[ویکی فقه] مهدویت، اصلی اساسی و انکار ناپذیر در میان امت اسلام است که شیعه و سنی آن را یکی از مسائل مهم اسلامی به شمار می آورند تاجایی که اهل سنت اعتقاد به مهدویت را واجب و منکر آن را کافر می دانند.
با دقت در روایات معتبر به این نکته پی می بریم که «مهدی» لقب آن موعود آخر الزمان است که در احادیث اهل سنت و شیعه به حسب و نسب وی که از نسل پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و فاطمه سلام الله علیهم و امام حسین علیه السّلام است، بطور صریح اشاره شده است، که این مسئله می تواند به عنوان یکی از مسائل مشترک و وحدت آفرین بین دو فرقه مطرح شود. با دقت در منابع فریقین به این نتیجه می رسیم که که مهدی عجّل الله فرجه الشریف از نسل پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و فاطمه سلام الله علیهم است که ایشان، همان فرزند بلافصل امام حسن عسکری علیه السّلام می باشد که شیعه به آن معتقد می باشد. هرچند اهل سنت در اینکه نسب حضرت مهدی علیه السّلام به رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم و فاطمه سلام الله علیهم می رسد، تردید و شک ندارند؛ ولی در منابع آنها احادیث متناقضی درباره نسب حضرت به چشم می خورد که بعضی نام پدر او را عبدالله (در برخی روایات به ویژه در سنن ابن ماجه آمده است که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم مهدی علیه السّلام را همنام خود و پدرش «اسمه اسمی واسم ابیه اسم ابی» خوانده است در حالی که در بسیاری از روایات «اسم ابیه اسم ابی» نیامده است و با روایاتی که او را از نسل فاطمه علیه السّلام و حسین علیه السّلام و امام عسکری، توان مقابله را ندارد. و شکی نیست که این روایت «..اسم ابیه اسم ابی» از جعلیات عباسیان است برای اینکه بتوانند از مردم برای محمد بن عبدااله (مهدی عباسی) بیعت بگیرند، به این کار دست می زدند.) می دانند؛ برخی ایشان را از نسل عباس (در منابع اهل سنت روایاتی به چشم می خورد که «مهدی را فرزند عباس می داند» این روایت در «الفتن» ابن حماد» آمده است. این روایت با احادیثی که مهدی علیه السّلام را فاطمی و حسینی معرفی می کند در تعارض است و همچنین مسلم است که مهدی علیه السّلام از اهل بیت است که بیان خواهد شد. بنابراین این روایت قابل قبول نمی باشد.) معرفی می کنند و عده ای دیگر نسب او را به امام حسن علیه السّلام می رسانند. بخاطر آگاهی بیشتر، روایاتی که درباره نسب حضرت مهدی علیه السّلام وارد شده است را مورد بررسی قرار می دهیم تا حقیقت بر همگان روشن شود.
مهدی علیه السّلام «کنانی قرشی هاشمی»
مقدسی شافعی در کتاب «عقد الدرر» نقل کرده که «قتاده» گوید: «از سعید بن مسیب پرسیدم: آیا مهدی علیه السّلام بر حق است؟ گفت: آری. گفتم: مهدی علیه السّلام از چه طایفه ای است؟ گفت: از کنانه («بنی کنانه» گروهی از «مضر» هستند. مضر، دارای فرزندانی بود که پدران و اجداد پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم بودند تا به «نضر» منتهی می شود». مقصود از «کنانه»، کنانة بن خزیمة بن مدرکة بن الیاس بن مضر بن نزار بن معد بن عدنان (جد پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلّم است.). گفتم: بعد از آن؟ گفت: از قریش. گفتم: بعد از آن؟ گفت: از بنی هاشم. گفتم: بعد از آن؟ گفت: از فرزندان فاطمه سلام الله علیهم است» (باب اول «قلت لسعید بن المسیب: المهدی حق؟ قال: حق. قلت: ممن؟ قال: من کنانة. قلت: ثم ممن؟ قال: من قریش. قلت: ثم ممن؟ قال: من بنی هاشم. قلت: ثم ممن؟ قال: من ولد فاطمة علیهاالسّلام » ) هرچند در ظاهر این روایت، تناقض دیده می شود؛ چون مهدی عجّل الله فرجه الشریف یک بار از کنانه و بار دیگر از قریش و بار دیگر از بنی هاشم شمرده شده است لکن این تناقض قابل جمع است زیرا هر هاشمی از قریش و هر قریشی نیز از کنانه است.
مهدی علیه السّلام از اولاد عبدالمطلب
ابن ماجه از انس بن مالک نقل می کند که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلّم فرمودند: «ما فرزندان عبدالمطلب؛ من، حمزه، علی، جعفر، حسن، حسین و مهدی، سروران اهل بهشت هستیم» («نحن ولد عبد المطلب سادة اهل الجنة: انا، وحمزة، وعلی، وجعفر، والحسن، والحسین، والمهدی») این روایت در حقیقت، حدیث قبلی را مقید می کند؛ چون عبدالمطلب جد پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم، فرزند هاشم است و فرزندان عبدالمطلب که مهدی عجّل الله فرجه الشریف هم از آنها است، هاشمی هستند. در نتیجه نسب امام مهدی علیه السّلام بعد از آن که بطور مطلق به قریش می رسد، منحصر در اولاد عبدالمطلب شده است.
مهدی علیه السّلام فرزند ابو طالب
...
با دقت در روایات معتبر به این نکته پی می بریم که «مهدی» لقب آن موعود آخر الزمان است که در احادیث اهل سنت و شیعه به حسب و نسب وی که از نسل پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و فاطمه سلام الله علیهم و امام حسین علیه السّلام است، بطور صریح اشاره شده است، که این مسئله می تواند به عنوان یکی از مسائل مشترک و وحدت آفرین بین دو فرقه مطرح شود. با دقت در منابع فریقین به این نتیجه می رسیم که که مهدی عجّل الله فرجه الشریف از نسل پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و فاطمه سلام الله علیهم است که ایشان، همان فرزند بلافصل امام حسن عسکری علیه السّلام می باشد که شیعه به آن معتقد می باشد. هرچند اهل سنت در اینکه نسب حضرت مهدی علیه السّلام به رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم و فاطمه سلام الله علیهم می رسد، تردید و شک ندارند؛ ولی در منابع آنها احادیث متناقضی درباره نسب حضرت به چشم می خورد که بعضی نام پدر او را عبدالله (در برخی روایات به ویژه در سنن ابن ماجه آمده است که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم مهدی علیه السّلام را همنام خود و پدرش «اسمه اسمی واسم ابیه اسم ابی» خوانده است در حالی که در بسیاری از روایات «اسم ابیه اسم ابی» نیامده است و با روایاتی که او را از نسل فاطمه علیه السّلام و حسین علیه السّلام و امام عسکری، توان مقابله را ندارد. و شکی نیست که این روایت «..اسم ابیه اسم ابی» از جعلیات عباسیان است برای اینکه بتوانند از مردم برای محمد بن عبدااله (مهدی عباسی) بیعت بگیرند، به این کار دست می زدند.) می دانند؛ برخی ایشان را از نسل عباس (در منابع اهل سنت روایاتی به چشم می خورد که «مهدی را فرزند عباس می داند» این روایت در «الفتن» ابن حماد» آمده است. این روایت با احادیثی که مهدی علیه السّلام را فاطمی و حسینی معرفی می کند در تعارض است و همچنین مسلم است که مهدی علیه السّلام از اهل بیت است که بیان خواهد شد. بنابراین این روایت قابل قبول نمی باشد.) معرفی می کنند و عده ای دیگر نسب او را به امام حسن علیه السّلام می رسانند. بخاطر آگاهی بیشتر، روایاتی که درباره نسب حضرت مهدی علیه السّلام وارد شده است را مورد بررسی قرار می دهیم تا حقیقت بر همگان روشن شود.
مهدی علیه السّلام «کنانی قرشی هاشمی»
مقدسی شافعی در کتاب «عقد الدرر» نقل کرده که «قتاده» گوید: «از سعید بن مسیب پرسیدم: آیا مهدی علیه السّلام بر حق است؟ گفت: آری. گفتم: مهدی علیه السّلام از چه طایفه ای است؟ گفت: از کنانه («بنی کنانه» گروهی از «مضر» هستند. مضر، دارای فرزندانی بود که پدران و اجداد پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم بودند تا به «نضر» منتهی می شود». مقصود از «کنانه»، کنانة بن خزیمة بن مدرکة بن الیاس بن مضر بن نزار بن معد بن عدنان (جد پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلّم است.). گفتم: بعد از آن؟ گفت: از قریش. گفتم: بعد از آن؟ گفت: از بنی هاشم. گفتم: بعد از آن؟ گفت: از فرزندان فاطمه سلام الله علیهم است» (باب اول «قلت لسعید بن المسیب: المهدی حق؟ قال: حق. قلت: ممن؟ قال: من کنانة. قلت: ثم ممن؟ قال: من قریش. قلت: ثم ممن؟ قال: من بنی هاشم. قلت: ثم ممن؟ قال: من ولد فاطمة علیهاالسّلام » ) هرچند در ظاهر این روایت، تناقض دیده می شود؛ چون مهدی عجّل الله فرجه الشریف یک بار از کنانه و بار دیگر از قریش و بار دیگر از بنی هاشم شمرده شده است لکن این تناقض قابل جمع است زیرا هر هاشمی از قریش و هر قریشی نیز از کنانه است.
مهدی علیه السّلام از اولاد عبدالمطلب
ابن ماجه از انس بن مالک نقل می کند که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلّم فرمودند: «ما فرزندان عبدالمطلب؛ من، حمزه، علی، جعفر، حسن، حسین و مهدی، سروران اهل بهشت هستیم» («نحن ولد عبد المطلب سادة اهل الجنة: انا، وحمزة، وعلی، وجعفر، والحسن، والحسین، والمهدی») این روایت در حقیقت، حدیث قبلی را مقید می کند؛ چون عبدالمطلب جد پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم، فرزند هاشم است و فرزندان عبدالمطلب که مهدی عجّل الله فرجه الشریف هم از آنها است، هاشمی هستند. در نتیجه نسب امام مهدی علیه السّلام بعد از آن که بطور مطلق به قریش می رسد، منحصر در اولاد عبدالمطلب شده است.
مهدی علیه السّلام فرزند ابو طالب
...
wikifeqh: نسب_حضرت_مهدی_در_منابع_اهل_سنت