کشتی

/keSti/

مترادف کشتی: جهاز، زورق، سفینه، غراب، مرکب، ناو | زورآزمایی، گلاویزشدن، مصارعت

معنی انگلیسی:
ship, vessel, boat, wrestling, craft, wrestle, yawl, shipping

لغت نامه دهخدا

کشتی. [ ک َ / ک ِ ] ( اِ ) سفینه. ( برهان ) . سفینه و زورق و جهاز و هر مرکبی خواه بزرگ و یا کوچک که بدان بحرپیمائی کنند و از رودخانه های بزرگ عبور نمایند. ( ناظم الاطباء ). فلک. جاریه. ( ترجمان القرآن ) ( دهار ). مرکب. ناو. ناوه. ( الجماهر ). در آنندراج آمده است که رشیدی گوید ظاهراً به کسر است و بواسطه قافیه به فتح خوانده اند اما بزعم مؤلف بهار عجم صحیح به فتح مرکب از کش به معنی هر بیغوله و گوشه عموماً و بیغوله ران و بغل خصوصاً است... و تی که کلمه نسبت است. و نزداهل دریا مقرر است که هر کشتی که در آن مرده یا استخوان مرده گذاشته باشند آن البته طوفانی می گردد و چنانچه از این مطلع تأثیر نیز معلوم شود :
چو دل در سینه شد افسرده عصیان میشود پیدا
در آن کشتی که باشد مرده طوفان میشود پیدا.
و گوید بی لنگر، بی ناخدا، تباهی ، طوفانی ، طوفان رسیده ، دریائی ، دریانشان ، لنگرگیر، پر، تهی از صفات آن است و با لفظ شکستن ، افکندن ، انداختن ، گذاشتن ، نشستن ، افتادن ، کشیدن در چیزی و بر چیزی و راندن بر چیزی و گذاردن و بیرون آوردن و بردن از چیزی مستعمل است. ( دهار ).خلیة، کشتی بزرگ :
ماغ در آبگیر گشته روان
راست چون کشتیی ست قیراندود.
رودکی.
چو هفتاد کشتی بر او ساخته
همه بادبانها برافراخته.
فردوسی.
یکی پهن کشتی بسان عروس
بیاراسته همچو چشم خروس.
فردوسی.
بکشتی ویران گذشتن بر آب
به آید که در کار کردن شتاب.
فردوسی ( شاهنامه چ دبیرسیاقی ج 5 ص 2359 ).
گردون ز برق تیغ چو آتش لپان لپان
کوه از غریو کوس چو کشتی نوان نوان.
فرخی.
مرد ملاح تیز اندک رو
راند بر باد کشتی اندر ژو.
عنصری.
چون کشتی پر آتش و گرد اندر آب نیل
بیرون زد آفتاب سر از گوشه جهن.
عسجدی.
کشتیها که بر این جانب آوردند. ( تاریخ بیهقی ) خوارزمشاه چون لشکر سلطانی بدید اول بشکوهید که علی تکین تعبیه کرده است خود را فراهم بگرفت و کشتی از میان جیحون باز گردانیده بود. ( تاریخ بیهقی ) کشتی ها دیدند که از هرجای آمدی و بگذشتی و دست کس بدیشان نرسیدی. براند از رباط ذوالقرنین تا برابر ترمذ کشتی یافت و در وی نشست. ( تاریخ بیهقی ).
کشتی خرد است دست در وی زن
تا غرقه نگردی اندرین دریا.بیشتر بخوانید ...

فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - کستی . ۲ - گلاویز شدن دو تن با یکدیگر برای زور آزما یی و زمین زدن هم . یا ترکیبات اسمی : تشک کشتی . ( کشتی ) تشکی که بر کف زور خانه یا جای دیگر گسترند و کشتی گیران روی آن کشتی گیرند . یا خاک کشتی . ( کشتی ) سابقا معمول بود برای کشتیها ی خارج از زور خانه زمین را هموار میکردند و در آن خاک نرم میریختند که آنرا [ خاک کشتی ] میگفتند چنانکه امروزه تشک کشتی می اندازند . ورزش فقر بود روز و شبان در سرما خاک کشتی است همه بالش ما بستر ما . ( گل کشتی توبا ) یا سنگ کشتی . ( کشتی ) سابقا پهلوانان نامی که ناچار بوده اند در ایام معینی با اشخاص مختلف الوزن زور آزمایی کنند با یکی از ورزشکار ان که وزن بدنش بیشتر از وزن پهلوان بود چند روز قبل از موعد کشتی میگرفتند خود را با وزن سنگین او عادت میداند تا در موقع کشتی جدی از عهد. بلند کردن حریف خود بر آیند . در گذشته این قبیل کشتی گیران پر وزن را که اکثر هم هنری نداشته و برای همین کارها خوب بودند در مقام مزاح سنگ کشتی میخواند ند یا کشتی پهلوانی . ( کشتی ) این نوع کشتی که اساسی ترین کشتی های باستانی است سابقا مخصوص پهلوانها ی بزرگ و صاحب داعیه بود . این کشتی با خواندن گل کشتی انجام میگرفت بدین صورت که بعد از ختم ورزش مرشد زور خانه یا شخص دیگر ی شروع بخواندن گل میکرد و پیش کسوت ترین افراد حاضر در زور خانه دست دو پهلوان را بدست یکدیگر می نهاد . بمحض اینکه خواندن گل کشتی شروع میشد هر دو پهلوان دست ها را روی زانوی راست خود نهاده بحالت رکوع در میامدند . در این وقت دیگر ان هم که در گود ایستاده بودند بتبعیت از پهلوانان برکوع میرفتند و پس از ختم قرائت گل کشتی عموما بسجده در آمده و بعد از جای بر میخاستند دو پهلوان فرو کوبیده شروع بکشتی میکردند و زور آزمایی تا غلب. یکی بر دیگر ی دوام داشت یا کشتی چهک . ( کشتی ) نوعی زور آزمایی بدین صورت که گودال یا چاه کوچکی می کندند و یکی درون آن رفته و پای می افشرده و دیگر ی که خود را زور مندتر میدانسته می بایست او را بقوت خویش از آن گودال بیرون آورد . یا کشتی خصمانه . ( کشتی ) کشتی هایی است که بنا بتقاضای قبلی یکی از طرفین کشتی صورت میگیرد . پس از موافقت پهلوان یا پیش کسوت ترین فرد زور خانه دست آنها را گرفته و بدست یکدیگر میدهد و مرشد زور خانه با صدای بلند میگوید : اول فتح است بسم الله الرحمن الرحیم پهلوان و دیگر ان مواظب حرکات طرفین هستند تا پشت یکی از آنها بخاک برسد و اگر کشتی طولانی شود و هیچیک فاتح نگردند آنان را از هم جدا میکنند و بقی. کشتی را موقوف بوقت دیگر میسازند : ( داد در کشتی خصمانه دگر دست بدست بنگاهی همه را کشت و در کشتی بست ) . ( گل کشتی ) یا کشتی دسته جمعی . در جشنهای گل ریزان بعد از خاتم. ورزش و مراسم دعا میاندار روی بطرف بزرگان و اساتید ی که در غرفه ها بودند میکرد و میپرسید : اکنون چه کنیم ? در این وقت خوانند. گل کشتی بصدا در می آمد . بلا فاصله هر کشتی گیری حریف خود را انتخاب میکرد و هر دو نفر حریف یکدست خود را بگردن دیگر ی تکیه داده و در معنی بصورت دوستانه دست بگردن هم میکردند و دست دیگر را که آزاد بود بروی زانو ی خود نهاده همگی برکوع در آمده و بمحض اینکه خوانند. گل میگفت [ خدا را سجود ] بهمان قسمی که دست در گردن هم داشتند با یکدست بسجود رفته و از جای بر خاسته و هر دو نفر با هم فرو کوبیده و یکدیگر را رها ساخته در کنار هم می ایستادند و بعد با اشار. میاندار یا پهلوان هر حریفی با حریف خود کشتی میگرفت . یا کشتی دوره . ( کشتی ) در این کشتی رسم چنین بود که پهلوان بعد از خاتم. ورزش و مراسم دعا دست خود را بعزم و طلب کشتی بطرف یکایک ورزشکار ان دراز میکرد و هر یک مایل بکشتی بود با پهلوان گلاویز میگردید . یا کشتی میدانی . ( کشتی ) این کشتی هم نوعی از کشتیها ی خصمانه در زور خانه ها بود با این تفاوت که در این مراسم چون پای امتیاز و بازو بند پهلوانی و مشاغل دیوانی در بین بود پهلوانان بالای جان میزدند و بسا اتفاق میافتاد که جان خود را در این راه بباد می دادند . پهلوانانی بودند که برای کسب شهرت و اخذ این امتیازات شاید از یک سال قبل شروع بتمرین میکردند و از ولایات دور دست خود را در روز معین که غالبا عید نوروز بود بپایتخت میرسانید ند . یا ترکیبات فعلی : خاک کشتی ما در فلان جا ریخته خواهد شد . ( کشتی ) در آنجا مبارزه خواهیم کرد یا کشتی پاک شدن . ( کشتی ) ۱ - تمام شدن کشتی . ۲ - تلافی زمین خوردن از کشتی قبلی شدن : ( چه بهشتی است که آن شوخ غضبناک شود از نگاهی بکشد کشتی ما پاک شود ) . ( میر نجات ) یا کشتی پاک کردن . ( کشتی ) ۱ - تمام کردن کشتی . ۲ - تلافی زمین خوردن در کشتی قبلی را کردن : ( با خلق جهان پاک کنم کشتی همت گر مشعل گردون کندم کهنه سواری ) . ( محسن تاثیر ) یا کشتی در میان بودن ( ماندن ) . ( کشتی ) نا تمام ماندن کشتی است که چون دو تن در کشتی حریف هم نمیشوند و اتمام کشتی را بوقت دیگر موکول کنند گویند : کشتی آنها در میان است . یا در میان مانده است . یا کشتی قدر بودن . برابر بودن در زور و کشتی . یا کشتی گره شدن . ( کشتی ) کشتی در میان ماندن : ( بگشای میان رخ و بفروش نگاهی سودا چو گره گشت خریدار برد رنج ) . ( میر الهی )

فرهنگ معین

(کُ ) (اِ. ) ۱ - ورزش دونفری که هدف از آن به پشت خواباندن یکی به وسیلة دیگری است . مجازاً: تلاش و کوشش جسمی یا ذهنی بسیار سخت . ۲ - زنار، کمربند.
(کِ ) (اِ. ) ۱ - سفینه ، قایق بزرگ . ۲ - نوعی پیالة شراب . ، ~ کسی غرق شدن بسیار افسرده و غمگین شدن .

فرهنگ عمید

از وسایل نقلیه ای که روی آب حرکت می کند، به انواع مختلف بزرگ، کوچک، جنگی، و مسافربری.
= کشتی نوح: [مجاز] وسیلۀ نجات &delta، دراصل نام کشتی بزرگی است که نوح پیغمبر ساخت و در طوفان عظیمی که رخ داد با آن جمعی از مردم و جانوران را نجات داد.
نوعی ورزش که بین دو نفر انجام می شود و هر کدام سعی می کند با استفاده از فنون آن ورزش پشت دیگری را به زمین بیاورد.
* کشتی فرنگی: (ورزش ) نوعی کشتی که فنون آن از کمر به بالا اجرا می شود.

گویش مازنی

/keshti/ گاو تنومند و شیرده

واژه نامه بختیاریکا

( کُشتی ) گوسفند پرواری؛ کشتنی
گوشتی؛ وَن گلو؛ مُل و گوشتی؛ مُل هُلی

دانشنامه عمومی

کشتی ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:
• کُشتی، ورزشی انفرادی
• کَشتی، وسیله ای نقلیه بر روی آب برای ترابری و مسافرت
• کشتی، یک مجموعهٔ تلویزیونی اسپانیایی
• کشتی کج، یک هنر نمایشی از مبارزات ورزشی
• کشتی کچ، یک سبک کلاسیک گلاویز شدن و ورزش رزمی
• کستی جامه ای خاص در جشن ها و مراسم مزدیسنا
• صفحه های ابهام زدایی
• همه صفحه های ابهام زدایی مقاله ها
• همه صفحه های ابهام زدایی
عکس کشتی

کشتی (شناور). کِشتی شناور بزرگی است که برای ترابرد مسافر و بار بر روی آب های آزاد یا رود و دریاچه های پهناور استفاده می شود.
از دیگر شناورها می توان از قایق، بارج، لنج و زیردریایی نام برد، با این همه، ابزار های دیگری نیز هستند که می توان به فهرست بالا افزود: کایاک، کرجی، کانو و . . .
به کشتی های نظامی اغلب ناو گفته می شود.
بیشتر تمدن های بشری در کنار آبراه ها پدید آمده و بی گمان قایق و سپس کشتی وسیله ای مهم برای تردد و حمل و نقلشان بوده است. اما مشهورترین تمدنی که از دریانوردی سود برد و آن را توسعه داد تمدن فینیقیه بود، آن ها با پیشرفت دریانوردی توانستند در دریای مدیترانه امپراتوری دریایی خود را از سواحل لبنان امروزی تا تونس و مراکش ( کارتاژ آن زمان ) ایجاد کنند. در سنگ نگاره های تمدن آشور فینیقیان سوار بر کشتی های پارویی در حال حمل الوارهای سدار لبنانی دیده می شوند. هم چنین آشوری ها خود از کشتی به عنوان وسیله حمل و نقل و جنگ استفاده می کردند.
بر پایه تورات و قرآن، نوح پیامبر دستور ساخت کشتی بزرگی را از سوی یهوه ( الله در قرآن ) دریافت کرد که ساخت آن سال ها طول کشید، کشتی می بایست به اندازه ای بزرگ می بود که علاوه بر آدمیان ( خویشان و پیروان نوح ) از همه گونه جاندار، جفتی نیز در کشتی جای بگیرد تا بعد از پایان سیل بزرگ ادامه زندگی بر روی زمین ممکن باشد. کشتی بعدها بر روی قله کوه آرارات نشست. هنوز برخی از باستان شناسان به جستجو برای یافتن بقایایی از این کشتی ادامه می دهند. در میان تمدن های میان رودان نیز داستانی همانند وجود داشته است.
چیرگی یونانی های باستان بر کشتی و دریانوردی توانست آن ها را در نبرد دریایی با خشایارشا شاهنشاه هخامنشی، علی رغم شکست در نبرد زمینی، پیروز کند. در بین اقوام مدیترانه ای کشتی نقش مهمی در تحولات بازرگانی و نظامی بازی می کرده است. رومی ها نیز کشتی را برای تسلط بر مدیترانه به کار می گرفتند. بعدها اروپاییان با به کارگیری قطب نما بعد از دوره رنسانس آغاز به جستجوی کره زمین کردند و چیرگی بر فناوری کشتی سازی و دریانوردی و یافتن منابع جدید و ایجاد مستعمرات توانست آن ها به قدرت های برتر جهان تبدیل کند.
ارشمیدس دانشمند تمدن یونان باستان، توانست روابط فیزیکی حاکم بر اجسام شناور را تعریف کند. بر اساس قانون ارشمیدس بر هر جسم شناور یا غوطه ور در آب نیرویی به اندازه وزن آبی که فرضاً حجم جسم را پر کند وارد می آید. برای نمونه اگر حجم جسمی ۱ متر مکعب باشد، از سوی آب نیرویی به اندازه ۱۰۰۰ کیلوگرم - نیرو بر جسم به سوی بالا وارد می شود. این قانون برای تقریباً همه مایعات صادق است. معمولاً رابطه این قانون به صورت F= ( rho ) x ( g ) xV بیان می شود.
عکس کشتی (شناور)عکس کشتی (شناور)عکس کشتی (شناور)عکس کشتی (شناور)

کشتی (فیلم ۱۹۲۱). کشتی ( ایتالیایی: La nave ) یک فیلم صامت ایتالیایی به کارگردانی گابریلینو دانونتسیو است که در سال ۱۹۲۱ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به ایدا روبینشتاین، آلفردو بوکولینی و مری کلئو تارلارینی اشاره کرد.
عکس کشتی (فیلم ۱۹۲۱)

کشتی (فیلم ۱۹۸۱). کِشتی ( به آلمانی: Das Boot ) یک فیلم جنگی ۱۴۹ دقیقه ای به کارگردانی ولفگانگ پترسن با بازی یورگن پراخنو محصول کشور آلمان غربی پیشین است. [ ۲]
در دهه ۱۹۸۰ یک مینی سریال بر پایه تمام نوارهای خام و قسمت های پخش نشده از این فیلم در شش قسمت ۵۰ دقیقه ای ( ۳۰۰ دقیقه; یا ۲۹۳ دقیقه ( ۴ ساعت و ۵۳ دقیقه ) بدون فلش بک های ابتدائی هر قسمت ) تحت عنوان «Das Boot - The Original Uncut Version» توسط بی بی سی دو در بریتانیا و در سه قسمت صد دقیقه ای در آلمان پخش شد[ ۳] که در ایران این سریال توسط شبکه چهار تحت عنوان «زیردریایی» در شهریور ۱۴۰۱ با دوبله فارسی پخش شد. [ ۴] [ ۵]
فرانسه هنگام جنگ جهانی دوم به دست نیروهای ارتش آلمان نازی اشغال شده و نیروی دریایی آلمان نازی یکی از بندرهای فرانسه اشغالی به نام بندر لا روشل را که در غرب فرانسه است پایگاه جنگی خودش کرده است، در سال ۱۹٤۱ یکی از زیردریائی های نیروی دریائی آلمان نازی به فرماندهی کاپیتان کلون ( با بازی یورگن پراخنو ) از بندر لاروشل برای شرکت در نبرد آتلانتیک ( ۱۹۳۹–۱۹۴۵ ) رهسپار دریا می شود، نخست با یک رزمناو دشمن درگیر می شود، سپس سه نفتکش دشمن را آماج اژدر می کند و بار دیگر با یک رزمناو دشمن درگیر می شود، پس از پایان درگیری با رزمناو دشمن یکی از سه نفتکش را که در آتش می سوخت اما هنوز غرق نشده بود آماج اژدر کرده و آن را هم غرق می کند، سپس فرمان می رسد که زیردریائی پس از دیدار با یکی از کشتی های نیروی دریائی ارتش آلمان نازی که در ساحل بندر ویگو در کشور اسپانیا لنگر انداخته است و پس از دریافت سوخت و خوراک از آن کشتی باید از تنگه جبل الطارق گذشته و خود را به دریای مدیترانه برساند و از آنجا هم به بندر لا اسپتزیا در شمال غربی ایتالیا برود ( چون ایتالیا در آن زمان با آلمان نازی هم پیمان بود و نیروی دریائی آلمان نازی در بندر لااسپتزیا پایگاه جنگی درست کرده بود ) هنگامی که زیردریائی می خواهد از تنگه جبل الطارق بگذرد دشمن با بارانی از بمب و گلوله با زیردریائی برخورد کرده و جلوی زیردریائی را برای گذشتن از تنگه جبل الطارق می گیرد، زیردریائی هم ناچار می شود به سوی بخش آفریقائی جبل الطارق رفته و با گردشی در دریا دوباره به آتلانتیک بازگردد، به هر روی زیردریائی با آن که آسیب های فراوان می بیند و حتی چند ساعت در کف دریا زمینگیر می شود غرق نمی شود اما چون نمی تواند از تنگه جبل الطارق گذشته و به بندر لااسپتزیا برود از این روی پس از سختی های فراوان ناچار می شود دوباره به پایگاه دریائی نازی ها در بندر لاروشل در فرانسه اشغالی بازگردد، هنگامی که ملوانان و کارکنان زیردریائی می خواهند آمدنشان را به پایگاه خودی جشن بگیرند بندر لاروشل را چند هواپیمای دشمن به سختی بمباران می کنند و به جز چند تن که از این بمباران جان به در می برند بسیاری از کارکنان زیردریائی که یکی از آنها هم کاپیتان کلون است کشته می شوند و زیردریائی نیز غرق می شود! این فیلم یک درام جنگی است که هرچند چشم اندازهای هنری و هیجان های سینمائی فراوان دارد اما پایان آن اندوهبار است و پیام آن مخالفت با جنگ و مخالفت با کشتار انسان هاست.
عکس کشتی (فیلم ۱۹۸۱)

کشتی (فیلم ۲۰۰۸). کُشتی ( انگلیسی: Wrestling ) فیلمی در ژانر رمانتیک و درام است که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به جف کاناوی اشاره کرد.
عکس کشتی (فیلم ۲۰۰۸)

کشتی (مجموعه تلویزیونی). کشتی ( به اسپانیایی: El Barco ) یک مجموعهٔ تلویزیونی اکشن، معمایی، درام و علمی - تخیلی اسپانیایی است که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد.
در اثر یک آزمایش کره زمین نابود شده و فقط چند کشتی باقی می مانند. در این بین اتفاقات دراماتیکی نیز در کشتی باقی مانده از زمین پیش می آید که به جذابیت داستان می افزاید. در اواسط فیلم از وجود آن ها خشکی باقی مانده روی کره آبی مطلع می شوند و در پی یافتن آن داستان ها به وجود می آید. گروهی از امنیت ملی آمریکا وارد کشتی می شوند و با یک مرکز در تماسند که گویا افراد دیگری نیز که از انجام آزمایش مطلع بوده اند باقی مانده اند و …
عکس کشتی (مجموعه تلویزیونی)

کشتی (مجموعه تلویزیونی آلمانی). کشتی یک سریال تلویزیونی آلمانی تولید شده در سال ۲۰۱۸ می باشد که توسط اسکای آتلانتیک ساخته شده است. [ ۱] [ ۲] این مجموعه به عنوان دنباله ای برای فیلم آلمانی مطرح کشتی ( ۱۹۸۱ ) شناخته می شود.
مانند فیلم اصلی، این سریال بر اساس کتاب لوتار - گونتر بوخهایم در سال ۱۹۷۳ با نام داس بوت ( کشتی ) ساخته شده است، اما در وقایع فیلم، اضافاتی صورت گرفته است. [ ۳] [ ۲]
این سریال که در سال ۱۹۴۲ اتفاق می افتد، داستان مقاومت لا روشل و زندگی در زیردریایی آلمانی یو - ۲۱۶ را به تصویر می کشد. [ ۴] [ ۵]
عکس کشتی (مجموعه تلویزیونی آلمانی)

کشتی (ورزش). کُشتی گونه ای ورزش است که در آن دو انسان غیر مسلح با یک دیگر گلاویز شده و برای به زمین زدن یا بی تعادل کردن و امتیاز گرفتن از همدیگر تلاش می کنند.
کشتی یکی از قدیمی ترین ورزش ها و احتمالاً در دوران ماقبل تاریخ با تغییر شکل و جایگزین کردن مرگ یا صدمات شدید با یک پیروزی نمادین ایجاد شده است. شواهد بسیاری از حضور کشتی در تمامی تمدن های آغازین بشری وجود دارد. البته اولین بار در یونان باستان به یک ورزش واقعی تبدیل و در سال ۷۰۴ پ. م وارد المپیک شد. در المپیک باستان قهرمان کشتی پس از قهرمان پرتاب دیسک مهم ترین پهلوان یونان به شمار می آمد.
کشتی بانوان مانند کشتی مردان رشد کرده و تفاوتی از جهت پیشرفت آن در ابتدا نداشته است اما در دوران مدرن قدری از کشتی مردان عقب تر افتاده است. [ ۱]
سبک های متنوعی از کشتی در کشورهای مختلف دنیا تمرین می شود. از مهم ترین سبک های ملی، المپیکی و محلی کشتی می توان به ( کشتی فرنگی ) و ( کشتی آزاد ) و کشتی با کمربند شامل گلیما در ایسلند، شوینگن در سوئیس، گوراش در آسیای میانه و نیز سومو و جوجیتسو در ژاپن و سامبو در روسیه اشاره کرد. در ایران نیز کشتی با چوخه یکی از رشته های محلی و بومی می باشد.
تمام کشورهای دنیا دو سبک المپیکی کشتی یعنی کشتی فرنگی و کشتی آزاد را پذیرفته اند. تفاوت این دو در آن است که در کشتی فرنگی که بیشتر در اروپای قاره ای محبوب است، گرفتن پائین کمر و استفاده از پا ممنوع است اما در کشتی آزاد، کشتی گیران اجازه ی همین اعمال را دارند. مسابقات این دو رشته زیر نظر اتحادیه جهانی کشتی برگزار می شود. مسابقات کشتی در رشته آزاد و فرنگی در ۱۰ وزن اجرا میشود که ۶ وزن المپیکی و ۴ وزن غیرالمپیکی است ۱۰ وزن در مسابقات جهانی و ۶ وزن در المپیک
نام کشتی از کمربندی به نام کُستی گرفته شده که زرتشتیان هنگام غروب آفتاب به کمر خود می بستند و در برابر کانون آتش به دعا خواندن می پرداختند. کشتی گرفتن به معنی کمر یکدیگر را گرفتن است. اصل آن در زبان پهلوی، کُستیک و در زبان فارسی دری گُشتی خوانده می شود.
این کمربند که زرتشتیان آن را «بندرین» نیز می نامند، کمربندی است با ۷۲ نخ که از پشم گوسفند توسط زن موبدی بافته می شود. ۷۲ به شش رشته تقسیم می گردد و هر دسته دوازده نخ دارد که هفتاد و دو اشاره دارد به هفتاد و دو فصل یسنا ( یکی از بخش های اوستا ) و دوازده به دوازده ماه سال و شش اشاره دارد به شش گاهنبار ( حبش های دینی سال ) . کستی را سه بار برکمر می بستند که یادآور سه اصل زرتشت یعنی «گفتار نیک، کردار نیک و پندار نیک» بود. همچنین کشتی ورزش اصیل و متعلق به کشور ایران است
عکس کشتی (ورزش)عکس کشتی (ورزش)عکس کشتی (ورزش)عکس کشتی (ورزش)عکس کشتی (ورزش)عکس کشتی (ورزش)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

کُشتی
کُشتی
کُشتی
کُشتی
کُشتی
کُشتی
کُشتی
ورزش متداول در مصر و یونان و روم باستان که از ۷۰۴پ م به بازی های المپیک پیوست. دو سبک بین المللی امروزی این ورزش یکی کشتی فرنگی است که ورزشکاران روی منطقۀ کمر به بالای حریف کار می کنند و دیگری کشتی آزاد که در آن می توان پاهای حریف را نیز گرفت. هدف در هر دو سبک به زمین زدن حریف است. بسیاری از کشورها انواع خاص کشتی را در کشور خود دارند. گلیما خاص ایسلند است. شوینگن در سوئیس صدها سال است قدمت دارد و سومو ورزش ملی ژاپنی هاست. مسابقات قهرمانی جهان در سبک آزاد از ۱۹۵۱ و فرنگی از ۱۹۲۱ آغاز شده است. از ۱۸۹۶ کشتی فرنگی به بازی های المپیک افزوده شد. سبک آزاد از ۱۹۰۴ وارد المپیک شد. مسابقات کشتی براساس دسته بندی وزنی انجام می شود و در کشتی دَه وزن وجود داشت و سپس به هفت وزن تقلیل یافت.کشتی در ایران. کشتی یا درست تر کُستی در دوران پیش از اسلام به نوعی شال کمربندی گفته می شد که روحانیان زردشتی و مردان ایران زمین به کمر داشتند. شال مزبور از ۷۲ رشتۀ تابیده تشکیل شده بود که خود تقسیم بندی هایی به واحدهای شش و دوازده تایی داشته که به سه رشته سه تایی می رسید که آن سه، نمایانگر گفتار نیک، کردار نیک، پندار نیک هستند. این واژه، بعدها به یک رشتۀ ورزشی گفته شد که ابتدا در قالب کشتی پهلوانی جای گرفت و سپس با مدرنیزه شدن ورزش در قالب های کشتی آزاد، کشتی فرنگی، جهانی شد. کشتی پهلوانی قوانینی متفاوت با کشتی آزاد و فرنگی دارد و در بسیاری از موارد نام فنون کشتی پهلوانی با کشتی های دیگر فرق دارد. کشتی زورخانه ای چندین نوع است: دوستانه، میدانی، گروهی، دوره ای، پهلوانی و جز آن. هر کدام از انواع کشتی ها با مراسم خاصی اجرا می شود. در هریک از مناطق ایران انواعی از کشتی محلی رواج دارد؛ ازجمله کشتی گیله مرد در منطقۀ گیلان و کشتی چوخه در خراسان نام بردنی است.

کشتی (اخترشناسی). کَشتی (اخترشناسی)(Argo)
(یا: سفینه) صورت فلکی بسیار بزرگ و درخشانِ نیمکرۀ جنوبی، به شکل یک کشتی. بطلمیوس، منجم اسکندرانی، در قرن ۲م این صورت فلکی را توصیف کرد، اما در حال حاضر، برای پرهیز از سردرگمی آن را به چهار صورت فلکی تقسیم می کنند: شاه تخته«تیرِ حمّال»، کشتی دُم «کوثل»، بادبان«شراع»، و قطب نما.

جدول کلمات

سفینه

مترادف ها

bottom (اسم)
پا، زیر، کف، کشتی، ته، بن، پایین، غور

vessel (اسم)
ظرف، کشتی، رگ، بشقاب، اوند، هر نوع مجرا یا لوله

ship (اسم)
هواپیما، جهاز، کشتی، ناو، کشتی هوایی، مرکوب، سفینه

ark (اسم)
کشتی، صندوقچه، قایق

wrestle (اسم)
تقلا، کشتی، کشمکش

hulk (اسم)
کشتی، کشتی سنگین و کندرو، بدنه کشتی، لاشه کشتی، تنه کشتی

collier (اسم)
کشتی، ذغال سنگ، ذغال گیری

prow (اسم)
کشتی، دماغه کشتی، عرشه کشتی

فارسی به عربی

سفینة , هیکل

پیشنهاد کاربران

کشتی که شکل درستش کوشتو یا کوشلو هست ورزش قدیمی و حماسی تورکان هست که شاخه های مختلف با اسامی مختلف داره
کلمه کشتی هیچ ریشه معنا داری در زبان افغانی یا دری نداره و این ورزش در مولد یا زادگاه زبان دری که تاجیکستان و افغانستان ( جنوب تورکستان ) است فاقد تاریخچه و معنا است و معنای این کلمه را باید در فرهنگ ملت متمدن بومی کشورمان و نیز تورکستان تفحص کرد
...
[مشاهده متن کامل]

گوج ، گوش ، کوش ، گوچ در لهجه های مختلف زبان تورکی از قرقیزی تا اوزبکی و تاتاری و آزربایجانی و تورکمنی ، قزاقی و آنادولو به معنای قدرت است و کوشلو یا کوشتو یعنی دارای قدرت
معروف ترین پهلوانان این ورزش مثل محمود خوارزمی مشهور به پوریای ولی متولد تورکستان و تورک بوده. چوقان نیز از ورزش های سنتی و قدیمی تورکی است

کشتی
شیرینی ثبت جهانی ۴عنصر فرهنگی را تلخ نکنید/ کشتی پهلوانی سال ۲۰۱۰ به نام ایران ثبت شد
تهران - ایرنا - مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت:کشتی پهلوانی و آیین های زورخانه ای سال ۲۰۱۰ به نام ایران در یونسکو ثبت شده و ثبت مجدد به نام جمهوری آذربایجان پس از ۱۲ سال هیچ گونه خللی به جایگاه پرونده ایران و منشا این سنت در میان ملت ما وارد نمی کند.
...
[مشاهده متن کامل]

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایرنا، سال ۱۴۰۱ در هفدهمین نشست کمیته بین الدول پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس که در شهر رباط در مراکش برگزار شد و هنر ساختن و نواختن عود، شب یلدا/چله، هنر سوزن دوزی ترکمن/ترکمن دوزی، پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی، در پرونده هایی مشترک با برخی کشورهای همسایه در فهرست جهانی کمیته حفاظت از میراث ناملموس سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد ( یونسکو ) ثبت شد، دستاوردی ارزشمند با ثبت چهار عنصر فرهنگی در یک دوره اجلاس که البته اطلاع رسانی �ثبت ورزش پهلوانی و زورخانه ای در یونسکو به نام جمهوری آذربایجان� تا حدی از شیرینی آن کاست.
این در حالی بود که آئین ورزش های پهلوانی و زورخانه ای در سال ۱۳۸۷ به عنوان یکی از آئین های کهن ایرانی ثبت ملی شد و دو سال بعد در سال ۱۳۸۹ ( ۲۰۱۰ ) در اجلاس سازمان جهانی یونسکو که در کنیا برگزار شد به عنوان نخستین میراث معنوی و بشری و بخشی از تاریخ ایران و سومین پرونده ایران در فهرست جهانی میراث ناملموس به ثبت رسیده بود.
همان زمان بیانیه ها و جوابیه هایی از سوی وزارت ورزش و جوانان، وزارت میراث فرهنگی و فدراسیون ورزش زورخانه ای برای پاسخ به افکار عمومی منتشر شد، اما روز گذشته ( سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ ) مهرعلی باران چشمه رئیس فدراسیون ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی در نشست خبری به مناسبت روز فرهنگ پهلوانی گفته است �فرهنگ پهلوانی را با درخواست جمهوری آذربایجان ثبت کرده و ما هم به آن معترض هستیم و در این زمینه چند نامه را به وزارت میراث فرهنگی زدیم؛ با توجه به نبود امکانات و تجهیزات جمهوری آذربایجان، هیچ پایه و اساسی این رشته در آنجا وجود ندارد. در ثبت فرهنگ پهلوانی از سوی کشور همسایه در یونسکو به طور قطع کوتاهی و قصوری از سوی وزارت میراث فرهنگی وجود داشته است که باید آنان پاسخگو باشند�
هیچ گونه خللی به پرونده ثبتی ایران در یونسکو وارد نشده است
مصطفی پورعلی مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت وگو با خبرنگار میراث فرهنگی ایرنا در پاسخ به این ابهام گفت: کشتی پهلوانی و آیین های زورخانه ای سال ۱۳۸۹ ( ۲۰۱۰ ) به نام ایران در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت شده است و ثبت این عنصر از طرف جمهوری آذربایجان یا هر کشور دیگری هیچ گونه خللی به جایگاه ایران و منشا این سنت در میان ملت ما وارد نمی کند.
پورعلی اظهار داشت: این موضوع طی دفعات مکرر به دوستان در فدراسیون ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی توضیح داده شده است که منطبق با سند حقوقی کنوانسیون مرتبط با این موضوع، از مفهوم ثبت در فهرست میراث ناملموس یونسکو به هیچ عنوان مفهوم انحصار یا مصادره استنباط نمی شود و یونسکو نیز بارها در جلسات کمیته بین الدولی بر این امر تاکید کرده است.
مدیرکل ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی با ابراز گله از فدراسیون ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی گفت: دوستان با این نوع سخنان و با اطلاع رسانی های نادرست سال گذشته، شیرینی ثبت چهار عنصر دیگر ایران در فهرست میراث جهانی ناملموس یونسکو در سال ۱۴۰۱ را به حاشیه بردند.
تاریخچه ثبت جهانی آثار ناملموس ایران در یونسکو/ ثبت ۲۱ اثر در ۱۴ سال
استفاده از عنوان �پهلوانی - Pahlavani� اثبات ریشه ایرانی کشتی پهلوانی است
پورعلی افزود: بارها در جلسات کارشناسی و مکاتبات مکرر و ملاقات های رسمی و غیر رسمی به مدیران فدراسیون ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی توضیح داده شده است که �باید از زاویه دقیق و راهبردی به موضوع ثبت میراث جهانی ناملموس به حضور عناصر فرهنگی ایران در میان دیگر کشورها نگاه کنیم؛ ما باید از منظر دیپلماسی فرهنگی بر این امور تامل کنیم، برای مثال زمانی که جمهوری آذربایجان در پرونده خود از عنوان �پهلوانی - Pahlavani� استفاده می کند این خود اثبات ریشه پارسی و ایرانی این عنصر است. �
مدیرکل ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای همکاری موثر با فدراسیون ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی برای توسعه و احیای بیش از پیش ورزش های زورخانه ای آمادگی کامل داشته و دارد.
ثبت جهانی آئین ورزش های پهلوانی و زورخانه ای در سال ۱۳۸۹
آئین ورزش های پهلوانی و زورخانه ای در سال ۱۳۸۷ به عنوان یکی از آئین های کهن ایرانی ثبت ملی شد و دو سال بعد در سال ۱۳۸۹ ( ۲۰۱۰ ) در اجلاس سازمان جهانی یونسکو که در کنیا برگزار می شد به عنوان نخستین میراث معنوی و بشری و بخشی از تاریخ ایران و سومین پرونده در فهرست جهانی میراث ناملموس به ثبت رسید. جهانیان ورزش پهلوانی و زورخانه ای ایران را ورزشی اخلاقی و آمیخته با هنر و موسیقی است می شناسند و تا زمان ثبت جهانی آن هیچ رشته ورزشی در جهان نتوانسته بود نام خود را در یونسکو ثبت کند.
معماری خاص محل ورزش زورخانه ای ( باستانی ) ، اندازه ها و ارتفاع ها هندسی ورودی و رختکن، تابلوها و نقاشی ها و آیات و دعاها، گود هشت ضلعی محل تمرین و ورزش، جایگاه ویژه برای پیشکسوتان و تماشاچیان که از خانواده سادات ( خاندان پیامبر اسلام ) ، تجهیزات موسیقی از ضرب و زنگ و نوای مرشد، آیین ها و آداب خاص ورزشکاران از میان داری و رخصت خواهی تا حماسه خوانی و مدح خوانی و نمایش درس های اخلاقی، گذشت و فداکاری حاکی از اساس فرهنگ ایرانی و اسلامی در این ورزش جهانی است.
در گذشته های دور ایران زمین به جای گود، خندق، به جای کباده، چله کمان، به جای میل، گرز گران و به جای سنگ، سپر بوده و این همه نشان از ریشه و هویت پهلوانی و جوانمردی ورزش زورخانه ای دارد
گلریزان از آیین هایی است که در پایان این ورزش گروهی انجام می شود و پهلوانان، پیشکسوتان و تماشاچیان هر آنچه از توان مالی دارند را بر پارچه ای ( لنگ ) می ریزند، این پول به صورت قرض الحسنه در اختیار نیازمندان قرار می گیرد و اگر روزی تمکن مالی یافتند، قرض خود را برای دستگیری از مستمندی دیگر با گلریزان زورخانه باز می گردانند. احترام به کسوت و موی سپید، عزت، غیرت و مردانگی فلسفه رفتاری باستانی کاران و ورزشکاران پهلوانی است.
بزرگانی چون محمودبن ولی الدین خوارزمی ( پوریای ولی ) پهلوان قرن هشتم قمری و جهان پهلوانان غلامرضا تختی، مصطفی طوسی، ضیاءالدین میرقوامی و عباس زندی پهلوانان دوران معاصر در دامان ورزش زورخانه ای پرورش یافته و نامشان همواره بر فراز آسمان ایران زمین می درخشد و آوازه جهانی هم یافته است.
منبع. https://www. irna. ir/news/85099165/شیرینی - ثبت - جهانی - ۴عنصر - فرهنگی - را - تلخ - نکنید - کشتی - پهلوانی - سال

کشتیکشتیکشتی
کُستی یا کُست یا کُستیک یا کُشتی یا بند دین عبارت از بند سفید و باریک و بلندی بوده، که از هفتاد و دو نخ پشم سفید گوسفند بافته می شده، هر فرد زرتشتی پس از سن پانزده سالگی ناگزیر بوده آن را به دور کمر ببندد
کشتی واژه ترکی از ریشه ( کشمک، چشمح ) در لغت به معنی رد شدن، جلو زدن و سبقت گرفتن است.
مثال
اونو کشتی ( از اون جلو زد )
اوردان کشتی ( از آنجا گذشت )
در زبان ترکی به مسابقه ( که خود واژه مسابقه از ریشه سبقت گرفتن است ) میگیم
...
[مشاهده متن کامل]

قوووشما ( کوووشما ) کووشتی ( مسابقه )
کوووشتی ( مسابقه دادن )
کوووشتیرماق ( مسابقه دادن
کشتی هم یک مسابقه برای نشان دادن قدرت است.
کشتی ( مسابقه )

�واژهء کُشتی به زبان پهلوی گیتک بوده که به� "کمر بند مقدس"� اطلاق می شده. به موجب آنچه در گاثها و بخشهای دیگر اوستا� ذکر شده هر شخص مکلف بوده یک کشتی یا گیتک بشکل کمر بند و شال از پارچه سه مرتبه دور کمر
...
[مشاهده متن کامل]
خود ببندد واین کُشتی را همواره دنبال خود داشته باشد واین سه دور پیچیدن پارچه کُشتی� نشانه شعاری از� " کردار نیک , پندار نیک و گفتار نیک"�� بوده است

واژه کشتی
معادل ابجد 730
تعداد حروف 4
تلفظ [ka ( e ) šti]
نقش دستوری اسم
ترکیب ( اسم ) [پهلوی: kaštīk]
مختصات ( کِ ) ( اِ. )
آواشناسی keSti
الگوی تکیه WS
شمارگان هجا 2
منبع واژگان مترادف و متضاد
فرهنگ لغت معین
کردی: زوران
کشتی سخت ترین و پرکاربرد ترین ورزش رزمی است و به سلطان ورزشهای رزمی گلاویزی معروف است.

کِشتی: در پهلوی کشتیگ kaštīg بوده است.
دکتر کزازی در مورد واژه ی " کِشتی" می نویسد : ( ( می تواند که ستاک در "کشتی" کش باشد که در "کشیدن" نیز دیده می آید و در اوستایی کَرْش بوده است. شاید این آبْ پیما از آن روی کشتی نامیده شده است که در گذشته آب پیماها را با دو ریسمان از کرانه ای به کرانه ای دیگر رود در می کشیده اند. ) )
...
[مشاهده متن کامل]

( ( چو هفتاد کشتی برو ساخته
همه بادبانها برافراخته ) )
( نامه ی باستان ، جلد اول ، میر جلال الدین کزازی ، 1385، ص 208 )

کشتی ( به فتح و به کسر اول ) : پیاله ی می ، ساغر شراب
روزی از روضه ی بهشتی خویش
کرد بر می روانه کشتی خویش
هفت پیکر نظامی، تصحیح دکتر ثروتیان، ۱۳۸۷ ، ص۴۵۴.
کُشتی به بند سفید و باریک و بلندی که از هفتاد و دو نخ پشم سفید گوسفند گویند که این کمربند باید به دست بهدینان پارسا بافته شود. ۷۲ نخ، به شش رشته تقسیم شده و هر رشته دارای ۱۲ نخ است. عدد ۷۲ اشاره است به ۷۲ فصل یسنا که مهم ترین قسمت اوستا ست. ۱۲ اشاره است به ۱۲ ماه سال و ۶ اشاره است به شش گاهنبار که اعیاد دینی سال باشد.
...
[مشاهده متن کامل]

نام دیگر کُشتی عبارتتد از : کُستی ، کُستیک، کُست یا بند دین است.

کشتی . [ ک ُ ] ( اِ ) زورآزمائی دو تن با یکدیگر بدون به کار بردن آلات و اسباب به قصد بر زمین افکندن همنبرد. مصارعت . به هم چسبیدن دو پهلوان به یکدیگر و کوفتن و افکندن یکدیگر را بر زمین . ( ناظم الاطباء ) . عمل دو کس که بر هم چسبند و خواهند یکدیگر را برزمین زنند. ( از برهان ) . زورورزی دو تن با یکدیگر تاکدام یک از پای درآید و آن را کستی با سین نیز گویند. مرد و مرد. مصارعة. ( یادداشت مؤلف ) :
...
[مشاهده متن کامل]

بدو گفت پولاد جنگی نبرد
به کشتی پدید آید از مرد مرد.
فردوسی .
کشتى در حرفهٔ پهلوانى کمال کسوت ورزش هاى باستانى بوده و نسل به نسل در هر دوره محفوظ مى مانده است پس از حملهٔ مغول، عملیات پهلوانى و کشتى گیرى پس از مدتى رکود، مجدداً رواج یافت و پهلوانان و کشتى گیران پرآوازه اى به ظهور رسیدند. از اسناد و مدارک رواج کشتى و نام پهلوانان پیش از حملهٔ مغول اثرى نیست، چرا که در هنگام حملات مغول ها به ایران از دست رفته است.
رواج مجدد کشتى گیرى و کسوت پهلوانى در ایران، توجه اوکتاى قاآن ۹۶۳۹ - ۶۳۴ هـ ) را به خود جلب نمود و او به تقلید از شاهان ایرانى کشتى در حضور شاه را برقرار ساخت. از این زمان به بعد نام و احوال کشتى گیران و پهلوانان به طور مشخص در تاریخ ثبت شده است. پهلوان محمدشاه و پهلوان فیلهٔ همدانى از پهلوانان معروف عهد اوکتاى هستند که شرح حال آنان در جهانگشاى جوینى و جامع التواریخ آمده است و پهلوان پوریاى ولى که به نوشتهٔ تاریخ ناصرى تا سال ۷۲۲ هـ مى زیسته، از پیشوایان عالى مقام و صاحب کرامت کشتى باستانى و از روجین زورخانه بوده و ورزش باستانى را کمال بخشیده است. پهلوان اسد کرمانی، پهلوان خرم خراسانی، پهلوان شرف الدین طالف، پهلوان طغانشاه و پهلوان على شاه نیز از پهلوانان معروف اواخر قرن و اوایل قرن هشتم که در تاریخ آن مظفر نام آنان ثبت شده است.
پهلوانان عبدالرزاق بیهقى اهل خراسان نیز متعلق به قرن هشتم، عیارى بلندآوازه بود که بعدها در رأس نهضت سربداران قرار گرفت که شرح آن در حبیب السیر آمده است.
از پهلوانان قرن نهم نیز مى توان به پهلوان یوسف ساوى اشاره کرد که آئین پهلوانى و ورزش باستانى را از ایران به هند برد و در آنجا رواج داد. وى در سال ۸۹۷ هـ. در بیجارپورهند به سلطنت رسید و به عادل شاه معروف شد.
نام پهلوانان بسیارى از دوران هاى مختلف از جمله دوران صفویه و قارجایه در تذکره ها آمده که یکى بعد از دیگرى در هر دوره جانشین هم شده، مقام پهلوانى پایتخت را احراز کرده اند.
پهلوانان مذاقى عراقى در دورهٔ شاه تهماسب اول صفوی، پهلوان کبیر اصفهانى و پهلوان لندره دوز اصفهانى معاصر کریم خان زند بوده اند. پهلوان یزدى بزرگ، پهلوان اکبر خراسانى و پهلوان حاج محمدصادق بلورفروش و حاج سیدحسن رزاز به ترتیب از آغاز سده سیزدهم به بعد از نامدارترین پهلوانان این عهده بوده اند.
کشتى ورزش کاملى است که از ادوار باستان در ایران معمول بوده و بیش از هر ورزش دیگر در کشور ایران داراى اهمیت بوده است.
ایرانیان در عصر حاضر هم قدرت کشتى خود را به جهانیان نشان داده اند.
کشتى عبارت است از رد و بدل کردن فنونى براساس فعالیت طرفین که به نفع یکى و مغلوب شدن دیگرى تمام مى شود. این ورزش کامل سبب طولانى شدن عمر و تقویت فکر و تقویت قواى جسمى و روحى است. در ایران کشتى از دیرزمانى مرسوم بوده و در ایام نوروز همه ساله در پایتخت درهنور سلطان عصر مجالس کشتى گیرى برپا مى شده و پهلوانان از هر شهر و ایالتى اعزام مى شدند؛ فاتح این مسابقه ها پهلوان پایتخت نامیده مى شد و به دریافت بازوبند و افتخارات دیگر نایل مى شد. ایرانیان باستان بزرگ ترین پهلوان را جهان پهلوان مى گفتند و به تدریح این سمت از منصب هاى عالى ارتش گشت اما از زمانى که جنگ آورى و کشتى گیرى از هم جدا شد، عنوان جهان پهلوانى تنها مخصوص پهلوان پایتخت بوده است. کشتى در ایران به جز کشتى آزاد و فرنگى شامل پنج نوع کردی، ترکمنی، مازندارنى ( گیلکی ) ، ایلیاتى و باستانى است.
قدیمى ترین کشتى در ایران که هنوز کاملاً معمول و متداول است، کشتى کردى است که بیش از هر جا در خراسان، گرگان و کرمان متداول است. در این کشتى باید دو مرتبه حریف را مغلوب کرد. در حال حاضر در آسیاى میانه، این کشتی، کشتى ملى و باستانى است و در این رشته مسابقاتى انجام مى شود.
ایرانیان از قدیم الایام به فنون کشتى آشنائى کامل داشته اند و این فنون در گذشته به مراتب بیش از امروز بوده است. فنون کشتى انواع مختلف دارد و مى توان هر یک را از چپ و راست استفاده کرد. هر فنى بدلى دارد که بدلکار با به کارگیرى آن فن حریف را به آسانى رد مى کند.
لباس کشتى پهلوانان تنکه چرمى است که از زیر زانو تا زیر شکم را مى پوشاند. این شلوار از زمان ظهور عیاران است. صنعت تنگه دوزى در قدیم از صنایع قابل توجه بود که کار اساتید صنف سراج بود.
پهلوانان نامدار در موقع ورزش لنگى به نام لنگ کسوت بر بالاى تنگه خود مى بستند و گوشهٔ لنگ را به صورت لچک در صورت خود مى آویرختند. این عمل سابقهٔ تاریخى دارد که به دورهٔ قاجار بازمى گردد. در دوران هاى پیشتر نیز پهلوانان که به مقام استادى مى رسیدند با اجازهٔ پادشاه وقت حق بستن پیش بند چرمین بر بالاى تنگه و روى شکم خود داشته اند. هنوز هم تا پهلوانى به مقام پیش کسوتى و استادى نرسد حق بستن لنگ کسوت را ندارد.
پهلوانان نامى در سابق کاسه بند به زانوهاى خود مى بستند که بستن آن با اجازهٔ اساتید و مشایخ طریفت بوده است.
یکى از رسوم دیرین و شیرین ورزش باستانی، گل کشتى نام دارد که در سابق معمول بوده و آن عبارت از اشعار و عباراتى است که براى شروع کشتى پهلوانان مى خواندند. این مراسم که جنبهٔ مذهبى نیز داشته در زمان شاه اسماعیل اول صفوى پدید آمده است. همان گونه که صوفیان در مقدمه سماع شعر و نثرى مى خواندند تا عواطف را تحریک نمایند، گل کشتى هم به طور حماسه سرائى معمولاً توسط مرشد و گاهى نیز توسط پهلوان یا پیش . . .

مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١٢)

بپرس