زنان در کسب وکار

دانشنامه عمومی

ازآن جا که حدود نیمی از جوامع بشری را زنان تشکیل می دهند توجه به این امر، نقش مهم و تأثیرگذاری در گسترش وتوسعه اقتصاد کشورها دارند که از دوجنبه قابل بحث و گفتگو است از سویی زنان به عنوان نیمی از جامعه، افراد مهارت دیده ودارای تحصیلات عالیه ای هستند که سهمی در زمینه گسترش کسب و کارو کارآفرینی دارند واز سویی دیگر به عنوان نقش مهمی که درخانواده دارند بر نیمه دیگر جامعه هم تأثیرگذار هستند.
توجه به استعداد ونقش زنان در توسعهٔ کشورها ضرورت دارد. بسیاری از دولت ها در بحران های اقتصادی توانسته اند با اتخاذ تدابیر و سیاستها و بهره مندی از نیروی کار زنان بر بحران های جامعهٔ خود فایق آیند و درمسیر توسعه موفق شوند.
با افزایش جمعیت، جوامع وسازمانهابه سرعت در حال گسترش و پیشرفت هستند و وجود رقابت اقتصادی درسطح جهانی، کشورها را ناگزیر از زمینه سازی لازم برای باقی ماندن در عرصه اقتصاد کرده است در این ارتباط توانمند سازی زنان و افزایش فعالیت اقتصادی آنان به عنوان نیمی از پیکره جامعه، حائز اهمیت فراوانی است.
موفقیت زنان در جوامع نه تنها سبب سودهای اقتصادی می شود بلکه منافع اجتماعی و فرهنگی هم ایجاد می نماید در جهان کنونی که قدرت رقابت، عاملی تعیین کننده برای حضور کشورها در عرصه جهانی به شمار می رود دستیابی به توسعه پایدار بدون بهره گیری از شایستگی ها و توانمندی های زنان محال به نظر می رسد. [ ۱]
از سوی دیگرمهارت در تنظیم خانواده که مهم ترین رکن بهره وری اقتصادی است به حد قابل قبولی به زنان خانواده وابسته است. مشارکت زنان در هزینه کرد درآمد خانواده، تغییر و اصلاح رفتارهای مصرفی، نظارت زنان بر نحوه مصرف خانواده، جهت دهی در مصرف وایجاد انضباط اقتصادی درمرحله اول بهره وری اقتصاد خانواده را بهبود می بخشند و در مرحله دوم فرایند توسعه اقتصادی را تسریع می کنند. زنان از طریق دو کانال بهبود الگوی مصرف خانواده و تربیتهوشمندانه، بهره وری اقتصاد خانواده را افزایش می دهند که این خود عامل محرکی در رشد اقتصادی جامعه است.
بنابراین سازمان هایی که به دنبال به دست آوردن سهم بیشتری از بازار رقابتی هستند باید در سیاست گذاری هاو برنامه ریزی های خود توجه ویژه ای به جایگاه ونقش زنان داشته باشند. [ ۲]
سال هاست که زنان بعنوان "دروازه بان" محصولات خانواده شناخته می شوند و همچنان تصمیم گیرنده ی نخست برای اکثر خرید های خانگی هستند . اکنون بازار پردازان صنایع مختلف ، از اتومبیل تا خدمات مالی ، و از سفرهای لوکس تا لوازم برقی ، دریافتند که زنان نه تنها کلید خریدهای خانگی را در دست داشته بلکه به شدت محرک با ارزشی در هزینه کردن برای خود و خانواده شان می باشند. در اصل ، زنان چندین بازار ( هدف ) را در خود دارند:برای خود ، برای خانواده شان ، و برای دوستان و دیگرانی که با آن ها در ارتباط هستند . شرکت های با تفکر آینده نگر همواره در جستجوی راه هایی برای سرمایه گذاری در هر سه بازار مذکور هستند. به نظر می رسد با توجه به سبک زندگی چند وجهی زنان ، این شرکت ها باید مخاطب خود را زنان تعریف کرده و ضمن ارائه خدمات بهتر به این گروه ، نیازها و علایق آن ها را بهتر برآورده سازند. [ ۳] [ ۴]
عکس زنان در کسب وکار
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران