[ویکی فقه] بدون شک برای اجرای قصاص شرایطی لازم است که با فقد آنها قصاص اجرا نخواهد شد. شرایط اجرای قصاص به چیزهایی گفته می شود که بعد از ثبوت قصاص، در هنگام اجرای قصاص، لازم و ضروری می باشد. با توجه به پیشرفت بشر در همه زمینه ها، ازجمله؛ در زمینه وسایل و ابزار قصاص، این سؤال در ذهن انسان پیش می آید که آیا استفاده از ابزار مُدِرن در قصاص جایز است یا نه؟ که در این نوشته به این سؤال پاسخ داده شده است. و در این نوشته، بالمناسبه، سایر شرایط اجرای قصاص (شرایطی که بعد از ثبوت قصاص و در هنگام اجرای آن، لازم است) مثل تقاضای اولیاء دم، اجازه حاکم شرع و شرایط شیوه اجرای قصاص نیز مورد بحث قرار گرفته، است.
قتل و جنایت یکی از بدترین افعالی است که مورد نفرت همه عالمیان قرار گرفته است، به ویژه اگر مقتول مؤمن و قتل او به ناحق باشد که از گناهان کبیره محسوب می شود و در آیات و روایات زیادی مذمت شده است؛ قرآن کریم می فرماید: «و لا تقتلوا النفس آلتی حرم الله الا به الحق؛ نفسی را که خداوند حرام کرده، جز به حق به قتل نرسانید» و نیز می فرماید: «و من یقتل مؤمنا معتمداً فجزاءه جهنم خالداً فیها و غضب الله علیه و لعنه و اعد له عذاباً عظیما؛ «هر کس مؤمنی را به عمد بکشد مجازات او آتش جهنم است که در آن جاوید معذب خواهد بود بر او خشم و لعن کند و عذابی بسیار شدید مهیا سازد».قال رسول الله: «اَوَّلُ ما ینظر الله بین الناس فی الدماء»؛ «اولین چیزی که خداوند در بین مردم، توجه می کند، خون و دماء می باشد». عن الصادق قال: «من اعان علی قتل مؤمن بشطر کلمة جاء یوم القیامة و بین عینیه مکتوب: آیس من رحمة الله» کسی که بر قتل مؤمنی، اعانت کند، و لو به یک جزء کلمه باشد، روز قیامت می آید در حالی که در پیشانی او نوشته شده است: از رحمت خداوند ناامید است».
شرایط اولی و ذاتی
باید گفت: صرف ارتکاب عمل (قتل عمد) برای قصاص، کافی نیست بلکه شرایط دیگری نیز ضروری است تا چنین قتلی مستوجب قصاص شود.
← تقاضای ولی دم
برای اجرای قصاص شرایط دیگری که مربوط به آلت قصاص و کیفیت قصاص است لازم است .
← شرایط وسیله اجرا
...
قتل و جنایت یکی از بدترین افعالی است که مورد نفرت همه عالمیان قرار گرفته است، به ویژه اگر مقتول مؤمن و قتل او به ناحق باشد که از گناهان کبیره محسوب می شود و در آیات و روایات زیادی مذمت شده است؛ قرآن کریم می فرماید: «و لا تقتلوا النفس آلتی حرم الله الا به الحق؛ نفسی را که خداوند حرام کرده، جز به حق به قتل نرسانید» و نیز می فرماید: «و من یقتل مؤمنا معتمداً فجزاءه جهنم خالداً فیها و غضب الله علیه و لعنه و اعد له عذاباً عظیما؛ «هر کس مؤمنی را به عمد بکشد مجازات او آتش جهنم است که در آن جاوید معذب خواهد بود بر او خشم و لعن کند و عذابی بسیار شدید مهیا سازد».قال رسول الله: «اَوَّلُ ما ینظر الله بین الناس فی الدماء»؛ «اولین چیزی که خداوند در بین مردم، توجه می کند، خون و دماء می باشد». عن الصادق قال: «من اعان علی قتل مؤمن بشطر کلمة جاء یوم القیامة و بین عینیه مکتوب: آیس من رحمة الله» کسی که بر قتل مؤمنی، اعانت کند، و لو به یک جزء کلمه باشد، روز قیامت می آید در حالی که در پیشانی او نوشته شده است: از رحمت خداوند ناامید است».
شرایط اولی و ذاتی
باید گفت: صرف ارتکاب عمل (قتل عمد) برای قصاص، کافی نیست بلکه شرایط دیگری نیز ضروری است تا چنین قتلی مستوجب قصاص شود.
← تقاضای ولی دم
برای اجرای قصاص شرایط دیگری که مربوط به آلت قصاص و کیفیت قصاص است لازم است .
← شرایط وسیله اجرا
...
wikifeqh: شرایط_اجرای_قصاص