[ویکی فقه] لب اللباب فی طهارة اهل الکتاب (کتاب). کتاب « لب اللباب فی طهارة أهل الکتاب» این کتاب اثر آیة الله سید محمد حسن مرتضوی لنگرودی است که برای بیان ادله طهارت اهل کتاب تألیف شده است. این کتاب به زبان عربی و در سال ۱۴۱۴ ق تألیف گردیده و انگیزه تألیفش برداشتن پاره ای از محدودیت ها و مشکلات از پیش روی مسلمانان به واسطه نجس دانستن اهل کتاب می باشد.
ایشان در ۲۳ صفر ۱۳۵۰ ه . ق در نجف اشرف و در جوار بارگاه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در خانواده علم و فضیلت به دنیا آمد و ملقب به عبدالامیر گشت. حضرت آیة الله لنگرودی در آن شهر مقدس به فراگیری قرآن مشغول شد تا در سال ۱۳۶۱ ه . ق به همراه پدرش رهسپار ایران گردید و در تهران اقامت گزیدند. پس از سپری شدن مقدمات علوم دینی به فراگیری فقه و اصول و معقول پرداختند. چنان که کتابهای رسائل و مکاسب و کفایه را از بزرگانی مانند پدر معظم شان و حضرات آیات شهرستانی و جاپلاقی ، حکیم متأله محی الدین قمشه ای ( شرح منظومه سبزواری )، علاّمه میرزا ابوالحسن شعرانی ( شرح اشارات ، هیئت فارسی و شرح چغمینی ) فراگرفتند. درسال ۱۳۷۳ ه . ق پس از فراغت از سطوح عالی حوزه علمیه تهران به همراه پدر به قم مهاجرت کردند. و شرکت فعال در جلسات درسی آیات عظام قم داشتند همچون، مرحوم بروجردی ( کتاب صلاة ، خمس ، قضا و طهارت به مدت هشت سال)، والد معظم( یک دوره اصول)، امام خمینی ( اصول)، آقای گلپایگانی ( حج)، محقق داماد ( طهارت و صلاة)، حاج میرزا هاشم آملی (اصول و معاملات)، مرحوم اراکی ( خارج اصول) و علامه طباطبائی ( اسفار ، شفاء بو علی، تفسیر ) قدس سرهم الشریف. تأسیس و اداره دو مدرسه علوم دینی و اقامه نماز جماعت در مسجد سلماسی ( بیش از سی سال) از خدمات فرهنگی- دینی ایشان است.
ایشان در ۲۳ صفر ۱۳۵۰ ه . ق در نجف اشرف و در جوار بارگاه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در خانواده علم و فضیلت به دنیا آمد و ملقب به عبدالامیر گشت. حضرت آیة الله لنگرودی در آن شهر مقدس به فراگیری قرآن مشغول شد تا در سال ۱۳۶۱ ه . ق به همراه پدرش رهسپار ایران گردید و در تهران اقامت گزیدند. پس از سپری شدن مقدمات علوم دینی به فراگیری فقه و اصول و معقول پرداختند. چنان که کتابهای رسائل و مکاسب و کفایه را از بزرگانی مانند پدر معظم شان و حضرات آیات شهرستانی و جاپلاقی ، حکیم متأله محی الدین قمشه ای ( شرح منظومه سبزواری )، علاّمه میرزا ابوالحسن شعرانی ( شرح اشارات ، هیئت فارسی و شرح چغمینی ) فراگرفتند. درسال ۱۳۷۳ ه . ق پس از فراغت از سطوح عالی حوزه علمیه تهران به همراه پدر به قم مهاجرت کردند. و شرکت فعال در جلسات درسی آیات عظام قم داشتند همچون، مرحوم بروجردی ( کتاب صلاة ، خمس ، قضا و طهارت به مدت هشت سال)، والد معظم( یک دوره اصول)، امام خمینی ( اصول)، آقای گلپایگانی ( حج)، محقق داماد ( طهارت و صلاة)، حاج میرزا هاشم آملی (اصول و معاملات)، مرحوم اراکی ( خارج اصول) و علامه طباطبائی ( اسفار ، شفاء بو علی، تفسیر ) قدس سرهم الشریف. تأسیس و اداره دو مدرسه علوم دینی و اقامه نماز جماعت در مسجد سلماسی ( بیش از سی سال) از خدمات فرهنگی- دینی ایشان است.
[ویکی نور] «لب اللباب فی طهارة أهل الکتاب» این کتاب اثر آیة الله سید محمد حسن مرتضوی لنگرودی است که برای بیان ادله طهارت اهل کتاب تألیف شده است. این کتاب به زبان عربی و در سال 1414 ق تألیف گردیده و انگیزه تألیفش برداشتن پاره ای از محدودیت ها و مشکلات از پیش روی مسلمانان به واسطه نجس دانستن اهل کتاب می باشد.
مؤلف، ابتدا مقدمه ای بر آن نوشته و انگیزه خود را از تألیف کتاب و مشکلات پیش روی مسلمانان را به دلیل ارتباط غیر اصولی با غیر مسلمانان مورد بررسی قرار داده است. در مرحله بعدی به تحریر محل نزاع پرداخته و با بیان اقسام کفر، مسلم بودن نجاست کفار را تحلیل نموده است. در نجاست اهل کتاب نیز مراد از اهل کتاب و نظریات فقها در مورد طهارت اهل کتاب و مطلبی از محقق همدانی در این زمینه و ادله قائلین به طهارت و هم چنین ادله قائل به نجاست آنان مطرح گردیده است.
اینکه در میان امامیّه مسئله نجاست کافر محل اشکال است شکّی نیست. ادعای اجماع به هر دو قسمش نیز شده است لکن از صاحب مدارک اشکالی در این مورد مطرح می باشد. لکن صاحب جواهر نجاست کافر را در جلد ششم جواهر از ضروریات مذهب شمرده و مرحوم وحید بهبهانی در حاشیه مدارک قول به نجاست کافر را شعار شیعه دانسته است. این اجمالی از نظریات علمای شیعه در نجاست کفار است اما در نجاست اهل کتاب مشهور نجاستشان می باشد اما در نزد عامّه مشهور طهارتشان می باشد.
مؤلف در اقسام کفر به اقسام پانزده گانه ای که مرحوم سید یزدی در عروه آورده اشاره کرده، بعد به توضیحش پرداخته است؛ این اقسام عبارتند از:
1- منکرین وجود خداوند و معتقدین به قدیم بودن عالم.
مؤلف، ابتدا مقدمه ای بر آن نوشته و انگیزه خود را از تألیف کتاب و مشکلات پیش روی مسلمانان را به دلیل ارتباط غیر اصولی با غیر مسلمانان مورد بررسی قرار داده است. در مرحله بعدی به تحریر محل نزاع پرداخته و با بیان اقسام کفر، مسلم بودن نجاست کفار را تحلیل نموده است. در نجاست اهل کتاب نیز مراد از اهل کتاب و نظریات فقها در مورد طهارت اهل کتاب و مطلبی از محقق همدانی در این زمینه و ادله قائلین به طهارت و هم چنین ادله قائل به نجاست آنان مطرح گردیده است.
اینکه در میان امامیّه مسئله نجاست کافر محل اشکال است شکّی نیست. ادعای اجماع به هر دو قسمش نیز شده است لکن از صاحب مدارک اشکالی در این مورد مطرح می باشد. لکن صاحب جواهر نجاست کافر را در جلد ششم جواهر از ضروریات مذهب شمرده و مرحوم وحید بهبهانی در حاشیه مدارک قول به نجاست کافر را شعار شیعه دانسته است. این اجمالی از نظریات علمای شیعه در نجاست کفار است اما در نجاست اهل کتاب مشهور نجاستشان می باشد اما در نزد عامّه مشهور طهارتشان می باشد.
مؤلف در اقسام کفر به اقسام پانزده گانه ای که مرحوم سید یزدی در عروه آورده اشاره کرده، بعد به توضیحش پرداخته است؛ این اقسام عبارتند از:
1- منکرین وجود خداوند و معتقدین به قدیم بودن عالم.
wikinoor: لب_اللباب_فی_طهارة_أهل_الکتاب
[ویکی فقه] لب اللباب فی طهاره اهل الکتاب (کتاب). کتاب « لب اللباب فی طهارة أهل الکتاب» این کتاب اثر آیة الله سید محمد حسن مرتضوی لنگرودی است که برای بیان ادله طهارت اهل کتاب تألیف شده است. این کتاب به زبان عربی و در سال ۱۴۱۴ ق تألیف گردیده و انگیزه تألیفش برداشتن پاره ای از محدودیت ها و مشکلات از پیش روی مسلمانان به واسطه نجس دانستن اهل کتاب می باشد.
ایشان در ۲۳ صفر ۱۳۵۰ ه . ق در نجف اشرف و در جوار بارگاه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در خانواده علم و فضیلت به دنیا آمد و ملقب به عبدالامیر گشت. حضرت آیة الله لنگرودی در آن شهر مقدس به فراگیری قرآن مشغول شد تا در سال ۱۳۶۱ ه . ق به همراه پدرش رهسپار ایران گردید و در تهران اقامت گزیدند. پس از سپری شدن مقدمات علوم دینی به فراگیری فقه و اصول و معقول پرداختند. چنان که کتابهای رسائل و مکاسب و کفایه را از بزرگانی مانند پدر معظم شان و حضرات آیات شهرستانی و جاپلاقی ، حکیم متأله محی الدین قمشه ای ( شرح منظومه سبزواری )، علاّمه میرزا ابوالحسن شعرانی ( شرح اشارات ، هیئت فارسی و شرح چغمینی ) فراگرفتند. درسال ۱۳۷۳ ه . ق پس از فراغت از سطوح عالی حوزه علمیه تهران به همراه پدر به قم مهاجرت کردند. و شرکت فعال در جلسات درسی آیات عظام قم داشتند همچون، مرحوم بروجردی ( کتاب صلاة ، خمس ، قضا و طهارت به مدت هشت سال)، والد معظم( یک دوره اصول)، امام خمینی ( اصول)، آقای گلپایگانی ( حج)، محقق داماد ( طهارت و صلاة)، حاج میرزا هاشم آملی (اصول و معاملات)، مرحوم اراکی ( خارج اصول) و علامه طباطبائی ( اسفار ، شفاء بو علی، تفسیر ) قدس سرهم الشریف. تأسیس و اداره دو مدرسه علوم دینی و اقامه نماز جماعت در مسجد سلماسی ( بیش از سی سال) از خدمات فرهنگی- دینی ایشان است.
ساختار کتاب
مؤلف، ابتدا مقدمه ای بر آن نوشته و انگیزه خود را از تألیف کتاب و مشکلات پیش روی مسلمانان را به دلیل ارتباط غیر اصولی با غیر مسلمانان مورد بررسی قرار داده است. در مرحله بعدی به تحریر محل نزاع پرداخته و با بیان اقسام کفر، مسلم بودن نجاست کفار را تحلیل نموده است. در نجاست اهل کتاب نیز مراد از اهل کتاب و نظریات فقها در مورد طهارت اهل کتاب و مطلبی از محقق همدانی در این زمینه و ادله قائلین به طهارت و هم چنین ادله قائل به نجاست آنان مطرح گردیده است.
گزارش اجمالی
...
ایشان در ۲۳ صفر ۱۳۵۰ ه . ق در نجف اشرف و در جوار بارگاه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در خانواده علم و فضیلت به دنیا آمد و ملقب به عبدالامیر گشت. حضرت آیة الله لنگرودی در آن شهر مقدس به فراگیری قرآن مشغول شد تا در سال ۱۳۶۱ ه . ق به همراه پدرش رهسپار ایران گردید و در تهران اقامت گزیدند. پس از سپری شدن مقدمات علوم دینی به فراگیری فقه و اصول و معقول پرداختند. چنان که کتابهای رسائل و مکاسب و کفایه را از بزرگانی مانند پدر معظم شان و حضرات آیات شهرستانی و جاپلاقی ، حکیم متأله محی الدین قمشه ای ( شرح منظومه سبزواری )، علاّمه میرزا ابوالحسن شعرانی ( شرح اشارات ، هیئت فارسی و شرح چغمینی ) فراگرفتند. درسال ۱۳۷۳ ه . ق پس از فراغت از سطوح عالی حوزه علمیه تهران به همراه پدر به قم مهاجرت کردند. و شرکت فعال در جلسات درسی آیات عظام قم داشتند همچون، مرحوم بروجردی ( کتاب صلاة ، خمس ، قضا و طهارت به مدت هشت سال)، والد معظم( یک دوره اصول)، امام خمینی ( اصول)، آقای گلپایگانی ( حج)، محقق داماد ( طهارت و صلاة)، حاج میرزا هاشم آملی (اصول و معاملات)، مرحوم اراکی ( خارج اصول) و علامه طباطبائی ( اسفار ، شفاء بو علی، تفسیر ) قدس سرهم الشریف. تأسیس و اداره دو مدرسه علوم دینی و اقامه نماز جماعت در مسجد سلماسی ( بیش از سی سال) از خدمات فرهنگی- دینی ایشان است.
ساختار کتاب
مؤلف، ابتدا مقدمه ای بر آن نوشته و انگیزه خود را از تألیف کتاب و مشکلات پیش روی مسلمانان را به دلیل ارتباط غیر اصولی با غیر مسلمانان مورد بررسی قرار داده است. در مرحله بعدی به تحریر محل نزاع پرداخته و با بیان اقسام کفر، مسلم بودن نجاست کفار را تحلیل نموده است. در نجاست اهل کتاب نیز مراد از اهل کتاب و نظریات فقها در مورد طهارت اهل کتاب و مطلبی از محقق همدانی در این زمینه و ادله قائلین به طهارت و هم چنین ادله قائل به نجاست آنان مطرح گردیده است.
گزارش اجمالی
...
wikifeqh: لب_اللباب_فی_طهارة_اهل_الکتاب_(کتاب)