یاس از حیض

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] یأس از حیض (قرآن). زنانی که به هر دلیل، اعم از کهولت سنّ یا بیماری، عادت ماهانه ندارند، یا در آن تردید دارند، باید سه ماه کامل عدّه نگه دارند.
تردید در یائسه بودن زن از حیض، موجب تعیین سه ماه عده برای آنان:• « والــی یئسن من المحیض من نسائکم ان ارتبتم فعدتهن ثلـثة اشهر...؛ و از زنان شما آنهایی که از دیدن خون حیض مأیوسند، اگر شک کردید، (که برای سن یأس است یا عوارض دیگر) عدّه آنها سه ماه است و هم چنین زنانی که (با وجود اقتضای سن) حیض ندیده اند. و زن های باردار مدت عده آنها وضع حمل آنهاست. و هر که از خدا پروا کند خدا برای او در کارهایش آسانی قرار می دهد.»

[ویکی فقه] یاس از حیض (قرآن). زنانی که به هر دلیل، اعم از کهولت سنّ یا بیماری، عادت ماهانه ندارند، یا در آن تردید دارند، باید سه ماه کامل عدّه نگه دارند.
تردید در یائسه بودن زن از حیض، موجب تعیین سه ماه عده برای آنان:• « والــی یئسن من المحیض من نسائکم ان ارتبتم فعدتهن ثلـثة اشهر...؛ و از زنان شما آنهایی که از دیدن خون حیض مأیوسند، اگر شک کردید، (که برای سن یأس است یا عوارض دیگر) عدّه آنها سه ماه است و هم چنین زنانی که (با وجود اقتضای سن) حیض ندیده اند. و زن های باردار مدت عده آنها وضع حمل آنهاست. و هر که از خدا پروا کند خدا برای او در کارهایش آسانی قرار می دهد.»
تردید در یائسه بودن
کلمه ارتیاب که مصدر فعل ارتبتم است به معنای شک و تردید، و در خصوص آیه منظور شک در یائسه شدن است، چون ممکن است زنی حیض نبیند، ولی شک داشته باشد که حیض ندیدنش به خاطر کبر سن است، یا به خاطر عارضه ای مزاجی است. پس معنای آیه این است که آن زنانی که از حیض یائسه می شوند، اگر در علت یائسه شدن شان شک داشتید که آیا به خاطر رسیدن به حد یائسگی است، یا به خاطر عارضه مزاجی است در صورتی که طلاق شان دادید باید سه ماه عده نگه بدارند. آیت الله مکارم در تفسیر آیه فوق و اینکه منظور از جمله (إِنِ ارْتَبْتُمْ؛ هر گاه شک و تردید کنید) چیست؟ سه احتمال را ذکر کرده است:۱- منظور احتمال و شک در وجود حمل است، به این معنی که اگر بعد از سن یاس (سن پنجاه سالگی در زنان عادی و شصت سالگی در زنان قرشی) احتمال وجود حمل در زنی برود باید عده نگهدارد، این معنی هر چند کمتر اتفاق می افتد ولی گاه اتفاق افتاده است. توجه داشته باشید که واژه ریبه به معنی شک در حمل در روایات و کلمات فقهاء کرارا آمده است.۲- منظور زنانی است که به درستی نمی دانیم به سن یاس رسیده اند یا نه؟.۳- منظور شک و تردید در حکم این مساله است، بنا بر این آیه می گوید اگر حکم خدا را نمی دانید، حکم خدا این است که چنین زنانی عده نگه دارند، ولی از همه این تفسیرها مناسبتر تفسیر اول است، زیرا ظاهر جمله وَ اللَّائِی یئِسْنَ ... این است که این زنان به سن یاس رسیده اند، در ضمن هر گاه زنانی بر اثر بیماری ها یا عوامل دیگر، عادت ماهانه آنها قطع شود، مشمول همین حکم اند، یعنی باید سه ماه عده نگهدارند. این حکم را از طریق قاعده اولویت و یا مشمول لفظ آیه می توان استفاده کرد.

پیشنهاد کاربران

بپرس