[ویکی فقه] همان گونه که سرّ بعثت پیامبران تربیت جامعه انسانی است؛ عالمان شیعه به عنوان وارثان انبیاء، در قبال تربیت جامعه اسلامی وظیفه سنگینی دارند و باید ارزش های اسلامی را در جامعه زنده نگهدارند.
حیات اجتماعی هر جامعه، به رواج ارزش ها و کمالات معنوی بستگی دارد و مرگ آن به گسترش رذائل و از میان رفتن مکارم اخلاق. اهتمام مردم بر گسترش ارزش ها، نشانگر سلامت جامعه است و رواج ضد ارزش ها، حکایتگر بیماری آن. فرجام انسان های بی بهره از ارزش های انسانی، زبونی و واماندگی است و مردمان بی تعهد در عرصه سیاسی و اجتماعی، ره به جایی نخواهند برد.
نقش روحانیت در حیات معنوی مسلمانان
سخن در این است که نقش روحانیت در حیات معنوی مسلمانان کدام است و از چه ابزاری می تواند در رشد ارزش های اخلاقی کمک بگیرد. نگاهی به وظایف عالمان، گویای این نکته است که روحانیان، به عنوان وارثان انبیاء، در گسترش ارزش ها، بزرگترین مسؤولیت را دارند و جایگاه اجتماعی علما نیز وظیفه را دو چندان کرده است. تبیین و ترویج مکارم اخلاق، مهم ترین کار انبیا بوده و تزکیه نفوس، سر لوحه کارشان. سرتاسر صحف ابراهیم خلیل، حکمت و عبرت بوده و تشویق مردم به کمالات انسانی و بخش مهمی از تورات موسی
صدوق، محمد بن علی، الامالی، ص۵۴۰، تحقیق موسسه البعثه، دار الثقافه، بیروت.
ائمه نیز، به نشر مکارم اخلاق اهتمام داشتند و اندرزها و پندهای به جا مانده از آنان، بر جایگاه و الای اخلاق در مکتب ائمه (علیهم السّلام) دلالت دارد.اینک، وظیفه نشر مکارم اخلاق، بر دوش علماست. فقیه واقعی آن است که افزون بر فهم عقاید و شرایع، ارزش ها را بشناسد و بدان ها پای بند باشد و مردم را با رفتار پسندیده آشنا کند.«مردی از امام باقر (علیه السّلام) مساله ای پرسید، حضرت پاسخ داد. مرد گفت: فقها چنین نمی گویند.امام فرمود: آیا هرگز فقیهی دیده ای! فقیه بحق آن است که در دنیا زهد ورزد و به آخرت، گرایش داشته باشد و به سنت پیامبر، دست آویزد».فیض کاشانی در شرح حدیث، نوشته است:«صفات سه گانه از آن رو، علامت فقیه واقعی به شمار آمده که: دو صفت نخستین، دلیل معرفت مبدا و معاد است و صفت سوم، دلیل است بر لزوم آشنایی فقیه با اخلاق و سنت پیامبر. این، معنای فقه است».
فیض کاشانی، ملا محسن، وافی، ج۱، ص۱۶۴، کتابخانه امام علی (علیه السّلام)، اصفهان.
...
حیات اجتماعی هر جامعه، به رواج ارزش ها و کمالات معنوی بستگی دارد و مرگ آن به گسترش رذائل و از میان رفتن مکارم اخلاق. اهتمام مردم بر گسترش ارزش ها، نشانگر سلامت جامعه است و رواج ضد ارزش ها، حکایتگر بیماری آن. فرجام انسان های بی بهره از ارزش های انسانی، زبونی و واماندگی است و مردمان بی تعهد در عرصه سیاسی و اجتماعی، ره به جایی نخواهند برد.
نقش روحانیت در حیات معنوی مسلمانان
سخن در این است که نقش روحانیت در حیات معنوی مسلمانان کدام است و از چه ابزاری می تواند در رشد ارزش های اخلاقی کمک بگیرد. نگاهی به وظایف عالمان، گویای این نکته است که روحانیان، به عنوان وارثان انبیاء، در گسترش ارزش ها، بزرگترین مسؤولیت را دارند و جایگاه اجتماعی علما نیز وظیفه را دو چندان کرده است. تبیین و ترویج مکارم اخلاق، مهم ترین کار انبیا بوده و تزکیه نفوس، سر لوحه کارشان. سرتاسر صحف ابراهیم خلیل، حکمت و عبرت بوده و تشویق مردم به کمالات انسانی و بخش مهمی از تورات موسی
صدوق، محمد بن علی، الامالی، ص۵۴۰، تحقیق موسسه البعثه، دار الثقافه، بیروت.
ائمه نیز، به نشر مکارم اخلاق اهتمام داشتند و اندرزها و پندهای به جا مانده از آنان، بر جایگاه و الای اخلاق در مکتب ائمه (علیهم السّلام) دلالت دارد.اینک، وظیفه نشر مکارم اخلاق، بر دوش علماست. فقیه واقعی آن است که افزون بر فهم عقاید و شرایع، ارزش ها را بشناسد و بدان ها پای بند باشد و مردم را با رفتار پسندیده آشنا کند.«مردی از امام باقر (علیه السّلام) مساله ای پرسید، حضرت پاسخ داد. مرد گفت: فقها چنین نمی گویند.امام فرمود: آیا هرگز فقیهی دیده ای! فقیه بحق آن است که در دنیا زهد ورزد و به آخرت، گرایش داشته باشد و به سنت پیامبر، دست آویزد».فیض کاشانی در شرح حدیث، نوشته است:«صفات سه گانه از آن رو، علامت فقیه واقعی به شمار آمده که: دو صفت نخستین، دلیل معرفت مبدا و معاد است و صفت سوم، دلیل است بر لزوم آشنایی فقیه با اخلاق و سنت پیامبر. این، معنای فقه است».
فیض کاشانی، ملا محسن، وافی، ج۱، ص۱۶۴، کتابخانه امام علی (علیه السّلام)، اصفهان.
...
wikifeqh: رسالت_عالمان_در_احیای_ارزش ها