پیشنهادهای مسعود.ه.ز (١٣٨)
تفکیک طول تار سازی ( یا ناحیه ای ) بر اساس زیرایی صدا - فواصل تک پرده ای یا فواصل کسری ( قسمتی وجزیی از پرده :ثلث1/3، ربع1/4 )
تکلیف کردن یا تکلیف نمودن:تعارف کردن به انجام کاری - در عین اینکه شخص مخیر است برای خواست انجام کاری از وی - بفرما گفتن به انجام ضیافتی خودمانی - فرم ...
موسیقی مبتنی بر وزن و نقره ( Naghareh ) یک کاربرد دیگر:موسیقی اوزان ها ( عاشق ها ) . . احتمالا از ایلی به همین نام برخاسته. . قبایل جوانشیر، احمدلو، ...
موسیقی بومی که مایه، رگه و عناصر شاخص و بارز فرهنگ نواحی را بیان کند معمولا هنرنمایی سازهای خاصی رادر برمی گیرد. ملودیهای آن رنگ و جلوه خاصی دارد و م ...
معرفی فشرده یک اثر دیداری و اطلاع رسانی
درفاصله دو قسمت نمایش فیلم اطلاع رسانی بیشتر در باره فیلم و مواردی. .
ارتجالا ( در یک زمان بیدرنگ ) ساختن ( و ) یا نواختن ( فرهنگ جامع اصطلاحات موسیقی ) - تولید برای پخش ضمنی! - نشان تبحر، مهارت، احاطه، تسلط و آشنایی. ...
موسیقی:تکرار ملودی از یک قطعه با سازی دیگر یا با تاخیرهای دفعه چندم ( تکرار تقلید ) برای شکل دادن ساختار قطعه. - از قوانین اصلی ( فرم ) کانون یا فو ...
موسیقی:فاصله سه پرده ای در گام از فا تا سی ( در هر گام فقط یکی است ) به فاصله شیطانی مسمی است ( Devil )
نوازندگان خاص و خلوت امرا
"مهتر" تا اندازه ای در مورد موسیقی ( دان و نوازنده ) بکار می رفت. . . . اصطلاحات سازنده و قوال، ارباب طرب، مطرب مغنیان، خنیاگران و حافظان ( حافظ قرآن ...
در مبحث سماع و رقص نهی نشده ( کتاب موسیقی عصر صفوی ص:103 )
حرکات چرخشی موزون عرفانی که با ساز و اصوات موسیقی همراه است
حوزه جغرافیایی که از موقعیت سیاسی ممتازی برخوردار است نزدیک پایتخت و نواحی مرکزی است. در محدوده فرمانروایی بیگلربیگی توابع نبوده در محدوده حاکمان ( ا ...
قووال: نوازنده - سازنده - کسی که با وسایل سازی سر و کار دارد و مناسبتی می نوازد. قوالان در مجالس سماع روزگار شیخ صفی با اشعار عرفانی و دست افشانی و ...
فراز و فرود خوانش متن بر اساس فرکانس ادای حروف، جایگاه در جمله و مضمون جمله. . . .
نت یک شانزدهم زمانی گرد - یک چهارم ضرب ( سیاه ) - دولا چنگ
نصف کشش زمانی سیاه ( 1/2 ) - چنگ
موسیقی قدیم ایران:از فواصل موسیقی برابر یک پرده تمام
موسیقی ایرانی ( قدیم ) ( mojanab ) :از فواصل موسیقی کمتر از نیم پرده ولی مضربی از ربع پرده نیست از زمره ریزپرده که مستندبه طول و کمیتی باشد - ( ( یا ...
موسیقی:کتاب مقاصدالالحان ترجیعات را قطعاتی سازی برای سازهای ذوات الاوتار یاد کرده است. نواختن مضراب به سیم های اصلی و واخون بود. . . . کتاب موسیقی ع ...
مراغی:شاعر، نوازنده، موسیقیدان، خطاط، نقاش و حافظ قرآن در دوره تیموری قرن هشت و نه می زیست. وی از معدود کسانی است که تنظیمات از تصنیفات موسیقیایی وی ...
شهری در روسیه واقع در دریای خزر به اسم های هشترخان - حاجی ترخان در ایران شناخته می شود ( ترخا ن کلمه سغدی است ) به ویکی پیدا: آستاراخان نگاه کنید
نام بندری در دریای خزر که آرد سفید آن نیم قرن پیش در ایران شهرت داشت. برای مصارف شیرینی پزی بکار می رفت نام آن شبیه آستاراخان است
نام خاندان و سلسله ای از ازبکان که بعد ا زشیبانیان ( نگاه کنید به شیبانیان ) ( هم دوره صفویان در ایران ) در قرن یازدهم و دوازدهم در نواحی بلخ ، بخارا ...
ساز زهی و تار دار ( ذوی الاوتار ) - وتر دار - شدرقو - شدرغو - یا شترغو ثبت شده عبدالقادر:شدرغو ساز ختایی است. . کاسه آن طولانی و بر نصف آن پوست کشید ...
رباب: ( موسیقی ) این ساز سه ( یا چهارتا ) وتر داشته به صورت مزدوج بسته می شده مانند عود بر اساس چهارم درست کوک می شده توسط فارابی تکمیل شده. . . نوعی ...
غژک - غچک - غجک - سازی زهی موسیقی عصر صفوی - کتاب - 167
معمولا این ساز ( ها ) را بر اساس تعداد تارهایش نامگذاری می کردند، مانند دوتار، سه تار، چهارتا ( یا چارتار ) ، پنج تار، و شش تار. در منابع گاه به جای ...
سازهای زهی - سازهای تار دار مثل گیتار، سی تار، چند تار
ساز کوبه ایی پوستی - کوبشی
موسیقی:استخوان های صدا دار ساز های استخوانی که صدای موسیقیایی توسط رقاصان از آن خارج می شد موسیقی عصر صفوی ( کتاب ) مبحث خودصداها
ساز �رباب� Rubab/Rabab Rebicke کتاب عصر صفوی ذیل رباب - 169
هوا صدا - دمیدنی - ساز فوتی
مسئول امور روشنایی دربار و معابر در زمان صفویه - رئیس مشعل خانه و نقاره خانه همان مشعل دار باشی است - عواید حاصله از مالیات این گروه ها ( اماکن و گ ...
یا �چالغی باشی�: ( ترکی ایلاتی عصر صفوی ) به معنی سرکرده و سرپرست سازندگان و نوازندگان دربار. . . شامل: دو گروه نقاره چیان و موسیقیدان مجلسی، درباری. ...
موسیقی:ادواری به معنی دور ها، گام موسیقیایی . چند نت پی در پی. براساس فواصل موسیقی چهارم وپنجم درست ( دانگ ) و صدای مطبوع ( ملایم ) و تمیز از نامطبوع ...
- نگاه کنید به ستون پایین رونده ( آبشاری ) ذیل لاادری - باز نگاه کنید به:Agnosticism
سوم پیکاری:آکورد های براساس فواصل سوم مثل آکوردهای سردسته گیتار نگاه کنید به Tierce
- سه ( گانه ) ها - موسیقی: ( آکورد هایی ) براساس گونه های فواصل سوم - به ویکی پیدا نگاه کنید - Picardy Third - Tierce Picardy
موسیقی:انتقال ( از یک گام به گام بعدی ) - چرخش - تغییرمایه - مودولاسیون
موسیقی: در چارچوب ( مراتب و درجات ) نت ها یک گام - مایلی - مایه. .
موسیقی:خنثی ( نتی که نشان و علامت دیز یا بمل داشته باید نادیده گرفته شود ) - نت بدون تغییرگرفتگی
علامت عرضی ( که فراخور حال و هوای ملودی زیر بودن یا بم بودن را خنثی می کند وبه طور کلی شامل حال دایمی نمی شود، موقت است ) - از خانواده ( نگاه کنید ...
باید عرض کنم ( به عرض برسانم )
پیشامد ( ی ) - واقعه ( واقع ) - رخداد - مواجه ( شده ) - پدیدار ( شده )
( فرانسه ) عدد گذاری ( مثل کدگذاری برای آدرس دهی چیزی و موردی. . . ) موسیقی:مرتبط با نوعی نت نویسی ( Basso chifratoایتالیایی ) در قرن 16و 17 که عدد ...
موسیقی:جفت نت که همزمان نواخته شود اگر فاصله سوم و پنجم باشند خوش صدا هستند. در تمرینات در آوردن صدای اصلی آکورد شنیده می شود. برای پیدا کردن هارمونی ...
موسیقی:نیم پرده ( تن ) بالا _ نگاه کنید به �بمل� - برابر انگلیسی sharp - علامت میانی پنج نت یک پرده ای گام آروماتیک - دوبرابر ربع پرده - 3/2 ثلث پ ...
هارمونی ( موسیقی )