمی و درس اساتید بزرگ آن زمان مانند حضرت آ یة الله العظمی بروجردی و آیات برزگ دیگر – (رضوان الله علیهم) بهره گرفتند. معظم له برای آشنایی با نظرات و افکار اساتید بزرگ یکی از حوزه های عظیم شیعه در سال ۱۳۲۹هـ.ش وارد حوزه علمیه نجف اشرف گردید و در آنجا در دروس اساتید عالی مقام و بزرگی همچون أیات عظام: آقای حکیم و آقای خوئی و آقای عبدالهادی شیرازی و اساتید برجسته دیگر - قدس الله اسرارهم- شرکت جستند. معظم له در سن ۲۴ سالگی به اخذ اجازه اجتهاد مطلق از محضر دو نفر از آیات بزرگ نجف نائل شدند و حضرت آیت الله العظمی حکیم تقریظ کوتاه و پر محتوایی بر تقریرات ایشان از درس فقه (ابواب طهارت) نوشتند که بسیار ممتاز است. اقتباس و استفاضه از فیوض علمی دروس اساتید نجف همچنان ادامه داشت تا این که بر اثر نبود وسایل و امکانات، در ماه شعبان ۱۳۳۰ هـ.ش به ایران بازگشتند و در شهر مقدس قم که آن روز مشتاق رجال علمی بود مأوی گزیدند و در جمعی که باید بعدا اثری بس عظیم به وجود آوردند وارد شدند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی بعد از بازگشت به ایران به تدریس سطوح عالی و سپس خارج (اصول ) و فقه پرداختند و قریب ۵۷ سال است که حوزه گرم درس خارج ایشان مورد استقبال طلاب و بسیاری از کتب مهم فقهی را پس از تدریس به رشته تحریر درآورده اند. در حال حاضر حوزه درس خارج ایشان یکی از پرجمعیت ترین دروس حوزه علمیه شیعه است و قریب به دو هزار نفر از طلاب و فضلای عالیقدر از محضر ایشان استفاده میکنند. ایشان از آغاز دوران جوانی به تألیف کتاب در رشته های مختلف عقاید و عارف اسلامی و مسأله ولایت و سپس تفسیر و فقه و اصول پرداختند، که بسیاری از این کتب به زبانهای دیگر نیز ترجمه شده است که همین امر سبب شده که ایشان یکی از مؤلفان بزرگ جهان اسلام محسوب شوند.
آثار
از معظم له حدود یکصد و پنجاه جلد کتاب منتشر شده است. این کتب در یازده بخش معرفی می گردد:
← آثار قرآنی
الف) نشریه علمی مرکز بزرگ شیعه ازمدتها پیش احساس میشد که حوزه علمیه قم نیازمند یک نشریه عمومیاست تا بتواند بانشریات گمراه کننده ای که بدبختانه تعداد آنهانیز کم نبودمبارزه نماید.بعلاوه مسلمانان همواره ازاین دانشگاه بزرگ اسلامی چنین انتظاریراداشتند وطبقات مختلف ازمراجع بزرگ حوزه ودیگران چنین تقاضاییمیکردند بطور مسلم انتشارمجله ای که بتواند به اشکالات مذهبی جوانان پاسخ بگوید وبا نشریات گمراه کننده مبارزه نماید،مشکلاتیداشت که باید پشت سر گذاشته میشد.وازآنجا که بعضی از افکار درآن روز آماده پذیرش چنین نشریه ای نبود اندیشمندانی مصمم ومبتکررا می طلبید تا با عزم راسخ خود این بار مهم را به دوش گیرند.از این نظر معظم له به اتفاق جمعی واز دانشمندان نشریه ماهانه(مکتب اسلام) را با مساعد ت زعمای حوزه علمیه قم وبا کمک مالی عده ای از نیکوکاران پایه گذاری کردند.این نشریه در جهان تشیع بی سابقه بود و شاید از نظر وسعت انتشار – در میان مجلات علمی و دینی - در تمام جهان اسلام, جزؤ درجه اولها بود.این مجله راه نوینی به روی فضلا و دانشمندان دوان جوزه گشود. و در حالی که از سال تأسیس آن (۱۳۳۶ شمسی) بیش از ۳۹ سال میگذرد خدمات ارزنده ایی به جهان اسلام و شیعه نمود ودر قلوب جوانان و دانشجویان و اساتید وفضلا، مقام و منزلتی بس ارجمند پیدا کرد و نور اسلام و تشیع را از مرکز آن به اطراف جهان فرستاد. ---- ب)نقطه تحول در افکار طلاب و دانشجویان در سالهای ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۲ تبلیغات (مادیها) در محیط کشور بالا گرفت، مقامات روحانی و شخصیتهای علمی حوزه احساس کردند که هجوم مکاتب باطله و نشریات روز افزون افراد گمراه و ایادی بیگانه که در اختیار جوانان گذارده می شود،جوانان را تهدید می کند.در این برهه از زمان رجال مذهب واستادان فلسفه و عقاید، احساس مسئولیت کرده و جلسه هایی برای آشنا ساختن جوانان با طرز مبارزه منطقی با این مکاتب، تشکیل دادند و معظم له یکی از پیشگامان در تأسیس چنین جلساتی بودند.ایشان با همکاری جمعی از دانشمندان جلسه بحث علمی و فلسفی تشکیل دادند که در آن جلسه کلیه اصول فلسفی مکتبهای مادی مطرح میگردید. این جلسه سبب شد تا ایشان در این مباحث به حد کافی غور کنند ورساله و نوشته های آنها را مورد بررسی قرار دهند. از این نظر توانستند یک شاهکار علمی که در باب خود ممتاز و بی نظیر است به نام (فیلسوف نماها) را از خود به یادگار بگذارند. این کتاب با استقبال عظیم جوانان و طبقه روشنفکران رو به رو گردید و دسته ای از گمراهان در پرتو این کتاب از چنگال مکتب مادیگری و ماتریالیسم رهایی یافتند. این کتاب بیش از ۳۰ مرتبه به چاپ رسیده و به تصدیق اهل فن کمتر کتابی این چنین جامع در تحلیل اصول فلسفی مارکسیست ها نگارش یافته است.با اینکه دهها سال از انتشار این کتاب می گذرد هنوز طراوت و ابتکار خود را در محیطهای علمی حفظ نموده است و اخیرا که کمونیست ها، کشور همسایه و مسلمان افغانستان را مورد هجوم وحشیانه خود قرار داده و آن را مدتی به اشعال خود در آورده بودند، اخبار فراوانی رسید که حاکی از نقش مهمی است که این کتاب در خنثی نمودن تبلیغات خام آنها و در توجیه صحیح مردم ایفا کرده بود. این فصل در حقیقت نخستین نقطه تحول فکری در حوزه علیه قم بود و از این هنگام به بعد ایشان قسمتی از اوقات خود را صرف خواندن کتابها فلسفی و کلامی و مطالعه در آرا و عقاید فرقه های مختلف اسلامی و غیر اسلامی به خوبی واقف گردند و کتابهایی در این زمینه منتشر سازند. ---- ج) تأسیس جلسات درس عقاید و مذاهب معظم له احساس کردند کتابهای که در زمینه عقاید اسلامی نوشته شده با گذشت زمان نمی تواند پاسخگوی همه نیازمندیهای این زمان باشد؛ زیرا این کتابها در قرونی نوشته شده که اشکالات امروز مادیها مطرح نبود و بازار ایادی استعمار این چنین گرم نبود. بعلاوه در آن کتابها مسائلی مانند نزاع (اشعری و معتزلی) و امثال آن مطرح است که امروز از گردونه مباحث عقاید بیرون رفته و رنگ بحثهای موسمی به خود گرفته . روی این ملاحظات ایشان بار دیگر به کمک ذوق و استعداد خاص خویش، مسائل عقیدتی اسلام و اصول پنجگانه را به طرز بی سابقه ای مطرح ساختند و با تشکیل درس عقاید، صدها نفر را به این مسائل آشنا کردند و کتابهایی که حاوی فشرده آن جلسات علمی است،تألیف نمودند. ---- د) مجمع علمی نجات نسل جوان ایشان به موازات جلسات درس عقاید، جلسه دیگری تشکیل دادند که در هشت رشته از مذاهب موجود جهان، افرادی پرورش یابند تا بتواننداز طریق بحث و مناظره یا نوشتن کتاب، با مبلغان مذاهب مختلف رو به رو شوند و به ایرادها و دلایل آنها پاسخ گویند.این جلسه در مدت کمی توانست فضلایی پرورش دهد که هر کدام در رشته خاص خود تخصص لازم را کسب نمودند. وهم اکنون جمعی از نویسندگان زبده جوان حوزه علمیه، محصول آن جلسه می باشند. همچنین برای رهایی جوانان از چنگال عوامل فساد به همکاری جمعی دست به تشکیل ( مجمع علمی نجات نسل جوان) زدند. یکی از نتایج این مجمع گذاردن نشریات جالب در اختیار جوانان بود که به سرعت جای خود را در میان جوانان کشور باز کرد. ---- هـ) مبارزه با التقاطیها معظم له در یکی از سفرهای خود به شهر شیراز با بازار گرم صوفیگری رو به رو شدند. گروهی از محضر ایشان در خواست نمودند که با قلم شیوای خود کتابی پیرامون اصول صوفیگری - که اتفاق و ادب در ان رعایت شده باشد - بنویسد.معظم له نیز با استفاده از مدارک موجود، عقاید دسته مزبور را با کمال ادب و احترام - که همواره شیوه ایشان در نگارش می باشد- مورد بررسی و انتقاد قرار داده و کتابی نوشتند که به نام (جلوه حق) در سال ۱۳۳۰ انتشار یافت. طرز نگارش این کتاب توجه مخصوص حضرت آیت الله العظمی بروجردی (ره) را جلب نمود و مؤلف را به حضورخود پذیرفت ، پس از تقدیر از خدمات ازرنده ایشان بیاناتی ایراد فرمودند از جمله این که (من این کتاب را به هنگام فراغت مطالعه کردم و کوچکترین نقطه ضعفی در آن به نظرم نیامد. شکرالله مساعیک!) ---- و) تألیفات و آثار از معظم له تا کنون حدود یکصد و پنجاه جلد کتاب به چاپ رسیده که بعضی از آنها بیش از ۳۰ بار تجدید چاپ شده و بعضی به بیش از ده زبان زنده دنیا ترجمه شده و در کشورهای مختلف انتشار یافته است . تفسیر نمونه ایشان به چند زبان ترجمه شده و در اغلب خانه ها موجود است؛ این تفسیر و تفسیر موضوعی پیام قرآن باب تازه ای در تفسیر قرآن گشوده و کتب اعتقادی ایشان به هنگام هجوم مکاتب باطله، پناهگاهی برای طلاب و دانشجویان بود. از جمله کتب فقهی ایشان : انوار الفقاهه، والقواعد الفقیة و انوار الاصول و تقلیقات مستدل و مشروحی بر تمام عروة الوثقی می باشد که مکرر به چاپ رسیده است. رساله عملیه ایشان (توضیح المسائل) تا کنون بارها چاپ شده و این رساله به زبان عربی و اردو و ترکی آذری و انگلیسی نیز ترجمه و منتشر شده است. ---- ز) از آن جا که خدمات فرهنگی هنگامی ماندگار می شود که محل و جایگاه مناسبی برای آن در نظر گرفته شود، حضرت استاد برای خدمات علمی و فرهنگی خود ساختمان های مجهّز و آبرومندی را به کمک یاران خیّر و توده مردم علاقه مند، بنیان نهاده است.
خدمات فرهنگی
...
wikifeqh: آیت_الله_مکارم_شیرازی