پاسخ‌های عطیه مشکان‌مهر (٧)

بازدید
٧٧
١ رأی
تیک ٨ پاسخ
٧٥٦ بازدید
١٦,٠٠٠
تومان

در بیت  بخورد آب و روی سر و تن بشست/ به پیش جهان آفرین شد نخست  چند کلمه نقش مفعولی دارند ؟

١٠ ماه پیش
٢ رأی

 ۴ مفعول داریم. آب روی سر و  تن. جهان‌آفرین متمم است و صفتی که جانشین موصوف شده.« به پیش ِ  » حرف اضافه مرکب است. 

١٠ ماه پیش
١ رأی
١ پاسخ
١١٢ بازدید

منظور از  "چون که صدآمد  نود  هم پیش ماست "  چیست؟

١ سال پیش
٠ رأی

وقتی مقدار زیادی از چیزی را داری، به طور حتم حداقل آن یا کمتر از آن حد را هم خواهی داشت. مثلا کسی که صد تومان پول دارد، نود تومان را هم دارد. این را بیشتر دربارهٔ پیامبر اکرم گفته‌اند که آخرین است و به منزلهٔ عدد صد است و بدین ترتیب پیام تمام پیامبران قبلی را هم در مکتبش دارد. 

١ سال پیش
١ رأی
تیک ٢ پاسخ
١٥٠ بازدید
١ رأی

خروار اینجا یعنی خیلی زیاد.  خیلی دور.

١ سال پیش
٢ رأی
تیک ٧ پاسخ
٦٢٣ بازدید

خشم خود بشکن تو مشکن تیر را چشم خشمت خون شمارد شیر را ✏ «مولانا»  

١ سال پیش
٢ رأی

هرگاه که تیر قضا برسد و تو را آزرده کند خشم و غضب خود را فرو خور و آن تیر قضا را فرو مشکن زیرا که در حالت خشم چشم غضبت شیر را خون می‌انگارد.  تیر قضا برای اهل یقین به منزله شیر گوارا و جانبخش است و در نظر اهل هوی و اصحاب دغا، خونین ناپاک و ناگوار (شرح استاد کریم زمانی)

١ سال پیش
٢ رأی
تیک ١ پاسخ
٩٧ بازدید

رابطه طاووس و هندوستان در ضرب المثل  "هر طاووس خواهد جور هندوستان کشد "  چیه؟

١ سال پیش
٣ رأی

هند سرزمین طاووس بوده. طاووس درواقع بومی هندوستانه و قبلا در ایران نبوده. اگر کسی می‌خواسته طاووس رو ببینه باید رنج سفر به هندوستان رو متقبل می‌شده.  هر کسی دیدار طاووس را می‌خواهد، سختی سفر به هندوستان را هم باید بکشد.

١ سال پیش
١ رأی
١ پاسخ
١٠٤ بازدید

خُنُک آن قماربازی که بباخت آ‌نچه بودش / بِنَماند هیچش اِلّا هوس قمار دیگر مفهوم قمار در این بیت چه نقشی ایفا می‌کند؟ "بباخت" در اینجا نماد چه چیز ی  است؟

١ سال پیش
٢ رأی

اگر کل غزل مولوی رو بخونید در دریافت معنی بیت کمک می‌کنه. قمارباز در اینجا استعاره از سالکه. کسی که در زندگی دنیوی هرچه داشته باخته و هیچ هوسی نداره جز اینکه قماری دیگرگونه رو تجربه کنه. این قمار، در افتادن در ماجرای سلوکه. پاکبازی هم به همین معناست. خالی شدن از هر چیز دنیوی و آماده شدن برای ورود به مسیر پرپیچ و خم سلوک عرفانی.

١ سال پیش
١ رأی
٢ پاسخ
١٤٧ بازدید

در بیت  رو چشم جان را برگشا در بی‌دلان اندرنگر قومی چو دل زیر و زبر قومی چو جان بی‌پا و سر منظور از "چشم جان" چیست و چرا باید آن را باز کرد؟

١ سال پیش
١ رأی

از نظر عرفا همچنانکه که انسان از روح و جسم تشکیل شده، تمام هستی نیز ظاهر و باطنی دارد. جسمی و جانی. ظاهر جهان را با چشم سَر می‌توان دید و باطن جهان را با چشم سِر. یعنی چشم باطن‌بین. چشم جان. و برای گشودن این چشم هم سفارشاتی دارند. 

١ سال پیش