پاسخ‌های عطیه مشکان‌مهر (٦)

بازدید
١٨
١ رأی
١ پاسخ
٤١ بازدید

منظور از  "چون که صدآمد  نود  هم پیش ماست "  چیست؟

١ ماه پیش
٠ رأی

وقتی مقدار زیادی از چیزی را داری، به طور حتم حداقل آن یا کمتر از آن حد را هم خواهی داشت. مثلا کسی که صد تومان پول دارد، نود تومان را هم دارد. این را بیشتر دربارهٔ پیامبر اکرم گفته‌اند که آخرین است و به منزلهٔ عدد صد است و بدین ترتیب پیام تمام پیامبران قبلی را هم در مکتبش دارد. 

١ ماه پیش
١ رأی
تیک ٢ پاسخ
٧٣ بازدید
١ رأی

خروار اینجا یعنی خیلی زیاد.  خیلی دور.

١ ماه پیش
٢ رأی
تیک ٤ پاسخ
١٣٣ بازدید

خشم خود بشکن تو مشکن تیر را چشم خشمت خون شمارد شیر را ✏ «مولانا»  

١ ماه پیش
٢ رأی

هرگاه که تیر قضا برسد و تو را آزرده کند خشم و غضب خود را فرو خور و آن تیر قضا را فرو مشکن زیرا که در حالت خشم چشم غضبت شیر را خون می‌انگارد.  تیر قضا برای اهل یقین به منزله شیر گوارا و جانبخش است و در نظر اهل هوی و اصحاب دغا، خونین ناپاک و ناگوار (شرح استاد کریم زمانی)

١ ماه پیش
٢ رأی
تیک ١ پاسخ
٤٢ بازدید

رابطه طاووس و هندوستان در ضرب المثل  "هر طاووس خواهد جور هندوستان کشد "  چیه؟

١ ماه پیش
٣ رأی

هند سرزمین طاووس بوده. طاووس درواقع بومی هندوستانه و قبلا در ایران نبوده. اگر کسی می‌خواسته طاووس رو ببینه باید رنج سفر به هندوستان رو متقبل می‌شده.  هر کسی دیدار طاووس را می‌خواهد، سختی سفر به هندوستان را هم باید بکشد.

١ ماه پیش
١ رأی
١ پاسخ
٣٠ بازدید

خُنُک آن قماربازی که بباخت آ‌نچه بودش / بِنَماند هیچش اِلّا هوس قمار دیگر مفهوم قمار در این بیت چه نقشی ایفا می‌کند؟ "بباخت" در اینجا نماد چه چیز ی  است؟

١ ماه پیش
٢ رأی

اگر کل غزل مولوی رو بخونید در دریافت معنی بیت کمک می‌کنه. قمارباز در اینجا استعاره از سالکه. کسی که در زندگی دنیوی هرچه داشته باخته و هیچ هوسی نداره جز اینکه قماری دیگرگونه رو تجربه کنه. این قمار، در افتادن در ماجرای سلوکه. پاکبازی هم به همین معناست. خالی شدن از هر چیز دنیوی و آماده شدن برای ورود به مسیر پرپیچ و خم سلوک عرفانی.

١ ماه پیش
١ رأی
٢ پاسخ
٨٣ بازدید

در بیت  رو چشم جان را برگشا در بی‌دلان اندرنگر قومی چو دل زیر و زبر قومی چو جان بی‌پا و سر منظور از "چشم جان" چیست و چرا باید آن را باز کرد؟

١ ماه پیش
١ رأی

از نظر عرفا همچنانکه که انسان از روح و جسم تشکیل شده، تمام هستی نیز ظاهر و باطنی دارد. جسمی و جانی. ظاهر جهان را با چشم سَر می‌توان دید و باطن جهان را با چشم سِر. یعنی چشم باطن‌بین. چشم جان. و برای گشودن این چشم هم سفارشاتی دارند. 

١ ماه پیش