صفاتیه
لغت نامه دهخدا
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] از مهم ترین مباحث خداشناسی در کلام بحث تحلیل صفات نسبت به خداوند است. انحراف در این بحث موجب انحراف از اصل خداشناسی و معرفت به خداوند است. صفاتیه به عنوان مهم ترین معتقدین به صفت غیر ذات به انحرافی عمیق از معرفت حقیقی گرفتار شدند. در این نوشتار به بررسی عقاید این فرقه می پردازیم.
به تعبیر شهرستانی بسیاری از علماء گذشته را که به اثبات صفات ازلی و صفات خبریه برای خداوند می پرداختند صفاتیه گویند. صفات ازلیه مثل علم و قدرت و حیات و اراده و سمع و بصر و کلام و جلال و اکرام وجود و انعام و عزت و عظمت اثبات می کردند و نیز صفاتی نیز به عنوان صفات خبریه مثل دست و صورت برای خداوند تعالی اثبات نمودند. چون قدمای اهل حدیث و سنت در اثبات این دو نوع صفات سعی داشتند به صفاتیه معروف شدند. صفاتیه در برابر معتزله بودند که از خداوند نفی صفات می کردند، به همین دلیل به معتزله معطله می گویند. در نتیجه ماهیت صفاتیه فرقه ای در برابر فرق اهل سنت نیست بلکه نشات گرفته از اعتقادی است که عموم اهل سنت به آن معتقد هستند و به همین دلیل تاریخچه این اعتقاد به تاریخ حدیث و کلام اهل سنت باز می گردد.
بزرگان صفاتیه
اهل سنت و قدماء اهل حدیث به اینگونه صفات معتقد بودند و به همین دلیل موسس خاصی برای این معتقدات وجود ندارد. عموم عالمان اهل حدیث مانند مالک بن انس و احمد حنبل و سفیان الثوری و داود بن علی الاصفهانی عبدالله بن سعید الکلابی و ابی العباس القلانسی و الحارث بن اسعد المحاسبی و ابوالحسن اشعری از سران صفاتیه هستند. زیرا تمام این افراد مثبت صفات مذکور می باشند. به این ترتیب عموم اهل سنت و اهل حدیث، مالکی ها و حنابله و اشاعره و فرق مشبهه و کرامیه همگی جزو صفاتیه می باشند.
تطور فکری صفاتیه
اعتقاد به صفات ازلی و خبری برای خداوند در همه دوران به یک شکل نبوده است. به تعبیری دیگر از اثبات صفات بدون تاویل شروع می شود و به تشبیه صرف ختم می شود و به نقل شهرستانی، شکل گیری عقیده صفاتیه به سه صورت در جامعه اهل سنت پدید می آید. ادله ای که معمولا صفاتیه برای اثبات صفات خداوند چه در صفات ازلی و فعلی و چه برای صفات خبری- بکار می برد عبارتست از ظاهر آیات و روایات (اعم از محکمات و متشابهات قرآن) که می توان صفاتیه را به سه گروه تقسیم کرد:
← مرحله اول از صفاتیه
...
به تعبیر شهرستانی بسیاری از علماء گذشته را که به اثبات صفات ازلی و صفات خبریه برای خداوند می پرداختند صفاتیه گویند. صفات ازلیه مثل علم و قدرت و حیات و اراده و سمع و بصر و کلام و جلال و اکرام وجود و انعام و عزت و عظمت اثبات می کردند و نیز صفاتی نیز به عنوان صفات خبریه مثل دست و صورت برای خداوند تعالی اثبات نمودند. چون قدمای اهل حدیث و سنت در اثبات این دو نوع صفات سعی داشتند به صفاتیه معروف شدند. صفاتیه در برابر معتزله بودند که از خداوند نفی صفات می کردند، به همین دلیل به معتزله معطله می گویند. در نتیجه ماهیت صفاتیه فرقه ای در برابر فرق اهل سنت نیست بلکه نشات گرفته از اعتقادی است که عموم اهل سنت به آن معتقد هستند و به همین دلیل تاریخچه این اعتقاد به تاریخ حدیث و کلام اهل سنت باز می گردد.
بزرگان صفاتیه
اهل سنت و قدماء اهل حدیث به اینگونه صفات معتقد بودند و به همین دلیل موسس خاصی برای این معتقدات وجود ندارد. عموم عالمان اهل حدیث مانند مالک بن انس و احمد حنبل و سفیان الثوری و داود بن علی الاصفهانی عبدالله بن سعید الکلابی و ابی العباس القلانسی و الحارث بن اسعد المحاسبی و ابوالحسن اشعری از سران صفاتیه هستند. زیرا تمام این افراد مثبت صفات مذکور می باشند. به این ترتیب عموم اهل سنت و اهل حدیث، مالکی ها و حنابله و اشاعره و فرق مشبهه و کرامیه همگی جزو صفاتیه می باشند.
تطور فکری صفاتیه
اعتقاد به صفات ازلی و خبری برای خداوند در همه دوران به یک شکل نبوده است. به تعبیری دیگر از اثبات صفات بدون تاویل شروع می شود و به تشبیه صرف ختم می شود و به نقل شهرستانی، شکل گیری عقیده صفاتیه به سه صورت در جامعه اهل سنت پدید می آید. ادله ای که معمولا صفاتیه برای اثبات صفات خداوند چه در صفات ازلی و فعلی و چه برای صفات خبری- بکار می برد عبارتست از ظاهر آیات و روایات (اعم از محکمات و متشابهات قرآن) که می توان صفاتیه را به سه گروه تقسیم کرد:
← مرحله اول از صفاتیه
...
wikifeqh: فرقه_صفاتیه
دانشنامه آزاد فارسی
رجوع شود به:کرامیه
wikijoo: صفاتیه
پیشنهاد کاربران
پیشنهادی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید