[ویکی فقه] حکم امضایی، حکم و دلیل تأیید شده از جانب شارع مقدس را می گویند.
پیش از ظهور اسلام، برای تنظیم مناسبات حقوقی، معاملاتی، اقتصادی و نیز مراسم عبادی قواعد و مقرراتی میان مردم وجود داشتکه برخی از شرایع پیشین و برخی دیگر از بنای عقلا نشأت میگرفت. آن دسته از قواعد و مقررات و مراسمی که پس از اسلام شارع آنها را- هرچند با سکوت و نهی نکردن، خواه به طورکامل یا با اصلاحات جزئی یا کلی- تأیید و امضا کرده است، احکام و ادله امضایی نامیده میشود و در مقابل آن، احکام و ادله تأسیسی است
عقود ، ایقاعات و برخی موارد دیگر، مانند وجوب ختنه، وجوب حداد زن پس از مرگ شوهر و وجوب وفا به نذر از احکام امضایی اند. همچنین حجیت بیشتر امارات - مانند حجیت خبر ثقه- و نیز اصوللفظی امضایی است.
برخی، امضایی بودن تمامی احکام وضعی بر خلاف احکام تکلیفی را از جمله تفاوتهای این دو دسته از احکام دانستهاند.
البته امضایی بودن احکام وضعی، به اعتبار خود احکام است، اما به اعتبار موضوعاتِ آنها، این احکام به امضایی و تأسیسی تقسیم میشوند، مانند ملکیت که خود، حکمی وضعی است، اما اعتبار فقر یا سید بودن به عنوان موضوع برای تملک زکات و خمس، امری تأسیسی میباشد.
پیش از ظهور اسلام، برای تنظیم مناسبات حقوقی، معاملاتی، اقتصادی و نیز مراسم عبادی قواعد و مقرراتی میان مردم وجود داشتکه برخی از شرایع پیشین و برخی دیگر از بنای عقلا نشأت میگرفت. آن دسته از قواعد و مقررات و مراسمی که پس از اسلام شارع آنها را- هرچند با سکوت و نهی نکردن، خواه به طورکامل یا با اصلاحات جزئی یا کلی- تأیید و امضا کرده است، احکام و ادله امضایی نامیده میشود و در مقابل آن، احکام و ادله تأسیسی است
عقود ، ایقاعات و برخی موارد دیگر، مانند وجوب ختنه، وجوب حداد زن پس از مرگ شوهر و وجوب وفا به نذر از احکام امضایی اند. همچنین حجیت بیشتر امارات - مانند حجیت خبر ثقه- و نیز اصوللفظی امضایی است.
برخی، امضایی بودن تمامی احکام وضعی بر خلاف احکام تکلیفی را از جمله تفاوتهای این دو دسته از احکام دانستهاند.
البته امضایی بودن احکام وضعی، به اعتبار خود احکام است، اما به اعتبار موضوعاتِ آنها، این احکام به امضایی و تأسیسی تقسیم میشوند، مانند ملکیت که خود، حکمی وضعی است، اما اعتبار فقر یا سید بودن به عنوان موضوع برای تملک زکات و خمس، امری تأسیسی میباشد.
wikifeqh: مکرر_حکم_امضایی