لغت نامه دهخدا
1- شکنجهائی که مخصوصاً در قسمت خلفی و در کنارهای زبان برآمده ترند. در بعضی در جزءمتوسط، یک شیار طولی بسیار بزرگ دیده میشود. 2- حلیمه های بسیاری که تمام سطح ظهری زبان را مستور نموده و دارای اقسام ذیلند:بیشتر بخوانید ...
فرهنگ فارسی
منازلی است در اسکندریه
فرهنگ معین
فرهنگ عمید
۲. [مجاز] لهجه و طرز تکلم و گفتار هر قوم و ملت.
* زبان اوستایی: از قدیمی ترین زبان های ایرانی که کتاب اوستا به آن زبان نوشته شده.
* زبان بر کسی باز کردن: [قدیمی، مجاز] دربارۀ او عیب جویی و بدگویی کردن.
* زبان بر کسی گشادن: [قدیمی، مجاز] = * زبان بر کسی باز کردن: جهان دار نپسندد این بد ز من / گشایند بر من زبان انجمن (فردوسی: ۲/۲۶۹ ).
* زبان بستن: (مصدر لازم ) [قدیمی] سکوت کردن، خاموش شدن.
* زبان به کام کشیدن: (مصدر لازم ) [قدیمی، مجاز] ساکت شدن، خاموش شدن.
* زبان تر کردن: (مصدر لازم ) [مجاز] سخن گفتن، کلمه ای بر زبان آوردن: با من به سلام خشک ای دوست زبان تر کن / تا از مژه هر ساعت لعل ترت افشانم (خاقانی: ۶۳۸ ).
* زبان حال (حالت ): [مجاز]
۱. وضع و حالت شخص که از حال و راز درون او حکایت کند.
۲. زبان دل: چشمم به زبان حال گوید / نی آنکه به اختیار گویم (سعدی۲: ۵۳۶ ).
* زبان دادن: (مصدر لازم ) [قدیمی، مجاز] قول دادن، وعده دادن، عهد و پیمان بستن: شما را زبان داد باید همان / که بر ما نباشد کسی بدگمان (فردوسی: ۸/۹۸ ).
* زبان دل: [مجاز] زبان حال، زبان باطن، کلام یا حالتی که از راز درون شخص حکایت کند.
* زبان درکشیدن: (مصدر لازم ) [قدیمی، مجاز] ساکت شدن، خاموشی گزیدن: زبان درکش ار عقل داریّ و هوش / چو سعدی سخن گوی، ورنه خموش (سعدی۱: ۱۵۷ ).
* زبان ریختن: (مصدر لازم ) [عامیانه، مجاز]
۱. بسیارحرف زدن، پرحرفی کردن.
۲. زبان بازی کردن.
* زبان زدن: (مصدر لازم ) [قدیمی، مجاز]
۱. سخن گفتن، حرف زدن.
۲. زبان درازی کردن.
۳. چشیدن.
* زبان زرگری: [مجاز] زبان ساختگی و قراردادی که زرگرها و بعضی دیگر از مردم با آن تکلم می کنند و قاعده اش این است که به هر هجای کلمه یک (ز ) اضافه می کنند مثلاً کتاب را (کِ زِ تاب ز ا ب ) می گویند.
* زبان ستدن: (مصدر لازم ) [قدیمی، مجاز]
۱. زبان ستاندن، قول گرفتن.
۲. (مصدر متعدی ) خاموش گردانیدن، وادار به سکوت کردن.
* زبان کسی را بستن: [مجاز] او را ساکت کردن، خاموش کردن: به کوشش توان دجله را پیش بست / نشاید زبان بداندیش بست (سعدی۱: ۱۶۷ ).
* زبان کلک: [قدیمی، مجاز] زبان قلم، نوک قلم.
* زبان کوچک: (زیست شناسی ) ملاز، ملازه، عضو گوشتی کوچکی به شکل زبان که در بیخ حلق آویزان است.
* زبان گاو: [قدیمی]
۱. نوعی از پیکان تیر بوده، شبیه زبان گاو: در آن بیشه که بود از تیر و شمشیر / زبان گاو برده زهرهٴ شیر (نظامی۲: ۲۵۴ ).
۲. (زیست شناسی ) = گاوزبان
* زبان گشادن: (مصدر لازم ) [مجاز] زبان باز کردن، لب به سخن گشودن، آغاز گفتار کردن.
* زبان گل ها: رمز و مفهومی که ادبای اروپایی برای هریک از گل ها در نظر گرفته اند، مثلاً گل همیشه بهار رمز امیدواری، گل سرخ رمز عشق، گل شب بو رمز خوشبختی، و گل بنفشه رمز بی علاقگی است.
فرهنگستان زبان و ادب
واژه نامه بختیاریکا
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] .
زبان عضوی از اعضای بدن انسان است که قدرت حرف زدن را به او می دهد.
زبان عبارت است از عضو عضلانی متحرک، چسبیده به کف دهان انسان و اغلب مهره داران که کاربردهای مختلفی همچون سخن گفتن، بلعیدن غذا و تشخیص مزههای گوناگون دارد. زبان بر لغت و گویش نیز اطلاق میشود، مانند زبان فارسی که مراد گویش فارسی و جای بحث آن مدخلهایی همچون اعجمی است. مراد از زبان در این مقاله همان معنای نخست است که از احکام آن در بسیاری از ابواب؛ اعم از عبادات، معاملات و قصاص و دیات سخن گفتهاند.
اهمیت زبان
زبان به لحاظ جایگاه ممتاز در ابراز معانی و مقاصد درونی، از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ از این رو، دارای آثار گسترده و متنوع است و به لحاظ این آثار، در شرع مقدس برای آن احکامی بسیار و متنوع تشریع شده است.
کاربرد زبان در فقه
ادای تکالیفی مانند نماز، ا مر به معروف و نهی از منکر و دفاع در بعضی مراتب آن دو و نیز صحت عقودی همچون نکاح و ایقاعاتی نظیر طلاق، نذر و عهد به زبان بستگی دارد.
با بروز اختلال در کار زبان، مانند لالی، احکامی جدید بر آن بار میشود، مثل کفایت اشاره به جای تلفظ در مواردی که تلفظ به زبان معتبر است؛ هرچند علاوه بر آن، حرکت دادن زبان در مواردی همچون ذکرهای واجب نماز و به قول مشهور، هنگام تلبیه واجب است.
احکام زبان
...
زبان عبارت است از عضو عضلانی متحرک، چسبیده به کف دهان انسان و اغلب مهره داران که کاربردهای مختلفی همچون سخن گفتن، بلعیدن غذا و تشخیص مزههای گوناگون دارد. زبان بر لغت و گویش نیز اطلاق میشود، مانند زبان فارسی که مراد گویش فارسی و جای بحث آن مدخلهایی همچون اعجمی است. مراد از زبان در این مقاله همان معنای نخست است که از احکام آن در بسیاری از ابواب؛ اعم از عبادات، معاملات و قصاص و دیات سخن گفتهاند.
اهمیت زبان
زبان به لحاظ جایگاه ممتاز در ابراز معانی و مقاصد درونی، از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ از این رو، دارای آثار گسترده و متنوع است و به لحاظ این آثار، در شرع مقدس برای آن احکامی بسیار و متنوع تشریع شده است.
کاربرد زبان در فقه
ادای تکالیفی مانند نماز، ا مر به معروف و نهی از منکر و دفاع در بعضی مراتب آن دو و نیز صحت عقودی همچون نکاح و ایقاعاتی نظیر طلاق، نذر و عهد به زبان بستگی دارد.
با بروز اختلال در کار زبان، مانند لالی، احکامی جدید بر آن بار میشود، مثل کفایت اشاره به جای تلفظ در مواردی که تلفظ به زبان معتبر است؛ هرچند علاوه بر آن، حرکت دادن زبان در مواردی همچون ذکرهای واجب نماز و به قول مشهور، هنگام تلبیه واجب است.
احکام زبان
...
wikifeqh: زبان
دانشنامه عمومی
زَبان، یک نظام ساختارمند برای برقراری ارتباط است. ساختار یک زبان، دستور زبان و اجزای آزاد آن، واژگان آن است. زبان ها، ابزار اصلی ارتباط انسان ها به حساب می آیند و می توانند از راه گفتار، نشانه یا نوشتار، منتقل شوند. بسیاری از زبان ها، از جمله زبان های رایج دنیا، سامانه های نوشتاری دارند که امکان ضبط صداها یا نشانه ها را برای فعال سازی دوباره در آینده، فراهم می کنند. زبان انسان به یک روش انتقال ( دیداری، صوتی یا غیره ) ، وابسته نیست و بین فرهنگ ها در طول زمان، بسیار متغیر بوده است. [ ۱] انواع زبان ها در خانواده های زبانی مختلف قرار می گیرند .
زبان های انسانی از ویژگی های زایا بودن و قشرشکن بودن، برخوردارند و بر قراردادهای اجتماعی و یادگیری، متکی شده اند.
تخمین زده می شود که تعداد زبان های انسانی در جهان بین ۵٬۰۰۰ تا ۷٬۰۰۰ زبان متفاوت باشد. برآوردهای دقیق به تمایز دلخواه ( دوگانگی ) بین زبان ها و گویش ها بستگی دارد. [ ۲] زبان های طبیعی می توانند صحبت شوند، نشان وار شوند یا هر دوی این ویژگی را داشته باشند. با این حال، هر زبانی را می توان با استفاده از محرک های شنیداری، دیداری یا لمسی در رسانه های ثانویه رمزگذاری کرد - برای مثال، نوشتن، سوت زدن، امضا کردن، یا خط بریل نمونه هایی از این ویژگی هستند. به عبارت دیگر، زبان انسان مستقل از وجه نمایی ( منظور در بافت معناشناسی آن:modality - independent ) است، اما زبان نوشتاری یا اشاره راهی برای حک یا رمزگذاری گفتار یا حرکات طبیعی انسان است.
بسته به دیدگاه های فلسفی در مورد تعریف زبان و معنا، هنگامی که به عنوان یک مفهوم کلی استفاده می شود، «زبان» ممکن است به توانایی شناختی برای یادگیری و استفاده از سامانه های ارتباطی پیچیده یا توصیف مجموعه ای از قوانین تشکیل دهنده این سامانه اشاره داشته باشد. یا مجموعه ای از گفته هایی که می توان از آن قوانین تولید کرد. همه زبان ها برای ربط دادن نشانه ها به معانی خاص به فرایند نشانه سازی یا همان semiosis متکی هستند. زبان های شفاهی، دستی و لمسی حاوی یک سیستم واج شناختی هستند که نحوه استفاده از نمادها برای تشکیل دنباله هایی به نام واژه ها یا تکواژها را کنترل می کند. همچنین زبان دارای یک سامانه نحوی است که نحوه ترکیب واژگان و تکواژها را برای تشکیل عبارات و گفته ها را شکل می دهد.
به مطالعه علمی زبان، زبان شناسی می گویند. در جهان غرب، بررسی های انتقادی زبان ها، مانند فلسفه زبان، روابط بین زبان و اندیشه و غیره، از جمله اینکه کلمات چگونه تجربه را نشان می دهند، حداقل از زمان گرگیاس و افلاطون در تمدن یونان باستان مورد بحث بوده است. متفکرانی مانند روسو ( ۱۷۱۲–۱۷۷۸ ) استدلال کرده اند که زبان از احساسات سرچشمه می گیرد، در حالی که دیگران مانند کانت ( ۱۷۲۴–۱۸۰۴ ) معتقدند که زبان ها از تفکر عقلانی و منطقی سرچشمه می گیرند. فیلسوفان قرن بیستمی مانند ویتگنشتاین ( ۱۸۸۹–۱۹۵۱ ) اما استدلال می کنند که فلسفه در واقع مطالعه خود زبان است. از چهره های اصلی علم زبان شناسی تأثیرگذار در زبان شناسی نوین می توان به فردیناند دو سوسور و نوام چامسکی اشاره کرد.
زبان های انسانی از ویژگی های زایا بودن و قشرشکن بودن، برخوردارند و بر قراردادهای اجتماعی و یادگیری، متکی شده اند.
تخمین زده می شود که تعداد زبان های انسانی در جهان بین ۵٬۰۰۰ تا ۷٬۰۰۰ زبان متفاوت باشد. برآوردهای دقیق به تمایز دلخواه ( دوگانگی ) بین زبان ها و گویش ها بستگی دارد. [ ۲] زبان های طبیعی می توانند صحبت شوند، نشان وار شوند یا هر دوی این ویژگی را داشته باشند. با این حال، هر زبانی را می توان با استفاده از محرک های شنیداری، دیداری یا لمسی در رسانه های ثانویه رمزگذاری کرد - برای مثال، نوشتن، سوت زدن، امضا کردن، یا خط بریل نمونه هایی از این ویژگی هستند. به عبارت دیگر، زبان انسان مستقل از وجه نمایی ( منظور در بافت معناشناسی آن:modality - independent ) است، اما زبان نوشتاری یا اشاره راهی برای حک یا رمزگذاری گفتار یا حرکات طبیعی انسان است.
بسته به دیدگاه های فلسفی در مورد تعریف زبان و معنا، هنگامی که به عنوان یک مفهوم کلی استفاده می شود، «زبان» ممکن است به توانایی شناختی برای یادگیری و استفاده از سامانه های ارتباطی پیچیده یا توصیف مجموعه ای از قوانین تشکیل دهنده این سامانه اشاره داشته باشد. یا مجموعه ای از گفته هایی که می توان از آن قوانین تولید کرد. همه زبان ها برای ربط دادن نشانه ها به معانی خاص به فرایند نشانه سازی یا همان semiosis متکی هستند. زبان های شفاهی، دستی و لمسی حاوی یک سیستم واج شناختی هستند که نحوه استفاده از نمادها برای تشکیل دنباله هایی به نام واژه ها یا تکواژها را کنترل می کند. همچنین زبان دارای یک سامانه نحوی است که نحوه ترکیب واژگان و تکواژها را برای تشکیل عبارات و گفته ها را شکل می دهد.
به مطالعه علمی زبان، زبان شناسی می گویند. در جهان غرب، بررسی های انتقادی زبان ها، مانند فلسفه زبان، روابط بین زبان و اندیشه و غیره، از جمله اینکه کلمات چگونه تجربه را نشان می دهند، حداقل از زمان گرگیاس و افلاطون در تمدن یونان باستان مورد بحث بوده است. متفکرانی مانند روسو ( ۱۷۱۲–۱۷۷۸ ) استدلال کرده اند که زبان از احساسات سرچشمه می گیرد، در حالی که دیگران مانند کانت ( ۱۷۲۴–۱۸۰۴ ) معتقدند که زبان ها از تفکر عقلانی و منطقی سرچشمه می گیرند. فیلسوفان قرن بیستمی مانند ویتگنشتاین ( ۱۸۸۹–۱۹۵۱ ) اما استدلال می کنند که فلسفه در واقع مطالعه خود زبان است. از چهره های اصلی علم زبان شناسی تأثیرگذار در زبان شناسی نوین می توان به فردیناند دو سوسور و نوام چامسکی اشاره کرد.
wiki: زبان
زبان (کالبدشناسی). زبان دسته ای از ماهیچه های مخطط است که در درون دهان قرار دارد و به جویدن و هضم غذا کمک می کند.
زبان به وسیلهٔ پرزهایی که بر روی خود دارد تنها عضو برای چشیدن در بدن است. همچنین با توانایی حرکت به صورت های مختلف به تشکیل صداهای مختلف به صحبت کردن کمک می کند. زبان به وسیله بزاق دهان همیشه مرطوب نگه داشته می شود و تعداد زیادی عصب و رگ به زبان کمک می کنند تا حرکت های مختلف را انجام دهد.
بعضی زبان را به عنوان قویترین ماهیچه ارادی بدن انسان می شناسند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفزبان به وسیلهٔ پرزهایی که بر روی خود دارد تنها عضو برای چشیدن در بدن است. همچنین با توانایی حرکت به صورت های مختلف به تشکیل صداهای مختلف به صحبت کردن کمک می کند. زبان به وسیله بزاق دهان همیشه مرطوب نگه داشته می شود و تعداد زیادی عصب و رگ به زبان کمک می کنند تا حرکت های مختلف را انجام دهد.
بعضی زبان را به عنوان قویترین ماهیچه ارادی بدن انسان می شناسند.
wiki: زبان (کالبدشناسی)
دانشنامه آزاد فارسی
برقراری سیستماتیک ارتباط به وسیلۀ نمادهای صوتی. زبان مشخصۀ عمومی نوع بشر است. منشأ زبان به درستی دانسته نیست و پیشینۀ کاربرد آن بسیار طولانی است. سابقۀ خط (که به حدود ۶هزار سال می رسد) فقط جزیی کوچک از تاریخ زبان است. زبان قبایل بدوی با زبان جوامع پیشرفته و زبان های باستانی با زبان های مدرن از نظر ابتدایی یا پیشرفته بودن هیچ تفاوتی ندارند. تفاوت زبان ها در ادبیات آن هاست. از آن جا که زبان سیستمی فرهنگی است، در کاربرد انفرادی، جنسیتی و طبقاتی آن تمایزاتی به وجود می آید. هر فرد به گروهی از مردم تعلق دارد که به یک زبان سخن می گویند. شمار جوامع زبانی بین ۳ تا ۴هزار برآورد شده است. گویندگان زبان ها از نظر تعداد بسیار متفاوت اند. برخی از زبان ها صدها میلیون و برخی دیگر چند صد تن یا حتی کمتر گوینده دارند. زبان چینی ماندارین، زبان انگلیسی و زبان اسپانیایی بیش از هر زبان دیگر امروزی تکلم می شود. در هر زبان گویش های مختلف و لحن و لهجه های گوناگون وجود دارد. گویشی که دارای ادبیات غنی، مکتوب و مدرسی باشد، زبان معیار خوانده می شود. بسیاری از مردم به بیش از یک زبان سخن می گویند. نخستین زبان آموخته شده را زبان بومی یا زبان مادری می نامند. کلیۀ افراد بشر بالقوه استعداد زبان آموزی دارند امّا این استعداد خاص آموختن یک زبان خاص نیست و کودک نوزاد در هر محیطی پرورده شود قادر به آموختن زبان آن محیط خواهد بود. در دهۀ ۱۹۵۰ نوام چامسکی نظریۀ گشتاری یا زایشی را مطرح کرد که بنابر آن واژگان و دستور هر زبان طبیعی بر شالودۀ «ساختارهای عمقی» استوار است و درک زبان و دستور زبان در همه جای دنیا ذاتی بشر و تفاوت های بین دو زبان کمتر از شباهت های آن ها بنیادی است. زبان هایی را که از بنیاد به یکدیگر مرتبط اند، خانوادۀ زبانی می خوانند. نخستین خانوادۀ زبانی که مورد مطالعه قرار گرفت، خانوادۀ زبان های آریایی، یا هند و اروپایی بود، که شاخۀ زبان های هند و ایرانی، ازجمله سانسکریت، اوستایی، فارسی باستان، پهلوی، کردی و فارسی دری از این خانواده است. خانوادۀ زبان های حامی ـ سامی، آلتایی و سرخ پوستی در قارۀ امریکا، نیز هرکدام خانواده ای از زبان های بشری را تشکیل می دهند. برخی از زبان های پراکنده در میان بومیان استرالیا، گینۀ نو و سیبری شرقی هنوز به درستی طبقه بندی نشده اند.
wikijoo: زبان
زبان (زیست شناسی). زبان (زیست شناسی)(tongue)
در مهره داران چهارپا، اندامی عضلانی که معمولاً به کف دهان متصل است. دارای ریشۀ ضخیمی، متصل به استخوانی U شکل با نام استخوان لامی، است و با غشایی مخاطیپوشیده شده است که دارای اعصابو جوانه های چشاییاست. زبان اندام اصلی چشاییاست. غذا را برای جویدن به زیر دندان ها، و برای بلع به حلق هدایت می کند. همچنین، این اندام در انسان برای صحبت کردن نیز ضروری است. در حیوانات دیگر، برای نوشیدن آب، و تمیز کردن و آراستن بدن به کار می آید. در برخی از جانوران، ازقبیل قورباغه ها، زبان برای گرفتن حشرات و غذا به سرعت و ناگهان به جلو پرتاب می شود. در برخی دیگر، ازقبیل مورچه خوار، زبان دسترسی به غذا در سوراخ های عمیق را ممکن می کند.
در مهره داران چهارپا، اندامی عضلانی که معمولاً به کف دهان متصل است. دارای ریشۀ ضخیمی، متصل به استخوانی U شکل با نام استخوان لامی، است و با غشایی مخاطیپوشیده شده است که دارای اعصابو جوانه های چشاییاست. زبان اندام اصلی چشاییاست. غذا را برای جویدن به زیر دندان ها، و برای بلع به حلق هدایت می کند. همچنین، این اندام در انسان برای صحبت کردن نیز ضروری است. در حیوانات دیگر، برای نوشیدن آب، و تمیز کردن و آراستن بدن به کار می آید. در برخی از جانوران، ازقبیل قورباغه ها، زبان برای گرفتن حشرات و غذا به سرعت و ناگهان به جلو پرتاب می شود. در برخی دیگر، ازقبیل مورچه خوار، زبان دسترسی به غذا در سوراخ های عمیق را ممکن می کند.
wikijoo: زبان_(زیست_شناسی)
جدول کلمات
مترادف ها
شاهین ترازو، زبانه، زبان
زبان، لسان، کلام، تکلم، سخنگویی
فارسی به عربی
پیشنهاد کاربران
ساختنِ یِک زبانِ نو هم سخت است!
بِدرود!
بِدرود!
زبان را باید
۱_ایرایشی.
۲_ویرایشی.
آموخت. "آیا؟!. " our we can learn it without stracture ands
classroom.
۱_ایرایشی.
۲_ویرایشی.
آموخت. "آیا؟!. " our we can learn it without stracture ands
امروزه روز در جهان تاخت وتازه فرهنگها در دهکدهء جهانی آغاز شده است وهر فرهنگی بر پایهء زبان خود به دست داده می شود و برای همین است که فرهنگ واژگان در پنج قارّه به سوی کشورها روند یافته است پس کار ما این
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
است که زبان خود را با واژه پردازی پاک نگاهداریم و مانند ایرایش که از زبان آلمانی وانگلیسی ت لاتینی ویونانی درس هستند وبه هر زبانی درس گفته می شوند باید فرهنگها راشناخت و زبان خود را با واژه پردازی توانمند ساخت پس هر چند زبانها و فرهنگها جهانی گردند زبانها باید با زبان شناسی و نگاهداری زبان ساختار خود را داشته باشند وبه دیگر واژه ها نیامیزند تا ارزش زبانی وفرهنگی خود را داشته باشند.
کلمه ی زبان که اصلی ترین کلمه در عالم زبان شناسی مرتبط با همین کلمه می باشد و عالم ماده و معنا از همین کلمه و عضو وجودی ما قابل درک می شود به لحاظ مادی عضوی از اعضای بدن برای ایجاد آوای حروف و تشکیل کلمات و ایجاد امکان گویش توسط زیپ شدن حروف به همدیگر و ایجاد کلمات زیبا می باشد. زبان معنا و مفهوم بیرونی و درونی ما در عالم هستی را با ایجاد آوای کلمات برای درک عالم هستی و هدف زندگی در این عالم را آشکار می کند. و فکر انسان را به کار می اندازد و از کفر و پوشاندن حقایق نجات می دهد به طوری که اگر چندین گروه جهت تحقیق در همین مورد ایجاد گردد و نتیجه تحقیقاتشان برای همدیگر برای نقد بهتر به اشتراک گذاشته شود بسیاری از علوم پنهان در باطن هستی در ذهن ما آشکار و در عالم کاربردی قابل استفاده می شود. و باعث می شود بشر بهتر بتواند زبان خداوند متعال و زبان عالم طبیعت و زبان همدیگر را بفهمد و درک کند و از تاریکی و تحریفات تاریخ نجات پیدا کند و اصرار بر درستی تفسیرهای شخصی از مسایل و تقابل با همدیگر کنار برود. و از گرفتاری تفرقه های نژادی و زبانی و قومی و دینی و ملیت ها رهایی پیدا کند. به گونه ای که اگر این مقوله درک نشود سه نفر که به زبان فارسی باهم صحبت می کنند حرف هم رو نمی فهمند تا چه برسد به اینکه زبان دومی هم در ایجاد ارتباط با نگارش های متفاوت در این بین وجود داشته باشد. در واقع اینطور هم می شود گفت که رفتارهایی که از انسان سر می زند از گفتارش و گفتارش از پندارش می باشد. اینکه ما چه چیزی از عالم هستی و معنای هستی فهمیدم مرتبط با همین مقوله زبانشناسی می باشد. اگر هم به عنوان مثال از این کلمه ی زبان در کلمات دیگر برای درک بهتر مفهوم این کلمه بیاوریم می توانیم از کلماتی از قبیل زبان زبون زیبایی زیب زبانه نبض زنبور زُنبدین جُنبیدن مثال بزنیم که در ابعاد مختلف ایجاد مفهوم کرده است.
... [مشاهده متن کامل]
زمانی بزرگان وادی ادب و هنر زبان یک حماسه و یا صحنه ای بیرون از وجود درونی ما را با جمله بندی های موزون و آهنگین و زیبا آن را برای کسانی که آن صحنه و حماسه را نمی توانستند ببینند به تصویر می کشیدند حال آنکه رویه باطن و ذات حروف و کلمات عکس این رویه را در کار دارد و حروف و کلمات با آوای خودشان و ذاتی که در درونشان نهفته است به ما می گوید که چه صحنه و حماسه ای را در عالم هستی خلق کنیم. در واقع همانطور که انسان ها روابط فامیلی و خانوادگی باهم دارند کلمات نیز از این قائده مستثنی نیستند. همانطور که انسانها با روابط فامیلی و خانوادگی این امکان وجود دارد در نقاط مختلف کره زمین زندگی کنند کلمات هم همینطور هستند. یک کلمه ممکن است از یک بُعد در کشور ما در حال استفاده باشد و یک کلمه دیگر از خانواده خودش در یک کشور دیگر در حال استفاده باشد. مثل ریال که واحد پول کشور ما می باشد و متأسفانه آبرو و اعتباری برای این کلمه در کشور ما وجود ندارد و کلمه ریئل به مفهوم حقیقی، واقعی، ذاتی، که در زبان لاتین در حال استفاده می باشد. اگر هم از کلمات هم خانواده ی کلمه ریال مثال بزنیم به کلماتی از قبیل ریال ریئل رلیجن ریلیز ریئلم رویال خواهیم رسید. در واقع چیزی که بنده حقیر در عالم هستی مشاهده می کنم خداوند متعال وجود خودش را در سه بُعد جاری کرده است. کلام ماده دین. کلام که با تکامل فکری انسان مرتبط هست و باعث کامل شدن و به کمال رسیدن و کلیم شدن انسان می شود. و ماده که شاخه ی نژاد و ژنتیک در این کلمه قابل درک است و مقوله ی بعدی قوانین اخلاقی و رعایت حدود و اندازه ها تحت عنوان دین که حدود و بایدها و نبایدها را به صورت داینامیک جهت دانایی و ایجاد تمدن و مدینه فاضله ایجاد می کند.
... [مشاهده متن کامل]
زمانی بزرگان وادی ادب و هنر زبان یک حماسه و یا صحنه ای بیرون از وجود درونی ما را با جمله بندی های موزون و آهنگین و زیبا آن را برای کسانی که آن صحنه و حماسه را نمی توانستند ببینند به تصویر می کشیدند حال آنکه رویه باطن و ذات حروف و کلمات عکس این رویه را در کار دارد و حروف و کلمات با آوای خودشان و ذاتی که در درونشان نهفته است به ما می گوید که چه صحنه و حماسه ای را در عالم هستی خلق کنیم. در واقع همانطور که انسان ها روابط فامیلی و خانوادگی باهم دارند کلمات نیز از این قائده مستثنی نیستند. همانطور که انسانها با روابط فامیلی و خانوادگی این امکان وجود دارد در نقاط مختلف کره زمین زندگی کنند کلمات هم همینطور هستند. یک کلمه ممکن است از یک بُعد در کشور ما در حال استفاده باشد و یک کلمه دیگر از خانواده خودش در یک کشور دیگر در حال استفاده باشد. مثل ریال که واحد پول کشور ما می باشد و متأسفانه آبرو و اعتباری برای این کلمه در کشور ما وجود ندارد و کلمه ریئل به مفهوم حقیقی، واقعی، ذاتی، که در زبان لاتین در حال استفاده می باشد. اگر هم از کلمات هم خانواده ی کلمه ریال مثال بزنیم به کلماتی از قبیل ریال ریئل رلیجن ریلیز ریئلم رویال خواهیم رسید. در واقع چیزی که بنده حقیر در عالم هستی مشاهده می کنم خداوند متعال وجود خودش را در سه بُعد جاری کرده است. کلام ماده دین. کلام که با تکامل فکری انسان مرتبط هست و باعث کامل شدن و به کمال رسیدن و کلیم شدن انسان می شود. و ماده که شاخه ی نژاد و ژنتیک در این کلمه قابل درک است و مقوله ی بعدی قوانین اخلاقی و رعایت حدود و اندازه ها تحت عنوان دین که حدود و بایدها و نبایدها را به صورت داینامیک جهت دانایی و ایجاد تمدن و مدینه فاضله ایجاد می کند.
لری بختیاری
زُو:زبان در دهان
بُرچ:زبان تکلم
زُو:زبان در دهان
بُرچ:زبان تکلم
واژه زبان
معادل ابجد 60
تعداد حروف 4
تلفظ zabān
نقش دستوری اسم
ترکیب ( اسم ) [پهلوی: uzvān] ‹زفان، زوان›
مختصات ( زَ ) [ په . ] ( اِ. )
آواشناسی zabAn
الگوی تکیه WS
شمارگان هجا 2
منبع واژگان عامیانه
معادل ابجد 60
تعداد حروف 4
تلفظ zabān
نقش دستوری اسم
ترکیب ( اسم ) [پهلوی: uzvān] ‹زفان، زوان›
مختصات ( زَ ) [ په . ] ( اِ. )
آواشناسی zabAn
الگوی تکیه WS
شمارگان هجا 2
منبع واژگان عامیانه
زَبان
ریشه شناسی و واکاویِ زَبان :
زَبان : زَ - بان
زَ - : پیشوند به مونه ی به سوی بیرون که به چهرهای :
آز ، اَز ، زا ، زُ هم به کار می رود همریشه با out انگلیسی و aus آلمانی
بان : همان بانگ پارسی و phone لاتین به مینش سِدا ، آواز است.
... [مشاهده متن کامل]
پس زَبان صوتی / سُوتی یا سدایی است که از دهان بیرون می آید.
ریشه شناسی و واکاویِ زَبان :
زَبان : زَ - بان
زَ - : پیشوند به مونه ی به سوی بیرون که به چهرهای :
آز ، اَز ، زا ، زُ هم به کار می رود همریشه با out انگلیسی و aus آلمانی
بان : همان بانگ پارسی و phone لاتین به مینش سِدا ، آواز است.
... [مشاهده متن کامل]
پس زَبان صوتی / سُوتی یا سدایی است که از دهان بیرون می آید.
کرمانجی و سورانی: زِمان
کردی جنوبی: زووان
کردی جنوبی: زووان
زبان: مانندِ کردی، آذری، فارسی، عربی، بلوچی، گیلکی. . .
گویش: مانندِ ( کردی ) جنوبی، مرکزی. . .
لهجه: مانندِ ( کردی ) کرمانشاهی، ایلامی، کلهری، پهله ای، سورانی، اردلانی، جافی، موکریانی، هرکی. . .
گویش: مانندِ ( کردی ) جنوبی، مرکزی. . .
لهجه: مانندِ ( کردی ) کرمانشاهی، ایلامی، کلهری، پهله ای، سورانی، اردلانی، جافی، موکریانی، هرکی. . .
زبان = گویش
زبان بلیغ ومفهوم؛ در حال افول وتنزّل ونابودی!
بلاغت بیان "زبان" در طول تاریخ تنزّل کرد وبه فراموشی خواهد رسید!
وابستگی ودلبستگی به رسانه های تصویری؛ کلّا "زبان"را به نابودی کشیدشد. وبجز تفاله از "کلمات" نخواهد ماند.
... [مشاهده متن کامل]
وبجای نوشتن وگفتن ونقل مطالب و. . . با تکان دادن چشم یا تحریک مشاعر ذهنی تا حسگرهای
الکترونی به ترجمه پردازش انتخاب حواس . . . جاگزین زبان وگفتار ونوشتار خواهد شد ودر حال
حاضر مُحقّق شد، أمّا گسترش نشد؛ چون أوّل راه است.
( مانند افزایش توان معلولها برای مّصاحبه واستفاده از اینترنت وابزار وغیره )
وبجای بیان کلمات یا جملات ( زبان ) از تصاویر منتخب وگزینه شده واستفاده وبدل خواهدشد.
وتسلّط بر بشریّت کامل ومحقق میشه. ( بردگیء تکنولوژی ) .
"علّمه البیان"
بلاغت بیان "زبان" در طول تاریخ تنزّل کرد وبه فراموشی خواهد رسید!
وابستگی ودلبستگی به رسانه های تصویری؛ کلّا "زبان"را به نابودی کشیدشد. وبجز تفاله از "کلمات" نخواهد ماند.
... [مشاهده متن کامل]
وبجای نوشتن وگفتن ونقل مطالب و. . . با تکان دادن چشم یا تحریک مشاعر ذهنی تا حسگرهای
الکترونی به ترجمه پردازش انتخاب حواس . . . جاگزین زبان وگفتار ونوشتار خواهد شد ودر حال
حاضر مُحقّق شد، أمّا گسترش نشد؛ چون أوّل راه است.
( مانند افزایش توان معلولها برای مّصاحبه واستفاده از اینترنت وابزار وغیره )
وبجای بیان کلمات یا جملات ( زبان ) از تصاویر منتخب وگزینه شده واستفاده وبدل خواهدشد.
وتسلّط بر بشریّت کامل ومحقق میشه. ( بردگیء تکنولوژی ) .
"علّمه البیان"
زبان در دهان می جرخد ذکر کلام است
این حیوان سخن گوست زه دیگر حیوانات جدا است
کلام نیک زه نفس پاک جاریست
کلام بد زه نفس پلید ساریست
کلام نیک چون درخت ریشه در خاک پر بار است
زبان بد چون درخت ریشه در خاک بی بار است
... [مشاهده متن کامل]
کلام نیک زه سر چشمه ادب دل سپار است
کلام بد زه بیخ و بوم زه اخلاق بی عار است
کلام نیک زه هر ابعادش محبت سر ریز است
کلام بد زه هر سویش اهانت لب ریز است
کلام نیک ثبات در روح وروان است
کلام بد زه پریشانی روح و روان است
زبان بد نشان از روح بد سرشت است
زبان نیک جلوئی از روان نیک سرشت است
پارسی زبانت را زه بد گویی نگه دار
تا بوی عطر سوسن ومریم و لاله آید از زبان دیگر
زبان به سنگسری زبون ( zebon ) کلوم ( kelom ) حرف ( herfe )
این حیوان سخن گوست زه دیگر حیوانات جدا است
کلام نیک زه نفس پاک جاریست
کلام بد زه نفس پلید ساریست
کلام نیک چون درخت ریشه در خاک پر بار است
زبان بد چون درخت ریشه در خاک بی بار است
... [مشاهده متن کامل]
کلام نیک زه سر چشمه ادب دل سپار است
کلام بد زه بیخ و بوم زه اخلاق بی عار است
کلام نیک زه هر ابعادش محبت سر ریز است
کلام بد زه هر سویش اهانت لب ریز است
کلام نیک ثبات در روح وروان است
کلام بد زه پریشانی روح و روان است
زبان بد نشان از روح بد سرشت است
زبان نیک جلوئی از روان نیک سرشت است
پارسی زبانت را زه بد گویی نگه دار
تا بوی عطر سوسن ومریم و لاله آید از زبان دیگر
زبان به سنگسری زبون ( zebon ) کلوم ( kelom ) حرف ( herfe )
شمشیر گوشتین ؛ کنایه از زبان باشد. ( انجمن آرا ) ( از مهذب الاسماء ) ( ناظم الاطباء ) ( از برهان ) .
( زوو ) در زبان لری به معنی زبان .
زبان
۱:
زبان = خزانه و یا بانگ آواز اهلی و یا اداره امواج هستی.
زبان از نامش پیدا است که ( زنده جان ) است که در پس خود پسوند ( ان ) دارد.
مانند: واژگان، لغات.
آواز که از دهان ما بیرون می آید یک چیز مهم است که بر پیدایش و آفرینش در هستی میشود.
... [مشاهده متن کامل]
در دین نماز هم از برای همان ساخته شده است تا آواز اهلی و یا امواج خوب را اداره و ترتیب و منظم سازد.
ژبان
ژبه
زبان
زبه
ژوند
زنده
زندگی
زبان
زبان = زب، بان ( زبّان ) .
زب = ز، به
ز = زندگی
به = بهتر
بان = ماندن
زبان = خوبی و زیبایی و نرمی و آهستگی به جاه گذاشتن.
زبان دهن ( توته گوشت ) .
زبان = دستگاه و یا آله موسیقی مغز که هستی را به شور می آورد.
زبان = دستگاه و یا آله فرستادن و اداره امواج هستی.
زبان گوشتی که در دهن داریم مانند یک دستگاه و یا ماشین است که مغز با آن امواج هستی را نظم می بخشد.
زبان ما مانند یک آله موسیقی است که باید ( نیک، درست، پاک، نرم، شیرین، آهسته و مهربان ) به کار رود.
هر آواز که از دهن ما بیرون میشود در آینده ما اثر مهم دارد و هر آنچه ما میگویم وز دهان ما بیرون میشود واپس به ما می آید.
مانند:
من افغانم.
در افغانستان مردم در جادو گرفتار اند و همیش میگویند ( مرگ بر دولت ) وز همین مرگ بر دولت گفتن است که ( دولت و یا سرمایه ) از مردم فرار میکند، زیرا که مردم از هستی چنان میخواهند ( مرگ بر دولت ) یعنی مرگ دولت و یا سرمایه و دولت میمیرد.
زبان ریس اداری همه هستی است و میباشد.
مردم ایران.
مردم ایران زبان ( لشم ) دارند.
کفش پایتم
خاک پایتم
فدایت شوم
بادار هستی
این سخنان شرم آور مردم را لشم و چاپلوس میسازد و همت را از بین میبرد.
کفش پایم هستی
خاک پایم هستی
فدایم شوید
دردم بر سر تان
بادار تان هستم
نخست نیاید چتیات گفت و گر گفت باز باید خود را خوب و بهتر و شاد و مست گفت.
زبان تان را نیک و سرشار و مهربان به کار برید.
۱:
زبان = خزانه و یا بانگ آواز اهلی و یا اداره امواج هستی.
زبان از نامش پیدا است که ( زنده جان ) است که در پس خود پسوند ( ان ) دارد.
مانند: واژگان، لغات.
آواز که از دهان ما بیرون می آید یک چیز مهم است که بر پیدایش و آفرینش در هستی میشود.
... [مشاهده متن کامل]
در دین نماز هم از برای همان ساخته شده است تا آواز اهلی و یا امواج خوب را اداره و ترتیب و منظم سازد.
ژبان
ژبه
زبان
زبه
ژوند
زنده
زندگی
زبان
زبان = زب، بان ( زبّان ) .
زب = ز، به
ز = زندگی
به = بهتر
بان = ماندن
زبان = خوبی و زیبایی و نرمی و آهستگی به جاه گذاشتن.
زبان دهن ( توته گوشت ) .
زبان = دستگاه و یا آله موسیقی مغز که هستی را به شور می آورد.
زبان = دستگاه و یا آله فرستادن و اداره امواج هستی.
زبان گوشتی که در دهن داریم مانند یک دستگاه و یا ماشین است که مغز با آن امواج هستی را نظم می بخشد.
زبان ما مانند یک آله موسیقی است که باید ( نیک، درست، پاک، نرم، شیرین، آهسته و مهربان ) به کار رود.
هر آواز که از دهن ما بیرون میشود در آینده ما اثر مهم دارد و هر آنچه ما میگویم وز دهان ما بیرون میشود واپس به ما می آید.
مانند:
من افغانم.
در افغانستان مردم در جادو گرفتار اند و همیش میگویند ( مرگ بر دولت ) وز همین مرگ بر دولت گفتن است که ( دولت و یا سرمایه ) از مردم فرار میکند، زیرا که مردم از هستی چنان میخواهند ( مرگ بر دولت ) یعنی مرگ دولت و یا سرمایه و دولت میمیرد.
زبان ریس اداری همه هستی است و میباشد.
مردم ایران.
مردم ایران زبان ( لشم ) دارند.
کفش پایتم
خاک پایتم
فدایت شوم
بادار هستی
این سخنان شرم آور مردم را لشم و چاپلوس میسازد و همت را از بین میبرد.
کفش پایم هستی
خاک پایم هستی
فدایم شوید
دردم بر سر تان
بادار تان هستم
نخست نیاید چتیات گفت و گر گفت باز باید خود را خوب و بهتر و شاد و مست گفت.
زبان تان را نیک و سرشار و مهربان به کار برید.
سر زبان داشتن ( اصطلاح ) =
خوب سخن گفتن ، خوب حرف زدن ، سخنور بودن ، خجالت نکشیدن در سخن گفتن ، قبولاندن سخن و صحبت خود. ( ماخوذ از پیشنهاد کاربران )
خوب سخن گفتن ، خوب حرف زدن ، سخنور بودن ، خجالت نکشیدن در سخن گفتن ، قبولاندن سخن و صحبت خود. ( ماخوذ از پیشنهاد کاربران )
زبان یکی از اعضای بدن:ماهیچه ای است که به جویدن و مخلوط شدن غذا با بزاق دهان کمک میکند🙏
زبان:
دکتر کزازی در مورد واژه ی زبان می نویسد : ( ( زبان در پهلوی در ریخت zuwān و ازوان uzwāb به کار رفته است. ) )
سه پاسِ تو چشم است وگوش و زبان؛
کزین سه رسد نیک و بد بی گُمان
( نامه ی باستان ، جلد اول ، میر جلال الدین کزازی ، 1385، ص 185 )
... [مشاهده متن کامل]
زبان بی زبانی: زبان حال.
( مرزبان نامه، محمد روشن ج اول، چاپ دوم، ۱۳۶۷، ص ۳۲۰ ) .
دکتر کزازی در مورد واژه ی زبان می نویسد : ( ( زبان در پهلوی در ریخت zuwān و ازوان uzwāb به کار رفته است. ) )
سه پاسِ تو چشم است وگوش و زبان؛
کزین سه رسد نیک و بد بی گُمان
( نامه ی باستان ، جلد اول ، میر جلال الدین کزازی ، 1385، ص 185 )
... [مشاهده متن کامل]
زبان بی زبانی: زبان حال.
( مرزبان نامه، محمد روشن ج اول، چاپ دوم، ۱۳۶۷، ص ۳۲۰ ) .
زبان را گروگان کردن: حالت مبالغه آمیز زبان دادن، در زبان امروزی قول دادن، قول مردانه دادن، کنایه از سوگند، پیمان کردن
پیشنهادی:زبان ( عضو بدن ) :هزوا در اوستا.
زبان ( مجموعه یک شیوه گفتار ) :پیشنهاد من برابر است با سازهزوا
زبان ( مجموعه یک شیوه گفتار ) :پیشنهاد من برابر است با سازهزوا
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ٢١)