[ویکی فقه] بیرجندی هادوی، محمّدهادی، فقیه و شاعر امامی قرن سیزدهم و چهاردهم است.
در ۱۲۷۷ در بیرجند به دنیا آمد.
نیاکان او اصفهانی بودند و پیش از فتنه محمود افغان (۱۱۳۵) و یا هنگام آن از اصفهان به بیرجند کوچیدند.
پدرش، ملاّ محمد حسین (متوفی ۱۳۰۷) از شاگردان شیخ مرتضی انصاری (متوفی ۱۲۸۱) و از مشاهیر علما و زاهدان بیرجند به شمار رفته و صاحب تألیفاتی در فقه و اصول است.
فعالیت علمی
شیخ محمّد هادی تحصیلات مقدماتی و سطح را نزد پدرش و نیز در مدرسه معصومیّه بیرجند آموخت و در شانزده سالگی همراه خانواده به مشهد رفت و در آن جا به تحصیلات خود ادامه داد.
وی قوانین الاصول را نزد پدر و فقه را در مشهد در محضر سیّدمحمّدباقر گلپایگانی و حکمت و کلام را در محضر آخوند ملاّ محمّد رضای روغنی سبزواری، از شاگردان حکیم سبزواری (متوفی ۱۲۸۹)، آموخت.
همچنین قریحه و طبع شعر او بر اثر معاشرت با حاج میرزا حبیب الله مجتهد خراسانی (متوفی ۱۳۲۷) و شیخ محمّد حسن کرمانی و استفاده علمی از محضر آنان شکوفا شد.
در ۱۲۹۹ همراه پدر و مادر به نجف رفت و از آن جا پدر و مادرش به کربلا رفتند و او به سامرّا عزیمت نمود و در مدت دو سال و اندی که در آن جا بود از محضر میرزا محمدحسن شیرازی (متوفی ۱۳۱۲) و سایر اساتید بهره برد و از نظر ادبی مورد توجه میرزای شیرازی قرار گرفت.
وی سپس به نجف رفت و در جلسات درس میرزاحبیب الله رشتی (متوفی ۱۳۱۲) و آخوند ملاّ محمّد کاظم خراسانی (متوفی ۱۳۲۹) و سیّدمحمّدکاظم یزدی (متوفی ۱۳۳۷)، صاحب العروه الوثقی و دیگران حاضر شد.
در ۱۳۰۵ به کربلا رفت و ازدواج کرد و تا ۱۳۰۷، که پدر و مادرش به فاصله یک هفته از دنیا رفتند، در کربلا ماند.
در ۱۳۰۸ به مکه و مدینه رفت و سپس برای تکمیل تحصیلات به سامرّا بازگشت و ملازم میرزای شیرازی شد.
پس از وفات میرزای شیرازی، بیرجندی همراه سیّد اسماعیل صدر ، به کربلا رفت.
در ۱۳۱۹ به دعوت امیرمحمّد اسماعیل خان شوکت الملک، حاکم وقتِ قائنات، سید اسماعیل صدر او را برای تصدّی امور شرعی به بیرجند اعزام داشت، و بیرجندی با احترام و استقبال شایان مردم به بیرجند وارد شد.
آیتی تاریخ بازگشت او را به بیرجند ۱۳۱۶ دانسته است.
فعالیت سیاسی
پس از وفات شوکت الملک در ۱۳۲۲ و حکومت امیر محمد ابراهیم خان عَلَم، معروف به شوکت الملک ثانی، در قائنات و مقارن با اوایل نهضت مشروطیت، بیرجندی مقالاتی در خصوص مشروطه و مجلس شورای ملی در روزنامه حبل المتین نوشت؛ و نیز از آن جا که از شاگردان آخوند خراسانی ، مجتهد پیشگام در نهضت مشروطیت، و مورد توجه و اعتماد او بود، به تأیید وی، به عنوان عالمی طراز اول به مجلس شورای ملی معرفی شد.
بیرجندی درخواست ممتازالدوله، رئیس مجلس وقت، را در ۱۳۲۹ مبنی بر عزیمت به تهران و حضور در مجلس رد کرد و نمایندگی مجلس را به شیخ اسماعیل دهکی واگذارد و در عوض ریاست انجمن ولایتی را پذیرفت تا از این راه به مردم خدمت کند.
وی علت پذیرفتن ریاست انجمن ولایتی را رسمیت داشتن آن انجمن برای رفع اجحافات معمول در آن زمان بیان کرده است.
خصوصیات
...
در ۱۲۷۷ در بیرجند به دنیا آمد.
نیاکان او اصفهانی بودند و پیش از فتنه محمود افغان (۱۱۳۵) و یا هنگام آن از اصفهان به بیرجند کوچیدند.
پدرش، ملاّ محمد حسین (متوفی ۱۳۰۷) از شاگردان شیخ مرتضی انصاری (متوفی ۱۲۸۱) و از مشاهیر علما و زاهدان بیرجند به شمار رفته و صاحب تألیفاتی در فقه و اصول است.
فعالیت علمی
شیخ محمّد هادی تحصیلات مقدماتی و سطح را نزد پدرش و نیز در مدرسه معصومیّه بیرجند آموخت و در شانزده سالگی همراه خانواده به مشهد رفت و در آن جا به تحصیلات خود ادامه داد.
وی قوانین الاصول را نزد پدر و فقه را در مشهد در محضر سیّدمحمّدباقر گلپایگانی و حکمت و کلام را در محضر آخوند ملاّ محمّد رضای روغنی سبزواری، از شاگردان حکیم سبزواری (متوفی ۱۲۸۹)، آموخت.
همچنین قریحه و طبع شعر او بر اثر معاشرت با حاج میرزا حبیب الله مجتهد خراسانی (متوفی ۱۳۲۷) و شیخ محمّد حسن کرمانی و استفاده علمی از محضر آنان شکوفا شد.
در ۱۲۹۹ همراه پدر و مادر به نجف رفت و از آن جا پدر و مادرش به کربلا رفتند و او به سامرّا عزیمت نمود و در مدت دو سال و اندی که در آن جا بود از محضر میرزا محمدحسن شیرازی (متوفی ۱۳۱۲) و سایر اساتید بهره برد و از نظر ادبی مورد توجه میرزای شیرازی قرار گرفت.
وی سپس به نجف رفت و در جلسات درس میرزاحبیب الله رشتی (متوفی ۱۳۱۲) و آخوند ملاّ محمّد کاظم خراسانی (متوفی ۱۳۲۹) و سیّدمحمّدکاظم یزدی (متوفی ۱۳۳۷)، صاحب العروه الوثقی و دیگران حاضر شد.
در ۱۳۰۵ به کربلا رفت و ازدواج کرد و تا ۱۳۰۷، که پدر و مادرش به فاصله یک هفته از دنیا رفتند، در کربلا ماند.
در ۱۳۰۸ به مکه و مدینه رفت و سپس برای تکمیل تحصیلات به سامرّا بازگشت و ملازم میرزای شیرازی شد.
پس از وفات میرزای شیرازی، بیرجندی همراه سیّد اسماعیل صدر ، به کربلا رفت.
در ۱۳۱۹ به دعوت امیرمحمّد اسماعیل خان شوکت الملک، حاکم وقتِ قائنات، سید اسماعیل صدر او را برای تصدّی امور شرعی به بیرجند اعزام داشت، و بیرجندی با احترام و استقبال شایان مردم به بیرجند وارد شد.
آیتی تاریخ بازگشت او را به بیرجند ۱۳۱۶ دانسته است.
فعالیت سیاسی
پس از وفات شوکت الملک در ۱۳۲۲ و حکومت امیر محمد ابراهیم خان عَلَم، معروف به شوکت الملک ثانی، در قائنات و مقارن با اوایل نهضت مشروطیت، بیرجندی مقالاتی در خصوص مشروطه و مجلس شورای ملی در روزنامه حبل المتین نوشت؛ و نیز از آن جا که از شاگردان آخوند خراسانی ، مجتهد پیشگام در نهضت مشروطیت، و مورد توجه و اعتماد او بود، به تأیید وی، به عنوان عالمی طراز اول به مجلس شورای ملی معرفی شد.
بیرجندی درخواست ممتازالدوله، رئیس مجلس وقت، را در ۱۳۲۹ مبنی بر عزیمت به تهران و حضور در مجلس رد کرد و نمایندگی مجلس را به شیخ اسماعیل دهکی واگذارد و در عوض ریاست انجمن ولایتی را پذیرفت تا از این راه به مردم خدمت کند.
وی علت پذیرفتن ریاست انجمن ولایتی را رسمیت داشتن آن انجمن برای رفع اجحافات معمول در آن زمان بیان کرده است.
خصوصیات
...
wikifeqh: محمدهادی_هادوی