چو برگرددت روز یار توام
بگاه چرا مرغزار توام.
فردوسی.
چرا ناید آهوی سیمین من که بر چشم کردمش جای چرا؟
غضایری.
هر زردگلی بکف چراغی داردهر آهوکی چرا به راغی دارد.
منوچهری.
چون و چرا مجوی و زبون چرا مباش زیرا که خود ستورزبون چرا شده است.
ناصرخسرو.
بررس ز چراو چون چرائی شادان بچرا چو گاو لاغر.
ناصرخسرو.
تو غرق چشمه سیماب و قیر پنداری که گرد چشمه حیوان و کوثری به چرا.
خاقانی.
نفس خرگوشت بصحرا در چَراتو بقعر این چَه ِ چون و چِرا.
مولوی.
|| ( اِ ) چراگاه. ( آنندراج ) ( غیاث ). جای چریدن. مرتع : لگام از سر رخش برداشت خوار
چرا دید بگذاشت در مرغزار.
فردوسی.
باندوه چرااند و شب و روز رماننداز صحبت من زآنکه ستوران چرااند.
ناصرخسرو.
ابلهی دید اشتری به چراگفت نقشت همه کژ است چرا؟
سنائی.
|| علف و گیاهی که ستور آن را چرند. ( ناظم الاطباء ). آنچه چارپایان در چراگاه خورند. خوراک حیوانات. آنچه آنرا چرند : گیا گر خورد جانور باک نیست
چرا جانور جانور را چراست ؟
ناصرخسرو.
تن چرای گور خواهد شد به تن تا کی چری جانت عریانست و تو بر گرد تن کرباس تن.
ناصرخسرو.
داناش گفت معدن چون و چِراست این نادانش گفت نیست که این معدن چَراست.
ناصرخسرو.
برون ران ازین شهر و ده رخش همت که آنجاش آب و چرائی نیابی.
خاقانی.
قوت عقل کاملان حکمت بودجسم حیوانی نجوید جز چرا.
مولوی.
چرا. [ چ ِ ] ( ادات استفهام ) بمعنی از برای چه. ( برهان ) ( انجمن آرا ). بمعنی برای چه ، زیرا که این لفظ مرکبست از کلمه «چه » که برای استفهام است و از لفظ «را» که بمعنی «برای » باشد.( آنندراج ) ( غیاث ). کلمه تعلیل. از برای چه و برای چه و بچه جهت. ( ناظم الاطباء ). از چه رو. بچه سبب. بچه علت. بهر چه. بچه دلیل. لِم َ. لِماذا : بیشتر بخوانید ...