فرهنگ اسم ها
معنی: جمع آیه، نشانه ها، علامت ها، آیه ها
برچسب ها: اسم، اسم با ا، اسم دختر، اسم عربی، اسم مذهبی و قرآنی
لغت نامه دهخدا
این طبیبان نوآموزند خود
که بدین آیاتشان حاجت بود
کاملان از دور نامت بشنوند
تا بقعر تار و پودت درروند.
مولوی.
محکوم باد ملک ترا تا اساس دین زآیات محکمات و احادیث محکم است.
سلمان ساوجی.
- نماز آیات ؛ نمازی که گاه خسوف و کسوف و زلزله و امثال آن مسلمانان را واجب باشد. و رجوع به آیت شود.فرهنگ فارسی
جمع آیه، نشانها، علامتها، معجزات، آیه های قر آن، نماز آیات: نمازی که هنگام وقوع حادثه بخوانند
فرهنگ معین
فرهنگ عمید
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] آیات. آیات، اجزای مشخص شده هر سوره، توسط پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم را آیات گویند.
"آیات" جمع "آیه"، در لغت به معانی گوناگونی به کار رفته است (هرچند می توان تمام آن ها را به معنای نشانه بازگرداند).
برخی معانی
۱. نشانه: (... ان آیة ملکه ان یاتیکم التابوت فیه سکینة...) .
بقره/سوره۲، آیه۲۴۸.
"آیه" در اصطلاح عبارت است از بخشی از حروف، کلمات یا جمله هایی از قرآن که از لحاظ حد و مرز، طبق اشاره و ارشاد پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلّم از کلام پیش و پس از آن جدا شده است.
توقیفی بودن شناخت قرآن
...
"آیات" جمع "آیه"، در لغت به معانی گوناگونی به کار رفته است (هرچند می توان تمام آن ها را به معنای نشانه بازگرداند).
برخی معانی
۱. نشانه: (... ان آیة ملکه ان یاتیکم التابوت فیه سکینة...) .
بقره/سوره۲، آیه۲۴۸.
"آیه" در اصطلاح عبارت است از بخشی از حروف، کلمات یا جمله هایی از قرآن که از لحاظ حد و مرز، طبق اشاره و ارشاد پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلّم از کلام پیش و پس از آن جدا شده است.
توقیفی بودن شناخت قرآن
...
wikifeqh: آیه_ها
[ویکی الکتاب] آیات. معنی ءَایَاتِ: آیات - نشانه ها
معنی قَاعِدِینَ: نشسته ها - خانه نشینان(در آیات مورد نظرمنظور کسانی هستند که به جنگ نرفته اند)
معنی یَسْعَوْنَ: تلاش می کنند - سعی می کنند (سعی به معنی تند رفتن است. عبارت "یسعون فی آیاتنا معاجزین" یعنی در آیات ما جدّیت میکنند که آن را از اثر بیندازند و یا از ما پیشی بگیرند )
معنی ﭐنسَلَخَ: تمام شد - سپری شد - جدا شد (معنای انسلاخ بیرون شدن و یا کندن هر چیزی است از پوست و جلدش ، ودر عبارت "وَﭐتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ ﭐلَّذِی ءَاتَیْنَاهُ ءَایَاتِنَا فَـﭑنسَلَخَ مِنْهَا " این تعبیر کنایه استعاری از این است که آیات چنان در بلعم باعورا رسوخ...
معنی مُبِین: ظاهر و آشکار - روشن (کلمه مبین اسم فاعل از باب إفعال است که ماضی آن ابان - به معنی ظاهر و جلوهگر شد - میباشد . و معنای"تِلْکَ ءَایَاتُ ﭐلْکِتَابِ ﭐلْمُبِینِ " این است که : این آیات بلند مرتبه و رفیع القدر آیات کتابی است که از ناحیه خدای سبحان بودنش ظ...
معنی یَدَّبَّرُواْ: تا تدبّر کنند (تدبر یعنی این که چیزی را بعد از چیز دیگر بگیریم و در مورد آیات شریفه ی قرآن کریم به معنای تامل در یک آیه بعد از آیهای دیگر و یا تامل و دقتی دیگر بعد از دقت قبل، در یک آیه است)
معنی مُحْکَمَاتٌ: محکمها (محکمات آیاتی از قرآن هستند که درک مقصود آنها نیاز به آیات دیگر ندارد و لذا مستقلاً می توان به آن آیه عمل نمود اما متشابهات آیاتی هستند که درک مقصود اصلی آنها تنها با جمع نمودن آن با آیات دیگر وکمک گرفتن از "راسخون فی العلم" که همان پیامبر صلی...
معنی أَرْسَاهَا: ریشه دارش کرد - استوارش کرد (و الجبال أرساها - یعنی کوهها را بر زمین استوار کرد تا زمین نوسان و اضطراب نکند ، و بتواند آبها و معدنها را در جوف خود ذخیره کند ، همچنان که سایر آیات قرآنی از این جریان خبر داده )
معنی فَرَقْنَاهُ: قسمت قسمتش کردیم - جدا جدایش کردیم (در عبارت"قُرْءَاناً فَرَقْنَاهُ "منظور این است که قرآن کریم نزد خدا تجزیه شده به آیات نبوده ، بلکه یکپارچه بوده ، بعدا آیه آیه شده ، و بتدریج نازل گردیده است برای فهم بهتر مردم)
معنی فَطَرَ: آفرید(در بسیاری از آیات ، خلقت را فطر ، و خالق را فاطر نامیده است ، و فطر به معنای پاره کردن است ، گویا خدای تعالی عدم را پاره میکند و موجودات را از شکم آن بیرون میآورد و کلمه فطرت بر وزن فعلت بنای نوع را میرساند یعنی نوعی از خلقت )
معنی فِطْرَةَ: نوعی از خلقت (در بسیاری از آیات ، خلقت را فطر ، و خالق را فاطر نامیده است ، و فطر به معنای پاره کردن است ، گویا خدای تعالی عدم را پاره میکند و موجودات را از شکم آن بیرون میآورد و کلمه فطرت بر وزن فعلت بنای نوع را میرساند یعنی نوعی از خلقت )
معنی فَطَرَکُمْ: شما را آفرید(در بسیاری از آیات ، خلقت را فطر ، و خالق را فاطر نامیده است ، و فطر به معنای پاره کردن است ، گویا خدای تعالی عدم را پاره میکند و موجودات را از شکم آن بیرون میآورد و کلمه فطرت بر وزن فعلت بنای نوع را میرساند یعنی نوعی از خلقت )
معنی فَطَرَنَا: ما را آفرید(در بسیاری از آیات ، خلقت را فطر ، و خالق را فاطر نامیده است ، و فطر به معنای پاره کردن است ، گویا خدای تعالی عدم را پاره میکند و موجودات را از شکم آن بیرون میآورد و کلمه فطرت بر وزن فعلت بنای نوع را میرساند یعنی نوعی از خلقت )
معنی فَطَرَهُنَّ: آنها را آفرید(در بسیاری از آیات ، خلقت را فطر ، و خالق را فاطر نامیده است ، و فطر به معنای پاره کردن است ، گویا خدای تعالی عدم را پاره میکند و موجودات را از شکم آن بیرون میآورد و کلمه فطرت بر وزن فعلت بنای نوع را میرساند یعنی نوعی از خلقت )
معنی یَمُرُّونَ: می گذرند (مرور بر هر چیز به معنای رسیدن به آن و گذشتن از آن و رسیدن به موجود بعدی آن است ، بنا بر این مرور به آیات آسمانی و زمینی در عبارت "وَکَأَیِّن مِّن ءَایَةٍ فِی ﭐلسَّمَاوَاتِ وَﭐلْأَرْضِ یَمُرُّونَ عَلَیْهَا " به معنای مشاهده یکی پس از دیگری آ...
ریشه کلمه:
اوی (۴۱۸ بار)
ائی (۳۸۲ بار)
ایی (۶۲۸ بار)
معنی قَاعِدِینَ: نشسته ها - خانه نشینان(در آیات مورد نظرمنظور کسانی هستند که به جنگ نرفته اند)
معنی یَسْعَوْنَ: تلاش می کنند - سعی می کنند (سعی به معنی تند رفتن است. عبارت "یسعون فی آیاتنا معاجزین" یعنی در آیات ما جدّیت میکنند که آن را از اثر بیندازند و یا از ما پیشی بگیرند )
معنی ﭐنسَلَخَ: تمام شد - سپری شد - جدا شد (معنای انسلاخ بیرون شدن و یا کندن هر چیزی است از پوست و جلدش ، ودر عبارت "وَﭐتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ ﭐلَّذِی ءَاتَیْنَاهُ ءَایَاتِنَا فَـﭑنسَلَخَ مِنْهَا " این تعبیر کنایه استعاری از این است که آیات چنان در بلعم باعورا رسوخ...
معنی مُبِین: ظاهر و آشکار - روشن (کلمه مبین اسم فاعل از باب إفعال است که ماضی آن ابان - به معنی ظاهر و جلوهگر شد - میباشد . و معنای"تِلْکَ ءَایَاتُ ﭐلْکِتَابِ ﭐلْمُبِینِ " این است که : این آیات بلند مرتبه و رفیع القدر آیات کتابی است که از ناحیه خدای سبحان بودنش ظ...
معنی یَدَّبَّرُواْ: تا تدبّر کنند (تدبر یعنی این که چیزی را بعد از چیز دیگر بگیریم و در مورد آیات شریفه ی قرآن کریم به معنای تامل در یک آیه بعد از آیهای دیگر و یا تامل و دقتی دیگر بعد از دقت قبل، در یک آیه است)
معنی مُحْکَمَاتٌ: محکمها (محکمات آیاتی از قرآن هستند که درک مقصود آنها نیاز به آیات دیگر ندارد و لذا مستقلاً می توان به آن آیه عمل نمود اما متشابهات آیاتی هستند که درک مقصود اصلی آنها تنها با جمع نمودن آن با آیات دیگر وکمک گرفتن از "راسخون فی العلم" که همان پیامبر صلی...
معنی أَرْسَاهَا: ریشه دارش کرد - استوارش کرد (و الجبال أرساها - یعنی کوهها را بر زمین استوار کرد تا زمین نوسان و اضطراب نکند ، و بتواند آبها و معدنها را در جوف خود ذخیره کند ، همچنان که سایر آیات قرآنی از این جریان خبر داده )
معنی فَرَقْنَاهُ: قسمت قسمتش کردیم - جدا جدایش کردیم (در عبارت"قُرْءَاناً فَرَقْنَاهُ "منظور این است که قرآن کریم نزد خدا تجزیه شده به آیات نبوده ، بلکه یکپارچه بوده ، بعدا آیه آیه شده ، و بتدریج نازل گردیده است برای فهم بهتر مردم)
معنی فَطَرَ: آفرید(در بسیاری از آیات ، خلقت را فطر ، و خالق را فاطر نامیده است ، و فطر به معنای پاره کردن است ، گویا خدای تعالی عدم را پاره میکند و موجودات را از شکم آن بیرون میآورد و کلمه فطرت بر وزن فعلت بنای نوع را میرساند یعنی نوعی از خلقت )
معنی فِطْرَةَ: نوعی از خلقت (در بسیاری از آیات ، خلقت را فطر ، و خالق را فاطر نامیده است ، و فطر به معنای پاره کردن است ، گویا خدای تعالی عدم را پاره میکند و موجودات را از شکم آن بیرون میآورد و کلمه فطرت بر وزن فعلت بنای نوع را میرساند یعنی نوعی از خلقت )
معنی فَطَرَکُمْ: شما را آفرید(در بسیاری از آیات ، خلقت را فطر ، و خالق را فاطر نامیده است ، و فطر به معنای پاره کردن است ، گویا خدای تعالی عدم را پاره میکند و موجودات را از شکم آن بیرون میآورد و کلمه فطرت بر وزن فعلت بنای نوع را میرساند یعنی نوعی از خلقت )
معنی فَطَرَنَا: ما را آفرید(در بسیاری از آیات ، خلقت را فطر ، و خالق را فاطر نامیده است ، و فطر به معنای پاره کردن است ، گویا خدای تعالی عدم را پاره میکند و موجودات را از شکم آن بیرون میآورد و کلمه فطرت بر وزن فعلت بنای نوع را میرساند یعنی نوعی از خلقت )
معنی فَطَرَهُنَّ: آنها را آفرید(در بسیاری از آیات ، خلقت را فطر ، و خالق را فاطر نامیده است ، و فطر به معنای پاره کردن است ، گویا خدای تعالی عدم را پاره میکند و موجودات را از شکم آن بیرون میآورد و کلمه فطرت بر وزن فعلت بنای نوع را میرساند یعنی نوعی از خلقت )
معنی یَمُرُّونَ: می گذرند (مرور بر هر چیز به معنای رسیدن به آن و گذشتن از آن و رسیدن به موجود بعدی آن است ، بنا بر این مرور به آیات آسمانی و زمینی در عبارت "وَکَأَیِّن مِّن ءَایَةٍ فِی ﭐلسَّمَاوَاتِ وَﭐلْأَرْضِ یَمُرُّونَ عَلَیْهَا " به معنای مشاهده یکی پس از دیگری آ...
ریشه کلمه:
اوی (۴۱۸ بار)
ائی (۳۸۲ بار)
ایی (۶۲۸ بار)
wikialkb: آیَات
پیشنهاد کاربران
الر ، تلک آیات الکتاب الحکیم ( یونس 1 )
کلمه آیات جمع کلمه آیة است که به معنای علامت میباشد ، هر چند که جایز است که این کلمه ، هم بر معانی اطلاق شود و هم بر اعیان خارجی و هم بر قول ، نظیر آیه شریفه اولم یکن لهم آیة ان یعلمه علماء بنی اسرائیل که در آن کلمه آیت بر علم علماء بنی اسرائیل اطلاق شده ، و آیه : و جعلناها و ابن ها آیة للعالمین ، که در آن مریم و عیسی ( علیهماالسلام ) آیت شمرده شدهاند ، و آیه شریفه و اذا بدلنا آیة مکان آیة که در آن آیت بر قول اطلاق شده است ، لیکن منظور از کلمه آیات در آیه مورد بحث بطور قطع اجزاء کلام الهی است ، برای اینکه گفتار در این آیه پیرامون وحی است ، وحیی که بر پیامبر اسلام نازل میشد ، و معلوم است که وحی به هر معنا از معانی که ما آن را تصور کنیم و نزول وحی را به هر معنائی که بدانیم ، از سنخ کلام است ، و چیزی است که تلاوت میشود وآن را میخوانند . پس منظور از کلمه آیات در آیه مورد بحث اجزاء کتاب الهی است ، اجزائی که تعین آنها تا حدی با مقاطعی است که آیات را از یکدیگر جدا میسازد ، البته مقداری هم از این تعین را ذوق تفاهم تشخیص میدهد ، و در تشخیص آن کمک میکند ، و لذا چه بسا شده است که بین علمای احصاء از قبیل کوفیها و بصریها و دیگران در عدد آیات بعضی از سورهها اختلاف افتاده ، این به خاطر همان ذوق تفاهم است که گفتیم در تشخیص اینکه این جمله متصل به آیه قبل است و یا خود آیهای جداگانه است دخالت دارد .
... [مشاهده متن کامل]
رجوع شود به ( ترجمة المیزان ج : 10ص :7 )
کلمه آیات جمع کلمه آیة است که به معنای علامت میباشد ، هر چند که جایز است که این کلمه ، هم بر معانی اطلاق شود و هم بر اعیان خارجی و هم بر قول ، نظیر آیه شریفه اولم یکن لهم آیة ان یعلمه علماء بنی اسرائیل که در آن کلمه آیت بر علم علماء بنی اسرائیل اطلاق شده ، و آیه : و جعلناها و ابن ها آیة للعالمین ، که در آن مریم و عیسی ( علیهماالسلام ) آیت شمرده شدهاند ، و آیه شریفه و اذا بدلنا آیة مکان آیة که در آن آیت بر قول اطلاق شده است ، لیکن منظور از کلمه آیات در آیه مورد بحث بطور قطع اجزاء کلام الهی است ، برای اینکه گفتار در این آیه پیرامون وحی است ، وحیی که بر پیامبر اسلام نازل میشد ، و معلوم است که وحی به هر معنا از معانی که ما آن را تصور کنیم و نزول وحی را به هر معنائی که بدانیم ، از سنخ کلام است ، و چیزی است که تلاوت میشود وآن را میخوانند . پس منظور از کلمه آیات در آیه مورد بحث اجزاء کتاب الهی است ، اجزائی که تعین آنها تا حدی با مقاطعی است که آیات را از یکدیگر جدا میسازد ، البته مقداری هم از این تعین را ذوق تفاهم تشخیص میدهد ، و در تشخیص آن کمک میکند ، و لذا چه بسا شده است که بین علمای احصاء از قبیل کوفیها و بصریها و دیگران در عدد آیات بعضی از سورهها اختلاف افتاده ، این به خاطر همان ذوق تفاهم است که گفتیم در تشخیص اینکه این جمله متصل به آیه قبل است و یا خود آیهای جداگانه است دخالت دارد .
... [مشاهده متن کامل]
رجوع شود به ( ترجمة المیزان ج : 10ص :7 )
بزرگترین دارایی و ثروت یک انسان آگاهی و بزرگترین دشمن ویران کننده نا آگاهی و جهل هست.
بزرگترین ثروت و سرمایه و دارایی یک انسان آگاهی و آگاهی و آگاهی است. بزرگترین دشمن انسان جهل و نا آگاهی و نا آگاهی و نا آگاهی است. اینو میدونید درست همین الان بیش از ۸۰ تا ۷۵ در صد مردم جهان از لحاظ هوشی
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
زیر ۵۰ درصد هستند و دارای هوش متوسط به پایین هستند. آگاهی و جهل و نا آگاهی درون خودمونه جای دوری دنبالش نگردید. امید ارم آگاه سالم و هوشمند باشید.
بزرگترین ثروت انسان که با تمام الماس و طلاهای جهان هستی حتی قابل مقیاس هم نیست آگاهی آگاهی و آگاهی هست. وبزرگترین دشمن انسان جهل و نا آگای و نا آگاهی و نا آگاهی هست که ویران کنندست. شما چند ساعت روز سال
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
یا . . . به نظرتون با آگاهی زندگی کردید؟ اینو میدونید ضریب هوشی ۸۰ تا ۸۵ درصد از مردم دنیا زیر متوسط و متوسط هست اون هم درست همین لحظه در همین قرن ۲۱، ام. موفق و آگاه باشید
و اذا قری القرآن فاستمعوا له و انصتوا
آیه ها ، نشانه ها 💯
ایه ها - نشانه ها.
اسم ایات اسم یکی لز سورهی قران به معنی قرا سو رها بهشون میگن ایه ولی به معنی ایات ایات در سعودیه مصر کویتی ایرانی هس
آیات : آیه های قران
آیه ها، نشانه ها
آیات : جمع آیه، اسم دختر شاعر شیعه بحرینی که بدست آل سعود شهید شد.
نشانه ها
( اوستایی ) 1ـ ای، یا، اوه، آهای 2ـ آمدن
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١٣)