دیکشنری

امتیاز
امتیاز در دیکشنری
١٢,٤٧٤
رتبه
رتبه در دیکشنری
٣١٩
لایک
لایک
١,٢٤٠
دیس‌لایک
دیس‌لایک
٢٢

بپرس

امتیاز
امتیاز در بپرس
١,٥٤٠
رتبه
رتبه در بپرس
٨٥
لایک
لایک
٦١
دیس‌لایک
دیس‌لایک
٠

جدیدترین پیشنهادها

تاریخ
٤ هفته پیش
دیدگاه
٣

بهتر است آن را به تلفظ درستش یعنی ( هَزار ) و با کسرهٔ ( ه ) جا بیندازیم. بنابرین در زبان روزمرهٔ خود از هَزار بجای هِزار استفاده و دیگران را نیز به ...

تاریخ
١ ماه پیش
دیدگاه
٣

پیشنهاد رایانامه درست و نغز است.

تاریخ
٣ ماه پیش
دیدگاه
١٦

رایاسپهر سپهر و فضای منسوب به رایانه چند نمونه از کاربردهای آشنای پیشوندک رایا - : رایاتک ( cyber attack ) و رایانامه ( e - mail )

تاریخ
٤ ماه پیش
دیدگاه
١٥

گرته برداری نادرست با حذف کسره راه، این واژه نادرست و بی معنی میشود. راهِ آهن یا راهِ آهنی و یا مقلوب آن، آهنراه درست است.

تاریخ
٤ ماه پیش
دیدگاه
١٥

آهن راه درست تر از راه آهن می باشد. زیرا این واژه مقلوب راه آهنین است ولی راه آهن مقلوب شده ی چیست؟ آهن راهی؟ که این واژه معنایی ندارد.

جدیدترین ترجمه‌ها

ترجمه‌ای موجود نیست.

جدیدترین پرسش‌ها

پرسشی موجود نیست.

جدیدترین پاسخ‌ها

٠ رأی
٣ پاسخ
٤٦ بازدید
چند گزینه‌ای

 کدام گزینه در اصل به معنای گوگرد است ؟

٤ هفته پیش
٠ رأی

سوگند خوردن  یعنی خوردن گوگرد. فرهنگ عمید: «سوگند خوردن یعنی خوردن گوگرد که نوعی آزمایش برای تشخیص گناهکار یا بی گناه بوده که در قدیم مقداری آب آمیخته به گوگرد به متهم می خورانیدند و از تٲثیر آن گناهکار بودن یا بی گناهی او را تعیین می کردند.»

٣ هفته پیش
٢ رأی
١ پاسخ
٤٣ بازدید

قیقاجی به چه معناست؟ در قسمتی از کتاب《 اصفهان، نصف جهان》 صادق هدایت، چنین نوشته شده:   در میدان گاهی که رسیدیم دسته‌ای مشغول سینه زدن بودند و دو مناره کوتاه آجری با کاشی کاری مختصر که از هر کدام چهار سر تیر 《قیقاجی》 بیرون آمده بود نمایان شد. این همان منار جم جم معروف بود. وارد حیاط که شدیم پیدا بود که به تازگی همه آن مرمت شده است.

١ ماه پیش
٣ رأی

تیر خمیده. ( ناظم الاطباء ).

١ ماه پیش
٢ رأی
تیک ١ پاسخ
٥٣ بازدید

واژه‌ی 《پتیشاه》 به چه معناست؟ در کتاب 《اصفهان، نصف جهان》صادق هدایت به این صورت آمده است: این پتیشاه حکم کرد این‌جا حضرت عیسی را اشگلک می‌کنند، این‌جا خار روی تنش ریختند، این‌جا چنین می‌کردند ...

١ ماه پیش
٤ رأی

پادشاه، شاه قدرتمند  پاد در پادشاه پیشوند است و معنی قدرت یا قدرتمند می‌دهد. بنابراین پادشاه یعنی شاه قدرتمند.  پاد در فارسی باستان به صورت  پاتی یا پَتی به کار می‌رفته که فرهنگ ریشه‌های هندواروپایی زبان فارسی از  دکتر منوچهر آریان ‌پور کاشانی هم گواه است.

١ ماه پیش
١ رأی
تیک ٤ پاسخ
١,٠٦١ بازدید

نشکت شم در گویش یزدی به چه معناست ؟

٣ ماه پیش
٤ رأی

"نشکت شم" در گویش یزدی به معنی "قربونت برم" یا " فدات شم" است. این عبارت از دو بخش "نشکت" و "شم" تشکیل شده است. "نشکت" به معنی "نشکست" یا "نابود شد" است و "شم" ضمیر "تو" به صورت محترمانه است. بنابراین، "نشکت شم" به معنای "قربونت برم" یا " فدات شم" است و برای ابراز محبت و احترام به کار می‌رود. بنمایه: لغت‌نامه یزدی آبادیس

٣ ماه پیش
٣ رأی
١٠ پاسخ
٤٦٠ بازدید

  زبان  پشتو  از زبان رسمی کدام کشور همسایه ایران است ؟

٦ ماه پیش
٣ رأی

به صورت رسمی و قانونی هیچ کشوری از پشتو استفاده نمی‌کند.

٣ ماه پیش