موسیقی

/musiqi/

مترادف موسیقی: خنیا، مزغان، مزقان، موزیک، نوا، نواشناسی

برابر پارسی: خنیا، خُنیا، خنیاک، نوا

معنی انگلیسی:
music

لغت نامه دهخدا

موسیقی. ( معرب ، اِ ) علم تألیف لحون. فن تألیف الحان. ( مفاتیح ). علم ادوار. علم نغمات. علمی است که بدان احوال نغمات و ازمنه آن توان دانست. به عبارت دیگر، موسیقی دو فن است فن اول از او ملایمت نغمات معلوم شود و آن را فن الحان گویند و از فن دویم اوزان ازمنه معلوم گردد و آن را فن ایقاع خوانند. ( از خلاصةالافکار فی معرفةالادوار شهاب صیرفی ). موسیقی از ایران به عرب و از آنجا به زمان حکم بن هشام به توسط زرقون [ زرگون ] و عیون به اندلس و از اندلس به دیگر قسمتهای اروپا نقل شد. ( نفح الطیب ج 1 ص 753 ). صنعت آهنگها و نغمات. دانش سازها و آوازها. غنا. خنیا. ترکیب اصوات به صورت گوشنواز. علم الحان و آن یک قسمت از اقسام چهارگانه علوم ریاضی قدماست. ارسطو موسیقی را یکی از شعب ریاضی برشمرده و فلاسفه اسلامی نیز رای او را پذیرفته اند؛ ولی از جهت مسلم و تغییر ناپذیر نبودن همه قواعد و اصول آن مانند علوم ریاضی ، آن راهنر نیز محسوب داشته اند. ( از یادداشت مؤلف ). عبارت است از معرفت احوال الحان و آنچه التیام الحان بدان کامل شود. ( از نفائس الفنون ). موسقی. ( ناظم الاطباء ) . فرمود تا کتابی تصنیف کنم به پارسی دری در... علم موسیقی و باز نمودن سبب ساز و ناساز آوازها و نهاد لحنها. ( دانشنامه علایی ).
گهی اقسام موسیقی که هرکس
پدید آورد بر الحان پیکر.
ناصرخسرو.
ز موسیقی آورد سازی برون
که آن را نشد کس جز او رهنمون.
نظامی.
سعدیا تا کی سخن در علم موسیقی رود
گوش جان باید که معلومش کنی اسرار دل.
سعدی.
مطربی می گفت با خسرو که ای گنج سخن
علم موسیقی ز علم شعر نیکوتربود.
امیرخسرو دهلوی.
و رجوع به ماده آهنگ و لحن و نیز ایران باستان ج 1 ص 103 و کشف الظنون و مرآةالخیال و یادداشتهای قزوینی ج 7 ص 162 و حکمت اشراق ص 204 شود.
- الحان موسیقی سرای ؛ آهنگ موسیقی سراینده. سراینده آهنگهای موسیقی. نوازنده سازهای موسیقی. ( از یادداشت مؤلف ) :
داودصوت ، انده زدای ، الحان موسیقی سرای
ادریس دم صنعت نمای اعجاز پیدا داشته.
خاقانی.

موسیقی. ( اِخ ) جمال الدین محمودبن عبدالاربلی ادیب معاصر ابن خلکان و در هنر موسیقی و جز آن سخت استاد بوده است. ( از ابن خلکان ج 1 ص 148 ).

فرهنگ فارسی

(ماخوذازیونانیفن آوازخواندن ونواختن ساز، آهنگی که موجدحزن یانشاط ومحرک احساسات باشد
( اسم ) فن ترکیب اصوات بنحوی که بگوش خوشایند باشد : [ مولانا در فن شعر ماهربوده و در علم ادوار و موسیقی کامل و نادر... ] ( ترجمه مجالس النفائس . ۱۶ ) توضیح قدما موسیقی را چنین تعریف کرده اند : معرفت الحان و آنچه التیام الحان بدان بود و بدان کامل شود ( نفایس الفنون ج ۲ص ۷۷ ) ارسطو موسیقی را یکی از شعب ریاضی محسوب داشته و فیلسوفان اسلامی نیز این قول را پذیرفته اند ولی از آنجا که همه قواعد موسیقی مانند ریاضی مسلم و غیر قابل تغییر نیست بلکه ذوق و قریحه سازنده و نوازنده نیست بلکه تام دارد آنرا [ هنر ] نیز محسوب دارند . یا علم موسیقی . علم تالیف
جمال الدین محمود بن عبدالاربلی ادیب معاصر ابن خلکان و در هنر موسیقی و جز آن سخت استاد بوده است .

فرهنگ معین

[ یو. ] (اِ. ) فن آواز خواندن و نواختن ساز.

فرهنگ عمید

۱. فن آواز خواندن و نواختن ساز.
۲. آهنگی که موجد حزن یا نشاط و محرک احساسات باشد.

فرهنگستان زبان و ادب

{music} [سینما و تلویزیون، موسیقی] علم ترکیب اصوات و هنر عرضۀ آنها به نحوی که برای شنونده مطبوع باشد

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] «موسیقی» یا «موسیقیا» واژه ای یونانی است که در فرهنگ لغت، معادل «غنا» است ولی در حوزه ی مفاهیم دینی و اصطلاح فقه، این دو کلمه با یکدیگر تفاوت دارند.آیا موسیقی و غنا مترادف است یا هر یک معنایی متفاوت از دیگری دارد در این زمینه بحث های متفاوتی در بین اندیشمندان دینی مطرح شده است که به مهم ترین آن ها اشاره می نماییم.
آوازی که از حنجره ی آدمی بیرون آمده و در گلو چرخانده شود (چهچهه) و در شنونده، حالت طرب ایجاد کند و مناسب با مجالس لهو و خوش گذرانی باشد.
موسیقی
به صوت و آهنگی گفته می شود که از آلات موسیقی پدید آید.بر این اساس دایره ی موسیقی از دایره ی غنا بزرگتر است. در قرآن چند آیه در این مورد نازل شده است که با توجه به بعضی از آیات قرآن و احادیث حرمت غنا و موسیقی لهوی، به خوبی ثابت می شود. افزون بر آن، تمامی فقیهان شیعی نیز بر حرمت موسیقی و غنا اتفاق نظر دارند.
غنا درآیات قران
آیه اول:«ذلک و من یعظم حرمات الله خیرٌ له عند ربه واحلت لکم الانعام الاماتتلی علیکم فاجتنبوا الرجس من الاوثان واجتنبوا قول الزور؛ این است ـ آن چه مقرر شده ـ و هر کس مقررات خدا را بزرگ دارد، آن برای او نزد پروردگارش بهتر است و برای شما دام ها ( چهارپایان ) حلال شده است، مگر آن چه بر شما خوانده می شود پس از پلیدی بت ها و از گفتار باطل اجتناب ورزید».آیه دوم:«و من الناس من یشتری لهو الحدیث لیضل عن سبیل الله بغیر علم و یتخذها هزوا اولئک لهم عذاب مهین؛ بعضی از مردم، سخنان باطل و بیهوده می خرند تا مردم را از روی جهل و نادانی گمراه سازند و آیات الهی را به استهزاء گیرند، پس برای آنها عذابی خوارکننده است.»
غنا در روایات
...

[ویکی فقه] موسیقی (فقه). «موسیقی» یا «موسیقیا» واژه ای یونانی است که در فرهنگ لغت، معادل «غنا» است ولی در حوزه ی مفاهیم دینی و اصطلاح فقه، این دو کلمه با یکدیگر تفاوت دارند.آیا موسیقی و غنا مترادف است یا هر یک معنایی متفاوت از دیگری دارد در این زمینه بحث های متفاوتی در بین اندیشمندان دینی مطرح شده است که به مهم ترین آن ها اشاره می نماییم.
آوازی که از حنجره ی آدمی بیرون آمده و در گلو چرخانده شود (چهچهه) و در شنونده، حالت طرب ایجاد کند و مناسب با مجالس لهو و خوش گذرانی باشد.
موسیقی
به صوت و آهنگی گفته می شود که از آلات موسیقی پدید آید.بر این اساس دایره ی موسیقی از دایره ی غنا بزرگتر است. در قرآن چند آیه در این مورد نازل شده است که با توجه به بعضی از آیات قرآن و احادیث حرمت غنا و موسیقی لهوی، به خوبی ثابت می شود. افزون بر آن، تمامی فقیهان شیعی نیز بر حرمت موسیقی و غنا اتفاق نظر دارند.
غنا درآیات قران
آیه اول:«ذلک و من یعظم حرمات الله خیرٌ له عند ربه واحلت لکم الانعام الاماتتلی علیکم فاجتنبوا الرجس من الاوثان واجتنبوا قول الزور؛
سوره حج(۲۲)،آیه ۳۰.
...

دانشنامه عمومی

موسیقی[ الف] یا موزیک[ ب] یا خُنیا[ پ] یک نوع از هنر است که عناصر اصلی تشکیل دهندهٔ آن، صدا و سکوت است و همینطور عناصر زیر مجموعه تر آن شامل زیروبمی ( نَواک ) ( تعیین کنندهٔ ملودی و هارمونی ) و ضرب آهنگ ( ریتم ) است. موسیقی را هنر بیان احساسات به وسیلهٔ آواها گفته اند که مهم ترین عوامل آن صدا و ریتم هستند و همچنین دانش ترکیب صد اها به گونه ای که خوش آیند باشد و سبب انبساط و انقلاب روان شود.
موسیقی را می توان به ژانرهایی تقسیم کرد ( به عنوان مثال موسیقی کانتری که نوعی موسیقی محلی از آمریکا است ) و ژانرها را می توان بیشتر به زیرمجموعه ژانرها تقسیم نمود ( شامل پاپ کانتری و کانتری که دوتا از مهم ترین و بیشترین ژانرهای فرعی کانتری هستند ) ، اگرچه خطوط و روابط بین ژانرهای موسیقی اغلب ظریف هستند، گاهی برای تفسیر شخصی باز، و گاهی بحث برانگیز است. به عنوان مثال، رسم مرز بین برخی از هارد راکهای اولیه دهه ۱۹۸۰ و سبک موسیقی هوی متال می تواند دشوار باشد.
در هنرها، موسیقی ممکن است به عنوان یک هنر نمایشی، یک هنر زیبا یا یک هنر شنیداری طبقه بندی شود.
موسیقی ممکن است در یک کنسرت یا اجرای ارکستر به صورت زنده پخش یا خوانده شود و به صورت زنده به عنوان بخشی از یک اثر نمایشی ( نمایش تئاتر موسیقی یا اپرا ) شنیده شود، یا ممکن است در رادیو، پخش کننده MP3، دستگاه پخش سی دی، تلفن هوشمند و یا به عنوان نماهنگ ضبط و گوش داده شود.
در بسیاری از فرهنگ ها، موسیقی بخش مهمی از شیوه زندگی مردم است، زیرا در مراسم مذهبی، مراسم و جشن های رسمی ( به عنوان مثال: جشن فارغ التحصیلی و ازدواج ) ، فعالیتهای اجتماعی ( به عنوان مثال رقص ) و فعالیتهای فرهنگی اعم از آواز مبتدی کارائوکه تا بازی در گروه مبتدی فانک یا آواز خواندن در گروه کر به صورت گروهی نقش اساسی را ایفا می کند.
مردم ممکن است موسیقی نواختن برایشان همچون سرگرمی باشد؛ مانند نوجوانی که در یک ارکستر ویولونسل می نوازد، یا به عنوان یک نوازنده، یا خواننده حرفه ای کار می کنند. صنعت موسیقی شامل افرادی است که آهنگ ها و قطعات موسیقی جدیدی ( مانند ترانه سراها و آهنگسازان ) می سازند؛ افرادی که موسیقی اجرا می کنند ( شامل ارکستر، نوازندگان گروه جاز و گروه راک، خوانندگان و رهبران هستند ) ، افرادی که موسیقی ضبط می کنند ( متشکل از تهیه کنندگان موسیقی و ضبط صدا هستند ) ، افرادی که تورهای کنسرت برگزار می کنند، و افرادی که ضبط موسیقی و نت موسیقی را به مشتریان می فروشند. حتی هنگامی که آهنگی یا قطعه ای اجرا می شود منتقدان موسیقی، روزنامه نگاران موسیقی و محققان موسیقی ممکن است قطعه و عملکرد آن را بررسی و ارزیابی کنند.
عکس موسیقیعکس موسیقیعکس موسیقیعکس موسیقی

موسیقی (آلبوم). «موسیقی» ( به انگلیسی: Music ) یک آلبوم از هنرمند اهل ایالات متحده آمریکا مدونا است که در سال ۲۰۰۰ میلادی منتشر شد.
عکس موسیقی (آلبوم)

موسیقی (ترانه مدونا). «موسیقی» ( به انگلیسی: Music ) تک آهنگی از هنرمند اهل ایالات متحده آمریکا مدونا است که در سال ۲۰۰۰ میلادی منتشر شد. این تک آهنگ در آلبوم موسیقی ( آلبوم ) قرار داشت.
عکس موسیقی (ترانه مدونا)

موسیقی (فیلم ۱۹۹۲). موسیقی ( به هندی: Sangeet ) فیلمی محصول سال ۱۹۹۲ و به کارگردانی کاسیناتونی ویسوانت است. در این فیلم بازیگرانی همچون جکی شروف، مادهوری دیکشیت، پاریکشیت سهنی، آریونا ایرانی، تیکو تالسانیا ایفای نقش کرده اند.
عکس موسیقی (فیلم ۱۹۹۲)

موسیقی (فیلم ۲۰۱۵). موسیقی ( به انگلیسی: Music ) فیلمی هندی محصول سال ۲۰۱۵ و به کارگردانی رادها کریشان کومار است. در این فیلم بازیگرانی همچون اس. جی سوریان، ساتیاراج، سولاگنا پانیگراهی، تامبی رامایاش، ای آر موروگادوس و میرا چوپرا ایفای نقش کرده اند.
عکس موسیقی (فیلم ۲۰۱۵)

موسیقی (فیلم ۲۰۲۱). موسیقی ( به انگلیسی: Music ) یک فیلم موزیکال آمریکایی به کارگردانی سیا است. کیت هادسن و مدی زیگلر از بازیگران این فیلم می باشند. در این فیلم چند آهنگ سیا را با صدای بازیگران این فیلم می توان شنید. این فیلم نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم موزیکال یا کمدی در هفتاد و هشتمین مراسم گلدن گلوب شد. [ ۸] این فیلم رکورد بیشترین جایزه تمشک طلایی سال ۲۰۲۱ را دارد. سیا جایزه بدترین کارگردانی سال، کیت هادسن جایزه بدترین بازیگر نقش اصلی و مدی زیگلر جایزه بدترین بازیگر نقش مکمل را به خود اختصاص دادند.
عکس موسیقی (فیلم ۲۰۲۱)

موسیقی (ماتیس). موسیقی ( به فرانسوی: La Musique ) یک نقاشی اثر آنری ماتیس است. سرگئی شوکین این نقاشی را سفارش داد و آن را به همراه رقص در راه پله عمارت خود در مسکو آویزان کرد. ماتیس این اثر را بدون هیچ پیش طرحی کشید و به همین دلیل در این نقاشی می توان جای تغییرات بسیاری دید. مانند اثر رقص، در این نقاشی نیز هدف نشان دادن دستیابی انسان به کمال، با غوطه وری در نوآوری است. این اثر هم اکنون در موزه ارمیتاژ در سن پترزبورگ روسیه قرار دارد. [ ۱]
عکس موسیقی (ماتیس)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

موسیقی (music)
گیوم دوفه
گیوم دوفه
گیوم دوفه
گیوم دوفه
گیوم دوفه
گیوم دوفه
گیوم دوفه
هنر ترکیب صداها به صورت یک تجربۀ ملموس یکپارچه، که نوعاً در هماهنگی با الگوهای قراردادی و در جهت هدفی زیبا شناختی باشد. موسیقی را کلاً به گروه هایی تقسیم می کنند، همچون موسیقی کلاسیک، جاز، پاپ، کانتری، و وسترن. کلمۀ یونانی موزیکه تمام هنرهای مرتبط با موزها (الهگان هنر) را دربر می گیرد. تمدن های گوناگون باستانی و جهان امروز، نظام های موسیقایی خاص خود را پدید آورده اند. موسیقی شرقی تمایزهایی ظریف تر از موسیقی غربی میان زیرایی (زیروبم) آواها قائل است و تفاوت دیگرش با موسیقی غربی، تا همین اواخر، در فقدان نت نویسی مکتوبی است که قوانین آهنگ سازی مخصوص ساخت آثار بزرگ دارند؛ در موسیقی شرقی، الگوهای ملودیک و ریتمیک جداگانه موجودند و استادان موسیقی آزادانه آن ها را تعبیر و تأویل می کنند (مانند راگاهای هندی).قرون وسطا. تاریخ مستند موسیقی غرب از دوران کلاسیک با موسیقی نیایشی کلیسای کاتولیک قرون وسطایی آغاز می شود، که خود برگرفته از پیشینیان عبری و یونانی است. چهار الگوی گامی، یا مد، که کلام نیایشی بر روی آن ها سرودخوانی می شد را ابتدا آمبروسیوس قدیس در ۳۸۴م بنابه سنت برقرار کرد. قدیس گرگوریوس کبیر چهار مد دیگر به مدهای اصیل آمبروسیوسی اضافه کرد، و این نظام پایۀ پلن شان گرگورین را تشکیل داد، که هنوز هم در کلیسای کاتولیک رومی به کار می رود. ارگ در قرن ۸م ساخته شد، و در قرن ۹م استفاده از موسیقی هارمونی دار در کلیساها آغاز شد، که نت نویسی آن تکامل یافت تا به شکل کنونی درآمد. در قرن ۱۱م کنترپوآن، به خصوص در صومعۀ سن مارتیال شهر لیموژ، فرانسه، وارد کار شد، و در اواخر قرن ۱۲م (توسط لئونن و پروتن) به کلیسای نوتردام پاریس نیز راه یافت. در اواخر قرون وسطا تروبادورهای فرانسوی و پرووانسی و آهنگ سازان درباری، همچون ماشو، نوعی موسیقی غیرمذهبی را پرورش دادند که برگرفته از موسیقی کلیسایی و محلی بود (← مینه زینگر).
قرن های ۱۵ و ۱۶. اروپا شاهد رشد موسیقی کنترپوآنی یا پُلی فونیک بود. از نخستین آهنگ سازان شناخته شده، جان دانستبل، موسیقی دان انگلیسی بود، که آثارش الهام بخش آهنگ ساز فرانسوی، گیوم دوفه، بنیادگذار مکتب فلاندری شد؛ اعضای این مکتب عبارت بودند از شاگرد دوفی، یوانس اوکگهم، و آهنگ ساز رنسانسی، ژوسکن دِ پره. از دیگر آهنگ سازان این دوره اند: پالِسْترینای ایتالیایی، رولاند دُ لاسوس فلاندری، ویکتوریای اسپانیایی، و تامس تالیس و ویلیام بِرد انگلیسی. مادریگال در ایتالیا را اعضای همین مکتب و بعدها آهنگ سازان محلی، مانند جووانّی گابرِیلی، تکامل دادند؛ در انگلستان عهد الیزابت نیز آهنگ سازانی همچون تامس مورلی، اورلاندو گیبونز، و تامس ویلکز (ح ۱۵۷۵ـ۱۶۲۳) مادریگال می ساختند. ازجمله آهنگ سازان برجستۀ موسیقی ارگ عبارت اند از آنتونیو د کابتسون (۱۵۰۰ـ۱۵۶۶) در اسپانیا و آندرِ آ گابریلی (ح ۱۵۳۳ـ۱۵۸۶) در ایتالیا.
قرن ۱۷. آکادمی فلورانس (کامراتا)، گروهی از هنرمندان و نویسندگان، با هدف احیای اصول تراژدی یونانی تشکیل شد. این حرکت به ابداع رسیتاتیف نمایشی و آغاز اپرا منجر شد. کلاودیو مونته وردی از نخستین آهنگسازان اپرا بود؛ تا پایان این قرن فرم اپرا را آلساندرو اسکارلاتی در ایتالیا و ژان ـ باپتیست لولی در فرانسه تکامل دادند. آهنگ ساز برجسته این عرصه در انگلستان هنری پرسل بود. اوراتوریو در ایتالیا را جاکومو کاریسیمی (۱۶۰۵ـ۱۶۷۴) شکل داد؛ در آلمان، هاینریش شوتس شکل تازه ای از موسیقی مذهبی را پدید آورد.
قرن ۱۸. بخش اول این قرن تحت حاکمیت یوهان سباستیان باخ و گئورگ فریدریش هندل قرار داشت. باخ استاد هارمونی و کنترپوآن بود. شهرت هندل نیز امروزه در گرو اوراتوریوهای نمایشی اش است. مهم ترین معاصران این دو در فرانسه عبارت اند از فرانسوآ کوپرَن در زمینۀ موسیقی مخصوص ساز کلاویه دار و ژان ـ فیلیپ رامو در عرصۀ گراند اپرا و باله؛ بعدها اپراهای کریستوف ویلیبالد فون گلوک، با تأکیدی که بر بیانگری نمایشی داشتند، بازگشتی به اصول مونته وردی را تجربه کردند. ارکستر امروزین از دل حرکت های گوناگون میانۀ قرن ۱۷، به خصوص کوشش های یوهان اشتامیتس (۱۷۱۷ـ۱۷۵۷) در مانهایم، تکامل یافت. پسران باخ، کارل فیلیپ امانوئل باخ و یوهان کریستیان باخ، در واکنش علیه فرم های کنترپوآنی به ایجاد فرم سونات دست زدند، که پایۀ فرم های کلاسیک سونات، کوآرتت، و سمفونی را تشکیل داد. استادان سبک در زمینۀ این نوع ساخته ها، آهنگ سازانی بودند، همچون وینی، فرانتس هایدن و ولفگانگ موتسارت. موسیقی با لودویگ وان بتهوون به عملکردهای حرکتی و بیانگرانۀ تازه ای رسید.
قرن ۱۹. موسیقی رمانتیک به موضوع های عاطفی گرایش داشت و نمایندگان مراحل ابتدایی آن عبارت اند از کارل وبر، فرانتس شوبرت، روبرت شومان، فلیکس مندلسون، و فردریک شوپن. رنگ آمیزی ارکستری ـ به خصوص توسط هکتور برلیوز ـ روز به روز گسترده تر و پرثمرتر شد، و هارمونی جنبۀ کروماتیک تری پیدا کرد. ملی گرایی در این زمان برتری یافت، و در لهستان گرایی شدید شوپن، بهره برداری فرانتس لیست از موسیقی مجار، آثار آهنگ سازان روس نیکلای ریمسکی ـ کورساکوف، آلکساندر بورودین، مودست موسورگسکی، و قدری کم مایه تر، پیوتر ایلیچ چایکوفسکی، آهنگ سازان چک آنتونین دوورژاک و بدرژیچ اسمتانا، آهنگ ساز نروژی ادوارد گریگ، و آهنگ سازان اسپانیایی ایساک آلبنیث، انریکه گرانادوس، و مانوئل دِ فایا، این حس نمود پیدا کرد. در عرصۀ اپرا، ریشارد واگنر تحولاتی انقلابی پدید آورد، هرچند تغزل گرایی سنتی ایتالیایی در آثار جوآکّینو روسّینی، جوزپّه وردی، و جاکومو پوچینی ادامه یافت. آهنگ ساز معاصر واگنر، یوهانس برامس، اصول کلاسیک فرم را در ترکیب با احساسات رمانتیک حفظ کرد. آهنگ ساز بلژیکی سزار فرانک نیز، با یک زبان کروماتیک تازه، به نوسازی سنت آهنگ سازی پُلی فونیک پرداخت.
قرن ۲۰. در حدود سال ۱۹۰۰ واکنشی علیه رمانتیسم در قالب امپرسیونیسم کلود دبوسی و موریس راول، و نیز کروماتیسم غریب ایگور استراوینسکی وآلکساندر اسکریابین، نمایان شد. در اتریش و آلمان شیوۀ آنتون بروکنر، گوستاو مالِر، و ریشارد اشتراوس رودرروی جهان آشفته ساز نوینی از اکسپرسیونیسم تونال آرنولد شونبرگ، آلبان بِرگ، و آنتون وبرن قرار گرفت. پس از جنگ جهانی اول جنبش نئوکلاسیک گرایی، با حضور استراوینسکی، سرگِی پروکوفیف، و پاول هیندمیت، تلاش جهت بازسازی و ابقای اصول عینی گری قرن ۱۸ و نظم در عین حفظ و پایدارسازی یک آوای قرن ۲۰ مشخص را آغاز کرد. در پاریس گروه شش سبک راحت تری را درپیش گرفت، در حالی که آهنگ سازان دیگری مثل سر ادوارد الگار، فردریک دِلیوس، و ژان سیبلیوس از مراکز جهانی اروپا همچنان به سنت رمانتیک وفادار ماندند. پیدایش رادیو و ابزار ضبط و پخش صدا، بازار انبوه جدیدی برای موسیقی کلاسیک و رمانتیک پدید آورد، اما این بازار در آغاز در برابر موسیقی آهنگ سازان معاصر مقاومت کرد. سازمان هایی مانند انجمن بین المللی موسیقی معاصر بیش از پیش مسئولیت تضمین تداوم اجرای عمومی این موسیقی جدید را برعهده گرفتند. آثار گوستاو هولست و رَلف وون ویلیامز علاقۀ همگانی به موسیقی محلی انگلیس را زنده کرد. از دیگر آهنگ سازان مهم معاصر عبارت اند از بِلا بارتوک و زولتان کودای در مجارستان، اولیویه مسیان در فرانسه، لوئیجی دالاّ پیکّولا و لوچانو بِریو در ایتالیا، دمیتری شوستاکوویچ در روسیه، و سر آرتور بلیس، آرون کوپلند، ادموند روبرا، سر ویلیام والتون، ساموئل باربر، بنجامین بریتن، و مایکل تیپِتدر انگلستان و امریکا.
پیشرفت های جدید. نیمۀ دوم قرن ۲۰، شاهد تحولات شگرفی در ماهیت آهنگ سازی و سازهای به کار رفته برای تولید صدا بوده است. ضبط استودیویی، پیشرفت در موسیقی ملموس (موزیک کنکرت) برمبنای صداهای طبیعی ضبط شده، و موسیقی الکترونیک که در آن صداها به صورت الکتریکی تولید می شوند را میسر ساخت، و این پیشرفت ها ضامن آفرینش موسیقی به منزلۀ پدیده ای کامل و بی نیاز از تفسیر در اجرای حضوری اند. موسیقی شانسی که جان کِیجرواج داد، شکلی از موسیقی را ارائه کرد که برای برانگیختن پی آمدهایی پیش بینی نشده طراحی شده بود تا بدین ترتیب ارتباط های جدیدی شکل گیرد؛ موسیقی شانسی، دست پروردۀ پیِر بولز، آزادی انتخاب از میان گستره ای از گزینش ها را در اختیار اجراکنندگان قرار داد. در آلمان، آثار پیشتاز کارل هاینتس اشتوکهاوزن، صداهای موسیقایی و تکنیک های آهنگ سازی نوینی ارائه کرد. از دهۀ ۱۹۶۰ رایانه برای پیشرفت در زمینۀ ترکیب آواهای موسیقایی، و نیز در اجرای خودکار تکنیک های آهنگ سازی، محور توجه قرار گرفت، که این امر بیش از همه در دانشگاه استنفوردو موسسۀ فناوری ماساچوستدر امریکا، و موسسۀ ایرکامدر پاریس نمود دارد.

مترادف ها

music (اسم)
غنا، ساز، اهنگ، خنیا، موسیقی، موزیک، رامشگری

music (صفت)
موسیقی، موزیکال، دارای اهنگ، موسقی دار

musical (صفت)
موسیقی، موزیکال، دارای اهنگ، موسقی دار

فارسی به عربی

موسیقی

پیشنهاد کاربران

ریشه واژه موسیقی یا موزیک ( music ) از مُوْساها ( موزها ) میاد!
نُه ایزد و پری از نیمه خدایان اساطیری یونان هستند که خویشکاری ( وظیفه ) آن ها امید دادن ( دلگرمی ) و برانگیختن هنرمندان ( پارسی باستان: اُنارا ) و چکامه سرایان ( شاعران ) هست!
...
[مشاهده متن کامل]

.
موزها، دختران زئوس و نیموزینه ( منموزینه ) بودند و صدایی بسیار زیبا دارند و در کنار چشمه های هلیکون آواز می خوانند و به رقص و پای کوبی می پردازند
آن ها در کنار بردارشان آپولون ( ایزد چکامه یا شعر ) در کوه پارناس به نگهبانی از هنرهای زیبا می پردازند!
.
.
گرچه امروزه موسیقی عربی شده آن هست ولی چندی درباره واژگان پارسی آن هم روشنگری می کنم:
اوستا: وَئیس ( vaēs )
پهلوی ( پارسیک ) : هونیاگ ( خُنیا ) ، رامش، خُرّمی
( ( گاهی به فرنود همانندی در پهلوی "ه، 𐬵" به "خ، 𐬑" جانشین می شود، مانند: هوشک یا خشک، هورسند یا خرسند، هو یا خوب ) )
در ترکی: مَزقان ( مَزغان ) : ترکی شده موزیکان
.
بخشی از بند46 فرگرد13 ( فصل: ویژگی سگ ها ) وَندیداد:
vaēsō asnaēraēshō yatha vaēsō zairimyafsma thryafsma yatha vaēsō aiti shē haēm yatha vaēsāush
معنی: او ( سگ ) به مانند یک مرد خُنیاگر و موسیقی دان، آوازه خوانی را دوست دارد
او ( سگ ) به مانند خُنیاگر ژنده پوش و هرکس که به او نزدیک شود زخم ( ضربه ) می زند
[به همین فرنود ( دلیل ) است] که سگ ویژگی خُنیاگری و موسیقی دانی دارد
.
بند61 و 62 خسرو قُبادان و ریدگ درباره بیشتر سازها و هنرمندی ها سخن رفته است:
gōwēd rēdak kū anōšag bawēd
ēn and huniyāgar hamāg xwaš ud nēk
معنی: ریدک گوید که انوشه باد یا بِنامیزَد! ( باریکلا، ماشالله )
این چند خُنیاگر همه خوش و نیک است
( ( ریدَگ یا رَهیگ: پسر جوانی که در رکاب دیگران است! ) )
.
62 - �čang - srāy win - srāy ud kennār - srāy ud sūrāzīg - srāy ud mustag - srāy ud tambūr - srāy barbut - srāy ud nāy - srāy ud dumbalag - srāy, shʾnlyk ( ? ) ud dyryk ( ? ) rasan - wāzīg ud zanǰīr - wāzīg dār - wāzīg ud mār - wāzīg ud čambar - wāzīg tigr - wāzīg ud tās - wāzīg [ud] wandag - wāzīg ud andarwāy - wāzīg karmēr - srāy suxr - srāy tambūr - ī - meh - [srāy] spar - wāzīg zēn - wāzīg ud gōy - wāzīg ud sel - wāzīg šamšēr - wāzīg ud dašnag - wāzīg ud warz - wāzīg ud šīšag - wāzīg ud kabīg - wāzīg؛
ēn and huniyāgīh hamāg xwaš ud nēk.
معنی: چَنگ زن ( امروزه گیتار ) ، وِن زن ( وین - گونه ای ساز، امروزه ویولون ) و کِنارزن ( گونه ای ساز، امروزه سنَتور ) و فلوت زن و سازدهنی زن، تنبور ( تَبیره ) زن، بربَت ( بربط ) زن و نای زن و دُنبَگ ( تُنبَک ) زن، . . . ( ؟ ) و . . . ( ؟ ) ، رَسن بازی ( رقص با طناب ) و زنجیربازی ( مانند عمو زنجیر باف ) ، داربازی ( هَنگمَن! ) و ماربازی و چَمبَربازی ( پریدن از حلقه های گرد آتشین در سیرک ها! ) ( حلقه بازی ) ، تیربازی و تاس بازی و بندبازی و هوابازی ( جهش یا ژیمناستیک و آکروبایتک ) ، کرمیربازی ( سنگ کاغذ قیچی ) ، سرخ بازی ( چَک زنی ) ، تنبور بزرگ بازی، سپربازی، زین بازی و گوی بازی و شمشیربازی و دَشنه بازی، و گُرزبازی و شیشه بازی ( شعبده بازی با گوی شیشه ای ) و کُپی بازی ( کُپی: گونه ای میمون - پانتومیم ) ؛
این چند خُنیاگری ( هنرمندی ) ، همه خوش و نیک [است].
.
واژه خُرّمی ( موسیقی ) در کارنامه اردشیرپاپکان، فرگرد ( فصل ) 3، بند2:
rōz - ē ka ardxšīr pad stōr - gāh nišast ud tanbūr zad ud srūd wāzīg ud huramīh kard ō ardaxšīr dīd ud pad - iš�wiyāvān�būd
معنی: روزی که اردشیر به ستورگاه نشسته و تنبور می زد و سرود و دیگر خُرّمی ( موسیقی ) می کرد، [دختری] اردشیر را دید، و بهش ویاوان ( عاشق ) شد

موسیقی
منابع• https://fa.m.wikipedia.org/wiki/موز_(اسطوره) • https://fa.m.wikipedia.org/wiki/موسیقی_در_دوران_هخامنشیان • http://www.1ahang.com/article/9529/سازهای-باستانی-ایران-از-آغاز-تا-هخامنشیان • https://fa.m.wikipedia.org/wiki/تاریخ_موسیقی_ایران • http://www.avesta.org/vendidad/• https://www.parsigdatabase.com/• https://www.parsigdatabase.com/surf?lang=Fa• https://www.parsigdatabase.com/search?lang=Fa
سازهای موسیقی نوبت آن رسیده که دیگر با رایانه وموس کارکنند وبنوازند.
الموسیقی الکبیر:ساز بزرگ؛اثر ابونصر فارابی دومین آموزگار.
لری بختیاری
خُوناگ، آرُنگ:موسیقی
صناعة الحان ؛ موسیقی. رجوع به موسیقی شود.
- علم الحان ؛ موسیقی. رجوع به موسیقی شود.
- فن الحان ؛ یکی از دو فن موسیقی ، و ازو ملایمت نغمات معلوم شود. ( شهاب صیرفی ) .
موسیقی: همتای پارسی این واژه ی عربی شده، این هاست:
خنیا xonyā ( دری )
نیواگ nivāg ( مانوی )
ژیتیاک žityāk ( سغدی )
گانداروا gāndārvā ( سنسکریت: gāndharva )
موسیقی
دیسلاو
پاپ
رپ
متال
راک
سنتی
واژه موسیقی
معادل ابجد 226
تعداد حروف 6
تلفظ musiqi
نقش دستوری اسم
ترکیب ( اسم ) [عربی: موسیقیٰ، معرب، مٲخوذ از یونانی]
مختصات ( اِ. )
آواشناسی musiqi
الگوی تکیه WWS
شمارگان هجا 3
...
[مشاهده متن کامل]

منبع فرهنگ فارسی معین
به جای واژه عربی یونانی موسیقی می شود واژه پارسی نوا را بکارد برد

موسیقی ارومم میکنه
soul sounds ( n. )
( US black ) music
خوانندگی همراه با موسیقی را سوال کرد گفت تبرج جاهلیه
آهنگ، ساز آهنگ، ترانه
واژه پارسی �آهنگ� یا �ساز آهنگ� می تواند جایگزین خوبی برای واژه عربی �موسیقی� باشد.
مانند:
موسیقی پاپ = ساز آهنگ پدر
نوا، آهنگ، لحن بیان
به پارسی : موزیک و خنیا
موسیقی وفا
ساز و آواز
در کنار �خُنیا�، �ساز و آواز� را پیشنهاد می کنم که پُرکاربردتر و گوشنوازتر است.
تازی شده موزیک لاتین که در پارسی به آن " خنیا" گویند
خنیایی =موزیکال =موسیقایی
خنیاگر = موزیسین =موسیقدان
آهنگ
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١٨)

بپرس