[ویکی فقه] وراثت امامان (قرآن). این مقاله درباره این است که امامان علیهم السّلام وارث علم قرآن بوده اند.
امامان علیهم السّلام وارثان علم قرآن هستند:والذی اوحینا الیک من الکتـب.. ثم اورثنا الکتب الذین اصطفینا من عبادنا فمنهم ظالم لنفسه و منهم مقتصد و منهم سابق بالخیرت باذن الله... و آنچه از کتاب به تو وحی کردیم حق است!سپس این کتاب (آسمانی) را به گروهی از بندگان برگزیده خود به میراث دادیم (امّا) از میان آنها عده ای بر خود ستم کردند، و عده ای میانه رو بودند، و گروهی به اذن خدا در نیکی ها (از همه) پیشی گرفتند، و این، همان فضیلت بزرگ است!ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتابَ بعد از آن ما میراث دادیم قرآن را.ابی مسلم گوید: تورات را، جبائی گوید: مقصود تمام کتاب هاست برای آنکه کتاب اطلاق می شود و از آن جنس کتاب قصد می شود، و صحیح قول اوّل است برای آنکه ظاهر لفظ کتاب اطلاق نم یشود مگر بر قرآن .الَّذِینَ اصْطَفَیْنا مِنْ عِبادِنا به کسانی که اختیار کردیم و برگزیدیم ایشان را از بندگانمان و معنای ارث منتهی شدن حکم است به سوی ایشان و گردانیدن به آنان چنانچه فرمود: وَ تِلْکَ الْجَنَّةُ الَّتِی أُورِثْتُمُوها و بعضی گفته اند: که معنایش اورثناهم الایمان است یعنی بایشان ارث دادیم به کتاب های گذشته زیرا میراث انتقال چیزی از قومی بقوم دیگر است، و قول اوّل صحیح تر است.
برگزیدگان خدا
برگزیدگان از بندگان کیانند؟علماء و مفسّرین اختلاف کرده اند در کسانی که خدای تعالی ایشان را برگزیده از بندگانش در آیه مذکوره.جبائی گوید: مقصود پیامبران هستند که خدا ایشان را به پیامبری و نازل کردن کتاب هایش به ایشان برگزیده است.ابی مسلم گوید: ایشان برگزیدگان داخل در قول خدا إِنَّ اللَّهَ- اصْطَفی آدَمَ تا قول او وَ آلَ إِبْراهِیمَ وَ آلَ عِمْرانَ می باشد اراده کرده بنی اسرائیل را، گوید، برای آنکه پیامبران کتب را ارث نمی گذارند بلکه علمشان را ارث می گذارند.ابن عباس گوید: ایشان امت محمد صلی الله علیه وآله هستند که خدا ارث داده به ایشان هر کتابی را که نازل نموده است.و بعضی گفته اند: ایشان علماء و دانشمندان امّت محمد (ص) هستند برای آنکه وارد شده در حدیث " العلماء ورثة الانبیاء" علماء وارث پیامبران اند.
مقصود واقعی آیه
از حضرت باقر و حضرت صادق علیهما السلام روایت شده که فرمودند آن آیه مخصوص ما خاندان است و ما را قصد نموده است، و این نزدیکترین اقوال و گفته ها است، برای آنکه ایشان شایسته ترین و سزاوارترین مردم اند که توصیف باصطفاء و اجتباء و برگزیدگی و وارث علم پیغمبران شوند، زیرا ایشان متعبّد و پایبند به حفظ قرآن و بیان حقایق آن بوده و عارف به حقایق و محکمات و متشابهات آن می باشند.
امامان علیهم السّلام وارثان علم قرآن هستند:والذی اوحینا الیک من الکتـب.. ثم اورثنا الکتب الذین اصطفینا من عبادنا فمنهم ظالم لنفسه و منهم مقتصد و منهم سابق بالخیرت باذن الله... و آنچه از کتاب به تو وحی کردیم حق است!سپس این کتاب (آسمانی) را به گروهی از بندگان برگزیده خود به میراث دادیم (امّا) از میان آنها عده ای بر خود ستم کردند، و عده ای میانه رو بودند، و گروهی به اذن خدا در نیکی ها (از همه) پیشی گرفتند، و این، همان فضیلت بزرگ است!ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتابَ بعد از آن ما میراث دادیم قرآن را.ابی مسلم گوید: تورات را، جبائی گوید: مقصود تمام کتاب هاست برای آنکه کتاب اطلاق می شود و از آن جنس کتاب قصد می شود، و صحیح قول اوّل است برای آنکه ظاهر لفظ کتاب اطلاق نم یشود مگر بر قرآن .الَّذِینَ اصْطَفَیْنا مِنْ عِبادِنا به کسانی که اختیار کردیم و برگزیدیم ایشان را از بندگانمان و معنای ارث منتهی شدن حکم است به سوی ایشان و گردانیدن به آنان چنانچه فرمود: وَ تِلْکَ الْجَنَّةُ الَّتِی أُورِثْتُمُوها و بعضی گفته اند: که معنایش اورثناهم الایمان است یعنی بایشان ارث دادیم به کتاب های گذشته زیرا میراث انتقال چیزی از قومی بقوم دیگر است، و قول اوّل صحیح تر است.
برگزیدگان خدا
برگزیدگان از بندگان کیانند؟علماء و مفسّرین اختلاف کرده اند در کسانی که خدای تعالی ایشان را برگزیده از بندگانش در آیه مذکوره.جبائی گوید: مقصود پیامبران هستند که خدا ایشان را به پیامبری و نازل کردن کتاب هایش به ایشان برگزیده است.ابی مسلم گوید: ایشان برگزیدگان داخل در قول خدا إِنَّ اللَّهَ- اصْطَفی آدَمَ تا قول او وَ آلَ إِبْراهِیمَ وَ آلَ عِمْرانَ می باشد اراده کرده بنی اسرائیل را، گوید، برای آنکه پیامبران کتب را ارث نمی گذارند بلکه علمشان را ارث می گذارند.ابن عباس گوید: ایشان امت محمد صلی الله علیه وآله هستند که خدا ارث داده به ایشان هر کتابی را که نازل نموده است.و بعضی گفته اند: ایشان علماء و دانشمندان امّت محمد (ص) هستند برای آنکه وارد شده در حدیث " العلماء ورثة الانبیاء" علماء وارث پیامبران اند.
مقصود واقعی آیه
از حضرت باقر و حضرت صادق علیهما السلام روایت شده که فرمودند آن آیه مخصوص ما خاندان است و ما را قصد نموده است، و این نزدیکترین اقوال و گفته ها است، برای آنکه ایشان شایسته ترین و سزاوارترین مردم اند که توصیف باصطفاء و اجتباء و برگزیدگی و وارث علم پیغمبران شوند، زیرا ایشان متعبّد و پایبند به حفظ قرآن و بیان حقایق آن بوده و عارف به حقایق و محکمات و متشابهات آن می باشند.
wikifeqh: وراثت_امامان_(قرآن)