[ویکی فقه] روضة الواعظین و بصیرة المتعظین (ترجمه). روضة الواعظین اثر محمد بن حسن بن علی بن احمد فتال از مفسران و متکلمان و واعظان نام آور شیعه در قرن پنجم و دهه اول قرن ششم هجری است که توسط آقای محمود مهدوی دامغانی در قرن معاصر به فارسی ترجمه شده است.
کتاب حاضر پیرامون شرح حال چهارده معصوم نوشته شده است. این کتاب که خوشبختانه از دستبرد روزگار محفوظ مانده و مکرر هم در ایران و عراق چاپ شده؛ از جمله مراجع و مصادر مرحوم علامه مجلسی در بحار الانوار است.
کتاب حاضر پیرامون شرح حال چهارده معصوم نوشته شده است. این کتاب که خوشبختانه از دستبرد روزگار محفوظ مانده و مکرر هم در ایران و عراق چاپ شده؛ از جمله مراجع و مصادر مرحوم علامه مجلسی در بحار الانوار است.
[ویکی فقه] روضة الواعظین و بصیرة المتعظین (کتاب). روضة الواعظین و بصیرة المتعظین اثر ابو علی، محمد بن حسن فتال نیشابوری (شهادت ۵۰۸ هجری) است که در موضوع اصول عقاید و اخلاق و آداب و زندگینامه و فضائل معصومین علیهم السّلام منتشر شده است.
مؤلف در مقدمه هدف از تالیف کتاب چنین می گوید:در اوایل جوانی مجالسی برای من پیش می آمد که مردم سؤالاتی در موضوعات مختلف می پرسیدند و من جواب می دادم تا اینکه از من در موعظه و زهد و آداب و... مطلب خواستند و پس از مراجعه به کتب اصحاب کتاب جامعی که همه اینها را دربرداشته باشد نیافتم، بنابراین تصمیم گرفتم کتابی بنویسم که آیات و روایات را دربرداشته و موضوعات فوق را توضیح داده و تبیین کند.
مؤلف در مقدمه هدف از تالیف کتاب چنین می گوید:در اوایل جوانی مجالسی برای من پیش می آمد که مردم سؤالاتی در موضوعات مختلف می پرسیدند و من جواب می دادم تا اینکه از من در موعظه و زهد و آداب و... مطلب خواستند و پس از مراجعه به کتب اصحاب کتاب جامعی که همه اینها را دربرداشته باشد نیافتم، بنابراین تصمیم گرفتم کتابی بنویسم که آیات و روایات را دربرداشته و موضوعات فوق را توضیح داده و تبیین کند.
[ویکی شیعه] روضة الواعظین و بصیرة المتعظین (کتاب). رَوضَةُ الْواعِظین وَ بَصیرَةُ الْمُتَّعِظین نوشته فتال نیشابوری (م ۵۰۸) از علمای ۵ و ۶ هجری قمری درباره تاریخ زندگانی پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) است. این کتاب در ۹۶ مجلس تنظیم شده و همواره مورد توجه و استناد عالمان و بزرگان دین قرار داشته است.
روضة الواعظین یکی از منابع بحارالانوار به شمار می رود. در برخی موارد روضة الواعظین به اشتباه به شیخ مفید نسبت داده شده است.
محمّد بن حسن بن علی بن احمد بن علی فَتّال نیشابوری، معروف به ابن فتال و ابن فارسی، فقیه و عالم قرن پنجم و ششم هجری قمری است. کنیه اش ابو جعفر و در برخی از کتاب ها ابو علی است. وی از مشایخ ابن شهر آشوب بوده و از شیخ طوسی و سید مرتضی روایت کرده است. او دارای دو اثر به نام های روضة الواعظین و التنویر فی معانی التفسیر بوده که در انتساب آن ها به ابن فتال تردیدی نیست. برخی نیز کتاب مونس الحزین را به وی منتسب می دانند. فتال نیشابوری در سال ۵۰۸ هجری به دست شهاب الاسلام به قتل رسید. او را با لقب شهید نیز یاد کرده اند.
محمّد بن حسن بن علی بن احمد بن علی فَتّال نیشابوری، معروف به ابن فتال و ابن فارسی، فقیه و عالم قرن پنجم و ششم هجری قمری است. کنیه اش ابو جعفر و در برخی از کتاب ها ابو علی است. وی از مشایخ ابن شهر آشوب بوده و از شیخ طوسی و سید مرتضی روایت کرده است. او دارای دو اثر به نام های روضة الواعظین و التنویر فی معانی التفسیر بوده که در انتساب آن ها به ابن فتال تردیدی نیست. برخی نیز کتاب مونس الحزین را به وی منتسب می دانند. فتال نیشابوری در سال ۵۰۸ هجری به دست شهاب الاسلام به قتل رسید. او را با لقب شهید نیز یاد کرده اند.
[ویکی فقه] روضه الواعظین و بصیره المتعظین (ترجمه). روضة الواعظین اثر محمد بن حسن بن علی بن احمد فتال از مفسران و متکلمان و واعظان نام آور شیعه در قرن پنجم و دهه اول قرن ششم هجری است که توسط آقای محمود مهدوی دامغانی در قرن معاصر به فارسی ترجمه شده است.
کتاب حاضر پیرامون شرح حال چهارده معصوم نوشته شده است. این کتاب که خوشبختانه از دستبرد روزگار محفوظ مانده و مکرر هم در ایران و عراق چاپ شده؛ از جمله مراجع و مصادر مرحوم علامه مجلسی در بحار الانوار است.
انگیزه ترجمه
مترجم محترم می گوید: پس از آنکه خداوند متعال به این بنده ناتوان خود توفیق ترجمه چند کتاب، که موضوع آن تاریخ عمومی اسلام و سیره و مغازی حضرت ختمی مرتبت صلوات الله علیه و آله الاطهار است، ارزانی فرمود به این فکر افتادم که یکی از متون تاریخی را که درباره شرح حال چهارده معصوم نوشته شده باشد، ترجمه کنم و کمترین عرض ادبی به ساحت مقدس ایشان عرضه دارم. تذکر تنی چند از عزیزان و اعتراض برخی از ایشان که چرا در این راه قدم نمی گذاری، موجب آمد تا این فکر را جامه عمل بپوشانم و خدا گواه است که در گذشته هم به این فکر بوده ام... بدین منظور نخست از پیشگاه خداوند متعال طلب خیر کردم و جبین نیاز بر درگاه امام بزرگوار حضرت غوث الامة و غیاث ها علی بن موسی الرضا صلوات الله علیه ساییدم تا شفاعت فرماید که چنین توفیقی نصیب گردد و خدای را شکر که این سعادت دست داد و اینک ترجمه جلد اول کتاب روضة الواعظین آماده شد.یکی از علل انتخاب این متن برای ترجمه این است که علاوه بر شرح حال چهارده معصوم، فروع دین و امور اخلاقی هم در آن آمده است و در واقع یک دوره مختصر از اصول و فروع دین است و این موضوع در کتاب هایی که پیش از آن تالیف شده است، دیده نمی شود؛ مثلا در ارشاد مفید یا اثبات الوصیه مسعودی.
مراجع کتاب
مراجع این کتاب؛ یعنی عمده آثار معروف کلینی و صدوق و مفید و سید مرتضی و طوسی قدس الله ارواحهم به همت استادان محترم معاصر به صورت بسیار منقح و خوب چاپ شده است، چاپ جدید دائرة- المعارف بزرگ شیعه ؛ یعنی بحار الانوار مرحوم علامه مجلسی رضوان الله علیه نیز کمک بسیار مؤثری برای مقابله مطالب روضة الواعظین با آن بود و بسیار بهره بردم و در واقع منبع اصلی برای این کار در اختیارم بوده است.ضمن ترجمه کوشش شده نشانی صفحه و جلد بهترین چاپ منبعی که خبر را از آن نقل کرده است، در اختیار خواننده قرار بگیرد و در پاورقی ثبت شود تا در صورت تمایل بتوان به آن منبع مراجعه کرد. اعلام تاریخی و سرایندگان اشعار و برخی از راویان را در کمال اختصار در پاورقی ها معرفی کرده و درباره اعلام جغرافیایی هم همین گونه عمل شده است.
لغات مشکل
...
کتاب حاضر پیرامون شرح حال چهارده معصوم نوشته شده است. این کتاب که خوشبختانه از دستبرد روزگار محفوظ مانده و مکرر هم در ایران و عراق چاپ شده؛ از جمله مراجع و مصادر مرحوم علامه مجلسی در بحار الانوار است.
انگیزه ترجمه
مترجم محترم می گوید: پس از آنکه خداوند متعال به این بنده ناتوان خود توفیق ترجمه چند کتاب، که موضوع آن تاریخ عمومی اسلام و سیره و مغازی حضرت ختمی مرتبت صلوات الله علیه و آله الاطهار است، ارزانی فرمود به این فکر افتادم که یکی از متون تاریخی را که درباره شرح حال چهارده معصوم نوشته شده باشد، ترجمه کنم و کمترین عرض ادبی به ساحت مقدس ایشان عرضه دارم. تذکر تنی چند از عزیزان و اعتراض برخی از ایشان که چرا در این راه قدم نمی گذاری، موجب آمد تا این فکر را جامه عمل بپوشانم و خدا گواه است که در گذشته هم به این فکر بوده ام... بدین منظور نخست از پیشگاه خداوند متعال طلب خیر کردم و جبین نیاز بر درگاه امام بزرگوار حضرت غوث الامة و غیاث ها علی بن موسی الرضا صلوات الله علیه ساییدم تا شفاعت فرماید که چنین توفیقی نصیب گردد و خدای را شکر که این سعادت دست داد و اینک ترجمه جلد اول کتاب روضة الواعظین آماده شد.یکی از علل انتخاب این متن برای ترجمه این است که علاوه بر شرح حال چهارده معصوم، فروع دین و امور اخلاقی هم در آن آمده است و در واقع یک دوره مختصر از اصول و فروع دین است و این موضوع در کتاب هایی که پیش از آن تالیف شده است، دیده نمی شود؛ مثلا در ارشاد مفید یا اثبات الوصیه مسعودی.
مراجع کتاب
مراجع این کتاب؛ یعنی عمده آثار معروف کلینی و صدوق و مفید و سید مرتضی و طوسی قدس الله ارواحهم به همت استادان محترم معاصر به صورت بسیار منقح و خوب چاپ شده است، چاپ جدید دائرة- المعارف بزرگ شیعه ؛ یعنی بحار الانوار مرحوم علامه مجلسی رضوان الله علیه نیز کمک بسیار مؤثری برای مقابله مطالب روضة الواعظین با آن بود و بسیار بهره بردم و در واقع منبع اصلی برای این کار در اختیارم بوده است.ضمن ترجمه کوشش شده نشانی صفحه و جلد بهترین چاپ منبعی که خبر را از آن نقل کرده است، در اختیار خواننده قرار بگیرد و در پاورقی ثبت شود تا در صورت تمایل بتوان به آن منبع مراجعه کرد. اعلام تاریخی و سرایندگان اشعار و برخی از راویان را در کمال اختصار در پاورقی ها معرفی کرده و درباره اعلام جغرافیایی هم همین گونه عمل شده است.
لغات مشکل
...
wikifeqh: روضة_الواعظین_و_بصیرة_المتعظین _(ترجمه)
[ویکی فقه] روضه الواعظین و بصیره المتعظین (کتاب). روضة الواعظین و بصیرة المتعظین اثر ابو علی، محمد بن حسن فتال نیشابوری (شهادت ۵۰۸ هجری) است که در موضوع اصول عقاید و اخلاق و آداب و زندگینامه و فضائل معصومین علیهم السّلام منتشر شده است.
مؤلف در مقدمه هدف از تالیف کتاب چنین می گوید:در اوایل جوانی مجالسی برای من پیش می آمد که مردم سؤالاتی در موضوعات مختلف می پرسیدند و من جواب می دادم تا اینکه از من در موعظه و زهد و آداب و... مطلب خواستند و پس از مراجعه به کتب اصحاب کتاب جامعی که همه اینها را دربرداشته باشد نیافتم، بنابراین تصمیم گرفتم کتابی بنویسم که آیات و روایات را دربرداشته و موضوعات فوق را توضیح داده و تبیین کند.
ساختار
مولف در کتاب روضة الواعظین یک روش جامع دارد و آن اینکه:در ابتدای هر مجلس آیات قرآن را در آن موضوع می آورد، سپس روایات پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و ائمه اطهار علیهم السّلام را ضمیمه کرده، مطلب را تا حد امکان روشن و مبرهن می سازد.بحث های عقلی از قبیل توحید و عدل و جبر و اختیار را هم با کمک روایات مطرح کرده و بحث عقلی محض ندارد.مؤلف محترم در مقدمه این را هم تذکر داده که در این کتاب کلیه اسناد روایات را حذف کرده، چرا که اولا روایاتی که در این کتاب به آنها استناد شده است، روایاتی معروف اند و در کتب دیگر، اسناد آنها آمده، ثانیا هدف از تالیف این کتاب نوشتن یک کتاب روایی نیست بلکه هدف، نوشتن کتابی اخلاقی است که برای تهذیب و سیر و سلوک از آن استفاده شود و در چنین کتابی حذف اسناد روایات مطلوبتر است و از خستگی خواننده و پر حجم شدن کتاب جلوگیری می کند.
گزارش محتوا
کتاب از دو جزء تشکیل شده است:۱- جزء اول ۳۰ مجلس است شامل بحث های عقلی و معرفت شناسی، اصول دین، زندگی نامه پیامبر و ائمه علیهم السّلام تا امام عسکری علیه السلام. ۲- جزء دوم کتاب که بیش از ۷۰ مجلس است با زندگینامه و امامت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف شروع شده، سپس مناقب و فضائل پیامبر و اهل بیت آن حضرت مطرح شده و به دنبال آن عناوین متعدد اخلاقی و مواعظ و حکمت ها آمده است که شامل عناوینی مانند: قبر، برزخ، قیامت، طهارت، ازدواج، حقوق و فضائل ماه ها می شود.
اعتبار روایات کتاب
...
مؤلف در مقدمه هدف از تالیف کتاب چنین می گوید:در اوایل جوانی مجالسی برای من پیش می آمد که مردم سؤالاتی در موضوعات مختلف می پرسیدند و من جواب می دادم تا اینکه از من در موعظه و زهد و آداب و... مطلب خواستند و پس از مراجعه به کتب اصحاب کتاب جامعی که همه اینها را دربرداشته باشد نیافتم، بنابراین تصمیم گرفتم کتابی بنویسم که آیات و روایات را دربرداشته و موضوعات فوق را توضیح داده و تبیین کند.
ساختار
مولف در کتاب روضة الواعظین یک روش جامع دارد و آن اینکه:در ابتدای هر مجلس آیات قرآن را در آن موضوع می آورد، سپس روایات پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و ائمه اطهار علیهم السّلام را ضمیمه کرده، مطلب را تا حد امکان روشن و مبرهن می سازد.بحث های عقلی از قبیل توحید و عدل و جبر و اختیار را هم با کمک روایات مطرح کرده و بحث عقلی محض ندارد.مؤلف محترم در مقدمه این را هم تذکر داده که در این کتاب کلیه اسناد روایات را حذف کرده، چرا که اولا روایاتی که در این کتاب به آنها استناد شده است، روایاتی معروف اند و در کتب دیگر، اسناد آنها آمده، ثانیا هدف از تالیف این کتاب نوشتن یک کتاب روایی نیست بلکه هدف، نوشتن کتابی اخلاقی است که برای تهذیب و سیر و سلوک از آن استفاده شود و در چنین کتابی حذف اسناد روایات مطلوبتر است و از خستگی خواننده و پر حجم شدن کتاب جلوگیری می کند.
گزارش محتوا
کتاب از دو جزء تشکیل شده است:۱- جزء اول ۳۰ مجلس است شامل بحث های عقلی و معرفت شناسی، اصول دین، زندگی نامه پیامبر و ائمه علیهم السّلام تا امام عسکری علیه السلام. ۲- جزء دوم کتاب که بیش از ۷۰ مجلس است با زندگینامه و امامت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف شروع شده، سپس مناقب و فضائل پیامبر و اهل بیت آن حضرت مطرح شده و به دنبال آن عناوین متعدد اخلاقی و مواعظ و حکمت ها آمده است که شامل عناوینی مانند: قبر، برزخ، قیامت، طهارت، ازدواج، حقوق و فضائل ماه ها می شود.
اعتبار روایات کتاب
...
wikifeqh: روضه_الواعظین_و_تبصره_المتعظین
[ویکی شیعه] روضه الواعظین و بصیره المتعظین (کتاب). رَوضَةُ الْواعِظین وَ بَصیرَةُ الْمُتَّعِظین نوشته فتال نیشابوری (م ۵۰۸) از علمای ۵ و ۶ هجری قمری درباره تاریخ زندگانی پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) است. این کتاب در ۹۶ مجلس تنظیم شده و همواره مورد توجه و استناد عالمان و بزرگان دین قرار داشته است.
روضة الواعظین یکی از منابع بحارالانوار به شمار می رود. در برخی موارد روضة الواعظین به اشتباه به شیخ مفید نسبت داده شده است.
محمّد بن حسن بن علی بن احمد بن علی فَتّال نیشابوری، معروف به ابن فتال و ابن فارسی، فقیه و عالم قرن پنجم و ششم هجری قمری است. کنیه اش ابو جعفر و در برخی از کتاب ها ابو علی است. وی از مشایخ ابن شهر آشوب بوده و از شیخ طوسی و سید مرتضی روایت کرده است. او دارای دو اثر به نام های روضة الواعظین و التنویر فی معانی التفسیر بوده که در انتساب آن ها به ابن فتال تردیدی نیست. برخی نیز کتاب مونس الحزین را به وی منتسب می دانند. فتال نیشابوری در سال ۵۰۸ هجری به دست شهاب الاسلام به قتل رسید. او را با لقب شهید نیز یاد کرده اند.
نام کتاب بنا بر آن چه در ابتدای کتاب آمده «روضة الواعظین و بصیرة المتعظین» است اما برخی منابع به نام «روضة الواعظین و تبصرة المتعظین» از آن یاد کرده اند.
محمّد بن حسن بن علی بن احمد بن علی فَتّال نیشابوری، معروف به ابن فتال و ابن فارسی، فقیه و عالم قرن پنجم و ششم هجری قمری است. کنیه اش ابو جعفر و در برخی از کتاب ها ابو علی است. وی از مشایخ ابن شهر آشوب بوده و از شیخ طوسی و سید مرتضی روایت کرده است. او دارای دو اثر به نام های روضة الواعظین و التنویر فی معانی التفسیر بوده که در انتساب آن ها به ابن فتال تردیدی نیست. برخی نیز کتاب مونس الحزین را به وی منتسب می دانند. فتال نیشابوری در سال ۵۰۸ هجری به دست شهاب الاسلام به قتل رسید. او را با لقب شهید نیز یاد کرده اند.
نام کتاب بنا بر آن چه در ابتدای کتاب آمده «روضة الواعظین و بصیرة المتعظین» است اما برخی منابع به نام «روضة الواعظین و تبصرة المتعظین» از آن یاد کرده اند.
wikishia: روضة_الواعظین_و_بصیرة_المتعظین_(کتاب)