صفوه التفاسیر

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] صفوة التفاسیر. مؤلف:علامه سید عبدالله بن محمدرضا علوی حسینی، مشهور به «شبّر» (م ۱۲۴۲ ق).
این تفسیر یکی از بهترین تفاسیر در نزد شیعیان است که تا به حال نوشته شده است. مؤلف مقدمه ای نسبتاً طولانی نگاشته و آن را در شانزده بخش تنظیم کرده و در آن به طور گسترده از مسائل مختلف سخن گفته است که این مقدمه خود رساله ای مستقل در علوم قرآنی شمرده می شود. وی سپس به تفسیر آیات به روشی مزجی و ترکیبی پرداخته و گاه از قرائت، شرح واژه ها، اعراب از حیث لغت و نحو و گاه بلاغت سخن گفته است. علامه شبر در این تفسیر، به تفسیر آیات بر اساس روایات وارد شده از ائمه معصوم - علیهم السلام - پرداخته و کمتر آرای دیگران را آورده و به مباحث فقهی و کلامی نیز، به مناسبت، با دقت و ظرافت کامل وارد شده است. این تفسیر، همان گونه که از نامش پیدا است، گزیده ای از تفاسیر پیش از وی است. مؤلف دو تفسیر دیگر به نامهای الجوهر الثمین و تفسیر وجیز هم دارد. وضعیت نشر این تفسیر به زبان عربی توسط موسسه دارالهجره قم در سال ۱۴۱۲ ه.ق به چاپ رسیده است. منبعسایت اندیشه قم

[ویکی فقه] تفسیر کبیر شبر(صفوة التفاسیر) تألیف علامه سید عبدالله بن محمدرضا علوی حسینی مشتهر به شُبَّر می باشد.
سید عبدالله بن محمدرضا علوی حسینی در سال ۱۱۸۸ در نجف زاده شد. سپس همراه پدر به کاظمین مهاجرت کرد و تا هنگام وفات (سال ۱۲۴۲) آنجا ماند. وی از نخبگان علمای عصر خویش بود. فقیهی آگاه و محدثی خبیر و مفسری متبحر و جامع علوم معقول و منقول بود. در اخلاق کریمه آیتی بود و به عنوان یکی از بزرگان و سرشناسان امامیه و فردی با مقام و منزلت رفیع شناخته شده بود. او همه عمر پربرکت خویش را صرف تالیف و تصنیف نمود تا توانست در عمری که از پنجاه و چهار سال نگذشت، آثار گران بهایی به جامعه اسلامی بویژه جامعه تشیع تقدیم کند که همواره مورد استفاده حوزه های علمی قرار گرفته و در بستر زمان رواج روز افزون یابد. خداوند به سبب این همه آثار گران بها که از خود به یادگار گذاشت، او را غریق رحمت خویش گرداند.
جایگاه علمی شُبَّر
وی در رشته های مختلف علوم اسلامی همچون فقه، حدیث، تفسیر، معارف و اخلاق صاحب نظر بود و در تمامی این زمینه ها تالیفات سودمندی دارد. در حدیث، جامع الاخبار وی با بحارالانوار علامه مجلسی هم ارز و همسوست. در فقه و معارف و اخلاق نیز نوشته های فراوانی دارد.
تفاسیر سیدعبدالله
در تفسیر سه نوشته کامل و با ارزش دارد: تفاسیر کبیر، وسیط، وجیز:
← صفوة التفاسیر
...

[ویکی اهل البیت] علامه سید عبدالله بن محمدرضا علوی حسینی، مشهور به «شبّر».(م 1242 ق)
وی در سال 1188 ق در نجف به دنیا آمد و سپس همراه پدرش به کاظمین مهاجرت نمود و تا هنگام وفات آنجا ماند. وی یکی از علمای مهم عصر خویش، فقیهی آگاه، محدثی خبیر، مفسری متبحر و جامع علوم معقول و منقول بود. در اخلاق کریمه آیتی بود و به عنوان یکی از بزرگان امامیه و فردی با مقام و منزلت رفیع شناخته شده بود. او همه عمر پربرکت خویش را صرف تألیف و تصنیف نمود تا توانست آثار گرانبهایی به جامعه اسلامی به ویژه جامعه تشیع تقدیم کند که همواره مورد استفاده حوزه های علمی قرار گرفته و در بستر زمان رواج روزافزون یابد.
وی در رشته های مختلف علوم اسلامی همچون: فقه، حدیث، تفسیر، معارف و اخلاق صاحب نظر بود و در تمامی این زمینه ها تألیفات سودمندی دارد. در حدیث، جامع الاخبار وی با بحارالانوار علامه مجلسی همسو است. مؤلف، در فقه و معارف و اخلاق نیز نوشته های فراوانی دارد.
سید محمدرضا شبّر، سید محسن اعرجی، شیخ جعفر نجفی، شیخ احمد بن زین الدین احسائی.
عبدالنبی کاظمی، شیخ اسماعیل، سید علی عاملی، سید حسین، شیخ محمدجعفر دجیلی، شیخ محمدرضاء، شیخ احمد بلاغی، شیخ محمداسماعیل خالصی.
الحق الیقین فی معرفة اصول الدین، تفسیر القرآن الوجیز، انوار اللامعة فی شرح الجامعه، احسن التقویم، شرح نهج البلاغه، زینة المؤمنین و اخلاق المتقین، سفینة النجاة، مصابیح الانوار، تعداد کل تألیفات مؤلف به 63 عدد می رسد.
این تفسیر یکی از بهترین تفاسیر در نزد شیعیان است که تا به حال نوشته شده است. مؤلف مقدمه ای نسبتاً طولانی نگاشته و آن را در شانزده بخش تنظیم کرده و در آن به طور گسترده از مسائل مختلف سخن گفته است که این مقدمه خود رساله ای مستقل در علوم قرآنی شمرده می شود. وی سپس به تفسیر آیات به روشی مزجی و ترکیبی پرداخته و گاه از قرائت، شرح واژه ها، اعراب از حیث لغت و نحو و گاه بلاغت سخن گفته است.

[ویکی نور] صفوة التفاسیر اثر محمدعلی صابونی، تفسیر تمام سوره های قرآن کریم می باشد که به زبان عرب و در سال 1399ق نوشته شده است.
نویسنده معتقد است امروزه وظیفه علماست که با شیوه ای جدید و با بیانی روشن و واضح، بدون زواید و طول دادن و پیچیدگی و تکلف، درک و فهم کتاب خدا را برای مردم آسان سازند و شگفتی و اعجاز بیان آن را مطابق نیاز عصر جدید، تبیین و روشن کنند. از آنجا که وی تفسیری مطابق وصف مذکور برای کتاب خدا نیافته، از این رو اقدام به تدوین اثر حاضر کرده است
کتاب با هفت تقریظ از آقایان عبدالحلیم محمود، عبدالله بن حمید، ابوالحسن الندوی، عبدالله عمر نصیف، راشد راجح، عبدالله خیاط و محمد غزالی و نیز مقدمه ای از نویسنده آغاز و مطالب در سه جلد سامان یافته است.
نویسنده در مورد این تفسیر، روش و طریقه زیر را به کار برده است: ذکر پیش درآمد سوره که متضمن بیان اجمالی و توضیح مقاصد اساسی سوره باشد؛ ذکر مناسبت بین آیات قبلی و آیات بعدی؛ اشاره به معنی لغت و بیان اشتقاق لغوی و شواهد عربی؛ بیان سبب نزول؛ ذکر تفسیر آیات؛ اشاره به نکات بلاغی و بیان فواید و لطایف
نویسنده در تدوین اثر حاضر، از مهم ترین و معتبرترین کتب تفسیر استفاده کرده است که از جمله آن ها، می توان به تفسیر طبری، کشّاف، قرطبی، آلوسی، ابن کثیر، البحر المحیط و... اشاره نمود.

پیشنهاد کاربران

بپرس