پرتوی از سیمای مهدویت در قران و حدیث

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] پرتوی از سیمای مهدویت در قرآن و حدیث. پرتوی از سیمای مهدویّت در قرآن و حدیث نوشته خیرالله مردانی می باشد.
پژوهش در صدد ارائه تصویری است از تفکر، نظریه های مهدویّت و ابعاد آن در قرآن و سنّت است.
مؤلف از هدف خود می نویسد: با گسترش اندیشه تابناک اسلام و درخشش انوار قرآن، مخالفان اسلام از روش ها و تاکتیک های متنوّعی جهت انزوای اسلام استفاده نمودند. نمونه های روشن آن، ایجاد روش باب و بهائی گری، قادیانی گری، وهابی گری و شیخی و صوفی گری می باشد. این مجموع جریانات انحرافی در جوامع اسلامی که ریشه در جهل و بی اطلاعی مسلمانان از معارف بلند اسلام می باشد و استکبار و کفر جهانی نیز بیشتر مقاصد شوم خود را از همین طریق استعمار فرهنگی بر جوامع اسلامی پیش می برد تا جایی که بحث مهدویّت را به عنوان مهدی پرستی مطرح می سازد. و یا در جهت نفی تفکر مهدویّت قدم بر می دارند و نمونه های این عمل، نوشتارهایی است که به طور صریح یا تلویحی مساله مهدویت را مورد سؤال قرار داده اند و به گمان خود ضربه ای بر تفکر اسلامی وارد نموده اند. مجموع این جریانات ما را برآن داشت که درباره اصالت مهدویّت و مباحث مربوط به آن حداقل کتابی در حد دفاع از امام زمان(عج) نگاشته و نقدی تحقیقی بر افکار منکرین و دشمنان آن حضرت وارد نموده و به نوبه خود پاسخ گوی مباحث فوق باشیم.
از آن جا که در خصوص شخصیت حضرت مهدی(ع)، وجود و غیبت و ظهور آن حضرت مباحث متنوعی مطرح و در خصوص هر کدام از این ابعاد سئوالات و اشکالاتی مطرح است، به همین جهت مؤلف طی بیست و چهار فصل به یک سازماندهی منظم و مناسب به بررسی تمامی این ابعاد پرداخته و پاسخ مناسبی به هر کدام از اشکالات داده است.
حضرت ابراهیم(ع) از خدا درخواست می کند، جعلها کلمه باقیّه فی عقبه (زخرف28/، که از نظر مفسّران شیعه و سنّی کلمه باقیّه، در موضوع مهدویّت است. مؤلف در فصل اوّل، با این آیه و آیات دیگر با نقل اقوال از نظر مفسّران شیعه و سنّی؛ از جمله علامّه طباطبایی درباره مسأله مهدویت و اعتقاد به ظهورمنجی را مطرح می کند که این مساله با آیات قرآن مغایرت ندارد، بلکه مطابقت هم دارد. در فصل دوّم فهرستی از این آیات بیان می کند که در کتب مختلف شیعه و سنّی در مورد حضرت مهدی تفسیر و تاویل شده است. و نگارنده مدّعی می شود که تفکر مهدویّت ریشه قرآنی دارد و به غیر از مسلمانان، بسیاری از زرتشتیان، هندوها، برهمانیان، یهودیان، مسیحیان و بودائیان به این مسئله اعتقاد راسخ دارند. آن گاه در فصل سوم و چهارم، روایاتی از پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) در خصوص حتمی بودن تولد، غیبت و ظهور امام زمان(عج) مطرح می کند. فصل پنجم، احادیث، درباره وجود امام مقدس امام زمان(عج) که پیش از شش هزار حدیث می باشد، توسط آیت الله صافی و به امر آیت الله بروجردی در کتاب منتخب الاثر جمع آوری و آن ها را دسته بندی نموده و احادیث مربوط را در موضوعات مختلف (100 مورد) بررسی و کیفیت تعداد آن ها را مشخص می نماید.

[ویکی فقه] پرتوی از سیمای مهدویت در قرآن و حدیث (کتاب). پرتوی از سیمای مهدویت در قرآن و حدیث نوشته خیرالله مردانی می باشد.
پژوهش در صدد ارائه تصویری است از تفکر، نظریه های مهدویت و ابعاد آن در قرآن و سنت است. مؤلف از هدف خود می نویسد: با گسترش اندیشه تابناک اسلام و درخشش انوار قرآن، مخالفان اسلام از روش ها و تاکتیک های متنوعی جهت انزوای اسلام استفاده نمودند. نمونه های روشن آن، ایجاد روش باب و بهائی گری ، قادیانی گری، وهابی گری و شیخی و صوفی گری می باشد. این مجموع جریانات انحرافی در جوامع اسلامی که ریشه در جهل و بی اطلاعی مسلمانان از معارف بلند اسلام می باشد و استکبار و کفر جهانی نیز بیشتر مقاصد شوم خود را از همین طریق استعمار فرهنگی بر جوامع اسلامی پیش می برد تا جایی که بحث مهدویت را به عنوان مهدی پرستی مطرح می سازد. و یا در جهت نفی تفکر مهدویت قدم بر می دارند و نمونه های این عمل، نوشتارهایی است که به طور صریح یا تلویحی مساله مهدویت را مورد سؤال قرار داده اند و به گمان خود ضربه ای بر تفکر اسلامی وارد نموده اند. مجموع این جریانات ما را برآن داشت که درباره اصالت مهدویت و مباحث مربوط به آن حداقل کتابی در حد دفاع از امام زمان عجّل الله فرجه الشریف نگاشته و نقدی تحقیقی بر افکار منکرین و دشمنان آن حضرت وارد نموده و به نوبه خود پاسخ گوی مباحث فوق باشیم.
ساختار کتاب
از آن جا که در خصوص شخصیت حضرت مهدی علیه السّلام ، وجود و غیبت و ظهور آن حضرت مباحث متنوعی مطرح و در خصوص هر کدام از این ابعاد سئوالات و اشکالاتی مطرح است، به همین جهت مؤلف طی بیست و چهار فصل به یک سازماندهی منظم و مناسب به بررسی تمامی این ابعاد پرداخته و پاسخ مناسبی به هر کدام از اشکالات داده است.
گزارش محتوا
حضرت ابراهیم علیه السّلام از خدا درخواست می کند، جعلها کلمه باقیه فی عقبه، که از نظر مفسران شیعه و سنی کلمه باقیه، در موضوع مهدویت است. مؤلف در فصل اول، با این آیه و آیات دیگر با نقل اقوال از نظر مفسران شیعه و سنی؛ از جمله علامه طباطبایی درباره مساله مهدویت و اعتقاد به ظهورمنجی را مطرح می کند که این مساله با آیات قرآن مغایرت ندارد، بلکه مطابقت هم دارد. در فصل دوم فهرستی از این آیات بیان می کند که در کتب مختلف شیعه و سنی در مورد حضرت مهدی تفسیر و تاویل شده است. و نگارنده مدعی می شود که تفکر مهدویت ریشه قرآنی دارد و به غیر از مسلمانان، بسیاری از زرتشتیان ، هندوها ، برهمانیان، یهودیان ، مسیحیان و بودائیان به این مسئله اعتقاد راسخ دارند. آن گاه در فصل سوم و چهارم، روایاتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلّم و ائمه معصومین علیه السّلام در خصوص حتمی بودن تولد، غیبت و ظهور امام زمان عجّل الله فرجه الشریف مطرح می کند. فصل پنجم، احادیث، درباره وجود امام مقدس امام زمان عجّل الله فرجه الشریف که پیش از شش هزار حدیث می باشد، توسط آیت الله صافی و به امر آیت الله بروجردی در کتاب منتخب الاثر جمع آوری و آن ها را دسته بندی نموده و احادیث مربوط را در موضوعات مختلف (۱۰۰ مورد) بررسی و کیفیت تعداد آن ها را مشخص می نماید.
← نقل احادیث امام زمان
...

پیشنهاد کاربران

بپرس