فرهنگ فارسی
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] ابوعلی سینا از بزرگترین دانشمندان ایرانی است که در پارهای از علوم من جمله؛ طب ، زیست شناسی ، منطق و فلسفه از سرامدان تاریخ علم محسوب میشود.
امروزه و در فضای علمی کنونی، " دانشمند " به کسی گفته می شود که تنها بر یک رشته علمی تسلط کافی داشته باشد و بتواند در رشته خود نوآوری کرده و آن دانش را یک گام به جلو ببرد، اما با مطالعه تاریخ علم به دوره هایی بر می خوریم که در آنها " دانشمند" لقب کسی است که در تمامی علوم زمان خود مهارت داشته و در بیشتر آنها صاحب نظر به حساب آید. و دیده شده که بعضی ازاین دانشمندان توانسته اند چندین شاخه از علوم زمان خود را به شکل قابل اعتنایی ارتقاء داده و در آنها تاثیر شگرفی بگذارند؛ بنابراین ممکن است در بررسی تاریخچه علوم مختلف به نام یک دانشمند برخورد کنیم که در رشد تمامی این علوم موثر بوده است و نام او به عنوان یک نابغه در تاریخ ثبت شده باشد.
معرفی اجمالی
بی تردید "ابوعلی سینا"نامدارترین دانشمند مسلمان و ایرانی است که توانسته است در بیشتر علوم زمانه خود تحول ایجاد کرده و نام خود را در تاریخچه بسیاری از علوم به ثبت برساند. شهرت او محدود به ایران یا حتی عالم اسلام یا محدود به علوم خاصی مانند فلسفه و منطق نیست بلکه شاید بتوان گفت عظمت شخصیت علمی "ابوعلی سینا"در علم طب بیش از مقام علمی او در فلسفه و منطق است، اما ما در این نوشتار "ابوعلی سینا"را به عنوان نماینده یک دوره خاص از تاریخچه منطق مورد بررسی می دهیم. بنابراین بیشتر متمرکز برشرح آراء واحوال منطقی وفلسفی وی هستیم.
زندگی نامه
ابوعلی سینا که نام کامل او "حسین بن عبدالله بن علی بن سینا" و ملقب به " شیخ الرئیس " است، درسال ۳۷۰ هجری قمری در روستایی به نام " افشنه " از توابع شهر " بخارا " به دنیا آمد. در سیر مطالعه زندگی وی، به برکت شرح حالی که خود او برای یکی از شاگرادنش بیان کرده است، اطلاعات کافی و به نسبت زیادی در مورد چگونگی شروع تحصیل و آموزش او در دوران جوانی و نوجوانیش وجود دارد. او به قول خودش تا ده سالگی، قرآن و بسیاری از علوم ادب را آموخته بود و مردم از او در تعجب بودند. وی تا پیش ازآنکه نزد استاد معتبری شاگردی کند، بسیاری از علوم دیگر مانند هندسه و فقه را نیز به طور مختصر یاد گرفته بود.وقتی " ابوعبدالله ناتلی " که به فلسفه دانی مشهور بود، به بخارا آمد، پدرش او را نزد وی گذاشت تا منطق بیاموزد. استاد از نبوغ فراوان شاگرد درحیرت ماند و دانشمند جوان مقدمات منطق و بعضی کتابهای اقلیدس را در محضر "ناتلی"درس گرفت. پس از مدتی ناتلی بخارا را ترک کرد وشاگردش به تنهایی شروع به مطالعه کتابهای علمی و شروح آنها کرد. او در این مدت شب ها و روزها مطالعه می کرد و کتابهای ارسطو و بطلمیوس را به خوبی خواند و تا آنجا پیش رفت که به قول خودش "درهای دانش به رویش گشوده شد». او خودش مراحل بعد تحصیلش را اینگونه توصیف می کند: " سپس به علم طب راغب شدم و کتاب های تصنیف شده در آن فن را خواندم و علم طب از دانش های دشوار نیست پس در کمترین مدت آن را فراگرفتم به نحوی که فاضلان این فن پیش من طب می خواندند. " از این زمان به بعد ابوعلی سینا به عنوان یک طبیب حاذق به علاج بیماران می پرداخت و در این راه شهرت فراوانی پیدا کرد، این شهرت وی باعث شد برای درمان " نوح بن منصور سامانی "حاکم بخارا، که به بیماری صعب العلاجی دچار شده بود به دربار فراخوانده شود و او در ازای درمان حاکم از او درخواست کرد که اجازه داشته باشد از کتابخانه دربار استفاده کند.در اثر مطالعه کتابهای نایاب و گرانقیمتی که در کتابخانه دربار وجود داشت، ابن سینا توانست تسلط خود را در بیشترعلوم کامل کند و این در حالی بود که هنوز هیجده سال بیش نداشت و در ابتدای راه زندگی بود ؛اوضاع بر همین منوال می گذشت تا آنکه پدرش از دنیا رفت و او مجبور شد به جای پدر وارد دستگاه حکومتی شود، دیری نپایید که "نوح بن منصور"نیز درگذشت و پسرش بر جای وی به حکومت رسید، ابن سینا دیگر نتوانست در دستگاه اداری حکومت باقی بماند و عزم سفر کرده و به سمت حکومت خوارزمشاه در گرگانج حرکت کرد.از این به بعد، ابن سینا زندگی بسیار سخت و پر فراز و نشیبی داشت و به جز مدتی در پایان عمرش، دیگرنتوانست آن فراغت لازم را که دانشمندان برای مطالعه و تحقیق بدان نیاز دارند، به دست آورد. او بیشتر عمر خود را در مسافرت های طولانی از شهری به شهر دیگر و از حکومتی به ولایتی دیگر گذراند وحوادث گوناگونی را تجربه کرد، از سرگردانی در کویر و گم شدن در بیابان گرفته، تا سکنی گزیدن در روستایی دور افتاده و رسیدن به وزارت سلطان و زندگی در دربار. او حتی متهم به خیانت در وزارت شد وحبس در زندان حکومت را نیز تجربه کرد. سپس مخفیانه از زندان گریخت و با لباس ناشناس به سمت حکومتی دیگر در اصفهان روانه گشت. جنگ ها و صلح های فراوانی را دید و در گرفتاری های سیاسی و اجتماعی متفاوتی زندگی کرد و در تمام این مدت به برکت شهرتی، که بیشتر در علم طب داشت، امرار معاش و گذران زندگی می کرد.اما "شیخ الرئیس"در تمام این مدت هرگز دست از تلاش و کوشش علمی نکشید و بیشتر کتابهایی که نوشته و شاگردانی که تربیت کرده مربوط به همین دوران است او حتی بعضی از رسائلش را در زندان به رشته تحریر در آورد، ابوعبید جوزجانی ، شاگردش، شرایط کارهای علمی او را در زمان وزارت اینگونه توصیف می کند: "در این ایام هرشب طالبان علم در خانه او گرد می آمدند، و من نزد او کتاب شفا می خواندم و دیگر کتاب قانون را می خواند تدریس هم شب ها صورت می گرفت زیرا شیخ روزها کار وزارت ودیوانی داشت "سرانجام این حکیم دانشمند پس تحمل سختی های فراوان و مجاهدت های علمی بسیار که ثمره آن تا کنون در عالم اسلام نمایان است در سال ۴۲۸ هجری قمری درحالی که ملازم "علاءالدوله" بود و به سمت اصفهان باز می گشت در شهر همدان جان به جان آفرین تسلیم کرد.
آثار و افکار
...
امروزه و در فضای علمی کنونی، " دانشمند " به کسی گفته می شود که تنها بر یک رشته علمی تسلط کافی داشته باشد و بتواند در رشته خود نوآوری کرده و آن دانش را یک گام به جلو ببرد، اما با مطالعه تاریخ علم به دوره هایی بر می خوریم که در آنها " دانشمند" لقب کسی است که در تمامی علوم زمان خود مهارت داشته و در بیشتر آنها صاحب نظر به حساب آید. و دیده شده که بعضی ازاین دانشمندان توانسته اند چندین شاخه از علوم زمان خود را به شکل قابل اعتنایی ارتقاء داده و در آنها تاثیر شگرفی بگذارند؛ بنابراین ممکن است در بررسی تاریخچه علوم مختلف به نام یک دانشمند برخورد کنیم که در رشد تمامی این علوم موثر بوده است و نام او به عنوان یک نابغه در تاریخ ثبت شده باشد.
معرفی اجمالی
بی تردید "ابوعلی سینا"نامدارترین دانشمند مسلمان و ایرانی است که توانسته است در بیشتر علوم زمانه خود تحول ایجاد کرده و نام خود را در تاریخچه بسیاری از علوم به ثبت برساند. شهرت او محدود به ایران یا حتی عالم اسلام یا محدود به علوم خاصی مانند فلسفه و منطق نیست بلکه شاید بتوان گفت عظمت شخصیت علمی "ابوعلی سینا"در علم طب بیش از مقام علمی او در فلسفه و منطق است، اما ما در این نوشتار "ابوعلی سینا"را به عنوان نماینده یک دوره خاص از تاریخچه منطق مورد بررسی می دهیم. بنابراین بیشتر متمرکز برشرح آراء واحوال منطقی وفلسفی وی هستیم.
زندگی نامه
ابوعلی سینا که نام کامل او "حسین بن عبدالله بن علی بن سینا" و ملقب به " شیخ الرئیس " است، درسال ۳۷۰ هجری قمری در روستایی به نام " افشنه " از توابع شهر " بخارا " به دنیا آمد. در سیر مطالعه زندگی وی، به برکت شرح حالی که خود او برای یکی از شاگرادنش بیان کرده است، اطلاعات کافی و به نسبت زیادی در مورد چگونگی شروع تحصیل و آموزش او در دوران جوانی و نوجوانیش وجود دارد. او به قول خودش تا ده سالگی، قرآن و بسیاری از علوم ادب را آموخته بود و مردم از او در تعجب بودند. وی تا پیش ازآنکه نزد استاد معتبری شاگردی کند، بسیاری از علوم دیگر مانند هندسه و فقه را نیز به طور مختصر یاد گرفته بود.وقتی " ابوعبدالله ناتلی " که به فلسفه دانی مشهور بود، به بخارا آمد، پدرش او را نزد وی گذاشت تا منطق بیاموزد. استاد از نبوغ فراوان شاگرد درحیرت ماند و دانشمند جوان مقدمات منطق و بعضی کتابهای اقلیدس را در محضر "ناتلی"درس گرفت. پس از مدتی ناتلی بخارا را ترک کرد وشاگردش به تنهایی شروع به مطالعه کتابهای علمی و شروح آنها کرد. او در این مدت شب ها و روزها مطالعه می کرد و کتابهای ارسطو و بطلمیوس را به خوبی خواند و تا آنجا پیش رفت که به قول خودش "درهای دانش به رویش گشوده شد». او خودش مراحل بعد تحصیلش را اینگونه توصیف می کند: " سپس به علم طب راغب شدم و کتاب های تصنیف شده در آن فن را خواندم و علم طب از دانش های دشوار نیست پس در کمترین مدت آن را فراگرفتم به نحوی که فاضلان این فن پیش من طب می خواندند. " از این زمان به بعد ابوعلی سینا به عنوان یک طبیب حاذق به علاج بیماران می پرداخت و در این راه شهرت فراوانی پیدا کرد، این شهرت وی باعث شد برای درمان " نوح بن منصور سامانی "حاکم بخارا، که به بیماری صعب العلاجی دچار شده بود به دربار فراخوانده شود و او در ازای درمان حاکم از او درخواست کرد که اجازه داشته باشد از کتابخانه دربار استفاده کند.در اثر مطالعه کتابهای نایاب و گرانقیمتی که در کتابخانه دربار وجود داشت، ابن سینا توانست تسلط خود را در بیشترعلوم کامل کند و این در حالی بود که هنوز هیجده سال بیش نداشت و در ابتدای راه زندگی بود ؛اوضاع بر همین منوال می گذشت تا آنکه پدرش از دنیا رفت و او مجبور شد به جای پدر وارد دستگاه حکومتی شود، دیری نپایید که "نوح بن منصور"نیز درگذشت و پسرش بر جای وی به حکومت رسید، ابن سینا دیگر نتوانست در دستگاه اداری حکومت باقی بماند و عزم سفر کرده و به سمت حکومت خوارزمشاه در گرگانج حرکت کرد.از این به بعد، ابن سینا زندگی بسیار سخت و پر فراز و نشیبی داشت و به جز مدتی در پایان عمرش، دیگرنتوانست آن فراغت لازم را که دانشمندان برای مطالعه و تحقیق بدان نیاز دارند، به دست آورد. او بیشتر عمر خود را در مسافرت های طولانی از شهری به شهر دیگر و از حکومتی به ولایتی دیگر گذراند وحوادث گوناگونی را تجربه کرد، از سرگردانی در کویر و گم شدن در بیابان گرفته، تا سکنی گزیدن در روستایی دور افتاده و رسیدن به وزارت سلطان و زندگی در دربار. او حتی متهم به خیانت در وزارت شد وحبس در زندان حکومت را نیز تجربه کرد. سپس مخفیانه از زندان گریخت و با لباس ناشناس به سمت حکومتی دیگر در اصفهان روانه گشت. جنگ ها و صلح های فراوانی را دید و در گرفتاری های سیاسی و اجتماعی متفاوتی زندگی کرد و در تمام این مدت به برکت شهرتی، که بیشتر در علم طب داشت، امرار معاش و گذران زندگی می کرد.اما "شیخ الرئیس"در تمام این مدت هرگز دست از تلاش و کوشش علمی نکشید و بیشتر کتابهایی که نوشته و شاگردانی که تربیت کرده مربوط به همین دوران است او حتی بعضی از رسائلش را در زندان به رشته تحریر در آورد، ابوعبید جوزجانی ، شاگردش، شرایط کارهای علمی او را در زمان وزارت اینگونه توصیف می کند: "در این ایام هرشب طالبان علم در خانه او گرد می آمدند، و من نزد او کتاب شفا می خواندم و دیگر کتاب قانون را می خواند تدریس هم شب ها صورت می گرفت زیرا شیخ روزها کار وزارت ودیوانی داشت "سرانجام این حکیم دانشمند پس تحمل سختی های فراوان و مجاهدت های علمی بسیار که ثمره آن تا کنون در عالم اسلام نمایان است در سال ۴۲۸ هجری قمری درحالی که ملازم "علاءالدوله" بود و به سمت اصفهان باز می گشت در شهر همدان جان به جان آفرین تسلیم کرد.
آثار و افکار
...
wikifeqh: شیخ_الرئیس_ابن_سینا
[ویکی فقه] ابوعلی سینا از بزرگترین دانشمندان ایرانی است که در پارهای از علوم من جمله؛ طب ، زیست شناسی ، منطق و فلسفه از سرامدان تاریخ علم محسوب میشود.
امروزه و در فضای علمی کنونی، " دانشمند " به کسی گفته می شود که تنها بر یک رشته علمی تسلط کافی داشته باشد و بتواند در رشته خود نوآوری کرده و آن دانش را یک گام به جلو ببرد، اما با مطالعه تاریخ علم به دوره هایی بر می خوریم که در آنها " دانشمند" لقب کسی است که در تمامی علوم زمان خود مهارت داشته و در بیشتر آنها صاحب نظر به حساب آید. و دیده شده که بعضی ازاین دانشمندان توانسته اند چندین شاخه از علوم زمان خود را به شکل قابل اعتنایی ارتقاء داده و در آنها تاثیر شگرفی بگذارند؛ بنابراین ممکن است در بررسی تاریخچه علوم مختلف به نام یک دانشمند برخورد کنیم که در رشد تمامی این علوم موثر بوده است و نام او به عنوان یک نابغه در تاریخ ثبت شده باشد.
معرفی اجمالی
بی تردید "ابوعلی سینا"نامدارترین دانشمند مسلمان و ایرانی است که توانسته است در بیشتر علوم زمانه خود تحول ایجاد کرده و نام خود را در تاریخچه بسیاری از علوم به ثبت برساند. شهرت او محدود به ایران یا حتی عالم اسلام یا محدود به علوم خاصی مانند فلسفه و منطق نیست بلکه شاید بتوان گفت عظمت شخصیت علمی "ابوعلی سینا"در علم طب بیش از مقام علمی او در فلسفه و منطق است، اما ما در این نوشتار "ابوعلی سینا"را به عنوان نماینده یک دوره خاص از تاریخچه منطق مورد بررسی می دهیم. بنابراین بیشتر متمرکز برشرح آراء واحوال منطقی وفلسفی وی هستیم.
زندگی نامه
ابوعلی سینا که نام کامل او "حسین بن عبدالله بن علی بن سینا" و ملقب به " شیخ الرئیس " است، درسال ۳۷۰ هجری قمری در روستایی به نام " افشنه " از توابع شهر " بخارا " به دنیا آمد. در سیر مطالعه زندگی وی، به برکت شرح حالی که خود او برای یکی از شاگرادنش بیان کرده است، اطلاعات کافی و به نسبت زیادی در مورد چگونگی شروع تحصیل و آموزش او در دوران جوانی و نوجوانیش وجود دارد. او به قول خودش تا ده سالگی، قرآن و بسیاری از علوم ادب را آموخته بود و مردم از او در تعجب بودند.
دیباجی، سید ابراهیم، "ابن سینا به روایت اشکوری واردکانی"، تهران، انتشارات امیرکبیر، چاپ اول، ۱۳۶۴، ص۳۵.
...
امروزه و در فضای علمی کنونی، " دانشمند " به کسی گفته می شود که تنها بر یک رشته علمی تسلط کافی داشته باشد و بتواند در رشته خود نوآوری کرده و آن دانش را یک گام به جلو ببرد، اما با مطالعه تاریخ علم به دوره هایی بر می خوریم که در آنها " دانشمند" لقب کسی است که در تمامی علوم زمان خود مهارت داشته و در بیشتر آنها صاحب نظر به حساب آید. و دیده شده که بعضی ازاین دانشمندان توانسته اند چندین شاخه از علوم زمان خود را به شکل قابل اعتنایی ارتقاء داده و در آنها تاثیر شگرفی بگذارند؛ بنابراین ممکن است در بررسی تاریخچه علوم مختلف به نام یک دانشمند برخورد کنیم که در رشد تمامی این علوم موثر بوده است و نام او به عنوان یک نابغه در تاریخ ثبت شده باشد.
معرفی اجمالی
بی تردید "ابوعلی سینا"نامدارترین دانشمند مسلمان و ایرانی است که توانسته است در بیشتر علوم زمانه خود تحول ایجاد کرده و نام خود را در تاریخچه بسیاری از علوم به ثبت برساند. شهرت او محدود به ایران یا حتی عالم اسلام یا محدود به علوم خاصی مانند فلسفه و منطق نیست بلکه شاید بتوان گفت عظمت شخصیت علمی "ابوعلی سینا"در علم طب بیش از مقام علمی او در فلسفه و منطق است، اما ما در این نوشتار "ابوعلی سینا"را به عنوان نماینده یک دوره خاص از تاریخچه منطق مورد بررسی می دهیم. بنابراین بیشتر متمرکز برشرح آراء واحوال منطقی وفلسفی وی هستیم.
زندگی نامه
ابوعلی سینا که نام کامل او "حسین بن عبدالله بن علی بن سینا" و ملقب به " شیخ الرئیس " است، درسال ۳۷۰ هجری قمری در روستایی به نام " افشنه " از توابع شهر " بخارا " به دنیا آمد. در سیر مطالعه زندگی وی، به برکت شرح حالی که خود او برای یکی از شاگرادنش بیان کرده است، اطلاعات کافی و به نسبت زیادی در مورد چگونگی شروع تحصیل و آموزش او در دوران جوانی و نوجوانیش وجود دارد. او به قول خودش تا ده سالگی، قرآن و بسیاری از علوم ادب را آموخته بود و مردم از او در تعجب بودند.
دیباجی، سید ابراهیم، "ابن سینا به روایت اشکوری واردکانی"، تهران، انتشارات امیرکبیر، چاپ اول، ۱۳۶۴، ص۳۵.
...
wikifeqh: ابن سینا
دانشنامه آزاد فارسی
رجوع شود به:ابن سینا، حسین بن عبدالله (خرمیثن ۳۷۰ـ همدان ۴۲۸)
wikijoo: ابوعلی_سینا
پیشنهاد کاربران
❌ جمهوری باکو با بی شرمی تمام � بهمنیار � شاگرد زرتشتی ابن سینا را هم مال خود کرده ! حالا چرا ؟ 👇😄
تصاویر را ببینید و متن
پیوستی را حتما بخوانید . . .
🆔 @iranzamin777
🆔 Admin @f777kim
تصاویر را ببینید و متن
پیوستی را حتما بخوانید . . .
.
🔵 بهمنیار مجوسی، شاگر اهل آذربایجان ابن سینا
🔺 ابوعلی سینا اندیشمند بزرگ ایرانی، شاگردی #زرتشتی مذهب از خطه آذربایجان داشته است به نام � بهمنیار بن مرزبان مجوسی � ( اواخر سده ۴ - ۴۵۸ ق ) از نوادگان مرزبان سالاری، که ریشه آنها به منطقه دیلم باز می گشت و حکومت خود را تا آذربایجان و اران گسترش داده بودند. این شخصیت متعلق به آذربابجان جنوب ارس بوده و در زمان زندگی بهمنیار، اصلا � اران و شروان � آذربایجان نام نداشته که جمهوری باکو این شخصیت را مال خود می داند ! گذشته از همه اینها او � زرتشتی بود با اصالت دیلمی � نه ترک اغوز : )
... [مشاهده متن کامل]
🔺 در همه منابع تاریخی، ازجمله در � تتمة صوان بیهقی � و � نزهة الارواح شهرزوری �، به � مجوسی / زرتشتی � بودن بهمنیار اشاره شده است که زبان عربی هم خوب نمی دانسته و گویا بعدها مسلمان می شود. بیشتر منابع او را اهل #آذربابجان خطاب کرده اند، فقط در کتاب � تحفة المتکلمین � نوشته ملاحمی خوارزمی در سده ۶ قمری، او زرتشتی اهل � #اصفهان � خطاب شده است
♦️ نام بهمنیار و نام دایی اش ( �ابومنصور بهرام بن خورشید بن ایزدیار ) که کتاب التحصیل را به او تقدیم کرده، گویای همه چیز است : بهمن یار / مرزبان / بهرام / خورشید / ایزدیار / و . . . ساخت نام های بهمنیار و ایزدیار همانند نام های مازیار ( ماه یزدیار ) ، خدایار، مهیار، مهزیار، علیار، خوریزدیار و . . . در فرهنگ ایرانی و زبان پارسی هستند و بهمنیار یعنی کسی که ایزد بهمن یار و یاور اوست
🔥 نکته : دیلم منطقه ای کوهستانی میان گیلان و قزوین و طبرستان بود که تا سال ها زیر نفوذ اعراب و دین اسلام نرفت. ایران گراترین حکومت های دوره اسلامی از اینجا برخاستند : زیاریان، بوییان، سالاریان، جستانیان و . . . کتاب 👈 شهریاران گمنام را در این زمینه بخوانید
🧨 همچنین بخوانید 👈 ادعای پانترکیسم نسبت به دیلمیان !
🆔 @iranzamin777
🆔 Admin @f777kim
.
🔵 بهمنیار مجوسی، شاگر اهل آذربایجان ابن سینا
🔺 ابوعلی سینا اندیشمند بزرگ ایرانی، شاگردی #زرتشتی مذهب از خطه آذربایجان داشته است به نام � بهمنیار بن مرزبان مجوسی � ( اواخر سده ۴ - ۴۵۸ ق ) از نوادگان مرزبان سالاری، که ریشه آنها به منطقه دیلم باز می گشت و حکومت خود را تا آذربایجان و اران گسترش داده بودند. این شخصیت متعلق به آذربابجان جنوب ارس بوده و در زمان زندگی بهمنیار، اصلا � اران و شروان � آذربایجان نام نداشته که جمهوری باکو این شخصیت را مال خود می داند ! گذشته از همه اینها او � زرتشتی بود با اصالت دیلمی � نه ترک اغوز : )
... [مشاهده متن کامل]
🔺 در همه منابع تاریخی، ازجمله در � تتمة صوان بیهقی � و � نزهة الارواح شهرزوری �، به � مجوسی / زرتشتی � بودن بهمنیار اشاره شده است که زبان عربی هم خوب نمی دانسته و گویا بعدها مسلمان می شود. بیشتر منابع او را اهل #آذربابجان خطاب کرده اند، فقط در کتاب � تحفة المتکلمین � نوشته ملاحمی خوارزمی در سده ۶ قمری، او زرتشتی اهل � #اصفهان � خطاب شده است
♦️ نام بهمنیار و نام دایی اش ( �ابومنصور بهرام بن خورشید بن ایزدیار ) که کتاب التحصیل را به او تقدیم کرده، گویای همه چیز است : بهمن یار / مرزبان / بهرام / خورشید / ایزدیار / و . . . ساخت نام های بهمنیار و ایزدیار همانند نام های مازیار ( ماه یزدیار ) ، خدایار، مهیار، مهزیار، علیار، خوریزدیار و . . . در فرهنگ ایرانی و زبان پارسی هستند و بهمنیار یعنی کسی که ایزد بهمن یار و یاور اوست
🔥 نکته : دیلم منطقه ای کوهستانی میان گیلان و قزوین و طبرستان بود که تا سال ها زیر نفوذ اعراب و دین اسلام نرفت. ایران گراترین حکومت های دوره اسلامی از اینجا برخاستند : زیاریان، بوییان، سالاریان، جستانیان و . . . کتاب 👈 شهریاران گمنام را در این زمینه بخوانید
🧨 همچنین بخوانید 👈 ادعای پانترکیسم نسبت به دیلمیان !
.
🔵 بررسی هویت زبانی مردم شهر بخارا در زمانه زندگی ابن سینا
اینکه هویت ابن سینای بخارای هزار سال پیش را با بخارایی که چند سده پیش �ازبک شده� مقایسه می کنند، از آن شیادی های تاریخی است!
هرچند که امروزه پس از گذشت هزار سال، هنور زبان بومی شهرهای بلخ و بخارا و سمرقند �پارسی دری� است، آنهم با وجود مهاجرت گسترده ترکان به این نواحی؛ اما بیایید به سده ۴ ق زمانه زندگی ابن سینا سفر کنیم و ببینیم منابع آن دوره درباره زبان شهر � بخارا � چه گفته اند؟
... [مشاهده متن کامل]
🔺 کتاب مسالک الممالک اصطخری : در نقشه های این کتاب مرز ترکان اغوز آشکارا ذکر شده است، که آن سوی رود سیحون و محدوده خوارزم است ، و می گوید :
زبان مردم بخارا همان زبان اهل سغد است، جز آن که بعضی از کلمات را تحریف می کنند و آن زبان دری است
🔺 کتاب احسن التقاسیم مقدسی :
در زبان اهل بخارا تکرار هست، نبینی گویند : یکی ادرمی ودایت یکی مردی و دیگران گویند، یک درم دادم و بر همین قیاس. ایشان جمله � دانسته و گفتا � را در سخن خود بی فایده بسیار بکار برند. البته این زبان � دری � می باشد و از آن روی اینگونه زبان را دری نامند که نامه های شاهان . . .
🆔 @iranzamin777
🆔 Admin @f777kim
.
اینکه هویت ابن سینای بخارای هزار سال پیش را با بخارایی که چند سده پیش �ازبک شده� مقایسه می کنند، از آن شیادی های تاریخی است!
هرچند که امروزه پس از گذشت هزار سال، هنور زبان بومی شهرهای بلخ و بخارا و سمرقند �پارسی دری� است، آنهم با وجود مهاجرت گسترده ترکان به این نواحی؛ اما بیایید به سده ۴ ق زمانه زندگی ابن سینا سفر کنیم و ببینیم منابع آن دوره درباره زبان شهر � بخارا � چه گفته اند؟
... [مشاهده متن کامل]
🔺 کتاب مسالک الممالک اصطخری : در نقشه های این کتاب مرز ترکان اغوز آشکارا ذکر شده است، که آن سوی رود سیحون و محدوده خوارزم است ، و می گوید :
زبان مردم بخارا همان زبان اهل سغد است، جز آن که بعضی از کلمات را تحریف می کنند و آن زبان دری است
🔺 کتاب احسن التقاسیم مقدسی :
در زبان اهل بخارا تکرار هست، نبینی گویند : یکی ادرمی ودایت یکی مردی و دیگران گویند، یک درم دادم و بر همین قیاس. ایشان جمله � دانسته و گفتا � را در سخن خود بی فایده بسیار بکار برند. البته این زبان � دری � می باشد و از آن روی اینگونه زبان را دری نامند که نامه های شاهان . . .
.
✅ نام های ایرانی - پارسی در زندگی نامه ابن سینا راهگشای خوبی در شناخت هویت تاریخی این شخصیت بزرگ است . . .
🔹 کهن ترین کتابی که سرگذشت ابن سینا به نقل از شاگردش ابوعبید جوزجانی، در آن آمده است ؛� کتاب�� تَتِمة صِوان الحکمة�� اثر ظهیرالدین بیهقی مشهور به � ابن فندق � ادیب و مورخ سده ۵ - ۶ قمری است
... [مشاهده متن کامل]
اینجا دو نسخه خطی از این کتاب را ارائه کرده ایم که نام های : ستاره، خرمیثن، افشنه و . . . به صراحت در آنها آمده اند. اینجا 👈 را بخوانید
🔺 در مطالب آینده دو موضوع را بررسی خواهیم کرد : ۱ - زبان سرزمین مادری و پدری ابن سینا، یعنی � بلخ و بخارا � در سده ۴ قمری چه بوده ؟ ۲ - تصاحب وقیحانه بهمنیار شاگرد زرتشتی ابن سینا توسط جمهوری باکو . . .
🆔 @iranzamin777
🆔 Admin @f777kim
.
🔹 کهن ترین کتابی که سرگذشت ابن سینا به نقل از شاگردش ابوعبید جوزجانی، در آن آمده است ؛� کتاب�� تَتِمة صِوان الحکمة�� اثر ظهیرالدین بیهقی مشهور به � ابن فندق � ادیب و مورخ سده ۵ - ۶ قمری است
... [مشاهده متن کامل]
اینجا دو نسخه خطی از این کتاب را ارائه کرده ایم که نام های : ستاره، خرمیثن، افشنه و . . . به صراحت در آنها آمده اند. اینجا 👈 را بخوانید
🔺 در مطالب آینده دو موضوع را بررسی خواهیم کرد : ۱ - زبان سرزمین مادری و پدری ابن سینا، یعنی � بلخ و بخارا � در سده ۴ قمری چه بوده ؟ ۲ - تصاحب وقیحانه بهمنیار شاگرد زرتشتی ابن سینا توسط جمهوری باکو . . .
.
🔵 چرا ابن سینا را تصاحب می کنند ولی � ناصر خسرو � را نه ؟
کوچکترین شکی در پارسی زبان بودن و ایرانی تبار بودن ابن سینا وجود ندارد، و با اسناد و مدارک محکم نشان دادیم که این چهره ایرانی هیچ پیوندی با ترکان نداشته است. اکنون از زاویه ای دیگر و با طرح یک پرسش این موضوع را بررسی می کنیم :
... [مشاهده متن کامل]
🔥 اگر طبق گفته های شما، در سده ۴ قمری ساکنین سرزمین موسوم به آسیای میانه کلا � ترک � بوده اند، و درنتیجه ابن سینا را � ترک � می خوانید، چگونه است که تمایلی به ناصرخسرو که هم دوره و هم منطقه ای � ابن سینا � بوده، ندارید و او را � ترک � نمی خوانید ؟ چرا � ترکیه، ازبکستان و رفقا � تمایلی به ناصرخسرو ندارند ؟
نه ناصرخسرو، نه ابن سینا هیچ کدام ترک نبودند و حتی بدترین گفته ها را نسبت به ترکان آن منظقه داشته اند. این چهار مطلب 👇 را درباره ناصرخسرو بخوانید تا متوجه شوید :
ناصرخسرو � آزاده ایرانی � که سر به بندگی ترکان نداد / چهار مطلب
🆔 @iranzamin777
🆔 Admin @f777kim
.
کوچکترین شکی در پارسی زبان بودن و ایرانی تبار بودن ابن سینا وجود ندارد، و با اسناد و مدارک محکم نشان دادیم که این چهره ایرانی هیچ پیوندی با ترکان نداشته است. اکنون از زاویه ای دیگر و با طرح یک پرسش این موضوع را بررسی می کنیم :
... [مشاهده متن کامل]
🔥 اگر طبق گفته های شما، در سده ۴ قمری ساکنین سرزمین موسوم به آسیای میانه کلا � ترک � بوده اند، و درنتیجه ابن سینا را � ترک � می خوانید، چگونه است که تمایلی به ناصرخسرو که هم دوره و هم منطقه ای � ابن سینا � بوده، ندارید و او را � ترک � نمی خوانید ؟ چرا � ترکیه، ازبکستان و رفقا � تمایلی به ناصرخسرو ندارند ؟
نه ناصرخسرو، نه ابن سینا هیچ کدام ترک نبودند و حتی بدترین گفته ها را نسبت به ترکان آن منظقه داشته اند. این چهار مطلب 👇 را درباره ناصرخسرو بخوانید تا متوجه شوید :
ناصرخسرو � آزاده ایرانی � که سر به بندگی ترکان نداد / چهار مطلب
.
❌ ناف این موجودات را با دروغ بریده اند !
🔵 برپایه اسناد تاریخی، زبان مادری ابن سینا � پارسی � بوده است ؛ دقیقا در چه منبع تاریخی ذکر شده است که ابن سینا زبان فارسی را نزد استادان خود یاد گرفته است؟ منتظر ارائه این مثلا � تک سند � شما هستیم !
... [مشاهده متن کامل]
🔺 این 👇 قدیمی ترین زندگی نامه ابن سینا، از زبان خود ابن سینا به نقل از شاگردش ابوعبید جوزجانی است، دقیقا کجایش گفته شده که ابن سینا زبان فارسی را نزد استادان یاد گرفته است ؟
� . . . چندی بعد پدرم به بخارا نقل مکان کرد در آنجا بود که مرا به آموزگاران سپرد تا #قرآن و #ادب بیاموزم. دهمین سال عمر خود را به پایان می بردم که . . . �
.
🔺 این جاعلان : قرآن و ادب را به � عربی و فارسی � تحریف می کنند ! یعنی مثلا، اگر یک پارسی زبان در رشته ادبیات درس بخواند، چنین برداشت می شود که کلا زبان فارسی نمی داند ؟ شگفتا !
🆔 @iranzamin777
🆔 Admin @f777kim
.
🔵 برپایه اسناد تاریخی، زبان مادری ابن سینا � پارسی � بوده است ؛ دقیقا در چه منبع تاریخی ذکر شده است که ابن سینا زبان فارسی را نزد استادان خود یاد گرفته است؟ منتظر ارائه این مثلا � تک سند � شما هستیم !
... [مشاهده متن کامل]
🔺 این 👇 قدیمی ترین زندگی نامه ابن سینا، از زبان خود ابن سینا به نقل از شاگردش ابوعبید جوزجانی است، دقیقا کجایش گفته شده که ابن سینا زبان فارسی را نزد استادان یاد گرفته است ؟
� . . . چندی بعد پدرم به بخارا نقل مکان کرد در آنجا بود که مرا به آموزگاران سپرد تا #قرآن و #ادب بیاموزم. دهمین سال عمر خود را به پایان می بردم که . . . �
.
🔺 این جاعلان : قرآن و ادب را به � عربی و فارسی � تحریف می کنند ! یعنی مثلا، اگر یک پارسی زبان در رشته ادبیات درس بخواند، چنین برداشت می شود که کلا زبان فارسی نمی داند ؟ شگفتا !
.
🔴 نام مادر ابن سینا #ستاره بود . . .
در منابع تاریخی، همچون � وفیات الأعیان � ابن خلکان سده ۷ قمری، ذکر شده که نام مادر ابن سینا � ستاره � بوده است. یک نام زیبا و اصیل ایرانی . . .
🔹 روستای پدری و مادری ابن سینا نیز نام های کهن ایرانی داشته اند. روستای محل سکونت پدر ابن سینا � خُرمَیثَن � نام داشت که � خُر یا خور � همان واژه خورشید است و مَیثَن تلفظ باستانی واژه � میهن � است و درکل یعنی جایگاه آفتاب. میهن : از ایرانی باستان maiθana و از ریشه maiθ ( مَئث ) یعنی ماندن، اقامت کردن آمده، همچنین در اوستایی 𐬨𐬀𐬉𐬚𐬀𐬥𐬀� ( maēθana ) و . . . نام افشنه نیز با واژه افشین در پیوند است ؛ در اوستایی�𐬞𐬌𐬯𐬌𐬥𐬀𐬵 - � ( pisinah - ) در بلخی Αφϸιιανο� ( Afšiiano ) در پهلوی ساسانی Pišīn و . . .
... [مشاهده متن کامل]
🆔 @iranzamin777
🆔 Admin @f777kim
.
در منابع تاریخی، همچون � وفیات الأعیان � ابن خلکان سده ۷ قمری، ذکر شده که نام مادر ابن سینا � ستاره � بوده است. یک نام زیبا و اصیل ایرانی . . .
🔹 روستای پدری و مادری ابن سینا نیز نام های کهن ایرانی داشته اند. روستای محل سکونت پدر ابن سینا � خُرمَیثَن � نام داشت که � خُر یا خور � همان واژه خورشید است و مَیثَن تلفظ باستانی واژه � میهن � است و درکل یعنی جایگاه آفتاب. میهن : از ایرانی باستان maiθana و از ریشه maiθ ( مَئث ) یعنی ماندن، اقامت کردن آمده، همچنین در اوستایی 𐬨𐬀𐬉𐬚𐬀𐬥𐬀� ( maēθana ) و . . . نام افشنه نیز با واژه افشین در پیوند است ؛ در اوستایی�𐬞𐬌𐬯𐬌𐬥𐬀𐬵 - � ( pisinah - ) در بلخی Αφϸιιανο� ( Afšiiano ) در پهلوی ساسانی Pišīn و . . .
... [مشاهده متن کامل]
.
❌ پروفسور � ایلبر اورتایلی � در تلویزیون مجری را اینگونه ضایع کرد ! � خیر، ابن سینا ترک نیست � :
� . . . زیرا کشوری که در آن قرار داشت، امروز در زمان حال ترک است، یعنی جنوب آسیای میانه یا ازبکستان امروزی از طرف اقوام ترکی که از شمال آمدند، آنهم بسیار دیر در زمان تیمور . . . این مناطق به آرامی شروع به � ترک شدن � میکند. در اصل این منطقه محل � زبان دری کلاسیک � بود، جایی که پارسی سخن می گفتند و زبان پارسی بسیار در آنجا رایج بود. �
... [مشاهده متن کامل]
.
🔹 تصویر : واکنش روزنامه های ایران به سریال جدید ترکیه درباره ابن سینا که او را بعنوان یک ترک تصاحب کرده اند
🔹 تصویر : تندیس ابن سینا در کشور ترکیه که زیر آن نوشته اند : حکیم بزرگ ترک !
🆔 @iranzamin777
🆔 Admin @f777kim
.
� . . . زیرا کشوری که در آن قرار داشت، امروز در زمان حال ترک است، یعنی جنوب آسیای میانه یا ازبکستان امروزی از طرف اقوام ترکی که از شمال آمدند، آنهم بسیار دیر در زمان تیمور . . . این مناطق به آرامی شروع به � ترک شدن � میکند. در اصل این منطقه محل � زبان دری کلاسیک � بود، جایی که پارسی سخن می گفتند و زبان پارسی بسیار در آنجا رایج بود. �
... [مشاهده متن کامل]
.
🔹 تصویر : واکنش روزنامه های ایران به سریال جدید ترکیه درباره ابن سینا که او را بعنوان یک ترک تصاحب کرده اند
🔹 تصویر : تندیس ابن سینا در کشور ترکیه که زیر آن نوشته اند : حکیم بزرگ ترک !
.
✅ دیدگاه ابن سینا درباره � ترکان � !
ازبکستان و ترکیه ادعا می کنند، ابن سینا یک اندیشمند � ترک � بوده است ! ما می گوییم طبق منابع تاریخی اصلا در زمان ابن سینا، آن منطقه جغرافیایی هنوز � ترک زبان � نشده بود و در سده های بعدی � ازبک ها و ترکمن ها � آن نواحی را اشغال کرده و در آنجا ساکن شده اند. هویت هر شخصیت تاریخی را باید در زمانه زندگی او بررسی کرد . . .
... [مشاهده متن کامل]
چون این جماعت قانع نمی شوند، بهتر است به نوشته های خود ابن سینا مراجعه کنیم. ابن سینا نه تنها ترک نبود بلکه ترکان را شایسته غلامی و بندگی می دانست :
� . . . و انسان هایی باید خدمتکار انسان های دیگر باشند. در مدینه فاضله آن ها باید در خدمت مردم مدینه فاضله باشند. چنین مردمی که از فضیلت دور هستند طبعا باید بنده باشند. مثل ترک ها و زنگی ها. آن ها در سرزمین هایی شریف رشد نکرده اند، چون در آن سرزمینهای شریف بیشتر شرایط چنین است که آمیزه های خوب، حواس و عقل های صحیح در آن پدید می آید. . . . �
🔹 کتاب:�الشفاء - الإلهیات، ابن سینا، ص ۴۵۳
🆔 @iranzamin777
ازبکستان و ترکیه ادعا می کنند، ابن سینا یک اندیشمند � ترک � بوده است ! ما می گوییم طبق منابع تاریخی اصلا در زمان ابن سینا، آن منطقه جغرافیایی هنوز � ترک زبان � نشده بود و در سده های بعدی � ازبک ها و ترکمن ها � آن نواحی را اشغال کرده و در آنجا ساکن شده اند. هویت هر شخصیت تاریخی را باید در زمانه زندگی او بررسی کرد . . .
... [مشاهده متن کامل]
چون این جماعت قانع نمی شوند، بهتر است به نوشته های خود ابن سینا مراجعه کنیم. ابن سینا نه تنها ترک نبود بلکه ترکان را شایسته غلامی و بندگی می دانست :
� . . . و انسان هایی باید خدمتکار انسان های دیگر باشند. در مدینه فاضله آن ها باید در خدمت مردم مدینه فاضله باشند. چنین مردمی که از فضیلت دور هستند طبعا باید بنده باشند. مثل ترک ها و زنگی ها. آن ها در سرزمین هایی شریف رشد نکرده اند، چون در آن سرزمینهای شریف بیشتر شرایط چنین است که آمیزه های خوب، حواس و عقل های صحیح در آن پدید می آید. . . . �
🔹 کتاب:�الشفاء - الإلهیات، ابن سینا، ص ۴۵۳
✅ افتخار به � پارسی دری � در نوشته های ابن سینا . . .
تقریبا هزار سال پیش دانشمند بزرگ ایرانی � ابن سینا � کتابی به زبان پارسی نوشت و نام آن را � دانشنامه علائی � گذاشت. در مقدمه کتاب و از زبان ابن سینا بصراحت گفته شده که زبان این کتاب � پارسی دری � است
... [مشاهده متن کامل]
� کتابی تصنیف کنم به پارسی دری �
در مقدمه کتاب دیگری بنام � نزهت نامه علائی � نوشته شهمردان رازی آمده است :
�. . . شنیدم که خداوند ماضی علاءالدوله، خواجه رئیس ابوعلی سینا را گفت: اگر علوم اوائل به عبارت #پارسی بودی، توانستمی دانستن، بدین سبب به حکم فرمان دانشنامه ی علائی بساخت. . . �
🆔 @iranzamin777
تقریبا هزار سال پیش دانشمند بزرگ ایرانی � ابن سینا � کتابی به زبان پارسی نوشت و نام آن را � دانشنامه علائی � گذاشت. در مقدمه کتاب و از زبان ابن سینا بصراحت گفته شده که زبان این کتاب � پارسی دری � است
... [مشاهده متن کامل]
� کتابی تصنیف کنم به پارسی دری �
در مقدمه کتاب دیگری بنام � نزهت نامه علائی � نوشته شهمردان رازی آمده است :
�. . . شنیدم که خداوند ماضی علاءالدوله، خواجه رئیس ابوعلی سینا را گفت: اگر علوم اوائل به عبارت #پارسی بودی، توانستمی دانستن، بدین سبب به حکم فرمان دانشنامه ی علائی بساخت. . . �
🔴 ریشه یابی نام ابن سینا
🔷 نظریه اول : باتوجه به مسلمان بودن و اهمیت قرآن نزد خانواده آنها ؛ این نام برگرفته از � طور سیناء � در قرآن است. نام کوهی مقدس در صحرای سینا که چندین بار در قرآن آمده است. سینا نیز صحرایی در شمال مصر است ؛ سرزمینی که جایگاه ویژه ای در دین یهودیت دارد و به احتمال زیاد، این واژه ریشه سامی - عبری دارد : در عبری סִינַי sin�y / در سریانی�ܣܺܝܢܰܝ sīnay / در یونانی باستان Σινάι�Sin�i و . . .
... [مشاهده متن کامل]
🔷 نظریه دوم : طبق تبارنامه ابن سینا : � حسین بن عبدالله بن علی بن حسن بن سینا � سینا نیای چهارم او بوده و باید در اوایل سده سوم زیسته باشد. یعنی زمانی که بیشتر ایرانیان هنوز نام و آیین ایرانی داشته اند.
سَئینا اوستایی 𐬯𐬀𐬉𐬥𐬀 ( با خوانش saēna ) ؛ پرنده مقدس ایرانیان
واژه سیمرغ ربطی به عدد ۳۰ ندارد و برگرفته از پهلوی ساسانی 𐭮𐭩𐭭𐭬𐭥𐭫𐭥 sēn - murw ( سئین موُرو ) است که خود از اوستایی mərəγō. saēnō گرفته شده است. سَئینا گونه ای پرنده شکاری اساطیری بوده و احتمالا عقاب یا شاهین بوده است. در دوره ساسانی سینمرغ ترکیبی از چند جاندار بوده و در آثار هنری آن دوره به فراوانی مشاهده میشود
🆔 @iranzamin777
🔷 نظریه اول : باتوجه به مسلمان بودن و اهمیت قرآن نزد خانواده آنها ؛ این نام برگرفته از � طور سیناء � در قرآن است. نام کوهی مقدس در صحرای سینا که چندین بار در قرآن آمده است. سینا نیز صحرایی در شمال مصر است ؛ سرزمینی که جایگاه ویژه ای در دین یهودیت دارد و به احتمال زیاد، این واژه ریشه سامی - عبری دارد : در عبری סִינַי sin�y / در سریانی�ܣܺܝܢܰܝ sīnay / در یونانی باستان Σινάι�Sin�i و . . .
... [مشاهده متن کامل]
🔷 نظریه دوم : طبق تبارنامه ابن سینا : � حسین بن عبدالله بن علی بن حسن بن سینا � سینا نیای چهارم او بوده و باید در اوایل سده سوم زیسته باشد. یعنی زمانی که بیشتر ایرانیان هنوز نام و آیین ایرانی داشته اند.
سَئینا اوستایی 𐬯𐬀𐬉𐬥𐬀 ( با خوانش saēna ) ؛ پرنده مقدس ایرانیان
واژه سیمرغ ربطی به عدد ۳۰ ندارد و برگرفته از پهلوی ساسانی 𐭮𐭩𐭭𐭬𐭥𐭫𐭥 sēn - murw ( سئین موُرو ) است که خود از اوستایی mərəγō. saēnō گرفته شده است. سَئینا گونه ای پرنده شکاری اساطیری بوده و احتمالا عقاب یا شاهین بوده است. در دوره ساسانی سینمرغ ترکیبی از چند جاندار بوده و در آثار هنری آن دوره به فراوانی مشاهده میشود
🔴 � پارسی � زبان مادری ابن سینا ( ۲ ) :
ابن سینا در کتاب الإشارات و التنبیهات که پس از کتاب شفا مهم ترین نوشته او در زمینه حکمت است، اشاره میکند که زبان پارسی و عربی میداند و اشاره ای به ترکی نمیکند !
... [مشاهده متن کامل]
� میگوید : در زبان هایی که ما میدانیم . . . و سپس نمونه هایی از عربی و پارسی می آورد �. پارسی زبان مادری اش بوده و عربی زبان حکومت و دین اسلام . . .
🔴 ابن سینا در مقدمه کتاب های پارسی خود نیز، با افتخار تاکید میکند که این کتاب را به � زبان پارسی دری � نوشته ام، ازجمله در کتاب : رگ شناسی، دانشنامه علائی و . . .
🆔 @iranzamin777
ابن سینا در کتاب الإشارات و التنبیهات که پس از کتاب شفا مهم ترین نوشته او در زمینه حکمت است، اشاره میکند که زبان پارسی و عربی میداند و اشاره ای به ترکی نمیکند !
... [مشاهده متن کامل]
� میگوید : در زبان هایی که ما میدانیم . . . و سپس نمونه هایی از عربی و پارسی می آورد �. پارسی زبان مادری اش بوده و عربی زبان حکومت و دین اسلام . . .
🔴 ابن سینا در مقدمه کتاب های پارسی خود نیز، با افتخار تاکید میکند که این کتاب را به � زبان پارسی دری � نوشته ام، ازجمله در کتاب : رگ شناسی، دانشنامه علائی و . . .
🔴 #ابن_سینا از منطقه ای پارسی زبان برخاسته بود و زبان مادری اش نیز پارسی بود
🔷 او آثاری به زبان مادری خود یعنی پارسی نیز داشته است ؛ که مهم ترین آنها � دانشنامه علائی � نام دارد. همچنین رساله رگ شناسی، معراج نامه، رساله معاد . . . و چندین شعر فارسی که در کتاب های تاریخی ذکر شده اند و بیش از ۶۵ بیت هستند
... [مشاهده متن کامل]
🔺 ابوعلی سینا در آثار فارسی خود ؛ دانسته و به زیبایی بجای واژگان رایج بیگانه، برابر های پارسی بکار برده است که در بالا شماری از این واژگان آمده است
🔵 نزهة المجالس یک نسخه خطی بسیار ارزشمند است از � خلیل شروانی � که اشعار بیش از ۲۵۰ شخصیت ایرانی را در نیمه دوم سده ۷ق گردآوری کرده است. در این کتاب نمونه ای از اشعار پارسی پورسینا پزشک بزرگ ایرانی نیز آمده است
🆔 @iranzamin777
🔷 او آثاری به زبان مادری خود یعنی پارسی نیز داشته است ؛ که مهم ترین آنها � دانشنامه علائی � نام دارد. همچنین رساله رگ شناسی، معراج نامه، رساله معاد . . . و چندین شعر فارسی که در کتاب های تاریخی ذکر شده اند و بیش از ۶۵ بیت هستند
... [مشاهده متن کامل]
🔺 ابوعلی سینا در آثار فارسی خود ؛ دانسته و به زیبایی بجای واژگان رایج بیگانه، برابر های پارسی بکار برده است که در بالا شماری از این واژگان آمده است
🔵 نزهة المجالس یک نسخه خطی بسیار ارزشمند است از � خلیل شروانی � که اشعار بیش از ۲۵۰ شخصیت ایرانی را در نیمه دوم سده ۷ق گردآوری کرده است. در این کتاب نمونه ای از اشعار پارسی پورسینا پزشک بزرگ ایرانی نیز آمده است
بیرونی، هم دورهٔ بوعلی سینا بود و با هم مکاتبه و تبادل نظر فکری داشتند. هر دو کتابی به نام قانون دارند قانون ( خالی و بدون دنباله ) در زمینه پزشکی از بوعلی سینا و قانون مسعودی ( کتابی که به نام سلطان مسعود غزنوی، حاکم وقت گردید ) که نوعی دانشنامه است از ابوریحان بیرونی است.
... [مشاهده متن کامل]
برای یادسپاری آسانتر می توان با کلمات بازی کرد و داستان ساخت. عامل بعضی از امراض درونی و بعضی از امراض بیرونی است امراض درونی را بوعلی سینا در کتاب قانون ( بدن ) آورده است اما امراض بیرونی را ابوریحان بیرونی در کتاب قانون ( مسعودی: سعادتمندی ) آورده است. امراض بیرونی باعث می شود انسان احساس سعادتمندی نداشته باشد برای همین اسم قانون بیرونی را که باعث سعادتمندی انسان می شود قانون مسعودی گذاشتند تفریح و تفرج امراض بیرونی را ازبین می برد برای همین ابوریحان بیرونی به سفر هندوستان رفت . واقعا می گویند بیرونی در جریان لشکرکشی های محمود غزنوی به هند امکان یافت که به این سرزمین برود، زبان هندی فراگیرد و دربارهٔ اوضاع هند پژوهش کند که فراوردهٔ این پژوهش، کتاب هندشناسی اوست. کتاب او که تَحقیق مالِلهِند نام دارد به کتاب الهند نیز شهرت دارد از مراجع مهم هندشناسی بشمار می رود.
... [مشاهده متن کامل]
برای یادسپاری آسانتر می توان با کلمات بازی کرد و داستان ساخت. عامل بعضی از امراض درونی و بعضی از امراض بیرونی است امراض درونی را بوعلی سینا در کتاب قانون ( بدن ) آورده است اما امراض بیرونی را ابوریحان بیرونی در کتاب قانون ( مسعودی: سعادتمندی ) آورده است. امراض بیرونی باعث می شود انسان احساس سعادتمندی نداشته باشد برای همین اسم قانون بیرونی را که باعث سعادتمندی انسان می شود قانون مسعودی گذاشتند تفریح و تفرج امراض بیرونی را ازبین می برد برای همین ابوریحان بیرونی به سفر هندوستان رفت . واقعا می گویند بیرونی در جریان لشکرکشی های محمود غزنوی به هند امکان یافت که به این سرزمین برود، زبان هندی فراگیرد و دربارهٔ اوضاع هند پژوهش کند که فراوردهٔ این پژوهش، کتاب هندشناسی اوست. کتاب او که تَحقیق مالِلهِند نام دارد به کتاب الهند نیز شهرت دارد از مراجع مهم هندشناسی بشمار می رود.
دانشمند و پزشک ایرانی
همه چیز دان ایرانی
پورسینا
ابو علی سینا. رجوع شود به ابوعلی سینا ( و همچنین بوعلی سینا و ابن سینا ) .
برای اطلاعات بیشتر رجوع شود به مقالۀ ابن سینا در دانشنامۀ ویکی پدیای فارسی و مقالۀ Avicenna در دانشنامۀ ویکی پدیای انگلیسی.
برای اطلاعات بیشتر رجوع شود به مقالۀ ابن سینا در دانشنامۀ ویکی پدیای فارسی و مقالۀ Avicenna در دانشنامۀ ویکی پدیای انگلیسی.
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١٨)