دیه جنین

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] در فقه امامی، اسقاط عمدی جنین ( إجهاض ) در هر مرحله ای و از هر راهی حرام و موجب دیه است، زیرا که طبق روایت مذکور خلقت انسان از همان انعقاد نطفه آغاز می شود (إنَّ اوّلَ ما' یُخْلَقُ نُطْفَه).
حکم سقط جنین علاوه بر مورد فوق، نسبت به جنین حاصل از راه غیر شرعی، خصوصاً جنین محکوم به اسلام، نیز جاری است. نه تنها زن یا مرد نمی توانند بدون دلیل اقدام به إجهاض کنند، پزشک نیز نمی تواند، چه با رضایت زن و مرد و چه بدون رضایت آن دو، با تجویز دارو یا عمل جراحی سبب یا عامل سقط جنین شود و حتی پزشک نباید، به قصد درمان زن باردار، دارویی را که به احتمال عقلایی و عملی موجب سقط جنین می شود برای او تجویز کند، اگر چه لازمه درمان او را افکندن جنین بداند.
مستند حکم سقط عمدی جنین
دلیل این فتوا حرمت قتل نفس به طور عام است که در این مورد با « ضرورت حفظ نفس محترم» در تزاحم قرار گرفته و دلیلی بر جواز قتل نفس به قصد حفظ جان انسان محترم، چه از نظر عقلی و چه از نظر شرعی، در دست نیست.
موارد جواز سقط عمدی جنین
البته در مواردی که به تشخیص پزشک ادامه بارداری برای زن خطر جانی داشته و از مدت حمل کمتر از چهار ماه (پیش از دمیده شدن روح، بنابر احادیث) گذشته باشد، برخی به جواز اسقاطْ فتوا داده اند، در حالی که بعد از دمیده شدن روح، به دلیل صدق « نفس محترم» بر جنین، فقها اجازه اسقاط (و در حقیقت اعدامِ ) آن را، حتی با فرض احتمال قوی خطر جانی برای زن نداده اند همچنانکه بر عکس آن را نیز روا نمی دانند.
دیدگاه فقهای اهل سنت
...

پیشنهاد کاربران

بپرس