خبر قصه مریم

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] خبر قصه مریم (قرآن). اخبار غیبی خدا، گزارشهایی است که خداوند از حوادث گذشته و یا آینده داده و این گزارشها از نظرها پنهان بوده است که یکی از این اخبار خبر داستان حضرت مریم (علیهاالسّلام) می باشد.
قصه حضرت مریم (علیهاالسّلام) ، از اخبار غیبی خدا به محمد (صلی الله علیه وآله) می باشد که در قرآن هم به آن اشاره شده است.«اذ قالت امرات عمرن رب انی نذرت لک ما فی بطنی محررا... • فلما وضعتها قالت رب انی وضعتها انثی والله اعلم بما وضعت ولیس الذکر کالانثی وانی سمیتها مریم... • فتقبلها ربها بقبول حسن وانبتها نباتـا حسنـا وکفلها زکریا کلما دخل علیها زکریا المحراب وجد عندها رزقـا قال یـمریم انی لک هـذا قالت هو من عند الله... •...• واذ قالت الملـئکة یـمریم ان الله اصطفـک وطهرک واصطفـک علی نساء العــلمین• یـمریم اقنتی لربک واسجدی وارکعی مع الر کعین• ذلک من انباء الغیب نوحیه الیک وما کنت لدیهم... چون زن عمران گفت: پروردگارا، آنچه در شکم خود دارم نذر تو کردم تا آزاد شده (از مشاغل دنیا و پرستشگر تو) باشد؛ پس، از من بپذیر که تو خود شنوای دانایی• پس چون فرزندش را بزاد، گفت: پروردگارا، من دختر زاده ام و خدا به آنچه او زایید داناتر بود و پسر چون دختر نیست، و من نامش را مریم نهادم، و او و فرزندانش را از شیطان رانده شده، به تو پناه می دهم• پس پروردگارش وی (=مریم ) را با حُسنِ قبول پذیرا شد و او را نیکو بار آورد، و زکریا را سرپرست وی قرار داد. زکریا هر بار که در محراب بر او وارد می شد، نزد او (نوعی ) خوراکی می یافت. (می )گفت: ای مریم، این از کجا برای تو (آمده است؟ او در پاسخ می )گفت: این از جانب خداست، که خدا به هر کس بخواهد، بی شمار روزی می دهد•...• و (یاد کن ) هنگامی را که فرشتگان گفتند: ای مریم، خداوند تو را برگزیده و پاک ساخته و تو را بر زنان جهان برتری داده است•(ای مریم، فرمانبر پروردگار خود باش و سجده کن و با رکوع کنندگان رکوع نما.• این (جمله ) از اخبار غیب است که به تو وحی می کنیم، و (گرنه ) وقتی که آنان قلمهای خود را (برای قرعه کشی به آب ) می افکندند تا کدام یک سرپرستی مریم را به عهده گیرد، نزد آنان نبودی؛ و (نیز) وقتی با یکدیگر کشمکش می کردند نزدشان نبودی».کلمه (نذر) به معنای این است که انسان چیزی بر خود واجب کند که واجب نباشد، و کلمه (تحریر) که مصدر کلمه اسم مفعول (محرر) است، به معنای آزاد کردن از قید و زنجیر است، و به همین جهت آزاد کردن برده را هم تحریر می گویند، و نیز نوشتن کتاب را هم تحریر می گویند، چون با این عمل مفاهیم و آن معانی که در محفظه ذهن و فکر زندانی است آزاد می شود، و کلمه (تقبل) به معنای قبول کردن چیزی است از روی رغبت و رضا، مانند تقبل هدیه و تقبل دعا و امثال آن.
← برداشت روایات
۱. ↑ آل عمران/سوره۳، آیه۳۵ - ۳۷.
فرهنگ قرآن، مرکز فرهنگ و معارف قرآن، برگرفته از مقاله «خبر قصه مریم»
...

پیشنهاد کاربران

بپرس