سعد بن سعد اشعری قمی

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] تاریخ نگارانی که شرح حال سعد را نوشته اند، از او به نیکی یاد کرده و مورد ستایش قرار داده اند. شیخ طوسی می نویسد: سعد بن سعد اشعری، صاحب «کتاب» است و نجاشی در «رجال» و علامه در «خلاصه» می فرماید: سعد بن سعد اهل قم و مورد اطمینان است.
شیخ کشی این روایت را نقل می فرماید: عبدالله بن صلت قمی به من خبر داد که در یکی از آخرین روزهای حیات امام جواد علیه السلام، خدمت حضرت مشرف شدم. شنیدم که امام معصوم علیه السلام فرمود: «خدا صفوان بن یحیی را جزای نیکو عنایت فرماید. در حق محمد بن سنان و زکریا بن آدم دعا کردند و فرمودند که به عهد و پیمان خود درباره من وفا کردند، اما امام نامی از «سعد اشعری» نبرد. من مرتبه ای دیگر به حضور امام رفتم، فرمود خداوند صفوان بن یحیی و محمد بن سنان و زکریا بن آدم و سعد بن سعد را خیر دهد؛ زیرا نسبت به من وفاداری کردند.
این روایت گویای شخصیت والای سعد بن سعد، نزد حضرت جواد علیه السلام است. در این حدیث امام ایشان را دعا کرد و در ردیف بزرگان فقه و حدیث به حساب آورد. یقیناً این اعتبار معنوی به دلیل روح بلند و مقام رفیع این محدث جهان تشیع است.
سایر دانشمندان و گزارش دهندگان مانند علامه مامقانی هم که تألیف هایی در زمینه زندگی بزرگان تاریخ تشیع نوشته اند، همان سخنان برجستگان رجال شیعه را ذکر کرده اند.
شیخ طوسی و نجاشی او را از یاران و راویان حضرت امام رضا و حضرت امام جواد علیهم السلام می دانند و از حدیثی هم که کشی نقل کرده استفاده می شود که او از راویان و یاران حضرت جوادالائمه علیه السلام بوده بعضی از علماء معاصر هم همین مطلب را مورد تأیید قرار داده اند.
سعد برای شناخت مکتب و اخبار اهل بیت عصمت علیهم السلام از شهر قم به مدینه یا خراسان هجرت کرد. او این راه طولانی را طی طریق کرد تا از دریای بی انتهای دانش امام علیه السلام قطره ای برگیرد و از خرمن علم او، خوشه ای برچیند. آری او نمونه این خبر معروف است که امام صادق علیه السلام فرمود: یک نفر از شیعیان ما که اخبار و روایات ما را بین پیروان ما منتشر کند قلب ها و جان های آن ها به نور دین محکم شود، از هزار نفر عابد، که تنها اهل دعا و ذکراند ولی مبلغ رسالت الهی نیستند بهتر است.
«سعد» از چند نفر، روایت نقل می کند که عبارتند از:
وی مورد اطمینان و از یاران حضرت امام رضا علیه السلام بود.

دانشنامه آزاد فارسی

سَعْد بن سَعْد اَشْعَری قُمی (قرن ۳ ق)
محدّث شیعی و از اصحاب امام کاظم (ع) و امام رضا (ع) و امام جواد (ع). احادیث بسیاری از طریق او در جوامع حدیث آمده است که مورد استناد فقهاست. از دو کتاب او در منابع یاد شده است که هیچ یک به جا نمانده است؛ یکی کتابی فصل بندی شده از احادیثِ امام رضا (ع) و امام جواد (ع) و دیگری کتابی دربردارندۀ مجموعۀ مسائل امام جواد (ع) که احادیثِ گردآمده در آن ها در شماری از جوامع حدیث نقل شده است.

پیشنهاد کاربران

سعد بن سعد اشعری قمی فردی از خاندان اشعری بود که در راستای ترویج مذهب شیعه فعالیت می کرد. وی اواخر قرن دوم هجری در شهر قم به دنیا آمد و در نیمه اول قرن سوم نیز درگذشت. محل دفن او حرم فاطمه معصومه در قم تخمین زده شده است. در برخی متون تاریخی و حدیثی از سعد با نام «سعد بن سعد بن احوص اشعری قمی» یاد شده است. لقب «الاحوص» احتمالاً نام جد او یا لقب پدرش بوده است.
...
[مشاهده متن کامل]

بنابر گفته نجاشی و طوسی، از رجال حدیثی شیعه، سعد از یاران و راویان علی بن موسی الرضا و محمد تقی — امام هشتم و نهم شیعیان دوازده امامی — بود؛ اما برقی، رجال شناس شیعه، در کتاب رجال البرقی؛ او را از اصحاب موسی کاظم — امام هفتم شیعیان دوازده امامی — می داند. سعد بن سعد در میان منابع رجالی شیعه، به «محدث و عالمی مؤثق» توصیف شده و روایاتش مورد اعتماد اهل حدیث بوده است. در منابع حدیث پژوهی شیعی گزارش شده که وی برای افزایش علم و شناخت بیشتر مکتب حدیثی شیعه دوازده امامی و همین طور استماع حدیث؛ از قم به مدینه و خراسان سفرهایی داشته است.
بر اساس منابع شیعی، برای سعد، شاگردانی در علم حدیث گزارش کرده اند که محمد بن خالد برقی یکی از آنان است. او در حدیث از افرادی چون حسن بن جهم، صفوان بن یحیی و علی بن ابی حمزه نقل روایت داشته است. همچنین برای او دو کتاب روایی گزارش شده است.
سعد فرزند سعد و لقب وی اشعری و نسبت او قمی است. سعد از خاندان اشعری بود و نسبش به شخصی با نام اشعر می رسد. نسب اشعر نیز به سبأ و سپس به قحطان می رسد. خاندان اشعری تا قبل از ظهور اسلام در زمرهٔ بت پرستان به شمار می رفتند و بعد از آن، به اسلام گرویدند. اشعریان از قدیمی ترین خاندان های شیعه در عصر غیبت صغری بودند. این خاندان از قبایل عرب در کوفه بودند که در قرن اول ه‍. ق، تحت شرایط خاص به قم مهاجرت کردند و از همان قرن اول تا قرن چهارم ه‍. ق، رهبری مذهبی و علمی شیعیان در شهر قم را بر عهده داشتند. از فعالیت های این خاندان در زمینه کلام و حدیث، تأسیس مکتب حدیثی قم است. به گزارش ربانی، تعداد زیادی از این خاندان جزء راویان حدیث قرار گرفتند.
خوئی رجال شناس شیعه، در کتاب معجم رجال الحدیث و بسام رجال شناس شیعه در کتاب زبده المقال من معجم الرجال، سعد بن سعد الاحوص را همان سعد بن سعد اشعری می دانند. برای اتحاد بین این دو نفر دو دلیل ذکر می شود: اولاً راویان کتاب سعد بن احوص با راویان کتاب سعد بن سعد یکی هستند. ثانیاً اگر این دو نفر، دو شخصیت جداگانه بودند؛ باید برای هر کدام کتابی در مستندات یافت می شد و علمای علم رجال مانند نجاشی و شیخ طوسی آنها را ذکر می کردند. مؤید دو دلیل ذکر شده این است که برقی نیز تنها نامی از سعد بن سعد اشعری قمی در کتاب خود آورده و به دو شخصیت جداگانه اشاره ای نداشته است.

سعد بن سعد اشعری قمیسعد بن سعد اشعری قمی
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/سعد_بن_سعد_اشعری_قمی

بپرس